Spoluzakladatel Tesla Motors chce elektrické náklaďáky

Ian Wright je jedním z původních zakladatelů automobilky Tesla Motors. Dnes se věnuje své společnosti Wrightspeed Powertrains, která vyrábí plug-in hybridní pohon pro nákladní auta.

Plug-in hybridní systém pohonu společnosti Wrightspeed Powertrains využívá mikroturbíny, které může pohánět benzín, diesel, nebo
foto: Wrightspeed Powertrains

Automobilka Tesla Motors vznikla v roce 2003, tehdy ještě bez Elona Muska. Hlavními zakladateli byli Marc Tarpenning, Martin Eberhard, J.B. Straubel a právě Ian Wright (více o historii Tesla Motors).

Jak Wright v rozhovorech několikrát zdůraznil, původním posláním Tesla Motors bylo vyrábět supervýkonné sportovní elektromobily. Tedy dělat to, co dnes dělá chorvatská automobilka se svým Rimac Concept One.

S příchodem se ale směr vývoje změnil. Elon Musk přišel s nápadem, že elektromobily budou chtít všichni a rozhodl se automobilku Tesla směřovat směrem k vývoji levného elektromobilu (Tesla Model Ξ, původně s kódovým označením Tesla BlueStar).

Sám Wright tomuto směru stále sám nevěří. „Pořád si myslím, že to není možné, ale vedou si zatím mnohem, mnohem lépe, než jsem předpokládal, takže je možné, že se mýlím,“ řekl doslova v rozhovoru pro magazín BizJournals.com.

Místo toho se Wright zaměřil na hybridizaci nákladních aut. To má podle něj větší význam. Například popelářské vozy podle něj v ročně spálí průměrně 53 000 litrů paliva v hodnotě 1,375 milionu korun.

Wrightův plug-in hybridní pohon dokáže za ušetřit přesně stejnou částku – větší část na palivu, menší na servisních nákladech. Investice do přestavby stávajících nákladních aut na plug-in hybrid podle Wrighta se tak vrátí za méně než čtyři roky.

V současné době se Wright údajně chystá rozšiřovat výrobu svého hybridního pohonu. Stěhuje se do nové výrobní haly na bývalé základně námořního letectva Alameda. A do roku 2018 chce nabrat asi 270 nových zaměstnanců.

BizJournals.com

9 Comments on “Spoluzakladatel Tesla Motors chce elektrické náklaďáky”

  1. Hybridizace nákladních aut
    Hybridizace nákladních aut a busu je rozhodně zajímavou a potřebnou cestou! Nejedná se pouze o hybrid elektro-benzin, elektro- plyn, elektro – vodík! Rozhodně jak ukazuje každoroční příklad v ČR, bylo by to v zimním období třeba. Když zamrznou cdromy a troleje, tak aby se cestující dostali z bodu A do bodu B bez problému.

  2. Mna by zaujimala jedna
    Mna by zaujimala jedna zakladna vec: aky je ekologicky a ekonomicky dopad tohto celeho. Teda jednoducho – dopad na zivotne prostredie od vyroby nakladiaku na naftu, jeho prevadzky pocas priemernej zivotnosti az po likvidaciu a prip. recyklaciu dielov vs. dopad od vyroby nakladiaku na elektrinu + vsetko ako u spalovaku. Ci to usetrene palivo a maziva nie su vyvazene podstatne komplikovanejsou vyrobou baterie, podstatne vacsou mrtvou vahou vozidla (a teda vacsia spotreba energie) a v neposlednom rade tym, ze tie baterie sa este zdaleka tak nerecykluju a este dlho nebudu, ako by sme radi videli. Aj ked fandim elektromobilom, myslim, ze je tam vela „ale“ co sa tyka ekonomiky a ekologie vyroby, prevadzky ci recyklacie, ktore su nam beznym smrtelnikom skryte alebo zamlcovane.

    1. To, co popisujete se
      To, co popisujete se běžně nazývá „well-to-wheel“ analýza neboli hodnocení životního cyklu. Takový studií už vznikla celá řada a většina z nich dokazuje, že elektrický pohon je výrazně výhodnější než čistě fosilní pohon (benzín/diesel). Co se týká recyklace li-ion baterií, tak ta už je dnes plně zvládnuta a realizuje se (viz. tři roky stará zpráva o recyklaci akumulátorů Toyota).

      1. To same sa da povedat o
        To same sa da povedat o podstatne vacsom mnozstve elektroniky, menice, pozlatene prvky v cipoch a konektoroch, displeje, epoxidy atd., ktore su v elektromobiloch v niekolkonasobne vacsom mnozstve ako v klasickom spalovaku. U DPF a katalyzatorov sa pouzivala spravidla platina, tento trend je ale uz davno na ustupe, nahradza sa najme uplne beznym kordieritom, keramikou, karbidom kremiku a pod.

        1. Řekl bych že je to spíše
          Řekl bych že je to spíše naopak. Podívejte se do nového spalováku. Musí E tam dávat druhá baterie do kufru aby to vůbec ty elektrické serepeticky utáhlo. To je jedna řídící jednotka pro vstřikování, jedná pro výfuk, další pro katalyzátor, další pro útlum hluku atd. Atd. Už si vymýšlím 🙂

          Ale je toho tam o hodně víc než v elektromobilu. Tam je jen motor baterie měnič, nabíječka tohle vám nahradí v podstatě stejnou váhu když vyhodíte motor a všechno nepotřebné k němu. Tohle jsem si nevymyslel to říkal clovek který přestávek superbackup na elektriku. A jeste mu 50 kg zbylo k dobru…

    2. Samozřejmě, že
      Samozřejmě, že ekologická zátěž při výrobě vždycky nějaká bude a můžeme se dohadovat, jestli je to při výrobě elektromobilů (momentálně, ono se to bude nějak vyvíjet) trochu horší, nebo lepší ve srovnání s výrobou aut se spalovacími motory.
      To podstatné ale je, že jde o jednorázovou investici. Po celou dobu životnosti elektromobilu pak už nemusíte, a prakticky už ani při výrobě elektřiny, vypustit do ovzduší ani gram CO2. A to je přínos, který stojí za klidně i dvojnásobnou energetickou náročnost (o čemž pochybuji) při výrobě a dvojnásobnou koncovou cenu. Rychle se to vrátí…

Napsat komentář