Studenti ČVUT představili čtvrtou generaci elektrické formule

redakce - 06 Květen 2015

Na Fakultě elektrotechnické Českého vysokého učení technického vznikla nová generace studentské formule pro mezinárodní soutěž Formula Student. Nový monopost FSE.04x je poháněn čtyřmi elektromotory o celkovém výkonu 66 kW s točivým momentem 940 Nm na kolech.Už čtvrtá generace elektrické formule studentů ČVUT

Už čtvrtá generace elektrické formule studentů
foto: eForce FEE Prague Formula

Po loňských úspěších na závodech v České republice a Itálii studenti Falkulty elektrotechnické a Fakulty strojní ČVUT z týmu eForce FEE Prague Formula opět spojili své síly pro návrh a konstrukci nové generace jediné české elektroformule.

Pro vůz, který se zúčastní závodů série Formula Student v roce 2015 využili ty nejmodernější technologie a mnoho komponentů si sami navrhli a vyrobili. FSE.04x se tak může chlubit velmi nízkou hmotností 230 kg, které bylo dosaženo díky použití uhlíkových kompozitů pro výrobu kapoty, ráfků a dalších nosných i pohledových komponent.

Už čtvrtá generace elektrické formule studentů ČVUT

foto: eForce FEE Prague Formula

Jak už jsme předeslali v úvodu, letošní vůz je poháněn zcela novou koncepcí se čtyřmi motory o výkonech 2 x 8 kW vpředu, 2 x 25 kW vzadu s maximálními otáčkami 9000 ot/min a plochou křivkou točivého momentu s 940 Nm na kolech až do rychlosti 70 km/h.

„Pro dobré umístění v závodech je velmi důležité zrychlení a díky lehčí konstrukci, vyššímu točivému momentu a lepším přenosu výkonu na vozovku bychom měli mít letos zase o něco lepší výsledky,“ vysvětluje Petr Sucháček z týmu eForce.

Už čtvrtá generace elektrické formule studentů ČVUT

Početný tým, který na ČVUT na vývoji elektrické formule pracuje
foto: eForce FEE Prague Formula

Nejkomplikovanější částí vozu jsou ale jeho elektronická řešení. Je to dáno tím, že se minimálně v tomto ohledu monopost FSE.04x konstrukcí nepodobá jiným vozidlům na elektrický pohon a velmi se dbá na ušetření každého gramu. Všechna řešení je proto nutné vymyslet, vyzkoušet a aplikovat přímo na vozech eForce.

V dílně týmu tak vznikl vlastní měnič motoru, aktivní elektronický diferenciál, který řídí každý motor zvlášť, kontrola trakce a vlastní „Battery management system,“ který hlídá napětí a teploty každého ze 781 článků baterie.

Už čtvrtá generace elektrické formule studentů ČVUT

Všechny čtyři generace elektrických formulí ČVUT
foto: eForce FEE Prague Formula

S pořadí již čtvrtou elektrickou formulí se studenti v průběhu léta zúčastní hned čtyř závodů Formula Student – v Rakousku, Maďarsku, České republice a Itálii. Nejvíce se tým těší na závody v Itálii, kde loni obsadili celkově druhou pozici v konkurenci 25 elektroformulí z celého světa a letos chtějí studenti své umístění ještě vylepšit.

Soutěž Formula Student je mezinárodní soutěž pro studenty technických vysokých škol, jejímž cílem je umožnit studentům získání praxe a zkušeností v oboru svého studia. Tým eForce se skládá z asi 35 studentů vysokých škol, především Českého vysokého učení technického v Praze, Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní.

Už čtvrtá generace elektrické formule studentů ČVUT

foto: eForce FEE Prague Formula

V soutěži Formula Student každý tým konstruuje pro sezónu vždy nové auto a soutěží s ním v konkurenci více než 450 týmů z celého světa. Celkové skóre týmu v soutěži se odvíjí od bodového hodnocení statických a dynamických disciplín.

Během statických disciplín, např. Engineering Desing Report nebo Cost Report, komisaři posuzují zejména kvalitu, cenu a inovativnost použitých technických řešení. Dynamické disciplíny slouží k hodnocení výkonnostních charakteristik auta jako akcelerace, ovladatelnost nebo spolehlivost.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Pěkné, zajímavé rovněž je, že se "z ničeho nic" našly články jednoho všeobecně zavrhovaného formátu (konkrétně má jít o SONY 18650 VTC5 Hybrid IMR), které opět deklasují cokoliv jiného i v této specifické aplikaci... :o)

hehe :) pokud se nepletu, gigafactory ma vyrabet zrejme novy format 26650, 18650 je precijen dosti male

Gigafactory by mělo produkovat "nový" formát 22700.

Co se týče stávajícího formátu 26650, tak ten už je velikostí zřejmě moc daleko od "optima" v podobě 18650. Když se podíváte na parametry moderních článků 26650 (se stejnou chemií jako v 18650) tak 26650 má už o cca 1/3 horší objemovou i hmotnostní hustotu. Stejně tak i menší články jako velikost 18500 jsou na tom obdobně.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicYouloca Dating — Connecting Singles WorldwideAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů Circontrol