Švédsko přebudovalo dva obří trajekty na elektrický pohon

Jan Horčík - 25 Srpen 2017

Švýcarská společnost ABB dokončila přestavbu dvou norských trajektů na čistě elektrický pohon. Budou převážet auta a pasažéry mezi Dánském a Švédskem.auto Švédsko trajekt Tycho Brahe elektrický

Elektrický trajekt Tycho Brahe v přístavu, kde se může dobíjet z dobíjecích stanic ovládaných robotickou rukou.
foto: ABB

Jakmile budou nově přestavěné trajekty Tycho Brahe a Aurora spuštěny na vodu, půjde o největší plně elektrické lodě na světě. Patří švédské skupině HH Ferries Group a vozí pasažéry s jejich auty mezi čtyři kilometry vzdálenými městy Helsingborg (Švédsko) a Helsingör (Dánsko).

Oba sesterské trajekty jsou 111 metrů dlouhé, 28,2 metru široké a mají tonáž 11 148. Každý rok přepraví 7,4 milionu pasažérů a 1,9 milionu aut. Jejich přestavba na elektrický pohon bude znamenat masivní úspory na pohonných hmotách, ale i škodách na životním prostředí.

Dokovací nabíjecí stanice s robotem ABB IRB 7600

Dokovací nabíjecí stanice s robotem ABB IRB 7600
foto: ABB

Každý trajekt je nově vybaven 4,16MWh baterií (640 x 6,5 kW) s možností rychlonabíjení. Samozřejmostí jsou masivní chladiče (chladí se vodou na 20 °C), transformátory a konvertory.

Čtyři nabíjecí konektory v doku jsou ovládány robotickou rukou IRB 7600. Dokovací a nabíjecí procedura je založena na laserovém 3D skenování a bezdrátové komunikaci.

Konektor pro dobíjení elektrických trajektů Tycho Brahe a Aurora

Konektor pro dobíjení elektrických trajektů Tycho Brahe a Aurora
foto: ABB

Čtyři výkonné dieselové motory zůstanou na palubě trajektu. Budou ale sloužit pouze jako záložní typ pohonu. Baterie jsou uzavřeny ve čtyřech 32' kontejnerech přímo na palubě podél lodi.

Skandinávské země jsou dnes premianty v oblasti elektrifikace lodní dopravy. Norsko si k tomu může připočítat i pozici světového lídra v oblasti silniční elektromobility.

Dnes už elektrický trajekt Tycho Brahe

Scandlines
foto: Scandlines

Video z instalace nabíjecí ruky v docích

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele honza.t

Kolega s práce byl na dovolené v Rakousku a obdivoval tam Solární Catamarán
https://www.youtube.com/watch?v=JBtods39ysU
Made in Poland ?
http://allegro.pl/katamaran-solarny-lodz-solliner-przejecie-leasingu-i6686035673.html

https://www.olx.pl/oferta/lodz-solarny-katamaran-solliner-CID767-IDf0FJl.html

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tam kde je zákaz spalováků to snad nějaký smysl má
nebo možná pro rybáře apod.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo, dojezd 4 kilometry by snad elektrická loď zvládnout mohla.
Já jednou potkal na moři loď na solární pohon co byla na cestě kolem světa a jeli to dva roky.

4km by mohla elektrická loď zvládnout .... Fakt věta za milión.

Každopádně úspora na palivu bude možná 30 mil. EUR za 5 let provozu.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 50 tis. km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nj, a kolik stojí ta 4 MWh baterka a jakdlouho vydrží ?

Při současných cenách stojí baterie 600-800 tis. USD a vydrží minimálně 10 let. Návratnost technologie bude rychlá, podle mě do 12 měsíců (tím myslím při výměně technologie). EV technologie má při velkých spotřebách návratnost opravdu rychlou.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 50 tis. km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

S cenou bych souhlasil ale výdrž 10 let mi přijde hodně optimistická. Když bych počítal jen dva cykly denně - a myslím že jich bude v reálu daleko víc - tak těch deset let by znamealo přes 7 tisíc cyklů

Obrázek uživatele Jolinar

to pisete jako by to byl problem :-D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A baterie by měly vydržet asi 10 000 cyklů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

i kdyby, tak prostě po 10 letech jen o něco klesne kapacita, baterie ale budou dál použitelný

Obrázek uživatele Kuk

Hezky pěkně.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?