Společnost Gordon Murray Design představila světu nový kompaktní městský elektromobil T.27 City Car, který by podle slov výrobce měl být nejefektivnějším elektromobilem na světě. Elektrický model T.27 navazuje na svého loňského benzínového předchůdce T.25.
foto: Gordon Murray
Gordon Murray se do povědomí automobilové veřejnosti dostal například zkonstruováním legendárního McLarenu F1. V současné době se však britský designér věnuje zcela odlišnému automobilovému odvětví, a sice zkonstruování malého elektromobilu vhodného do přeplněného provozu světových metropolí.
Při pohledu na T.27 musí být každému jasné, že se vývojáři soustředili hlavně na technologické aspekty vozu, avšak po vzhledové stránce elektromobil výrazně pokulhává za svými konkurenty. Vývoj městského vozítka trval pouhých 17 měsíců a spolykal 9 miliónů liber, přičemž britská vláda přispěla polovinou této částky.
Gordon Murray, legenda F1, představil úsporné auto do města
Třímístný elektromobil T.27 je pouze 2,5 m dlouhý, 1,3 m široký a jeho hmotnost včetně 12,1kWh lithium-iontové baterie nepřesahuje 680 kg. Hlavně z tohoto důvodu je T.27 údajně o 36 % efektivnější než konkurent Mitsubishi i-MiEV a o 29 % než Smart.
Díky tomu je vozítko schopné ujet na jedno nabití poměrně velké vzdálenosti. Norma NEDC udává dojezd 160 km a ECE15 dokonce 210 km. Elektromotor o výkonu 25 kW dokáže vůz rozjet stokilometrovou rychlostí za 15 vteřin. O vývoj celého pohonného systému se postarala firma Zytek Automotive.
Nabízí se otázka, zda-li je tento ultralehký minielektromobil také dostatečně bezpečný, avšak tyto pochyby nejsou oprávněné, neboť T.27 má za sebou velmi dobré výsledky v crash testech nezávislé organizace Euro NCAP.
foto: gordonmurraydesign.com
Prozatím je na světě pouze prototyp městského elektromobilu T.27, nicméně v současné době údajně probíhají jednání s některými zájemci z řad automobilek. Předpokládá se, že by se první elektromobily T.27 mohly v prodeji objevit už za dva roky s cenou pohybující se v rozmezí 14 000 až 15 000 liber.
Elektrický automobil T.27 se pravděpodobně nestane klenotem žádného vozového parku, ale pro svou nízkou cenu (na některých trzích lze počítat i s vládními dotacemi) a velmi vysokou efektivitu, má nesporné šance nalézt si na elektromobilovém trhu své pevné místo.
neukazalo sa vo vasom teste
neukazalo sa vo vasom teste ze je to s efektivitou medzi smartom a imiev naopak ? a nizka cena je.. ? auta a nabijacie stanice vznikaju, ale u nas pred panelakom stale nic 🙂 takze mam pocit ze sa zacina kuratom ? stale mam pocit ze sa tak nejak nimi obchadzaju a ignoruju auta od evc group ktore mam pocit budu stale lepsie v pomere cena komfort ako to co nove nam ostatni ukazuju. keby takto lahke a efektivne auto urobili na benzin vo aj VW urobil ako som tu davnejsie cital, nebolo by … no neviem, co ? na olej/ alkohol/biobutanol z odpadu..
Norma NEDC udává dojezd
Norma NEDC udává dojezd 160 km a ECE15 dokonce 210 km – dosť by ma zaujímalo a možno aj ostatných záujemcov o elektromobily ako je v týchto normách dojazd definovaný a za akých podmienok meraný.
Mitsubishi iMieV spravilo v Maďarsku cca 220km na jedno nabitie pri dosť slušnej priemernej rýchlosti. Výrobca ale udáva 150km, čo sa mi zdá dosť opatrné – resp. určite sa zákazník nesklame…
Dobrý den, zkuste se
Dobrý den, zkuste se podívat třeba na tuto adresu http://www.seai.ie/Grants/Electric_Vehicle_Grant_Scheme/I_am_a_consumer/EV_Range_and_Fuel_Efficiency/ nebo http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle ,kde je testování NEDC popsáno.
Dobré na parkovanie 🙂 🙂
Dobré na parkovanie 🙂 🙂
Nesouhlasim (zasadne) s tim
Nesouhlasim (zasadne) s tim negativnim hodnocenim vzhledu. To auto je velice chytre vymysleno, predevsim vyuziti vnitrniho prostoru, moznost otevrit dvere i kdyz zaparkujete u prekazky, tuhost chassis a podobne. Srovnejte to treba s Renault Twizy – tam se vejdou 2 lide, sem 3.