SpaceX otestovali jádro vesmírné rakety Falcon Heavy

Jan Horčík - 14 Květen 2017

Americká vesmírná společnost SpaceX podnikatele Elona Muska nedávno poprvé otestovala jádro své připravované rakety Falcon Heavy. Ta má vzletět do konce letošního roku.SpaceX vesmírná raketa Falcon Heavy

Takhle nějak by měl vypadat start vesmírné rakety Falcon Heavy. Vzlétnout by měla do konce roku.
foto: SpaceX

Falcon Heavy je vesmírná raketa skládající se de-facto ze tří upravených stupňů Falcon 9. Na nízkou orbitu dokáže vynést 64 tun, na geostacionární orbitu až 22 tun. Na výšku bude stroj měřit 70 metrů.

Hlavní výhodou Falcon Heavy má být fakt, že všechny tři stupně by měly být schopné znovu přistát. První start, který by se měl odehrát do konce letošního roku, ostatně využije jako dva postranní stupně už jednou letěné stupně Falcon 9.

Aktuální zážehový test prověřil všech 27 zatím jen 9 motorů Merlin středového stupně. Test nicméně dává tušit, že se konečně blíží tolik očekávaný ostrý start vesmírné rakety Falcon Heavy, která je dalším významným krokem SpaceX a Elona Muska při cestě na Mars.

A nejen tam. Jeho úspěch bude klíčový i pro uskutečnění velké turistické cesty k Měsíci a zpět, kterou Elon Musk plánuje na rok 2018.

SpaceX
Zpět na HybridPřidat komentář

Rozhovor se spoluzakladatelem Space X.
http://www.elonx.cz/tom-mueller-ze-spacex-o-blocku-5-nuklearnim-pohonu-praci-pro-elona-muska-a-mnohem-dalsim/

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tady jde vidět, že tento článek vznikl jen proto, aby nějaký článek byl. Prostě něco napsat, vůbec nevadí, že tomu nerozumíme, ale musíme splnit plán... Prosím už žádný články o kosmonautice. Nechte to lidem, kteří tomu rozumějí.
To opravdu nemáte v šuplíku žádný článek o nové revoluční baterii, nebo tak něco?

Vážený Anonyme, nutí vás to někdo číst?
Musel jste za to zaplatit?

Obrázek uživatele Josef

Offtopic: tuhle https://ev-cpo.com/hunter/ stránku znáte? Docela mě to zaujalo.

Jo už jsem to viděl před pár lety, celkem zajímavý že hodně Tesel je v Anglii.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Josef

Britský se dají vyfiltrovat. A ty ceny tam vůbec nejsou špatný, je to s DPH. Nejlevnější 85 s rozumnou výbavou tam vychází v podstatě na skoro 45000 Euro bez DPH. To je už docela dobrá cena. Najeto zpravidla kolem 60000 km.

Akorát tam chybí kolonka zda to má free SC nebo ne. Pokud je to inventář Tesla šopů tak ty to u každé bazarovky rovnou deaktivujou :(

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Josef

Když se to rozklikne, je to tam uvedený. Jsou to CPO verze přímo od Tesly, takže SC to má zpravidla aktivovaný.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kopa nepresností, ale to už tak býva keď portál zaoberajúci sa elektromobilitou vydáva články o kozmonautike. Je fajn, že si rozširujete obzory ale treba dávať pozor na detaily :)

Kdyby jste tu kopu nepřestností místo toho frflání opravil, tak by jste udělal mnohem líp. Aspoň by se lidi dozvědeli to co maj a koneckonců i redakce.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Obrázek uživatele Jolinar

v jednom miste pisete ze dokaze vynest 64 tun a v druhem ze vsechny tri stupne dokazou pristat...

Meli byste si vybrat, dokaze jedno nebo druhe, ne oboji... Pokud ty stupne maji pristat, tak taky klesne nosnost.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Díky za upřesnění.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele Josef

Ne o moc. Nosnost Falconu 9 v konfiguraci pro přistání a v konfiguraci pro maximální výkon se zase o tolik neliší, bude to pár %, což je relativně málo. U Falconu Heavy to bude podobné.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ten rozdil muze byt pomerne vyrazny, pokud mrkneme na soucasny Falcon 9, tak slibuji nosnost na GTO 8300 kg, ale nedavno se s nakladem o hmotnosti 5600 kg ani nepokouseli o pristani. Nejtezsi naklad na GTO se kterym zatim uspesne pristali mel hmotnost 5300 kg. To by znamenalo pokles nosnosti o nejakych 30-40 %.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nosnost záleží na podmínkách.

Falcon 9 má tří režimy letu.
1) přistání na místo startu - pro lehké satelity
2) přistání na moři - pro těžší satelity
3) bez návratu - tak těžký satelit měli zatím 1x

Každý z těchto režiml se liší v nosnosti.

Zjistit informace o reálné nosnosti je docela problém. Jen za poslední rok zvýšili tah motorů, změnili aerodynamiku, upravili teplotu paliva. Prakticky lze říci, že každý start je jiný.

Změna by měla nastat v 2018 - NASA je chce použít pro pilotované lety a požadavek je, že stejná (stejný typ) raketa bude mít 7x úspěšný start. Takže alespoň jeden typ budou muset "zastavit ve vývoji"

Obrázek uživatele Josef

Je možné, že je ten rozdíl výrazný. Upřímně nevím. Deklarovaná nosnost 8300 kg na GTO byla s podchlazeným palivem, což nakonec vyškrtli, takže podle mě to teď bude o dost míň. Ale nikde se to neuvádí. Ostatně zítra letící Inmarsat má lehce přes šest tun a je údajně na hranici nosnosti.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mate pravdu, ted jsem hledal archivni data a maximalni nosnost 8300 udavaji uz dlouho, po lonske nehode doslo ke zmenam, ktere by mely vest k nizsi nosnosti, takze to bude pravdepodobne spatne cislo. Otazkou zustava, jak dramaticky ten pokles bude.
Nicmene presto si troufnu tvrdit, ze rozdil mezi raketou s pristanim a bez pristani bude vice nez nekolik procent.

Nejtezsi naklad, ktery ma v blizke dobe letet na GTO ma mit hmotnost cca 6100 kg, nejtezsi se kterym se pokusili o pristani mel priblizne 5300, to je vice nez 10 %.

Jeste jsem zkusil najit nejake oficialni prohlaseni SpaceX nebo Muska, jaka je ztrata nosnosti pri znovupouziti a nasel jsem vyjadreni Muska na Twitteru: "Max performance numbers are for expendable launches. Subtract 30% to 40% for reusable booster payload."

Na informaci, ze je Inmarsat na hranici nosnosti jsem nikde nenarazil, ale samozrejme netvrdim, ze ctu uplne vse, co se o SpaceX napise. Mate k tomu nejaky zdroj?

Obrázek uživatele Josef

Zdroj nemám, někde jsem to četl, ale už si nevzpomenu kde. Může to být výmysl.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Všetkých 27 motorov sa overí až pár dní pred štartom. Teraz zapálili tzv. core booster samostatne ktorý má iba 9 motorov.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Díky, opravujeme.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Taktiez prva cesta na mars sa presuva z r. 2018 na 2020, pravdepodobne kvoli nutenej polrocnej prestavke po3 minulorocej explozii falcona pri tankovani...

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupProdej pneu 100% online

Newsletter