Cyklostezka, která vyrábí energiiKOLO
Cyklostezka, která vyrábí energii
Peugeot 308 e-HDi mikrohybridTEST
Peugeot 308 e-HDi mikrohybrid
Peugeot 508 RXH - nový diesel hybridAUTO
Peugeot 508 RXH - nový diesel hybrid
Chystá vlastní elektromobil TitanAPPLE
Chystá vlastní elektromobil Titan

SpaceX: Křídla pro kosmické rakety Falcon 9

Jan Grohmann - 25 Listopad 2014

Elon Musk na svém Twitter účtu zveřejnil dvě zajímavé fotografie. Na první fotce lze spatřit hypersonická mřížová kormidla umístěná na raketě Falcon 9 a na druhé mobilní přistávací plošinu pro navracející se rakety. Elon Musk tak pokračuje ke svému konečnému cíli – znovupoužitelné kosmické raketě.SpaceX

Mřížová kormidla poslouží ke stabilizaci a ovládaní sestupného letu.
foto: SpaceX

Od Falcon 9 po Falcon 9 Reusable

Falcon 9 soukromé společnosti SpaceX je dvoustupňová raketa. První stupeň pohání devět raketový motorů o tahu 5 885 kN (asi jako pět dopravních letadel Boeing 747).

Při startu motory prvního stupně pracují 180 sekund, následně se první stupeň odhodí a náklad, v podobě kosmické lodi Dragon nebo satelitu, dopraví na oběžnou dráhu Země druhý raketový stupeň. Druhý stupeň pohání jeden motor o tahu 801 kN po dobu 375 sekund.

Současná raketa Falcon 9 je pouze předstupněm znovupoužitelné kosmické rakety Falcon 9 Reusable (F9R). V budoucnu, pokud půjde vše podle plánů, první a druhý stupeň rakety F9R budou kontrolovaně přistávat na zemi.

Stejně tak budoucí kosmická loď Dragon V2 dosedne zpět na kosmodrom pomocí osmi malých raketových motorů SuperDraco.

Konečným cílem vývoje společnosti SpaceX je znovupoužitelná raketa F9R.
video: YouTube

V rámci programu Grasshoper se rozpracovává systém automatického přistávaní prvního, největšího a nejtěžšího stupně. S přistáním druhého stupně SpaceX také výhledově počítá, ale situace je zde komplikovanější.

Druhý stupeň se již pohybuje po oběžné dráze a jeho přistávací manévr je mnohem komplikovanější – je třeba loď zabrzdit a ve velké rychlosti stabilizovat při průletu atmosférou. Druhý stupeň navíc potřebuje tepelný štít pro průlet atmosférou.

První pokusy o kontrolované přistání již proběhly. První stupeň rakety Falcon 9 již několikrát kontrolovaně pokusně dosedl na vodní hladinu i s vysunutými přistávacími nohami (a následně se potopil) poté, co dopravil náklad na oběžnou dráhu.

Na 16. prosinec se připravuje zásobovací mise SpaceX CRS-5 k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Právě při této příležitosti se poprvé v historii pokusí první stupeň přistát na námořní plošinu.

Znovupoužitelná raketa společnosti SpaceX se vyvíjí rámci programu Grasshoper.
video: YouTube

Křídla a námořní plošina

„Při dalším letu vyzkoušíme nadzvuková mřížová kormidla (konfigurace x-wing),“ napsal Musk na svém Twitter účtu. Na obrázku na Twitter účtu Muska lze vidět čtyři kormidla připevněná na prvním stupni vesmírné rakety Falcon 9.

Kormidla poslouží ke stabilizaci a řízení sestupu prvního stupně. Každé kormidlo je samostatně řiditelné ve třech osách. Při startu jsou sklopené, při klesání se roztahují.

SpaceX

Grafická podoba přistání prvního stupně rakety Falcon 9 na námořní přistávací plošině.
foto: SpaceX

V tomto bodě nejde nevzpomenout na pokusy s řízeným sestupem kosmické lodě pomocí autorotace - vhodným nakláněním výklopných listů rotoru se docílí bezpečného přistání. Jde vlastně o vytvoření hybridu rakety a vrtulníku.

V 90. letech se o podobnou konstrukci pokoušel projekt Rotary Rocket. Dokonce i NASA zkoušela využít autorotace na malém modelu nové kosmické lodi Orion. Zatím však nejsou plány o vyzkoušení autorotace v praxi.

Konečně na druhé fotce je přistávací námořní plošina o rozměrech 91,5x30,5 metrů. Plošina je vybavená bočními „křídly“ umožňující rozšíření plochy na 91,5x51,8 metrů. Právě na teto plošině se 16. prosince pokusí přistát „podvozek“ rakety Falcon 9.

Proč se SpaceX pustil do stavby plošiny a nevyužije přistávací plochu na zemi, ostatně jak ukazuje propagační video? Odpověď je jednoduchá. Řízený návrat prvního stupně na pevninu bude odpovědnými institucemi schválen až poté, co SpaceX prokáže spolehlivost a bezpečnost přistávacího manévru. Uvidíme, zda se 16. prosince cela operace podaří.

SpaceX
 
Obrázek uživatele Jolinar

pro pristani na plosinu na mori je take zapotrebi mene paliva nez pro opetovny let zpatky na pevninu...

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

TrendPark elektromobil Nissan Leaf

zajímavé články