Spoluzakladatel Apple: Tesla je největší disruptor

Steve Wozniak je oním mozkem v pozadí za prvními počítači společnosti Apple. Dodnes se veřejně vyjadřuje k dění ve světě technologií a je také známým Tesla nadšencem.

Kalifornská automobilka/energetická společnost Tesla je podle Steva Wozniaka, spoluzakladatele Apple, největším disruptorem dneška
foto: Tesla

V aktuálním rozhovoru pro televizi CNBC Asia se Steva Wozniaka zeptali, kterou společnost považuje za největšího „disruptora“. Tedy firmu, která nejvíc narušuje zavedené pořádky a mění průmyslová odvětví.

„Osobně si myslím, že Tesla, protože hodně z toho co Elon Musk dělá směřuje do budoucnosti, kterou můžeme mít a která je krásnější a nesvázaná tím, jak se věci dělaly předtím,“ řekl doslova Steve „Woz“ Wozniak.

A přiznal, že jakožto majitel elektromobilu Tesla Model S cítí, že tohle auto jeho život hodně změnilo.

Tesla přitom zažívá rozhodně zajímavý rok 2016. Konečně začíná dodávat většímu počtu lidí Tesla Model X, představila facelift Tesla Model S a prožila si i horké chvilky kvůli nehodám technologie Tesla Autopilot.

Momentálně Tesla Motors buduje nedaleko nevadského Rena svou gigatovárnu na výrobu baterií a především se chystá na uvedení dlouho očekávaného elektromobilu Tesla Model 3. Ten má jít na trh koncem příštího roku.

CNBC Asia

90 Comments on “Spoluzakladatel Apple: Tesla je největší disruptor”

    1. No prekvapive po 2 letech
      No prekvapive po 2 letech provozu a najetych 100 000 milich vypada to auto velmi dobre, ostatne stejne jako vetsina aut. Pokud clovek neodre karoserii a v interioeru se nechova jako prase, tak rpemiove auta (napr audi ma nekolik mych nzamych) vypadaji po umyti a vycisteni jako nove klidne po 200 – 300 tisicich kilometrech.
      Ja mam obyc citroen C4 (porizovacka 300 000) a az na to, ze mam lehce obouchanou kastli, tak kdyz ho umyju tak po 4 letech a 120 000 km vypada taky jako nove (v interieru je jedina znamka opotrebeni na tlacitku tempomatu, kde se asi na 2 milimetrech odloupla cerna barva, kvuli tomu ze tlacitko pouzivam furt a mackam ho nehtem….

        1. No 30 tis km je cca 45 000
          No 30 tis km je cca 45 000 za phm (s rezervou), servis cca 5000, na druhou stranu usetrim za pojistku (nejlevnejsi EV je mnohem drazsi).
          Mensi problem je v tom, ze na velkou cast mych cest by nestacil Leaf 30 a potreboval tak model S.
          A financni model 300 000 pozirovacka + 50 000 provoz je pro me schudnejsi nez 2 500 000 porizovacka + 20 000 provoz…

          1. cenu za km mám pořád v
            cenu za km mám pořád v hlavě 2-3Kč, kdy stál litr cca 35kč – pravda dnes je to levnější.
            Když jsem po 30tis km dával na garančku Leaf, tak jsem platil cca 150 Kč + cca 1200 za pylový filtr. Po 60tis km u eNV200 to bylo ještě + cca 800 za brzdovou kapalinu.
            Kde to prosím tě dělaj za 10-20tis?

      1. cena baterek je v cene EV
        cena baterek je v cene EV spise mensinova, pokud se cena baterie na Ev podili 10% tak snizenim ceny baterii muzes snizovat cenu jen tech 10%, mimochodem podle prohlaseni Muska ze jiz jsou pod cenou $200 za kWh baterii, by znamenalo ze na 100kWh verzi Tesly S se cena baterie podili jen cca 15%, na zakladnim modelu s 60kWh baterkou se cena baterie podili cca 18%, takze pokles ceny baterii treba na polovinu, tedy na $100 za kWh by znamenalo ze 60 model by mohl zlevnit o $6000 a 100 model jen o $10000, respektive Tesla by na danych modelech mohla vydelavat o to vice, u aut s mensima baterkama se jedna prote o tak male sumy ze se to rozplyne v te cene celkem snadno jiz dnes

        silne pochybuju ze automobilky jako Nissan nebo BMW na EV nevydelavaj, prodelavaj podle me jen ucetne (coz je relativne snadnej krok jak to zajistit) aby mohli medialne vykrikovat jaci jsou samaritani a jak elektromobilitu dotujou, mnohem lip se pak ruzne po svete prosazuji dotace a ulevy, tedy tahaji penize z tama kde to boli vsechny a automobilky na tom muzou profitovat 🙂

          1. co je to levne EV? pro me
            co je to levne EV? pro me bude levnym EV treba Bolt, pro jineho muze bejt drahym autem u Logan, takze jaka je definice levneho EV?

            pri cene $200 za kWh vychazi baterka v Boltu na sumu $12000, tedy rekneme asi tretina spekulovane ceny toho auta, polovicni baterka 30kWh by tedy mela stat $6000, rekneme ze vezmeme pro me levne auto typu Sandero, v prepoctu teduy auto za $7500, j nemu dejme baterku za $6000 a jsem na $13500, je to levne nebo drahe? (cena elektropohonu bude +- stejne draha jako fosilni pohon co tam je ted)

            momentalne takove auto na trh nemuze, nejsou kapacity ktere by dokazali uspokojit dodavky baterii pro takto „levne“ auto, je taky otazka kdo by si kupoval levne EV se znackou Dacia? popravde asi bych si ho nekoupil ani s touhle cenou

              1. uvadim ceny maloobchodni,
                uvadim ceny maloobchodni, Sandero stoji dle ceniku od 175 tisic, a $200 za 1KWh uvadel Musk coby cenu pro zakazniky, ac po case to rozdrtil cenama za vyssi kapacity baterek v Teslach kdy treba u 100kWh modelu se priplaci od 1 do 2 tisic dolaru za 1kWh 😀 pokud porovnam kapacitu s cenou pro zakaznika u baterie coby nahradniho dilu pro Leaf, tak jsem na cene $250-270 za 1kWh, to je cena za kterou to muze koupit kazdy z nas primo od Nissanu, 24kWh baterka je zalistovana s cenou $6500, 30kWh varianta pak za $7500

                to kolik to stoji vyrobce je me suma fuk, uvadim ceny za ktere si to muze koupit kdokoliv z nas podle ceniku tech firem

                1. No v ceniku nissanu sice
                  No v ceniku nissanu sice budou, ale to jeste neznamena, ze jich muzes koupit 20 kdyz budes chtit (tipnul bych ze ne).
                  Musky nikdy o cene baterek pro zakazniky nemluvil, ty vyjadreni jsou vzdy o nakladovych cenach….

                2. Výměna baterie po záruce
                  Výměna baterie po záruce u Nissanu je v současnosti pravděpodobně dražší, než se tady píše. Nissan v ČR žádné levné baterie nenabízí, klidně mohou chtít 250 000 Kč (výměna po záruce).
                  Zeptejte se u Nissanu 🙂

                3. Ta baterka ale má záruku
                  Ta baterka ale má záruku jen na 5 let, nebo 100000 km, což je něco přes 1000 cyklů, Tesla dává 2x tolik. Kdo moc nejezdí a auto mu shnije dřív, než ujede těch 100 tisíc km, tak to neřeší, ale s touto cenou a životností vychází náklady na „palivo a nádrž“ na cca 3 koruny na km, cca stejně, jako auto, které si vezme 9-10 litrů na 100 km.

          1. jako dealer vidi do
            jako dealer vidi do financnich stranek modelu i3 co se jeho vyrobnich nakladu tyce? ja bych rekl ze jako dealer vidi tak maximalne do toho za kolik jim ho automobilka nabizi a za kolik ho prodavaj zakaznikum, to je asi tak vse co jako dealer muze vedet 🙂

            informace ktere by objasnili vydelecnost modelu nezdelujou vyrobci ani akcionarum co vlastni kmenove akcie v nejakem beznem mnozstvi, tak proc by to zdelovali tesitkam tisic dealeru po celem svete a tim se vystavili riziku uniku tak cennych informaci?

        1. Rozdíl mezi 60kWh a 90kWh
          Rozdíl mezi 60kWh a 90kWh verzí je 23500$, to je skoro 800$ za každou kWh navícm ty 200$. 😀
          Když jsem se díval na konfigurátor před půl rokem, tak to bylo „jen“ 600$/kWh. Při zahájení stavby Musk povídal, že by se VÝROBNÍ NÁKLADY baterií mohly snížit „AŽ o třetinu“, o prodejní ceně baterií neříkal nic. Od té doby ale lithium stojí víc, než 2x tolik. Baterie nedělá 10% ceny Tesly, ale polovinu. baterie pro domácnosti, která je konstrukčně jednodušší prodává Tesla za 500-600$/kWh, při této ceně stojí 60kWh baterie 30-36 tisíc USD.

          1. rozdil mezi P90D a P100D maj
            rozdil mezi P90D a P100D maj $18600 , a je to stejne nesmyslne vypovidajici o cene baterek jako to co pises ty 😀

            Lithia je ve 100kWh baterce tak malo ze ikdyby cena lithia za tunu stala $50 tisic tak na cene toho 100kWh paku by se to projevilo jen v radu stovek dolaru 😉

            jestli ona ta cena za baterky do powerwallu nebude ve tvem vypoctu jako cena za celek, proc to tedy u auta nepocitas stejne? nebo on powerwall jsou jen baterky? takze podle tebe 1kWh baterie v Tesle P100D teda stoji $1270 ?

            hochu ty jsi expert to ti povim, jen ty argumenty trosku pletes a sam ukazujes na svoji blbost 😉

            1. Powerall je jen baterka bez
              Powerall je jen baterka bez měniče a dalších komponent (komplet je Powerpack s cenou přes 1000$/kWh). Velkoobchodní cena 10kWh Powerwallu modelu 10kWh byla 3500$ a u 7kWh 3000 kWh. 10kWh se už neprodává a 7kWh verze je vlastně 6,4kWh, což je 470$/kWh + marže obchodníka + DPH, …

              10kWh baterka měla životnost jen 500 cyklů, nejednalo se tedy o „silnější“ verzi, ale o lacinný drek, o který nebyl zájem, „7kWh“ verze má vydržet 5000 cyklů.

    1. Myslíš tu firmu, která
      Myslíš tu firmu, která už vlatní 25 % trhu luxusních vozů v USA i EU, je v tomto segmentu nejprodávanější a všichni ostatní strmě padají krom Tesly, která i nadále rost? Za chvíli bude mít 50 %? Kde každý bohatší člověk s mozkem chce jen Teslu?

      1. a as osttani vypustej sve
        a as osttani vypustej sve luxusni EV tak jim podil klesne zas nekam k realnym cislum okolo 5-10% 🙂 50% je nesmysl i z toho duvodu ze rocne se v tomto segmentu celosvetove proda okolo pul milionu aut, a pokud Tesla vyrabi sotva 60-70 tisic aut rocne v danem segmentu, stezi muze zasobit 50% daneho segmentu

          1. no to muze firma co na to ma
            no to muze firma co na to ma penize, na to rozsirovani vyroby, momentalne ale tesla ma problem prave s tim ze vyrobu rozsiruji velice pomalu a s bolestma

            Tesla zacala se stavbou GF prave proto ze nejstezejnejsi komponentou pro EV budou baterie na ktere proste nejsou dostatecne kapacity, jenze s podobnyma stavbama se zacalo jiz i u konkurence, jen se to medialne nesleduje tak jako stavba GF

            co je ale dobudoucna nejvetsim problemem Tesly je servis, jsou oblasti kde lidi musi na servis jejich tesly cekat i mesice, a to jezdi po svete zatim asi jen 100 tisic Tesel, pokud budou chtit ptodavat 500 tisic aut rocne, budou muset hlavne rozsirit servisni centra, a to i nekolikanasobne

            1. „…ma problem prave s tim
              „…ma problem prave s tim ze vyrobu rozsiruji velice pomalu a s bolestma“
              Máš nějaký porovnání, že ostatní rozšiřují výrobu daleko rychleji a bezbolestněji?

              Ostatní (Mercedes, WV,…) taky začali s výrobou svých GF, ale ne současně s Teslou, spíš o dost později. VW již má nějakej svůj výzkumák baterkových pohonů a baterií s ucházející blonckou.
              https://www.youtube.com/watch?v=7DHUR1oqZ5c
              Ale třeba Nissan už dávno svou továrnu na baterky má a to společně s NECem. Chevrolet elektrický celý srdce Bolta svěřil do rukou LG, čili vše co je na elektriku outsourcovali do Koreje a samy dodaj jen plechpofku, sedačky a kola, když to lehce zjednodušim.

              Kde všude jsou oblasti, kde se musí čekat měsíce na servis? Já čet jenom o Dánsku a tam to bylo způsobené mimořádnou událostí čili skokovým nárůstém prodejů díky termínu, kdy mělo naprosto šíleně narůst zdanění nákupu elektroaut. Věc která by zamotala hlavu jakémukoliv jinému výrobci aut. Od té doby neprodali skoro nic. Rozhodně bych generalizování této události vyhnul.

              1. jde o to, ze aby mohla Tesla
                jde o to, ze aby mohla Tesla cerpat finance od Nevady na GF, tak ji nesmi postavit ani rychle ani prilis pomalu, dokoncena musi bejt v 2020, v soucasnosti po vice nez roce maji postaveno asi 20% stavby a podle toho co vidim na videiich a casove ose ta stavba jde planovite pomalu, 3-4 patrove halove komplexi se bezne po svete daji postavit s podobnou rozlohou jako ma GF dnes behem 5-6 mesicu, a to se bavime o oblastech jako je Evropa, treba v Cine se tohle da zmaknout i za pulku, a ani se tam neresi jestli jiz jsou plany ne finalni podobe a proste se zacne stavet 😀

                no a ted si vem ze s modelem 3 bude skokovej narust temer vsude po svete, aha nojo jen Dansko 😀

                1. Hele pěkně to motáš
                  Hele pěkně to motáš výrobu rozšiřujou ve Fremontu a ne v GF, tam výrobu teprve budujou!
                  A já se ptal logicky na rozšiřující se výrobu aut.

                  Trošku se ti ty „oblasti“ smrskli 😀

                  Pochybuju, že model 3 dá až tak masivní skokový prodeje jaký nastali v Dánsku 😀 😀
                  Rozjezd výroby a dodavky půjdou postupně, plán navýšení prodejen a servisů je taky znám.

                2. ted vyrabej cca 70 tisic aut
                  ted vyrabej cca 70 tisic aut rocne, s modelem 3 chteji vyrabet az k pul milionu aut rocne, ne to neni vubec zadnej skok, no uplne pozvolne navysovani vyroby a prodeju, ciste matematicky je to asi 7x vyssi vyroba nez jakou maji ted, a servizu podle tech prohlaseni planuji asi jen dvojnasobek oproti soucasnemu stavu 😉 7x a 2x, jojo velice podobna cisla

                  no nechme se prekvapit 🙂

                  nevim proc, ale zacina me pripadat ze nekolik profilu jak registrovanych, tak anonymnich tu pise velice podobne 😀

  1. Pro Muska je Tesla jenom
    Pro Muska je Tesla jenom takove hobby, kdyz to trochu prezenu. SpaceX zatim dokazala potencial radove zlevnit lety do vesmiru, uz ted je ma tusim nejlevnejsi, i kdyz zatim ne o rad. Ale hlavni cil SpaceX a Muska je vytvorit na Marsu sobestacnou kolonii, chce tam dostat milion lidi. Na konci zari predstavi architekturu misi na Mars, optimisticky plan je dostat lidi na Mars v roce 2026 (ten let ma mit kapacitu 100 lidi). Pak chce pravidelne kazde dva roky vyslat nekolik takovych lodi na jednou.

    Takze zatim je mozna vic disruptive, ale podle me bude SpaceX „vetsi“.

  2. Pokud jde o Teslu, máte
    Pokud jde o Teslu, máte úplnou pravdu. Tesla mění pravidla hry a navíc motivuje (tlačí) klasické automobilky ke změně přístupu. To se v plné míře projeví za pár let. A i když Tesla třeba nakonec nebude majoritním světovým výrobcem, nepochybně hodně urychlila vývoj.
    Pokud ale jde o Space-X, přistání prvních stupňů raket znamená zásadní průlom, který pravděpodobně řádově sníží ceny kosmických letů. Firma navíc v poměrně krátké době vyvinula (a úspěšně používá) vlastní velmi efektivní a spolehlivé raketové motory. Postavila kosmickou loď Dragon, která mimochodem jako jediná v současnosti dokáže dopravit nemalý náklad z ISS zpět na Zem. Vyvinula systém použití podchlazeného paliva, který razantně zvyšuje nosnost použité rakety, atd. To vše za nesrovnatelně nižších nákladů, než mají velké kosmické agentury. Tedy bez vnějšího financování ze státních zdrojů.
    Praktický dosah práce společnosti Space-X zatím vůbec nelze docenit, ale téměř určitě bude mít obrovský dopad, nejen na kosmonautiku.

    1. Tesla BUDE majoritním
      Tesla BUDE majoritním výrobcem, prodaných 400 tis. aut jednoho modelu je toho jasný důkaz. Prodeje budou růst, až přijde M4, který bude ještě levnější. Má nedostižný náskok, jejímž důvodem je GigaFactory. To konkurence už nikdy nedožene, prober se.

            1. ty moc nechápeš, že jak
              ty moc nechápeš, že jak Tesla ovládne EV, tak vlastně tím logicky bude mít největší marže, takže fosily už nebudou tak vynášet (dnešní realita, luxusní fosilní vozy padají v prodejích!), takže se budou muset přesunout na EV? Prostě ti nebylo od boha dáno, už se s tím smiř 🙂

              1. zato tobe bylo od boha dano
                zato tobe bylo od boha dano az moc, v troleni 😀

                velak cast majitelu Tesel vubec neresi ze je to tesla, ale ze je to EV, ve chvili kdy jim podobne EV nabidne jina luxusnejsi znacka za podobnej peniz, tak daji Tesle zbohem

                Tesla zacala vytecne, zacala a ted ma problemy s navysovanim kapacit, narazila nejen na problemy vyroby, ale pomalu zacne narazet i na nedostatek baterii protoze ani GF nebude casem stacit, Muskuv genialni postoj totiz zajistil ze kapacity GF se mu podarilo roztristit i na dalsi produkty Tesli co potrebuji baterie, Tesla proste nema finance na to aby mohla tak rychle expandovat jak si to Musk predstavuje a hlasa, a nastesti lide co Teslu vedou s nim ho v tom krotej, jen nejsou tak sledovany jako Musk

                1. Nikdy v historii nebyly na
                  Nikdy v historii nebyly na finančních trzích tak levné peníze jako teď. Ve financích problém opravdu není, dá se jich „vytisknout“ neomezené množství.

                2. jenže vytisknuté peníze
                  jenže vytisknuté peníze jsou jen pro banky, které vlastní USA, které je dávají migrantům do EU, pro korporace, které opravdu pomáhají světu, nejsou k dispozici 😉

                3. Na burzách je taky spouta
                  Na burzách je taky spouta levných peněz.

                4. můžeš to poradit Muskovi,
                  můžeš to poradit Muskovi, ten o tom určitě nic neví 😉

                5. ne, ten radit nepotřebuje,
                  ne, ten radit nepotřebuje, peněz má Tesla dost

                6. Tesla bych rekl nevlastni
                  Tesla bych rekl nevlastni tiskarnu na penize, a tak si zadne jaksi vytisknout nemuze, nebo mas nejake informace o tom ze si Tesla penize tiskne? takze kdyby chteli, tak GF dostavej za tyden nebo mesic? pac to co prozatim stoji a je oznacovano jako Gigafactory opravdu neni ani nejvetsi tovarnou na svete ani ji jeste par let nebude a tedy ani nebude moci dodavat tolik baterek aby Tesla mohla nejak vyrazne rust v rocni produkci aut, a nic na tom nezmeni ani Musk

                7. V GF už se vyrábí od
                  V GF už se vyrábí od října 2015, montujou tam powerwally a ty skříňový baterky a to vše díky přehršli objednávek. Kdy začnou plodit baterky samotný je zatím lehce ve hvězdách.

                8. no zatím se plány Muska na
                  no zatím se plány Muska na 90 % plní, takže nevím, dle čeho usuzuješ, i Model X plní roční plány na 90 % (Model S také) a M3 je mnohem jednodušší, takže zase očekávám dle zkušeností plán splně na 90 %, tedy ne vyřízení objednávek v 2018, ale v 1Q 2019 😉
                  ty máš jen trollský „názor“ založen na ničím, holt ti nebylo dáno 🙂

                9. no jeste ze neplni plan na
                  no jeste ze neplni plan na 110% 😀

      1. Musk řekl, že neplánují
        Musk řekl, že neplánují žádné levnější auto než Model 3. A je to logické. Toto auto si může dovolit každý kdo má aspoň trochu sebeovládání co se financí týče a nemaká zrovna v Tescu za kasou. Apple taky nehodlá dělat telefony za 3k. Tesla si určitě chce zrovna tak zachovat alespoň nějakou úroveň produktu a nehodlá se handrkovat s činou jak levný shit se dá vyrobit, aby to lidi ještě akceptovali.

        1. On ani levnější
          On ani levnější potřebovat nebude. Pokud bude Model 3 plně autonomní, tak mu bude stačit, aby si UBER nebo podobní objednali flotilu 500tis aut a ta auta provozovali. Objednávky bude mít na dalších 5-7 let než budou moci v podobném množství vyrábět i jiní.

            1. No pokud jednoduše vyjdu
              No pokud jednoduše vyjdu před dům (ve městě) a na ulici bude zaparkováno místo dosavadních 60ti aut 30 a do každého z nich budu moci nasednout a doveze mě kam si řeknu, nebudu mít důvod kupovat si auto. Případně pokud do 5ti minut od požadavku mi zaparkuje auto před domem a myslím, že pokud se do toho Uber a ostatní opravdu opřou nebude to tak vzdálená budoucnost. Tipuju 5 let než to bude běžnější než TAXi a 7-10let kdy to bude standard a využívat to bude více než 10% populace každý den.

              1. Promin ze ti beru iluze, ale
                Promin ze ti beru iluze, ale jak si sam psal, Musk chce zmenit svet a ne se starat aby Jenja mohl machrovat ze si koupil Teslu za 10k$ 🙂 Nejlevnejsi bude Tesla 3 za 35k$ a o zbytek se postaraji stare shit automobilky. Ty si rady zbytek trhu zaberou a Musk bude za to jen rad. Stejne jako Samsung se smartphonama.

                1. promiň, že ti chybí
                  promiň, že ti chybí mozek, ale lidi na sdílení ještě dlouho nebudou připraveni, tak trochu do reality, ty iluzionisto 🙂
                  A když sdílení nebude tak rozšířený, je logický, že Musk půjde ještě do levnějších aut 😉

                2. A presne proto musk nedavno
                  A presne proto musk nedavno zverejnil Master plan 2, kde o zadnem levnesim modelu nepadlo ani slovo, ba naopak vyslovne vyloucil nutnost levnejiho auta nez model 3 🙂
                  Ze ty si, Jenjo, ty informace trochu ohybas, aby ti sedeli do tveho iluzorniho jenja-landu co sis vysnil doma u telky 😀 Proste Musk tvrdi presny opak toho co tu pises, promin.

                3. chápu, že moc nechápeš.
                  chápu, že moc nechápeš. Sám Musk řekl, že chce levnější auto než M3, ale změnil názor. Za chvíli se k tomu vrátí, protože na sdílení lidi ještě dlouho nebudou připraveni.
                  Když ti to nemyslí a nechápeš souvislosti, tak se moc nepřiznávej a neschovávej to za „ohýbání“ 🙂

                4. Aha my hrajeme hru Jenja
                  Aha my hrajeme hru Jenja rika. No pokud svoje argumenty opiras jen o to, ze si Jenja mysli, ze se musk plete a Jenja prece mnohem lepe vi nez vsechny ostatni automobilky co masove investujou do autonomnich aut, ze autnomni sdileni lide nechteji, pak chapu ze pro tebe je svet opravdu velice jednoduchy, smrskava se na to co si Jenja mysli a jaky ma zrovna nazor. To aby se clovek bal co si jenja zase vymysli. Co treba ze musk prestane delat auta a zacne sit ponozky? No kdyz to Jenja rika…

                5. takže ty chceš opravdu
                  takže ty chceš opravdu lhát, že Musk neřekl, že chystá levnější M3? 🙂
                  s takovým lhářem už nemá nic smysl, jsi prostě tupec, a ještě k tomu lhář 🙂
                  zdroj: goo.gl/hWuDuU
                  víš, já se držím faktů a historických poznatků, ty jen lžeš 🙂

                6. Jenjiku, prestan se vztekat
                  Jenjiku, prestan se vztekat a zacni sledovat AKTUALNI informace. To ze tu dokola postujes outdated clanek, za kterym si uz musk davno nestoji jen ukazuje jak namekly mozecek ti byl od prirody dan. Ale jo, vyber si informace ktere se ti hodi, zbytek ignoruj a hezky proplouvej svym trollim zivutkem dal 🙂 Good luck.

  3. Wozniakovo tvrzení podle
    Wozniakovo tvrzení podle mě platí jen pro automobilový průmysl. Obecně, největším disruptorem současnosti je společnost Space-x, za kterou ovšem stojí tentýž člověk.
    Vřele doporučuji knihu Elon Musk od Ashlee Vance. A nemůžu se dočkat jejího pokračování, samozřejmě až uplyne pár let, aby bylo o čem psát…

    1. O tom bych se hádal, sice
      O tom bych se hádal, sice Space-X možná dělá kosmickou revoluci, ale to co dělá nenarušuje tolik zavedené postupy. Přístání na plošině je sice zajímavé, ale nic moc nového nepřináší. Zato Tesla Motors mění dost zajímavým způsobem pravidla hry nebo obnovuje některá stará. Niko jiný nemá takovou nabídku EV, zároveň pomalu staví celý řetězec klíčových komponent, teď máme gigatovárnu, je myslím možné že brzy, pokud tomu tak zatím není, bude vlastní závod na motory a výkonové polovodiče.

      Nikodo jiný z automobilových firem si netroufl jít takto daleko, byť většinou nadšení z Tesly zkouším tady mírnit, ta firma opravdu narušila zaběhnutý model a mění částečně svět.

        1. Vsiml sis jak bleskove
          Vsiml sis jak bleskove dokazala tesla postavit celosvetouvou sit SCH? Myslis ze nedokazou postavit par daslcih servisnich center? Nebo si myslis, se Tesla se zhrouti a Musk rekne, sakra ja zapomel postavit servisni centra, skoda ze mi nejaky Saman neporadil driv… 🙁
          To sou tak jelimanske myslenkove pochody toto. Ano chapu ze sis precetl par clanku jak kdesi v Dansku nebo kde maji problem se servisem tesel. Ano je to pravda, ale tak proboha to je tak snadno resitelny problem, ktery neni vubec zadny problem vyresit pres noc, defakto.

          1. no v planu to rozsirovani
            no v planu to rozsirovani servisu maji asi na dvojnasobek

            Superchargery stavej jiz prez 4 roky a maj jich 694 celosvetove, a popravde postavit Supercharger a pak ho provozovat je celkem sranda oproti rozjeti servisu, a hlavne mit v nem lidi co ty Tesly budou servisovat 😉 ja nikde nepisu ze to Tesla nezvladne, jen to nadhazuju jako moznost kde Tesla muze narazit 😉

            jeliman jsi tu zjevne ty kdys me podsouvas myslenku ze Tesla se kvuli tomu zhrouti, ja nic takoveho netvrdim 😉

            1. Me prijde komicke, jak uz
              Me prijde komicke, jak uz hateri nevi co by sakra te Tesle vytkli 🙂 Kdyz uz ma nejlepsi auta na trhu, nejspokojenejsi zakazniky, nejvic rezervaci budouciho modelu v historii, tak sakra treba by mohla schvalne nechtit servisovat svoje auta, co rikate? Joo to je vono! Dem o tom diskutovat!

        1. Doufám, že to nemá být
          Doufám, že to nemá být levný politický útok. Za to že RF měla monopol asi tak necelou dekádu na lety do vesmíru a na pilotované v podstatě má stále, může neschopnost ze strany západních kosmických organizací. Nové „Apollo“ má poměrně dost zásadní zpoždění, během minulé dekády se USA podařilo vesmírný program dost rozkolísat, to není dobré.

          I bez Space-X by tu velmi rychle šla nahoru Indie, která je sto vesmírného programu, nabízí se trochu Čína, byť o jejich programu moc není slyšet. Rusko by konkurenci mělo dříve či později.

          Pokud bychom se chtěli bavit o Rusku, tak prvně musíme připustit že Rusko != Vladimir Putn. On sám je svázán jen tím co mu dovolí lidi, možná má volnější ruce jistou kontrolou nad médii a historickou mentalitou lidí (asi 3 generace pod SSSR nezměníte za jednu), ale i tak pokud by se dost odchýlil tak končí. Navíc brzy asi dojde ke generační obměně, navíc nejvýše v roce 2024 bude opět vystřídán, je možné že již v roce 2018. Hádal bych že je moné že bude nominována Natalia Pokolnskaja.

          A Space-X opravdu nic moc nového nepřinese, nic co by zásadním způsobem změnilo životy velkého množství lidí.

          1. Rusko nemá monopol na lety
            Rusko nemá monopol na lety do vesmíru, má smlouvu do roku 2018 na dopravu posádek k ISS. V té době měla ISS končit a do roku 2018 plánovala NASA vyvinou vlastní nosič, nakonec to svěřila soukrmé sféře, protože dělat drožkaře není pro ni dost atraktivní a radši se zaměřuje na výzkum vesmíru a meziplanetární lety. Rusové k ISS neměli mimo dopravu co nabídnout, jejich civilní vojenský výzkum je téměř nulový a tak vozí kosmonauty na raketách ze 70. a 80. let 400 km od Země. ISS bude po 2018 pokračovat, nejspíš ale už bez Rusů, proto Musk a Boening už několik vyvíjí raketu pro dopravu posádky k ISS a hotová má být právě v roce 2018.

Napsat komentář