Sono Sion: solární auto za €20 000 vyjede v roce 2019

O solárním autě Sion od Sono Motors už jsme psali před časem. Teď firma odhalila první prototyp a oznámila podrobnosti o ceně a startu výroby.

Solární elektroauto Sion mladého start-upu z Německa jménem Sono Motors
foto: Sono Motors

Mnichovská společnost Sono Motors ukázala prototyp svého solárního elektromobilu Sion. Ten je vybaven 330 fotovoltaickými solárními články, a to téměř po celém svém povrchu.

Ve slunečný den si auto dokáže vyrobit elektřinu pro asi 30 km jízdy. Baterie o kapacitě 30 kWh vystačí na dojezd 180 km.

Solární auto Sion

Solární auto Sion
foto: Sono Motors

Auto mělo být dostupné i v levnější verzi se 14,4kWh baterií za cenu €12 000 (asi 312 000 Kč) s dojezdem 80 km, ale ta byla nakonec zrušena. Prodávat se bude pouze „Extender“ verze s delším dojezdem a cenou začínající na €16 000.

Tato cena ale nezahrnuje baterii, která se buďto pronajímá, nebo si ji lze přikupit za další €4000. Celkem tak solární auto-elektromobil vyjde na €20 000, v přepočtu asi 520 000 Kč.

Proti původnímu plánu se také zmenšil počet sedadel, a to ze šesti na běžnějších pět. Tři původní zakladatelé očekávají, že auto se podaří dát do výroby v roce 2019.

Auto bude moct posloužit také jako mobilní elektrárna s výkonem 2,7 kW a k dispozici bude tažné zařízení pro hmotnost až 750 kg.

tisková zpráva

38 Comments on “Sono Sion: solární auto za €20 000 vyjede v roce 2019”

  1. Podle mého skromného názoru je to spíš hračka než
    Podle mého skromného názoru je to spíš hračka než smysluplná záležitost. V případě ceny elektřiny ze sítě ve výši cca 2,5 Kč je solární nabíjení zbytečná zátěž automobilu a když se sečtou zvýšené energetické nároky na vožení článků, kabeláže a nabíjecích regulátorů v autě a navíc jejich pořizovací cena, podle mého se to nikdy nevrátí, respektive bude návratnost dlouhá jako životnost auta. FVE má být na střeše, ne na autě.

    1. Nesouhlasím, auto není dražší než konkurence a když
      Nesouhlasím, auto není dražší než konkurence a když jedete do práce a z práce, auto celý den stojí většinou venku. Takže se nabíjí. Dnes je to třeba drahé auto, ale za 5 let si to koupí klidně německý důchodce, který s takovým autem jede 2x týdně na nákup, nemá garáž nemá možnost dobíjet někde u domu, ale díky panelům jezdí zcela zdarma. Dále když necháte auto stát panel zajistí v jakémkoli ročním období že baterie se nebude samovolně vybíjet. Z ekologického hlediska je to také dobré kdyby mělo 2,7 kW elektrárnu každé vyrobené auto, pak při 100 mil kusů to máte 270GW v FV panelech ročně. Roční výroba asi nebude 250TWh jako u ploch s ideálním sklonem, ale kdyby byla poloviční 125 TWh to máme dvojnásobek spotřeby el. energie v ČR. Při životnosti aut 20 let by počet takových aut mohl dosáhnout 2 mld kusů. to je 75% dnešní výroby el. energie v EU.
      Krom toho majitel takového vozu, pokud vlastní letní chatu, pak si vlastně svojí elektrárnu i s akumulaci doveze na chatu sebou , stejně tak si jí doveze třeba do kempu nebo někam na grilování.

      1. Já zas nesouhlasím s tím absurdním číslem uvedeným jako
        Já zas nesouhlasím s tím absurdním číslem uvedeným jako cena tohoto vozidla. Prostě mi to neštimuje. Ale upřímně, je mi to jedno. Pokud se to někomu líbí, ať si to koupí. Já si radši dám ty panely na střechu baráku.

      2. technicky vzaté je to *** – ak dochádzam BEV do práce, tak
        technicky vzaté je to *** – ak dochádzam BEV do práce, tak na parkovisku má byť FV strecha. chráni a nabíja, v inom režime ako zbortená plocha autiaka, pokiaľ to nie je ten teréniak s tvarom krychle. môže byť aj nejaké úložisko pre strýčka príhodu.
        a následne – domov prídem s plnou batériou a pripojím, ODOBERÁM. to má zmysel, nie ***!

  2. Nevím jak kvalitní zdroj je „tisková zpráva“, ale na
    Nevím jak kvalitní zdroj je „tisková zpráva“, ale na Gizmagu psali, že to má 330 článků po 3,65W. Tak to asi nebude „elektrárna s výkonem 2,7kW“ reálně bude okamžitý výkon při nejepším úhlu slunce tak 800-900W.

  3. OT: KLD oneDrive Electric Vehicle Propulsion
    OT: KLD oneDrive Electric Vehicle Propulsion System

    Společnost už nejspíš není aktivní. Škoda.
    Systém pohonu je velmi jednoduchý. Není potřeba redukční převodovka, diferenciál, frekvenční měnič. Takže o pár procent vyšší účinnost, nižší hmotnost a náklady na výrobu.
    Přesně takto jsou dělané ventilátory například v PC. Takže docela už delší čas používaný princip pohonu. V těch nejlacinějších EV by to mohlo najít uplatnění.

    youtube.com/watch?v=j2IBnKouLDg&list=PLOkNOCPAbIvhz4JyhfoEFMKlLrIuILegh

    1. Měniče v tom videu vidím hned dva, konkrétně Sevcon Gen4
      Měniče v tom videu vidím hned dva, konkrétně Sevcon Gen4 Size2, akorát je přetřeli na zeleno 😉 Zjevně každý ovládá jedno kolo (to je přímo jedna z možných standardních konfigurací od výrobce) a motory vypadají jako normální BLDC/PMAC.

      1. Dva menice, protoze auto bez prevodovky nemuze mit
        Dva menice, protoze auto bez prevodovky nemuze mit diferencial. Tak se kazde kolo musi pohanet zvlast. Tzv. elektronicky diferencial. Priznacne pro takovy pohon jsou mala kola, protoze motor ma maly kroutici moment. Jinak by ten motor musel mit ve stejnem pomeru vetsi prumer a to je problem.

        1. To je nesmysl, za 100,- EUR nenakoupíte ani v Číně ty
          To je nesmysl, za 100,- EUR nenakoupíte ani v Číně ty nejlevnější suroviny na 1 kWh akumulátorů a to ještě musíte počítat s výrobou. Krom toho začíná být nedostatek dodavatelů, například elektrolyt je totálně nedostatkové zboží. Tudíž podle toho i cena jde nahoru. Například uhlík Super P Li jsem před léty kupoval za 5,- EUR/ kg a teť za 28,- EUR/ kg.

    1. Pekny auto, ale ta cena za kilometr v kombinaci s cenou
      Pekny auto, ale ta cena za kilometr v kombinaci s cenou porizovaci, nemluve o strachu spousty lidi o bezpecnost.
      Dalsi otazkou je jak drahy bude servis, jakou zivotnost maji dulezite komponenty a nemyslim tim jen palivovy clanek. U takove pojizdne bomby vyrobce nepripusti neco zanedbat nebo pretahovat zivotnost nejakeho tesneni ci jine prkotiny v souctu za par desitek tisic, ktere ale zaplati zakaznik.
      Myslim, ze budou potreba jeste mnohem vetsi nadsenci nez ti co kupuji Tesly aby se neco prodalo.

    1. Pri spotrebe 15kWh/100km je pro ujeti 30 km potreba 4,5kWh. Se
      Pri spotrebe 15kWh/100km je pro ujeti 30 km potreba 4,5kWh. Se ztratami dejme tomu 5 kWh. Behem obdobi od dubna do zari to ty panely vyrobi i u nas. Samozrejme to auto nesmi stat ve stinu nebo v garazi. Moje auto stoji na parkovisti skoro cely den beze stinu. A zkusenosti s FVE mam take. Zajimaly by me vase zkusenosti a jak jste odhadl 5 km.
      To auto by mohlo mit spotrebu jako Ioniq a pak by spotreba byla 12,5 kWh/100 km. Stary Leaf ma vyssi spotrebu kvuli starym polovodicum ktere nejsou tak efektivni jako u Ioniqu. Vyvoj jde i tam kupredu.

        1. Přesně tak. Nemám vůbec žádnou zkušenost a proto tam
          Přesně tak. Nemám vůbec žádnou zkušenost a proto tam uvádím to kouzelné slůvko „odhad“ a ne žádnej výsledek výpočtů. Navíc mi jde o celoroční průměr a ne jen o období mezi dubnen a zářím. Auto se používá celoročně. Takže sem hoďte vaši kalkulaci kolik vám to vychází za celej rok a za pár let nám o tom možná i nějakej majitel poreferuje, pokud to auto dotáhnou až do prodeje. 😉
          Jedna věc je jsou teorie, druhá věc je praxe.

            1. Velevážený pane Mykanec,
              tak jsem tedy podělil 15 kWh

              Velevážený pane Mykanec,
              tak jsem tedy podělil 15 kWh potřebné k ujetí 100 km celeročním denním průměrem 1,391 kWh
              A vyšlo mi, že by na to šlo ujet v průměru 10 km a 784 metrů denně.
              15 ÷ 1,391 = 10,78360891445
              Což mi dává ročně 3 936 km zadarmiko a to určitě potěší. Úplná noční můra ropáků 😉
              Třeba já jsem za poslední rok najel jen usoužených 4 660 km.
              Ročně by to dělalo 507 kWh zadarmiko, Tesla bude dávat ke svejm M3 každej rok 400 kWh zdarma na Superčárdžrech.

              Akorát tedy plocha všech panelů není vystavená slunečnímu svitu současně a snad kromě přední kapoty žádné nemají moc ideální úhel vůči osvitu slunce. Té myslím nějakých těch 35 stupňů. Boky jsou svislé a střecha zase vodorovná. Při parkovaní by ještě by pomohli stahovací fotovoltaické záclonky v oknech 😉

      1. Pane Leodendulo,
        mám před sebou v počítači tabulku s daty

        Pane Leodendulo,
        mám před sebou v počítači tabulku s daty o výrobě elektřiny ze solárů pana Kubiše za osm roků, takže vím celkové průměry na den, měsíc i rok. Toto mi už připadá jako dost reprezentativní vzorek.

        Změřte si na autě plochu, kam se dají smysluplně umístit soláry – dle mne je to maximálně asi tak 4 čtv. metry.
        Podle dat pana Kubiše to vychází z této plochy průměrně na jeden den za jednotlivé měsíce počínaje Lednem:
        (kWh – zaokrouhleno na 1 des. místo)

        0,5; 0,9; 1,4;
        1,9; 1,9; 2,1;
        2,1; 2,0; 1,6;
        1,1; 0,7; 0,5

        Roční nezaokrouhlený průměr na den činí 1,391 kWh.
        Kolik za ten proud při vámi avizované spotřebě 15kWh/100km ujedete kilometrů?
        Pokud naměříte na autě jiný rozměr smysluplné plochy než čtyři čtv. metry, tak má čísla podělte čtyřmi a vynásobte vaším počtem metrů.

        1. Ze stranek sonomotors.com/faq.html se da zjistit, ze solarka
          Ze stranek sonomotors.com/faq.html se da zjistit, ze solarka maji 1,208 kW peak. Celkovy pocet clanku je 330. Vas priklad uddava ca 600 W peak (4 m2). Takze dvojnasobek. Jeden clanek ma zrejme standartni velikost 156 x 156 mm. Dle dostupnych info ma jeden clanek ca. 5 w peak. Takze soucet vsech clanku by dal 1650 W peak. Samozrejme nejsou vsechny clanky osviceny a ne v optimalnim uhlu. 30km se jevi jako realne mozne.
          Kdyby cely projekt mel byt podvod, tak bych pochyboval, ze strujci projektu by se nechali tak jednoduse prokouknout. Tento udaj se totiz da zcela lehce verifikovat.
          A jeste ten udaj 30 km bude korespondovat s udajem o dojezdu vsech EV. jedna se o maximum. Takze v realu asi 20-25 km. I tak dobre.

Napsat komentář