Švýcarsko má první rychlonabíječku o výkonu 150 kW

Jan Horčík - 10 Srpen 2016

Na dálničním odpočívadle Stalvedro v oblasti Ticino na hranici Švýcarska a Itálie je nově v provozu rychlonabíječka CHAdeMO/CSS o výkonu až 150 kW. Jde o součást projektu GOFAST.auto GOtthard FASTcharge

Rychlonabíjecí stanice sítě GOtthard FASTcharge
foto: © GOtthard FASTcharge

Projekt GOFAST je zkratka pro "GOtthard FASTcharge". Rychlonabíječka Stalvedro je první z celkem 20 plánovaných stanic do konce roku 2017.

Jde o projekt několika soukromých společností (EVTEC, Protoscar, Valorsec Institute), jejichž cílem je v gotthardské oblasti vybudovat síť nové generace rychlonabíjecích stanic.

Takových, které nabídnou výkon až 150 kW DC nabíjení (CSS Combo 2/CHAdeMO) a až 65 kW AC (Mennekes). Podle autorů projektu jde o přípravu na příchod nové generace elektromobilů s bateriemi o kapacitě vyšší než 50 kWh.

Takové už dnes běžně provozuje automobilka Tesla ve svých vozech Tesla Model S, Tesla Model X a také připravovaném Tesla Model 3. Musela si ale kvůli tomu vybudovat vlastní síť nabíječek Tesla Supercharger.

Jedno nabíjecí místo GOFAST dokáže obsloužit až osm elektromobilů najednou (nikoliv nutně plným výkonem 150 kW). Pokud je k dispozici plný výkon, nabije se elektromobil na ujetí 100 km za zhruba 10 minut.

Do konce roku 2016 by mělo být v provozu asi 12 těchto nabíječek. Do konce roku 2018 už by jich mohlo podle představ autorů projektu být až 150.

Už dnes mohou u nové nabíječky nabíjet ty elektromobily, které vyšší výkony umožňují, například značky Kia a Hyundai. Placení probíhá u kasy odpočívadla, případně s pomocí RFID karty, kreditní karty nebo mobilní aplikace.

Nabíjení ale není právě levné. Dobití 100 km dojezdu vás vyjde asi na 7 CHF. Nabíjíte nicméně lokálně produkovanou elektřinu z obnovitelných zdrojů energie.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pekne sa nam to rozrasta....sa neskutočne tešííím :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

65 kW Mennekes? Tak to poněkud nechápu. Mennekes je normálně navržen na max 63 A, tzn. max. výkon 43 kW. Při 65 kW se tedy výpočtem jedná o 93 A? Co je to za divnou hodnotu proudu?

Obrázek uživatele Jolinar

Mennekes (presneji Typ 2) je do 80A. Nikoli 63A.
63A se pouziva protoze to umi Renault Zoe a BYD. Vic umi jen Tesla Roadster, ale ten to ma zas jen 1 fazove a potrebuje adapter.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dle info přímo na stránkách firmy Mennekes je 80A pouze pro mód v DC nebo jednofázově. V případě 3f je to opravdu max 63 A.
Každopádně to stále nevysvětluje tu divnou hodnotu 65 kW. Jedině, že by se pracovalo s vyšším napětím než klasických 400 V.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vysvětlení najdete na fotce té stanice. Má kabel Mennekes (to je 43kW) ale i zásuvku Mennekes (to je 22kW) no a výsledek je na světě: 43+22=65kW

Tohle dává jednoznačně největší smysl. Ostatně jak jde o PR v elektromobilitě tak je vždy zatím třeba hledat nějakou kulišárnu, bohužel.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

nejen v elektromobilitě. Téměř při jakékoli nabídce.....


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?