Švýcarští inženýři dali slovu „hybrid“ nový význam. Pracovníci Federálního technologického institutu v Curychu představili nový hybridní spalovací motor kombinující naftu a zemní plyn. Ve spojení s elektromotorem má nový troj-hybrid nabízet revolučně nízkou spotřebu paliva.
foto: Ford
V současné době si můžete snadno nechat přestavět auto na zkapalněný ropný plyn LPG nebo stlačený zemní plyn CNG.
CNG má oproti benzínovým nebo naftovým motorům řadu výhod. Zemní plyn je v prvé řadě levnější, ekologičtější a šetrnější k motoru. Vědci z curyšského technologického institutu se proto rozhodli využít to nejlepší z obou pohonů – naftového a plynového. Výsledkem je extrémně úsporný spalovací motor, který má stejný dojezd jako naftový/benzínový ale přitom nabízí malou spotřebu a šetrnost k životnímu prostředí.
Švýcarští inženýři použili jako základ přestavby moderní naftový motor, který je už sám o sobě velmi efektivní. Palivem je pak kombinace zemního plynu a nafty, a to v poměru 10:1. Nafta je jednoduše v určitých okamžicích vstřikovaná spolu se zemním plynem do válců. Výsledkem je efektivnější zápalná směs a větší účinnost motoru.
Aby spotřeba paliva byla opravdu co nejnižší, disesel-plynový motor má běžet v kombinaci s elektromotorem. Podle propočtů švýcarských inženýrů, kombinací zemního plynu, nafty a elektřiny lze vytvořit auto s velmi nízkou spotřebou paliva – ekvivalent 2,9 litrů nafty na 100 kilometrů.
Podle Christophera Ondera, vědce z technologického institutu v Curychu, nová technologie může „vytvořit most mezi spalovacím a elektrickým pohonem.“ Podle Ondera, automobil vybavený jejich hybridní technologií bude stát „pouze“ o 8000 dolarů více, než klasický automobil.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Volvo prodalo dalších 13 hybridních autobusů do Švýcarska
Připomeňme, že elektrické automobily, díky extrémně drahým bateriím, stojí mnohem více. Zájemce si musí například u elektrického Ford Focus připlatit o 16 000 dolarů více, než u verze se spalovacím motorem.
Před švýcarským troj-hybridem ale stojí několik problémů. Naftové motory jsou mnohem dražší než benzínové, jenž se většinou používají v hybridních automobilech (Toyota Prius). Hybridní automobil využívající zemní plyn, naftu a elektřinu tak může stát mnohem více, než levnější a konstrukčně jednoduší benzínový hybrid.
Největším problémem však bude změnit myšlení řidičů aut. U švýcarského hybridu musíte natankovat naftu, doplnit plyn a dobít baterie. Sice to díky nízké spotřebě nemusíte dělat příliš často, ale přesto to bude pro mnohé řidiče zřejmě nepřekonatelný „kulturní“ problém.
Teslu s tymto
Teslu s tymto neporovnavajte. Je to pre inu cielovu skupinu. Kto chce auto nizsej strednej triedy, tak si k 12tis. Fluence(alebo niečo obdobne) priplati 6000 eur za tento motor a jazdi neskutocne usporne, moderne a pritom auto je postačujuco velke. Taketo motory to budu elektromobilom natierat dalšich 30-40 rokov….sice ja hovorim že bohužial, ale taka je realita.
Při pohledu na ten řemen
Při pohledu na ten řemen se mi vybavili transmise z doby počátků parních strojů, je to hezké a efektní ale……
Je to tak. Při pohledu na
Je to tak. Při pohledu na potvoru se mi už ani nechtělo ten článek číst.
Tak přesně tohle mě
Tak přesně tohle mě napadlo pří pohledu na tenhle motor.
Tam se rozbít nějaká malinká součástka uvnitř, tak se z toho servisaci můžou poto…
Ja vam nevim… pri pohledu
Ja vam nevim… pri pohledu na ten motor, kde je takova hromada hejblatek (v prekladu kur*itek) si rikam, jestli ty spalovaky meji jeste cenu. To si proste rika o poruchu :o) Pritom mit misto tohoto kramu v predu dalsi zavazadlovy prostor… jdu setrit na Teslu :o)