Solární nabíječky – slibná cesta k dalšímu rozvoji elektromobility?

Nabíjení elektromobilů přinese v budoucnosti zvýšené nároky na kapacitu energetických sítí. K řešení problémů s tím spojených by mohly přispět solární nabíječky.

Solární nabíjecí stanice pro elektromobily
foto: SinoVoltaics

Rozvoj solárních nabíjecích stanic pro elektromobily zatím táhnou především technologické firmy v USA. V Evropě je jednou ze společností, které se snaží tento nový trend zachytit, i český ČEZ.

Prognóza společnosti Wood Mackenzie předpovídá, že globální trh oblasti nabíjecích systémů pro elektromobily vzroste v příštích pěti letech téměř trojnásobně.

A Mezinárodní energetická agentura (IEA) odhaduje, že do roku 2030 se poptávka globální flotily elektrických vozidel po elektřině zvýší ve srovnání s rokem 2018 desetinásobně a dosáhne téměř 640 TWh, což je zhruba roční současná spotřeba elektřiny Francie a Španělska dohromady.

Pokud by měly být elektromobily v budoucnosti závislé jen na energetických sítích, bude podle IEA nezbytně nutné řešit problémy jako je například nekontrolované napájení v době energetické špičky a z toho plynoucí riziko přetížení přenosových sítí.

K jejich řešení by mohly přispět solární nabíječky, které už dnes v USA, kde je jejich využívání nejdál, nákladově vycházejí na přibližně 65 tisíc USD za jednu, tedy levněji, než ve velkých městech vyjdou včetně kabelového připojení k síti klasické dobíjecí stanice.

Lídrem v rozvoji této technologie je společnost Envision Solar ze slunného kalifornského San Diega, která nedávno uvedla na trh nabíjecí stanici s patentovanou technologii sledování slunce s obloukem 360 stupňů.

V nasazení solárních nabíječek si ale velmi dobře vede například i Madison, hlavní město státu Wisconsin vysoko na severu USA. Současných 36 magistrátních elektromobilů zásobují elektřinou tři solární nabíječky.

Každá z nich má výkon 4,3 kW a je schopna současně nabíjet dvě auta. Město hodlá do roku 2030 dosáhnout 100% uhlíkové neutrality. Už letos chce uvést do provozu první elektrické autobusy a středně těžké i těžké nákladní vozy.

Studie Wood Mackenzie upozorňuje, že ideální nasazení solárního nabíjení EV je na parkovištích velkých zaměstnavatelů. Zatímco lidé jsou v době, kdy je nejvíce slunečního svitu, v práci, jejich elektromobily stojí na firemním parkovišti připojeny k solárním nabíječkám.

Chytré baterie aut mohou dokonce sloužit jako mobilní úložiště elektřiny a v konečném efektu snížit náklady svých majitelů za elektřinu z veřejné sítě.

Podle studie by v severní Americe a v Evropě mohl počet nabíjecích stanic na pracovištích překonat už v roce 2022 půlmilionu jednotek a do roku 2025 dosáhnout více než 1,25 milionu.

Infrastrukturu, která souvisí se solárním nabíjením EV, začala od loňského roku podporovat také Indie. Tamní vláda hodlá urychlit vznik výrobních závodů v odvětvích, jako jsou solární fotovoltaické články, lithiové akumulátory a solární nabíječky EV.

Investorům slíbila osvobození od daně z příjmu a další nepřímé daňové výhody. U elektromobilů již indická vláda snížila DPH z 12 % na 5 % a poskytne rovněž dodatečný odpočet ve výši 2 185 USD z úroků půjček na jejich nákup.

V Evropě je solární nabíjení EV zatím výjimkou. Před třemi roky byla solární stanice spuštěna ve španělském městě La Granja. Rychlonabíjecí zařízení bylo schopné dobít až 6 aut za hodinu. Fotovoltaické panely však pokrývaly pouze část instalovaného výkonu 50 kW, zbytek si stanice brala ze sítě.

Podobný systém testuje od loňského září český ČEZ. V lokalitě tří veřejných rychlonabíjecích stanic ve Vestci u Prahy zkouší různé režimy jejich provozu ve spojení s akumulací a fotovoltaikou. Jedním z cílů projektu je omezit negativní dopad masivního rozvoje elektromobility na distribuční soustavu.

tisková zpráva

42 Comments on “Solární nabíječky – slibná cesta k dalšímu rozvoji elektromobility?”

  1. off
    Jen na ukázku jak vypadá v reálu 26 masivních lodí

    off
    Jen na ukázku jak vypadá v reálu 26 masivních lodí které čekaj aby naložily a vyvezly tuny uhlí a emisí z Austrálie až na druhej konec zeměkoule, a to i k nám na Ostravsko…

    https://youtu.be/IjFC4xjHZIA?t=569

    Austrálie, země která zapomněla na ekologii co je s pouhými 25 miliony obyvatel zodpovědná za 5 % světových emisí (při započtení exportu fosilních surovin) a roku 2030 bude zodpovědná až za 17 % světových emisí. Tam na to serou ve velkým. Zemi a bohatsví rozprodávaj čínskejm kobylkám a zbytek zhuntujou a vyvezou.

    Nejmenší kontinent již nyní produkuje zhruba 30 procent uhlí a 20 procent zemního plynu, které se obchodují na světových trzích.

    Z AUSTRÁLIE SE STÁVÁ GLOBÁLNÍ ROPÁK. VYVÁŽÍ EMISE VE VELKÉM https://www.euro.cz/udalosti/australie-globalni-ropak-emise-1460463

    1. Je hezké vinit Austrálii, ale to je to samé, jako v
      Je hezké vinit Austrálii, ale to je to samé, jako v případě mafií a obchodníků s lidmi u nelegálního zaměstnávání.
      Vinna je podle naší legislativy, splácané posranci a byrokrady, nelegální agentura práce. Ne zákazník, který dobře ví, proč ji objednává. Aby ušetřil na mzdách, daních, odvodech i provizi. Současně je to vítaný prostředek pro byrokrady a posrance dále při průšvihu mafiánů utužit legislativu legálním agenturám práce, tedy zdražit jejich služby a tím opět zvýhodnit na trhu práce mafiány a obchodníky s lidmi. A tak pořád dokola už 16 let. Náprava v nedohlednu.
      Až nebude poptávka, tedy zákazník, nebude nabídka. Pokud státy a firmy v nich vyžadují uhlí, tak je bude Austrálie těžit. Byla by hloupá, kdyby to nedělala.
      Že je Austrálie globální ropák je dementní sluníčkářský pohled á la Black live matters.

      1. Dementní je rubat a vozit uhlí po celý planetě a zasírat
        Dementní je rubat a vozit uhlí po celý planetě a zasírat jeho pálením kontinenty jen proto protože se nechceme využívat jiný formy energie a radši pálíme uhlí pro výrobu oceli místo využívání OZE a elektrickejch pecí.

        Uhlí z Austrálie se vozí do Indie, Číny, Japonska, EU, Jižní Korei, Tajwanu a Brazílie.

  2. Hlavni vyhoda solarnich nabijecek je DC napeti, ktere se da
    Hlavni vyhoda solarnich nabijecek je DC napeti, ktere se da elegantne upravit k DC napeti EV baterky. Seriove zapojeni clanku FVE umoznuje dosahnout jakehokoliv napeti vhodneho pro EV. Je potreba 400VDC, neni problem. Klidne 800VDC pro Porsche Taycan neni problem. Ta nejdrazsi komponenta v DC nabijecce je vzdy menic 400VAC na prislusne napeti a usmerneni. Tento element v solarni nabijecce vubec neni. To je to kouzlo.
    DC napeti patri budoucnost. AC rozvodna sit muze klidne zemrit.

          1. To je spíše ukázkové zařízení. On by jinak musel být
            To je spíše ukázkové zařízení. On by jinak musel být ten barák sídla firmy vedle obložen fotovoltaikou a její výkon nestačit potřebám, aby mělo smysl pokrývat i parkovací stání panely. Ovšem pokud mám přístřešek pro auto, pak je hloupost, pokud to lze, mít ho bez panelů, když pod ním stojí elektromobil.

    1. Můžete mi prosím napsat, jak dá elegantně upravovat DC
      Můžete mi prosím napsat, jak dá elegantně upravovat DC napětí za předpokladu, že mám jedno napětí elektrárny a chci nabíjet vedle sebe 400V a 800V? Všechny způsoby, které znám mi rozhodně nepřijdou elegantní proti AC řešení, tak bych si rád rozšířil obzory.

      1. Jeden solarni clanek dava napeti kolem 0,5VDC. Jednoduchou
        Jeden solarni clanek dava napeti kolem 0,5VDC. Jednoduchou aritmetickou operaci zjistime potrebny pocet seriove zapojenych clanku k dosazeni potrebneho napeti. Pro 400VDC tedy 800. Pro 800VDC 1600. Samozrejme ze ten pocet zapojenych clanku musi byt variabilni aby se dalo nastavit vzdy potrebne napeti dle auta a SoC a take podle osvitu slunickem. Takze je nutne nejake dynamicke pripojovani/odpojovani clanku v prubehu nabijeni. Vcelku jednoducha vec. Popripade by slo regulovat napeti paralellnim odebiranim vykonu z konstantniho poctu clanku do zalozniho akumulatoru aby se dostavil optimalni provozni bod panelu. Jednoduchych reseni je vice.

        1. Tak to jo, ale neplní to podmínku, že to mám jedno
          Tak to jo, ale neplní to podmínku, že to mám jedno napětí elektrárny..a je to velmi zevrubá úvaha.
          já bych udělal holt jedno napětí na elektráně, pak chopper, nachopperoval jaké chci napětí pro každé auto a mohl tím regulovat i výkon nabíjení až do max povoleného (limit by byl chopper), podle toho, co by mi při check-in řeklo auto. Jediný problém je, že čím dále bych byl od napětí elektrárny, tím bych za to platit účinností, nebo musel mít větší kondenzátorovou baterii, aby to eliminovalo kolísání napětí – což by mimochodem dělalo s vaším řešením taky a předpokládám, že mnohem víc.

  3. Pokud si představíme jen ty obrovské plochy tepelných
    Pokud si představíme jen ty obrovské plochy tepelných ostrovů parkovišť pro zaměstnance či návštěvníky firem a hlavně pak parkoviště kolem nákupních center, pak opět máme obrovské rezervy pro jejich minimálně částečné zastřešení běžně dodávanými fotovoltaickými přístřešky.
    A to s obyčejnými zásuvkami s výkonem 2-3 kW, protože u zaměstnání se bavíme o min. 8 hodinách parkování. Tedy o nabití min. 16-24 kWh z každé takové zásuvky. Podle spotřeby na to elektromobil ujede 100-200 km, tedy pro dojíždění do práce značka ideál. Zároveň přebytky může využít přilehlý provoz továrny nebo obchodu a vyřadíme z krajiny zbytečný tepelný ostrov. V kombinaci s jímáním dešťové vody z takto vytvořených střech do podzemních nádrží a jejího využití na splachování toalet a zavlažování okolní zelené nebo do retenční nádrže, naprostý ideál.
    V USA to opravdu sem tam dělají ve velkém https://greenplanetsolarsystems.com/solar-carports/ , ale třeba i v Africe https://naibuzz.com/africas-biggest-solar-carport-to-open-in-garden-city-mall-kenya/ a jinde http://www.solarbuildingtech.com/Parking_Solar_PV_Sunshade/Parking_lot_n_solar_pv_sunshade.htm . Takto se to staví https://www.youtube.com/watch?v=zbd4L1TMg3M

    1. Ano, ale tady bude opět díky klima podvodům, lžím znovu o
      Ano, ale tady bude opět díky klima podvodům, lžím znovu o solární barony/korporace/peníze na západ za naši otročinu, co opět okradou chudé obyvatele znovu a znovu, tady nejde i lidi nebo „zelenou“ budoucnost. Důkaz je to, že to řeší už desetiletí a stále nic nedokázali, nic se nezměnilo, stále korporace odlesňují a současně financují Antify a rasisty z BLM či Extinction rebellion nevzdělané…. takže asi tak…. je to jen nástroj, jak zvýšit cenu elektřiny, tedy opět přesunout peníze od chudých (90 % lidí) korporacím a na západ hlavně

      tady je, o co skutečně jde, plno svědectví a zdrojů:
      is.gd/D4ac15

      jde jen o peníze a moc, tedy snížit „moc“ střední třídy, ne o dobro

        1. – nemůžeš, 95 % odpadů plastu je z 3. zemích (my tedy nic
          – nemůžeš, 95 % odpadů plastu je z 3. zemích (my tedy nic nezměníme, řešení je jen zvýšit blahobyt celého světa, blahobyt recykluje, ale korporace nemají zájem o blahobyt obyčejných lidí)
          – odlesňování dělají korporace z 99 %
          – CO2 je z 97 % z matky přírody
          – sucho dělají korporace (řepka, kukuřice =GMO)

          v čem konkrétně si protiřečím? 🙂

          obyč člověk za nic nemůže, když ho ovládají korporace záměrně tímto směrem, to není naše vina 🙂

          tedy řešení je jen vzdělávat lidi, vytvářet fondy na samostatnost…jeden člověk nic nezmění, je třeba se združovat a financovat se pro větší projetky proti korporacím

          1. Mohu se chovat tak, jak si myslíte, že nám to diktují
            Mohu se chovat tak, jak si myslíte, že nám to diktují korporace nebo jinak. Jsem svobodný člověk. Ano, parchantů co se snaží mi to znepříjemnit mám i ve vlastní zemi zástupy, placených z mých daní, ale i na to mám vliv. Malý, ale mám. A nemusím hrát jejich hru.

              1. Obilí si taky vypěstujete. Nebudu to blíže specifikovat,
                Obilí si taky vypěstujete. Nebudu to blíže specifikovat, ale normálně jsem rozhodil žito (bio kvalita) na podzim na palouku někde na trávě ve městě. Nic jsem neoral, nehnojil, nezaléval. Včera jsem se byl podívat. Není toho moc, protože SLZ to na jaře pokosili, ale co nepokosili, už dozrálo.

            1. nejsi svobodný, leda víš něco o Nové Zemi a jdeš tam.
              nejsi svobodný, leda víš něco o Nové Zemi a jdeš tam. Znáš? 🙂

              jinak zde citace:
              is.gd/D4ac15

              „Mocní lidé, ať už v hudebním průmyslu nebo filmovém průmyslu… vám umožní jen určitou míru úspěchu, pokud jste ochotní se přidat do jejich klubu. Pokud jste ochotní, být součástí jejich tajné společnosti, nebo pokud jste kompromitovaní. Nenechají vás, abyste získali velkou slávu a moc, pokud vás nemohou kontrolovat.“

            1. vyrábějí je pro své neinformované loutky (proto je tolik
              vyrábějí je pro své neinformované loutky (proto je tolik depresí, hlavně mezi LGBTQ 70 %), kterým jim to také jejich média říkají, takže obyč. lidé jsou jen oběti těchto psychopatů…. já už se téměř osvobodil 🙂

      1. Přesně, jen to sklo a hliník tolik neakumulují a rychleji
        Přesně, jen to sklo a hliník tolik neakumulují a rychleji vychladnou, na rozdíl od asfaltu. Navíc se nebudou rozpalovat a následně draze chladit ta auta pod nimi. A pak je tu ještě benefit získávání vody a samozřejmě ta elektřina od rozednění do setmění den co den.

        1. Tuna u nas by to byl big problem: kam zaradit tu strechu nad
          Tuna u nas by to byl big problem: kam zaradit tu strechu nad parkovistem? Jak zaradit tu zachycenou vodu? Jak to fsechno zpoplatnit? Brrr, nechtel bych byt realizatorem, sto a jeden paar strevicu bych prosoupal na rohozkach v uradech. Jsem optimista, ale tohle jeste dvacet+ let u nas naprojde :-((
          Kdyz dnes projedu po novem P+R parkplace naivne si myslic, ze tam bude sloupek s AC nabijenim… jasne nenajdu je(j). Takze musim do centra, kde je 100jan vetsinou s DC, dobit a preparkovat. AchJo.

          1. Stavba na pozemku fabriky nebude takový problém. Jde o
            Stavba na pozemku fabriky nebude takový problém. Jde o přístřešek. Voda se svádí do nádrží stejně jako každá jiná dešťová voda. Ano, papírová buzerace kolem toho bude obrovská, ale dá se to udělat. Nová P+R reagují u nás bohužel stále na situaci před 20 lety a mnohá nesplňují ani tak základní věc, jako je více vjezdů/odjezdů nebo jejich dynamickou změnu podle nájezdových/odjezdových špiček. Podobně jako u nás neumíme měnit počet pruhů na silnici podle špičky v daném směru, když opačný je prakticky prázdný. Takže chybějící pomalé zásuvky jsou jen špičkou ledovce.

        2. moje skúsenosť s teplotou veľkoformátovej betónovej
          moje skúsenosť s teplotou veľkoformátovej betónovej dlažby je odlišná:
          – platňa, ktorá je položená na kamenej drti sa zohreje oveľa viac ako rovnaká, položená celou plochou na hline. z prvejteplo odvádzané nie je a bosou nohou tam nevydržím.opačne je to v „zime“ (okolo nuly), vtedy tá na hline je mohkrá, tá na drti zasnežená.

          1. To je jasné, nicméně ukažte mi dlaždiče, který Vám s
            To je jasné, nicméně ukažte mi dlaždiče, který Vám s klidným svědomím položí velkoformátovou betonovou dlažbu na hlínu, když po ni navíc bude jezdit auto s vahou 1-2 tuny, tedy na pneumatiky a 10cm2 tlakem 250-500 kg. To by ji musel setsakra zhutnit. Takže Vám ji položí na zhutněné štěrkové lože.

                1. ano, ja idiot som ju položil na/do trávy/nika.
                  ps – o

                  ano, ja idiot som ju položil na/do trávy/nika.
                  ps – o autách píše iba radovan!
                  pps – píšem o teplote tepla od telesa, ktoré má/nemá odvod tepla.

                2. a jezdíš po tom s náklaďákem …
                  a jezdíš po tom s náklaďákem …

                3. to je fakt také teplo?
                  opakujem – o autách písal iba

                  to je fakt také teplo?
                  opakujem – o autách písal iba radovan!
                  neriešte debiliny, čítajte s porozumením.
                  mal som vás oboch za noirmálnych, ale v tomto vlákne k veci a bez urážok prispel iba dlaždič!

                  a ktomu kde som reagoval na začiatku – teplo ktoré sa „ušetrí“, rozdiel v sálaní betónovej/asfaltovej plochy a solárnych panelov nad parkovacou plochou BY NEBOLO?

                4. ano, tento řetěz komentářů začal Radovan a téma není
                  ano, tento řetěz komentářů začal Radovan a téma není dlaždice přímo na zemině

            1. s dovolením, skúste čítať s porozumením – píšem o
              s dovolením, skúste čítať s porozumením – píšem o TEPLOTE telesa ktoré má/nemá ODVOD tepla.
              a reči o tonách/kopcoch/dlaždičoch/… sú prinajmenej od veci.

              ps – „šlapáky“ v trávniku máte každý extra na zhutnenomštrkovom …? pri zaťažení DO 150kg na dlaždicu/šlapák?

Napsat komentář