Solární letadlo Solar Impulse 2 se chystá obletět svět

Jan Grohmann - 12 Květen 2014

Solární letadlo Solar Impluse se minulý rok proslavilo svým rekordním letem napříč Spojenými státy. Švýcarští piloti Bertrand Piccard a André Borschberg nyní pracují na nové verzi Solar Impulse 2, s kterou chtějí příští rok obletět svět.Solar Impulse 2

Elektrické solární letadlo Solar Impulse 2 v nákresu
foto: Solar Impulse

Předchozí model Solar Impulse podnikl v minulých letech řadu dálkových přeletů. Nejznámějším byla cesta napříč Spojenými státy - start ve San Franciscu a konec v New Yorku. Trasa byla rozdělená na pět etap s několika denními přestávkami.

Již minulý rok oba pánové slibovali vývoj pokročilejšího letounu. S nim se chtějí v roce 2015 vydat na cestu kolem světa.

Připomeňme, že solární výšková a dálková letadla nejsou jen hračkou „eko-šílenců“, ale velmi slibnou technologií. Technologické firmy jako Facebook a Google chtějí ideově podobná solární letadla využívat pro dlouhodobé lety ve stratosféře.

Solar Impulse 2 se připravuje na cestu kolem světa.
vidoe: YouTube

Solar Impulse 2 má oproti svému předchůdci zejména dokonalejší lithiové baterie (250 Wh/kg) o celkové hmotnosti 633 kilogramů. Energií bateriím dodává 17 248 fotovoltaických článků s celkovou plochou 269,5 metrů čtverečních. Tenké (pouze 0,135 mm) a velmi lehké články pracují s 23% efektivitou.

Kapacita baterie umožňuje uložit dostatek energie i pro let přes noc. Jen je v noci nutno snížit rychlost na maximálně 46 kilometrů za hodinu, aby se baterie nevyčerpaly.

Během střídání dne a noci se mění také profil letu. Přes den Solar Impulse 2 letí ve výšce 8500 metrů. Po západu Slunce klesá pozvolna na letovou hladinu 1500 metrů, čímž šetří elektrickou energii. Po rozbřesku stoupá opět vzhůru.

Fotovoltaické články pokrývají obří křídla s rozpětím 72 metrů, tedy o osm metrů větším, než měl předchozí model. Přestože toto rozpětí je dokonce větší než u Boeingu 747 jumbo jet, Solar Impulse 2 má hmotnost pouhých dvě a půl tuny.

Pozemní zkoušky před prvním letem.
vidoe: YouTube

Pohon letounu zajišťuje čtveřice elektrických motorů o výkonu 4 x 13,05 kW (4 x 17 koní). Maximální rychlost je vypočtená na 140 km/h.

Pro cestu kolem světa je také pilotní kabina mnohem prostornější a lépe zařízená. Najdeme tam místo pro spánek i toaletu.

I když totiž bude připravovaná cesta kolem světa rozdělena na etapy, pomalá letová rychlost znamená, že letoun bude muset při dlouhých přeletech přes oceány setrvat ve vzduchu nepřetržitě i několik dní.

"Solar Impulse 1 byl prototyp. Dokázal letět v noci, ale nebyl určen k cestování. Tohle je letadlo k cestování," přiblížil Piccard s tím, že nový stroj je mnohem spolehlivější a technologicky vyspělejší. "Je to létající laboratoř."

První let se očekává během následujících týdnů. Na cestu kolem světa se pak oba pánové vydají v březnu příštího roku. Na oblet Země je vyhrazeno 20 letových dnů rozdělených do několika měsíců.

Solar Impulse
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Solar Impulse ( 1 - 2 ) jsou letecké demonstrační stroje. Jejich tvůrci nepředpokládají sériovou výrobu. I tak ale klobouk dolů před těmito švýcarskými průkopníky jako byli jejich předchůdci bratři MonGolfierové nebo Bleriot.

Obrázek uživatele Jolinar

pekne, moc pekne :)

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicŘízení stanic pro elektromobilyŘízení stanic pro elektromobilyNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupProdej pneu 100% online
185.66.36.26