Světový veletrh elektromobilů eCarTec potvrdil probíhající tichou revoluci

Jan Vejbor - 20 Říjen 2011

Do tohoto čtvrtka v  probíhající veletrh elektromobilů eCarTech 2011 je dalším potvrzením neustálého růstu důležitosti tohoto odvětví pro budoucnost mobility a . Několik desítek převážně evropských a asijských výrobců zde vedle sériových vystavuje i nové bateriové, řídící a telematické technologie. eCarTec 2011 v Mnichově a česká elektrická limuzína VUT Super El

eCarTec 2011 v Mnichově a česká elektrická limuzína VUT Super El
foto: ,

Mezi vystavovateli na veletrhu eCarTec nechybí ani čeští zástupci, kteří zde představují poslední modely lithiových baterií a elektrickou limuzínu VUT Super El v závodních barvách WAVE 2011.

Elektromobily se díky rozvíjejícímu se potenciálu lithiových baterií staly během posledních 5 let natolik žhavým tématem, že již na rok 2009 byl v bavorském Mnichově připraven vůbec první samostatný celosvětový veletrh těchto vozidel.

Přestože někteří tehdejší návštěvníci neskrývali rozpačitost z obsazenosti pouhé jedné poloviny výstavní haly, počin organizátorů se stal přelomovým.

Do letoška došlo na automobilovém trhu k několika přelomovým událostem: Japonci začali vyrábět první sériový elektromobil Mitsubishi iMiEV, který si v Evropě můžeme pořídit od koncernu PSA; další japonský sériový elektromobil, Nissan Leaf, se stal prvním zástupcem této kategorie, který vyhrál celosvětové ocenění Auto roku; neméně podstatně pak německá kancléřka Merkelová na jaře 2010 podpořila cíl koncernu Volkswagen stát se světovou jedničkou elektromobility.

Celý tento překotný vývoj se odrazil i ve faktu, že celkový počet vystavovatelů letos obsadil již 3 haly a paralelně s výstavou probíhá i dvoudenní konference na téma další budoucnosti elektrifikované osobní dopravy.

Mezi vystavovateli lze tak vyzvednout i německou firmu Chemetall, která podle zástupce Dr. Christopha Hartniga vlastní 30% podíl na trhu s těžbou lithia. Tento důležitý kov však nezískává drastickou povrchovou či důlní těžbou, ale odsolováním místních spodních vod s pomocí slunce v obřích umělých jezerech na atakamské poušti.

eCarTec 2011 Mnichov eCarTec 2011 Mnichov eCarTec 2011 Mnichov

Celý cyklus má být ekologický, přičemž vedle odhadovaných podpovrchových zásob lithia na 200 let se firma připravuje i na budoucí recyklaci vysloužilých baterií s očekávanou výtěžností až 80 %. Nejméně pět vystavovatelů pak předvádí hotové garážové konstrukce využívající na střeše.

Důraz na dobíjení elektromobilů z čistých zdrojů energie je přitom důležitou premisou, nemá-li se jejich provoz stát cynickým přesouváním emisní zátěže z výroby energie do okolí uhelných elektráren. Jak upozornil ředitel evropského zastoupení Nissanu, pan Olivier Paturet, zájemci o koupi elektromobilu si často neuvědomují, že ve velké ceně elektromobilů je zahrnut i vysoce návratný potenciál baterií coby nemalého zásobníku energie pro domácnosti, například té pocházející z obnovitelného zdroje na vlastním domě.

Čím dříve dosáhne cena energií deklarovaného růstu, tím dříve se elektromobily stanou zajímavé i z tohoto hlediska. Řešení pro tyto okamžiky, jako jsou měniče, funkční solární přístřešky, nutný software, to vše je na eCarTecu k vidění a dokazuje, jaká revoluce nás s tímto odvětvím ještě čeká.

* Autor pracuje jako projektový manažer elektromobility společnosti TILI Czech Republic. Dříve působil krátce také jako ředitel sdružení elektromobily.

** Mezinárodní společnost TILI Czech Republic, s.r.o. se zaměřuje na zlepšování života ve městech. K hlavním aktivitám TILI patří analytická, konzultační a realizační činnost pro instituce veřejné správy a soukromý sektor zaměřená především na ekologickou dopravu, efektivnější využití energetických zdrojů a formulace strategií v oblasti kvality života. TILI je partnerem hlavního města Prahy při zavádění elektromobility.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Proč přinášíte z tak významné akce takové nekonkrétní blábolení? Zbytečné opakování událostí v elektromobilitě za letošní rok, objevná informace o třech obsazených halách, apod. O tom, co veletrh doopravdy přinesl nového, jsem se nedozvěděl ani slovo. A dvakrát zdůrazněné solární přístřešky to nezachrání. Naprosto bezcenné, nebylo by lepší než tohle jednoduše převzít nějaký zajímavější článek o veletrhu ze zahraničí?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

"nechybí ani čeští zástupci, kteří zde představují poslední modely lithiových baterií" V ČR jsou nějací výrobci lithiových baterií?


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol