Ford vidí budoucnost v elektromobilechSVĚT
Ford vidí budoucnost v elektromobilech
Elektromobil Kia Soul EVTEST
Elektromobil Kia Soul EV
Milujete vůni nového auta? Pozor, je toxicAUTO
Milujete vůni nového auta? Pozor, je toxic
GM potvrdili elektromobil, dojezd 320 kmELEKTRO
GM potvrdili elektromobil, dojezd 320 km

Stratosférický solární letoun Solara

Jan Grohmann - 18 Září 2013

Do středu zájmu leteckých odborníků se pomalu posouvá zcela nová kategorie letadel – stratosférické solární letouny. Jde o obří letouny, jenž mohou v obrovských výškách létat několik měsíců či dokonce let a plnit funkci nízkoletících satelitů. Jedním z mnoho projektů stratosférických letadel je i obří bezpilotní solární letoun Solara od firmy TITAN Aerospace.Stratosférický letoun Solara

Stratosférický letoun Solara
foto: TITAN Aerospace

V poslední době řada firem vyvíjí bezpilotní letouny poháněné solární energii. Můžeme zmínit menší stroje jako Silent Falcon, jenž vydrží ve vzduchu 14 hodin nebo stratosférický Solar Eagle od americké vojenské výzkumné agentury DARPA. Podle vize vojenských odborníků může Solar Eagle vydržet ve vzduchu několik měsíců, či dokonce let.

Ideově podobné jsou i obří výškové letouny Solara 50 a Solara 60 od firmy TITAN Aerospace. Solara 50 má rozpětí křídel 50 metrů, délku 15,5 metrů a hmotnost 159 kg. Užitečná zátěž je 32 kilogramů. Větší letoun Solara 60 disponuje rozpětím křídel 60 metrů při schopnosti pojmout náklad o hmotnosti až 100 kg.

Stratosférický letoun Solara

Trup letounu Solara 50 pokrývá 3000 solárních článků
foto: TITAN Aerospace

Operační výška obou letounů je 20 kilometrů. V této výšce letouny již neovlivňují rozmary počasí. Navíc je zde nízká teplota vzduchu a tenčí vrstva atmosféry – optimální podmínky pro fungování solárních článků.

Solara 50/60 získává energii skrze solární články umístěné na trupu letounu. Například trup letounu Solara 50 pokrývá 3000 článků, které přes den poskytují okamžitý výkon 7 kW elektrické energie.

Solara od TITAN Aerospace
video: YouTube

Solární články během dne poskytnou dostatek energie pro pohonnou jednotku, palubní elektroniku a pro užitečný náklad. Během dne se také nabijí palubní li-ion baterie, jenž dodávají elektrickou energii letounu během noci.

Maximální rychlost letounů Solara 50/60 je 104 km/h a dolet 4,5 miliónů kilometrů. Ano, čtete správně, Solara 50/60 dokáže vydržet ve vzduchu až 5 let a při tom uletět 4,5 miliónů kilometrů.

Možností využití stratosférických letounů je řada. Z výšky 20 kilometrů může Solara 50/60 zprostředkovávat komunikaci mezi místy na zemi až 1000 kilometrů vzdálenými. Teoreticky lze pokrýt libovolně velkou oblast, například území některého státu, několika letadly.

Stejně tak stratosférické letouny dobře poslouží pro detailní mapovaní země, sledování dopravy, klimatu, ropovodů nebo námořní dopravy. Uplatnění najdou i ve vojenství, kde poslouží jako ideální platforma pro instalaci komunikačních, výzvědných nebo průzkumných přístrojů.

TITAN Aerospace
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mno, zajímalo by mě z čeho plánují soudruzi z NDR stavbu takovýchto super letadel se super rozpětím. Patrně přeskočí materiály používané v současnosti u moderních větroňů(uhlík, kevlar) a vrátí se k materiálu našich modelářských začátků(balsa). Bo jinak nechápu jak by se při rozumných provozních násobcích a rozpětí 50m dostali na celkovou váhu 159kg. Moderní větroně s cca polovičním rozpětím(25-29m) se pohybují s prázdnou váhou někde kolem 350-400kg v konfiguraci bez motoru. Abych byl konkrétní stačí se kouknout na stránky alexander-schleicher.de nebo schempp-hirth.com a podívat se např. na typy ASH30, Nimbus 4 nebo EB-29 od Bindera. Rád se nechám ale poučit o nových technologiích ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na pokrytí ČR by stačilo jedno letadlo. Navíc by to skvěle vyřešilo problémy s odrzlým poskytovatelem satelitních služeb CS link a SKY link, který za svoje monopolní jednání nedostal pokutu, zatímco v sousedních zemích ho při podobném pokusu neminula.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Som rad, ze technologicky vyvoj ide aj tymto smerom> Super lietadlo, mozno na GPS signal v buducnosti, ale Wi-Fi na internet pre telefony alebo na ine veci sa da vyuzit.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic

zajímavé články