SpaceX hlásí téměř podařené přistání rakety

Jan Horčík - 15 Duben 2015

Vesmírná společnost SpaceX podnikatele (, Solarcity) aktuálně vypustila další zásobovací raketu k ISS. A opět se s ní pokusila přistát na své mořské bárce.auto vesmírná raketa SpaceX startuje ve směru Mezinárodní vesmírná stanice

Vesmírná raketa společnosti SpaceX startuje ve směru Mezinárodní vesmírná stanice, kam vesmírnou lodí Dragon doveze zásoby
foto: /SpaceX

Přistání vesmírné rakety SpaceX se tentokrát téměř podařilo. Resp. podařilo se výrazně lépe, než při prvním pokusu. Tehdy se raketa o dron/bárku roztříštila. Tentokrát do poslední chvíle klesala velmi dobře, podařilo se jí zpomalit.

Na uvolněném videu je ale vidět, že v předposlední chvíli nejspíš fouknul vítr nebo se něco pokazilo v řízení rakety a ta sebou cukla. Motory tento výkyv vyrovnaly, ale nabraná rychlost stačila na to, aby se raketa nakonec přeci jen překotila.

První video pochází z pozorovacího letadla SpaceX. A je schválně střiženo ještě předtím, než se raketa překotí (a pravděpodobně vybuchne). Podrobnější obrázky ve vysokém rozlišení budou k dispozici až se bárka vrátí do přístavu.

Gratulujeme! A věříme, že do třetice všeho dobrého už se přistání podaří na výbornou.

UPDATE 17.4.2015 09.45: doplňujeme ještě video přímo z bárky, které názorně ukazuje, že přistání se skutečně téměř podařilo.

SpaceX
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

stále to nechápu,proč takhle?
Dnes uz sme tak daleko,ze neni problem pouzit autonomni drony, ktere by vracejici teleso zachytily ve vzduchu a donesli ho na zem.
Jako sou stupne rakety do kosmu, tak bych to videl obracene, akorat ten mezistupen, by mohl byt brzda padakem na nulovou rychlost, nasledne zachyceni dronem, ktery by byl v draze , kvuli vychyleni...
Tohle mi pride takovy 60 let stary,zase raketa ,proc?
NASA si dela prdel z tehlech soukromniku... vubec bych se nedivil, kdyby ti Chinani prisli s vlastnim resenim,haha

Obrázek uživatele Hyperloop

NASA si ze soukromníku opravdu žádnou prdel nedělá. Nakonec nebýt jich, tak dnes by USA neměly žádnou možnost, jak zásobovat ISS.

A proč takhle? Protože věřte nevěřte, ono je to stále nejlevnější řešení.
Dron zachytávající celý první stupeň by musel být opravdu hodně velký a mít velkou nosnost. Už jen sestrojit takového drona by nebylo nic jednoduchého.
Ale můžu vás ubezpečit, že na podobném řešení pracuje ULA, která u své nové rakety Vulcan chce použít řešení, kdy se bude od prvního stupně oddělovat samotný blok s motory (nejdražší část) a ta bude pomocí nafukovacího tepelného štítu a následně padáky sestupovat k zemi. Nad zemí ji pak má odchytit vrtulník.
Nicméně celé řešení je oproti SpaceX docela těžkopádné. Samotný tepelný štít a padák budou pravděpodobně těžší než dodatečné palivo a ty nohy, které potřebuje Falcon na znovupřistání. Navíc hrozí riziko, že se samotná motorová část neoddělí, nebo že se nenafoukne tepelný štít či nerozevřou padáky nebo že vrtulník blok nestihne chytnout. Je tam mnohem víc věcí, které mohou selhat než u Falconu.

toto mozne spise neni, uz jen proto ze raketa je velmi krehka a nejak snadno ji zachytit aniz by se rozbila rozhodne snadne neni, navic tam je mnoho dalsich veci ktere mohou neklapnout. totoje je rozhodne nejjednoduzsi reseni, protoze uplne vsechno, az na pristavaci nohy a ridici kormidla nahore, mit stejne musi

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Souhlasím, že určitě budou i jiné způsoby, snad snažší. Chápu, že SpaceX nemůže dál navyšovat váhu rakety. Už teď ty korekční trisky v horní části rakety, další palivo, náročnější elektronika...
Chytání za letu a doprovázení je také zajímavý způsob. Raketa by se mohla třeba i zastavit v určité výšce a droni už by si jí chytli.
Myslím, že SpaceX víc než dostatečně prokázalo, že se umí trefit s raketou na konkrétní místo. Proč tedy nezlepšit hardware plošiny a udělat z ní spíš nějakou lapačku. Mohla by mít chytací ramena, nebo něco jako airbagy, záchytná lana, magnetické pole... způsobů je víc. S vysokými vlnami, poryvy větru atd. by se dalo snáze vypořádat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nejspis tyto uvahy muzete zapomenout, protoze vaha pristavaciho telesa je vyssi, nez nejaky existujici dron nebo vrtulnik muze unest.
Nejvetsi vrtulnik na svete, rusky MIL 26 ma maximalni nosnost 22 tun. Jak by se asi dopravil do cilove oblasti? Letadlova lod...
Naklady by byly podstatne vyssi, nez ty rakety, ktere ta raketa stejne musi mit. Navic vaha Falcon 9 je urcite vyssi nez zminenych 22 tun. Na webu se mi nepodarilo zjistit pristavaci hmotnost, ale podle meho bude 50-100 tun.
Komu se podari zjistit skutecnou vahu pristavaciho telesa, dostane ode mne pochvalu:-))

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nikdo ale netvrdil, ze to bude jeden dron??? A vaše představy s jedním vrtulníkem, nebo srovnáním s nákladním letadlem, sou mimo.
Nákladní letadlo př. Antonov Ruslan létá na 1000km.
Mne ale jde jen o to , v krátkém čase, dostat prázdný stupeň na zem...
Psal sem drony, tedy 2 a více, když budu lajcky uvažovat,idealni počet je 4.
Proč drony? Protože jsou autonomní, nebo se ovládají vzdáleně bez pilota.
Chápu, že vám nevoní teorie, kterou zde předkládám...
ale mne nevoní, to co předvádí Elon,sory!
Raketa která stoupá, má hodně rizikových faktorů, a to samé při klesání, proto se rakety nechávaly schořet,nebyly návratové. Akorát pomocné rakety se nechávaly spadnout do moře, a když se nerozbily, tak se použily i když oprava byla jistá.
Můj způsob vychází tak trochu z raketoplánu, a jeho návratu, ten taky doklouzal zpět na zem... no nic,je škoda,že někteří sou zatvrdlí, a nechtějí dát prostor novým změnám v postupech

Obrázek uživatele Hyperloop

Ta nová změna v postupu je právě to, co dělá Musk. Přistávání na padácích a odchytávání drony nebo čímkoliv jiným zase tak moc nové není a je to pouze lehká modifikace toho, co tu máme prakticky od počátku kosmonautiky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jenze ta raketa se stale rozbiji o zem! Chapete? Mne to nepride revolucni,tohle uz tady bylo...
Chapu ze Elon to chce dokázat,budu mu fandit...
Jenze ty rakety se po navratu vzdy rozpadly, tady de stale o jeden modul navratovy,tedy stupen rakety.
Dobre,kdyz se k tomu vratim,tak je lepsi zbrzdit raketu do klouzaveho letu, a ty drony by ji navedly na zem jako letadlo...
nevim ale teleso ve vzduchu ma nulovou hmotnost, pouze se pricita gravitace a tou vznika rychlost a ta se lepe brzdi v 10-1 km, nez par 100-10 metru nad zemi! Chapete?
Proto mi to pride,jako by se vratili o 60 let zpet, a hle budeme litat raketama...

Obrázek uživatele Hyperloop

Těleso má ve vzduchu nulovou hmotnost? A na to jste přišel jak?

Tak stále je to nejlepší řešení co tu doposud bylo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jako laik bych koupil padak a raketu nejdrive zpomalil padakem a kratce nad zemi vyuzil reaktivni pohon. Padak ma sice nevyhodu ze vitr zafoukne bremeno ve smeru vetru, ale to by se melo dat s dostatecnou presnosti vypocitat aby rendez-vous plosina-raketa byl uspesny. Navic padak stabilizuje raketu.

Obrázek uživatele Magy

Lenze toto pristatie neriesia laici, ale odbornici. Pri takomto pristati padak vytvara vacsiu plocha, do ktorej sa moze opriet vietor a teda odklonit raketu. V tomto pripade cim mensi odpor voci bocnemu vetru, tym lepsie. V roznych vyskach fuka rozne rychlo a nezriedka aj roznymi smermi, co sa nijako neda dopredu vypocitat. Padak by pristatie len skomplikoval a znamena velku vahu navyse.

---

Nissan e-nv200

no podľa výbuchu im ešte nejaké palivo zostalo. Takže nabudúce ju budú môcť viac pribrzdiť, aby mali čas na korekciu polohy. Predchádzajúci pokus keď musela pristáť do mora, kvôli vlnám mi pripadal viac kontrolovaný.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Víc kontrolovaný byl jen proto, že se raketa nemusela za každou cenu trefit na střed té lodi. Což byl i jeden z důvodů, proč se nakonec překotila.

je to možné. Kedy plánujú ďalší pokus? Ten let, čo bude nasledovať to nebude, kvôli veľkosti nákladu a potom vraj je až 2 mesačná prestávka

Obrázek uživatele Aas

Dalsi pokus bude pri vynasani CRS 7 predbezne 19. Juna.

Obrázek uživatele Jolinar

Vzdycky musi aspon trochu paliva zustat jako rezerva :-)
Napr kdyby behem startu selhal jeden motor z deviti, tak by spotrebovali o trochu vic paliva cestou nahoru.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Proč vlastně chce mermomocí přistávat na člunu a ne někde na pevnině? Napadá mě laicky snad jen roto že si z kosmu pak může nějak víc vybírat místa kam na moři přistane pokud je na pevnině špatné počasí. Ale to by stejně tak mohl řešit 6-12 plochami pevniny po světě. Tak nevím proč se váže na vlny.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to z důvodu že přistání na pevnině USA nemají zatím povolené od úřadů. Až dokážou, že s tím umí přistát a nebudou ohrožovat život američanů tak povolení dostanou. TO je celé.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jde o to, že raketa stále sleduje (pseudo)balistickou křivku. Při návratu na pevninu musí v polovině té křivky udělat čelem vzad a vracet se zpět po té samé dráze, což je mnohem náročnější na palivo, protože jednak musí vlastně zcela zabrzdit a následně opět nabrat cca směr místo odpalu.

A nemohla by raketa po vypuštění z USA přistávat na pevnině v Jižní Africe? Nebo jsou "po cestě" ještě ostrovy Ascension a Sv. Helena (Brit.).
To by snad stačilo tu (pseudo) balistickou křivku jen mírně upravit ne?

Btw, raketa nemůže "zcela zabrzdit" a udělat "čelem vzad a vracet se zpět po té samé dráze", poněvadž by okamžitě spadla dolů.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nabízí se otázka, proč není plošina tedy blíž místu předpokládaného dopadu podle té (pseudo)balistické křivky?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Asi jste to nepochopil. Ona ta plošina je právě přesně v místě dopadu po té křivce, což je vždy na oceánu. Naopak, v pířpadě přistání na pevninu se nejedná o sledování téže křivky, ale je nutné buď se na její dráze otočit, případně ji výrazně protáhnou a obletět celou zeměkouli.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

K tomu bych doplnil, že při přistávání nám pomáhá brzdění odporem vzduchu a zároveň je raketa lehčí o palivo spotřebované při startu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Díky za doplnění, ale nijak to s tím nesouvisí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Díky za doplnění, ale nijak to s tím nesouvisí.

Obrázek uživatele Jolinar

Jak rika peet365, jen bych doplnil, ze taky trajektorie letu prirozene vede nad morem a tedy je jednodussi (spotrebuje se mene paliva) pristani na mori nez zpetny let na pevninu.

pristáva na vode, pretože predtým ako mu povolia pristáť na pevnine musí ukázať, že sa trafí a to nevybuchne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Aha, díky za vysvětlení. Jsem si říkal že si to tou vodou zbytečně komplikuje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pokus o přistání rakety na člunu plovoucí v Atlantském oceánu byl neúspěšný, podle hlavy SpaceX a Tesla Motors generálního ředitele Elona Muska
— SpaceX (@SpaceX) April 15, 2015
twitter.com/SpaceX/status/588143946800463874

Asi 45 minut po startu, Musk tweetoval: "Vypadá to, že Falcon přistál v pořádku, ale nadbytek boční rychlosti způsobil, že sa překlopil po přistání."
— Elon Musk (@elonmusk) April 14, 2015
twitter.com/elonmusk/status/588082574183903232

Minule jsem tipoval, že si sedne dobře. Že to není snadný manévr, je známo a že je to neustálé hledání optimálního poměru spotřeby paliva rychlosti a stability je známo také. Teď už si netipnu. Uvidíme příště.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To byl již 4-tý neúspěšný pokus.
Pokud je mi známo z teorie pravděpodobnosti, pak by nyní raketa musela nejméně 8x po sobě úspěšně přistát na plošině, aby překonala svou prozatím 100% neúspěšnost. Spíš by tedy bylo třeba tipovat do kolika dalších pokusů o přistání se dostane k pravděpodobnosti 50% úspěšnosti.

Obrázek uživatele Jolinar

Jednalo se teprve o 2. pokus o pristani na plovouci barku.
A celkove asi 5. mozna 6. pokus o pristani na oceanu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale běžte! 2. pokus o přistání na plošinu? Nebo např. netrefení se na plošinu o 10 m nepovažují za pokus o přistání na plošině, nebo chtěli přistávat snad na moři do vody?

V každém případě zatím končí neúspěchem.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Říka se, že Edison musel udělat skoro 1000 neúspěšných pokusů, než vyrobil funkční žárovku. Takže i kdyby to byl skutečně 6 neúspěšný pokus (což není pravda), tak je to pořád ještě hodně málo ;)

Obrázek uživatele Jolinar

Ano byl to druhy pokus o pristani na plosinu Anonyme. Pri prvnim pokusu to uplne rozmlatili, regulerni druhy pokus se nekonal, protoze plosina se vubec nemohla dostat na otevrene more a tohle byl tedy teprve druhy realny pokus! Ani jednou se nestalo ze by plosinu netrefili!
Predtim samozrejme byly cvicne pokusy o pristani bez plosiny...

EDIT: tady je cele video z druheho pokusu

Obrázek uživatele Jan Horčík

Díky, nové video jsme doplnili do článku.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Při tom neregulérním druhém pokusu, kdy první stupeň přistál 10 m od plánovaného místa, byly v místě přistání vlny vysoké "přes tři patra domu a padaly až na palubu (lodi)". Protože jeden ze čtyř motorů nefungoval, nebyli schopni udržet v takových vlnách loď na místě. Z toho usuzuji, že loď na otevřené moře vyjela.
spaceflightnow.com/category/news/page/18/

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Z čehož by vyplývalo, že ve skutečnosti ta loď měla velký problém v takovém počasí se udržet na místě přistání a 10 metrů je ještě hodně dobrá přesnost ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zadne netrefeni se se nestalo, zajimalo by me kde jste na to prisel. Totobyl druhy pokus o pristani na plosinu. K tem neuspechum: prukopnici revilcnich technologii maji zpocatky neuspechy stasto, toje vporadku

Je hezké sledovat evoluci (chcete-li technický pokrok) v tomto odvětví. Pokud vím, tak takový velký pokrok (zatím tedy neúspěšný) nebyl od dob Gagarina.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol