Studentské úsporné vozidlo ujelo 2503 km na jeden litr paliva

Jan Horčík - 07 Červen 2017

V neděli 28. května skončil v Londýně čtyřdenní festival Make the Future Live, jehož součástí byla i evropská část soutěže úsporných studentských vozidel Shell Eco-marathon Europe. Shell Eco-marathon je unikátní celosvětová soutěž, jež vybízí studenty k posunutí hranic v oblasti úspory paliv v dopravě. Celkem ji tvoří tři maratony, které se během roku konají v Asii, Americe a Evropě.

Shell Eco-marathon je unikátní celosvětová soutěž, jež vybízí studenty k posunutí hranic v oblasti úspory paliv v dopravě. Celkem ji tvoří tři maratony, které se během roku konají v Asii, Americe a Evropě.
foto: Shell Eco-marathon

Hlavní výhry si odvezli mladí inženýři z Francie, Itálie, Německa, Nizozemska a USA. Rekordmanem se stal francouzský tým Microjoule-La Joliverie, který na ekvivalent jednoho litru paliva dokázal urazit 2 503 km. Letošní ročník festivalu zaměřeného na nápady a inovace navštívilo přes 25 tisíc lidí.

Na startu jednoho ze světově nejvýznamnějších závodů určených pro energeticky šetrná vozidla se v hlavním městě Spojeného království sešlo 171 studentských týmů z 29 zemí převážně z evropského kontinentu.

Poté, co mladí konstruktéři z prestižních středních a vysokých škol technického zaměření strávili posledních dvanáct měsíců přípravami, stavbou a testováním svých energeticky úsporných vozidel, vyrazili se svými stroji na speciálně navrženou 1577 km dlouhou trať s cílem dojet co nejdále na ekvivalent jednoho litru paliva, nebo 1 kWh elektrické energie.

Soutěžilo se ve dvou hlavních kategoriích: s prototypy (Prototype) a s vozidly městského typu (UrbanConcept). Prvně jmenovaná kategorie zahrnuje futuristická, aerodynamicky uhlazená vozidla se třemi či čtyřmi koly.

V konkurenci 114 prototypů vyhrál tým Microjoule-La Joliverie studentů z francouzského lycea Saint- Joseph La Joliverie. Se svým vozidlem poháněným stlačeným zemním plynem porazili soupeře ve třídě spalovacích motorů s výsledkem 2503 ujetých kilometrů na ekvivalent jednoho litru paliva.

Ve třídě vozů poháněných elektřinou z akumulátorů zvítězil italský tým Zero C z ITIS Leonardo Da Vinci. Ten dokázal na 1 kWh zdolat 753 km. Cenu Hydrogen Fuel Cell Award si se svým vodíkovým vozidlem s palivovým článkem odvezl tým ThaiGer H2 Racing ze Stralsundu v Německu za zdolání 880 kilometrů na ekvivalent 1 m3 paliva.

Jednotlivé týmy přitom se svými vozy musí zajet deset kol, na něž mají časový limit 39 minut, což znamená, že musí dosáhnout průměrné rychlosti minimálně 24,3 km/h a ujet celkovou vzdálenost 15,8 km. Urputný boj byl sveden v kategorii městských konceptů.

V ní přicházejí na řadu vozidla, která musí do velké míry splňovat požadavky na silniční provoz a odpovídat potřebám dnešních řidičů. V této třídě soutěžilo 59 týmů a byla pro ně přichystána trať naprosto stejná jako pro prototypy.

Jediným rozdílem bylo to, že závodníci museli během každého kola jednou zastavit a simulovat tak městský provoz. Cena pro nejlepší UrbanConcept se spalovacím motorem byla předána francouzskému týmu Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire z INSA de Toulouse s hodnotou 684 km na ekvivalent jednoho litru paliva, což je nový světový rekord v této kategorii.

I mezi elektromobily uspěli francouzští studenti. Tým SolarCar Solutions z ISEN Toulon zvítězil s dosaženými 186 km/kWh. Ve třídě vodíkových vozů byl nejlepší Green Team z univerzity v nizozemském Twente, jehož vozidlo na jeden kubický metr vodíku ujelo 277 kilometrů.

Český tým se soutěže bohužel ani v jedné kategorii nezúčastnil. „Byli bychom rádi, kdyby se to změnilo. Česko je automobilovou velmocí a zemí plnou technických talentů, a proto vyzýváme studenty středních a vysokých technických škol, kdyby se do soutěže zapojili. Velmi rádi jim podáme pomocnou ruku a poskytneme potřebné informace,“ prohlásil Petr Šindler z organizačního týmu evropské části soutěže Shell Eco-marathon Europe.

Vrcholem programu celého festivalu byl světový šampionát jezdců, v němž se spolu utkávají vítězové kategorie městských konceptů z Ameriky, Asie a Evropy. Průběh závodu však bohužel narušily nepříznivé povětrnostní podmínky, a tak musel být v polovině z bezpečnostních důvodů zrušen.

Vítězem byl vyhlášen tým Alpha z americké univerzity Saint Thomas Academy díky nejrychlejšímu času v kvalifikaci. Bližší údaje najdete zde. Norman Koch, globální generální ředitel soutěže Shell Eco-marathon, řekl:

„Evropská soutěž byla tento rok mimořádně náročná, protože horko v Londýně ovlivnilo strategii týmů zaměřenou na co největší úsporu paliva, a později déšť dokonce znemožnil bezpečně pokračovat. O to více jsem nadšený, když vidím tak neuvěřitelně vysokou úroveň dosažených výsledků, pevné odhodlání a týmového ducha u všech účastníků.“

Během festivalu bylo také oznámeno, že se Shell Eco-marathon od roku 2018 rozšíří o další kategorii, určenou pro autonomní vozidla. Vysokoškolský tým z Dánské technické univerzity již nyní na takovém automobilu pracuje.

Tiskový mluvčí této školy řekl: „Když jsme minulý rok viděli autonomní vůz společnosti Shell a zjistili jsme, čeho lze dosáhnout, rozhodli jsme se takové vozidlo postavit. Je to pro nás velmi lákavá výzva.“

Naprostou novinkou na festivalu byl večírek „Lates“. Na diskuzní platformě Intelligence Squared se probíralo, jak by se Londýn mohl stát v roce 2050 prvním městem, jež bude uhlíkově neutrální.

Šéfka britské pobočky společnosti Shell Sinead Lynchová na závěr uvedla: „Bylo nám velkou ctí tento rok hostit festival Make the Future Live včetně evropské části studentské soutěže Shell Eco-marathon. Základní součástí naší cesty k budoucnosti s nízkou uhlíkovou stopou je právě taková přehlídka nejlepších nápadů, jak efektivně zacházet s omezenými zdroji energie, a také podpora všech, kteří se tomuto tématu věnují. Shell bude i nadále podporovat a inspirovat další generace odvážných podnikatelů a konstruktérů, protože všechny globální výzvy v oblasti úspory energie bereme velmi vážně.“

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Na ekvivalent 1l paliva ujel vůz se spalovacím motorem 2500 Km. I když přesně nevím, co je míněno oním ekvivalente 1l paliva tak 1l benzínu má v sobě energii asi 10KWh. Když nebudu počítat s vyšší hmotností, tak to elektrické vozidlo by ujelo 7500 km. Když bych počítal s větší hmotností, tak by to mohlo být horší, ale pořád je to jasný vítěz. :-)

---

hariprasad

"Na ekvivalent 1l paliva" neznamena nic jineho nez ze misto aby skutecne natankovali litr benzinu (pripadne "jednotku" jineho zdroje energie dle kategorie) a jezdili do prazdna (coz by evidentne trvalo dost dlouho), tak proste ujeli v clanku uvedenych 15.8km, zmeril se objem spotrebovaneho benzinu a spocetli, kolik km by by dane vozidlo ujelo na litr.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo na tohle "téma" úspornosti jsem četl pěknou sci-fi povídku.
Hlavní úspora a řešení nebylo v technice, ale v biologii.
Jak osekat člověka na co nejméně kg, takže nakonec to byla jen hlava s prsty.

... z kopce ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

10x lehčí, 10x méně výkonné, takže na 1 litr ujede 2503/100=25 km na litr, což dokáže kdejaký auto, toto naprosto nic neukazuje, jen to, že umí vyrobit lehoučká "auta". Plýtvání peněz, místo aby se daly do EV, které jako jediná mají budoucnost ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jenjo, myslis, ze ta hmotnost je na rovine a pri ustalene rychlosti tak dulezita? Spis bych to videl na kombinaci aerodynamiky a nizke rychlosti, ale samozrejme bych se to take snazil postavit co nejlehci.

Obrázek uživatele Kuk

Shell go to hell.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Radovan

Šéf týmu Shell nám nijak radit nemusí, na VŠB-TUO jsme to taky jezdili. Jen nejsou na další ročníky penízky, protože postavení vozítka, převoz na místo a zpět, posádka a servis s tím spojená prostě nejsou zadarmo. Ale za eura a nemalá. Dobrý výuková pomůcka, ale nijak levná. Jinak 21.10.2005 Neuvěřitelných 3836 km na litr benzínu! nebo fotogalerie Hydrogenix. Řídily to přítomné slečny, páč žádný z pánů se tam nevešel :-)

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 83 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 37 tis. km (51 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017.

Design karoserie Hydrogenix 2. Skicy...realizace

http://cardesignnews.com/portfolios/jan-frais/projects/jan-frais

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ať počítám jak počítám, myslím že ta trať nemohla být dlouhá 1577km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

todle je přímo ponižování elektromobilyty. Na to když petroš koukne řekne si debilové a de si koupit TDI ;) doba pokročila v koloběžkách už se nerejpáme!! ;))


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol