GM potvrdili elektromobil, dojezd 320 kmELEKTRO
GM potvrdili elektromobil, dojezd 320 km
Češi pracují na revolučních bateriíchVĚDA
Češi pracují na revolučních bateriích
Autosalon Ženeva 2012: Toyota FT-BhAUTO
Autosalon Ženeva 2012: Toyota FT-Bh
Česká republika zaostává o 50 letŽELEZNICE
Česká republika zaostává o 50 let

Stratosférické letouny - majáky internetu

Jan Grohmann - 25 Září 2014

Facebook, podobně jako Google nebo nejnověji Quarkson, intenzivně pracuje na stratosférických letounech s extrémně dlouhou výdrží ve vzduchu. Facebook na letounech pracuje v rámci iniciativy Internet.org, jejímž cílem je zprostředkovat internetové připojení lidem po celém světě.Letadlo Facebook

Vize výškového solárního letadla firmy Facebook
foto: Internet.org

Facebook projevoval zájem o koupi start-upu Titan Aerospace vyvíjející stratosférické letouny na solární pohon. Titan Aerospace však nakonec přešel pod křídla konkurenčního Google.

Již na začátku roku Facebook založil technické laboratoře Connectivity Lab. Cílem laboratoří je vyvíjet způsoby, jak zprostředkovat internetové připojení alespoň 5 miliardám lidí na celé planetě Zemi - jak slíbil loni v srpnu Mark Zuckerberg.

Jedním z klíčových úkolů je vývoj stratosférických letounů. Tyto létající „datové majáky“ mohou přenášet data jak mezi sebou, tak mezi místy vzdálenými na Zemi několik stovek kilometrů.

Vývoj stratosférických letounů je však zatím v počátcích. Úkol je přitom nesnadný - vyvinout bezpilotní letadlo schopné létat ve vzduchu alespoň několik let. Takové parametry jsou však na samé hranici současné vědy a techniky.

„Půjdeme na hranu se solárními technologiemi, bateriemi a kompozitními materiály,“ říká Yael Maguire, technický ředitel Connectivity Lab. „Existuje cela řada problémů.“

Kompozitní díl

Schéma datového spojení přes satelity a výšková letadla. Data mohou letadla zprostředkovávat nejen mezi body na Zemi, ale také mezi sebou.
foto: Internet.org

Maguire neopomněl dodat, že firmy jako Titan Aerospace jsou daleko od úspěchu. Protože kromě technických problémů existují také značné regulační a právní překážky.

Letová hladina stratosférických letounů leží v rozmezí 18 300 metrů (60 000 stop) až 27 400 metrů (90 000 stop). Zde se již stroje nemusí obávat rozmarů počasí ani civilního leteckého provozu.

Letecké předpisy však platí pouze do výšky 60 000 metrů, nad touto výškou je „území nikoho“, končící až na nízké oběžné dráze Země. Nejde tak jen o vývoj techniky, ale o vytvoření nových regulí pro civilní létání ve velkých výškách.

V současné době navíc, podle platných předpisů, musí mít každý bezpilotní letoun svého lidského operátora. Maguire poukázal na nedávný test jedné britské společnosti s výškovým stratosférickým letounem. Test musel být přerušen po dvou týdnech, protože operátorům došly síly.

Cílem je změnit předpisy tak, aby jeden operátor mohl kontrolovat deset nebo stovku bezpilotních letadel. Jedině tak lze vytvořit středisko řízení výškových bezpilotních letadel s nepřetržitou obsluhou.

Přes všechny překážky však Maguire očekává zahájením testů stratosférických letadel již v průběhu příštího roku. Facebook již vytipoval 21 „zaostalých“ lokalit v Latinské Americe, Asii a Africe. Zde v praxi otestuje, jak se létající „datové majáky“ osvědčí.

 

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články