Solární letadlo se vydalo na oblet zeměkoule

Jan Horčík - 09 Březen 2015

Dnes brzy ráno odstartovalo z Abú Zabí solární letadlo Solar Impulse 2. Piloti Bertrand Piccard a André Borschberg s ním úspěšně doletěli do Maskatu v Ománu. Obletět chtějí celý svět.auto Solar Impulse 2 Abú Zabí

Vykládání solárního letadla Solar Impulse 2 ze speciálního nákladního letounu v Abú Zabí
foto: Solar Impulse

Z Ománu poletí solární letoun Solar Impulse 2 do Ahmadábádu, největšího města indického státu Gudžarát. Pak bude následovat dalších 10 zastávek. Bezesporu těmi nejobtížnějšími budou přelety z Číny na Havaj a z Havaje do kontinentálních .

Solar Impulse 2 je letadlo postavené na zkušenostech, které dvojice dobrodruhů získala na jeho první verzi. S tou podnikala četné přelety Evropy, Afriky i Spojených států. Jeho druhá verze váží 2,3 tuny (z toho baterie 633 kg), má rozpětí křídel 71,9 metrů, větší než Boeing 747 a může létat i v noci.

Letoun získává energii pouze ze slunce, resp. solárních článků, kterými je letadlo prakticky celé pokryté. Je jich tam 17 248 a díky nim může letoun fungovat buďto pouze na slunce, nebo na slunce a baterii nebo čistě baterii. V takovém případě může létat i v noci.

auto Solar Impulse 2 Abú Zabí

Solárního letadlo Solar Impulse 2 připraveno ke startu na letišti v Abú Zabí
foto: ořez, Solar Impulse

Bertrand Piccard, Švýcar, který je následníkem slavných předků-dobrodruhů, přiznal, že více než technickou výzvou pro letadlo je přelet světa, ač na etapy, výzvou pro piloty. Často budou totiž muset vydržet ve vzduchu a bdělí i několik dní v kuse.

O pohon letadla se starají čtyři elektrické motory o výkonu 13 kW/motor. Průměr vrtule je 4 metry. Maximální cestovní rychlost 140 km/h, max. letová hladina 12 000 m. Do Indie startuje letadlo už zítra.

Solar Impulse
Zpět na HybridPřidat komentář

Škoda, že nepřistane v Praze, rád bych tohle "monstrum" viděl v akci na vlastní oči.

Obrázek uživatele PaRi

Úplně mě šokuje, jak někteří diskutující (kupodivu i zde) shazují tento projekt. Jako by jim chyběla schopnost vidět širší souvislosti. Nejde 'jen' o oblet země solárním letounem. Vždyť je třeba vzít v úvahu také:
- odborný růst techniků, kteří se na projektu podíleli (třeba z nich vyrostou další Jobsové a Muskové)
- ověření technických řešení v praxi (papír snese všechno a konečné prvky taky všechno nevyřeší)
- propagace techniky (jinak bychom sice měli spousty 'superstar', ale zpívalo by se před jeskyní u táborového ohně)
- propagace tvůrčí práce a dobrodružství objevování (to je ta krása, když se vám první robot zřítí ze schodů)

A určitě i další souvislosti, které mi z vlastní neznalosti a lenosti ducha unikají.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jobsovia a Muskovia nikdy nevyrastu z technikov, aj ked Musk iste odborne vedomosti ma. Su to hlavne financnici a vizionari.

Také Musk sám o sobě toho asi moc nevyrobil-nevynalezl, jenom říkal jak by to mělo fungovat nebo vypadat.
Ale určitě to podpoří povědomí o technologii a možná přiteče více peněz do tohoto odvětví. Já jim fandím.

"...ale zpívalo by se před jeskyní u táborového ohně."

Hmmm, to není tak špatná činnost. Hlavně s pívečkem a nějakým tím bůčkem. :D
Sakra, kde je to jaro?!

Jinak smysl to rozhodně má, vždyŤ nějak se začít musí. Na druhou stranu mě také nesedí, že se nepoužívají více vzducholodě. Ale tomu nerozumím...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podla mna to nie je koule, ..ale Guľa.
Podmienky ake na let potrebuje by lepsie zvladla vzducholod naplnena heliom. Nakoniec, bublina v atmosfere na let nevyhnutne nepotrebuje nonstop funkcne motory a pozornost pilota, a tiez sa mi to zda viac bezpecne a pohodlne. Toaleta, postel, kuchynka, moznost sa postavit a prejst. A kto vie, mozno by tak potom mohli pouzit aj solarne plachty. Kapitan na palube.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kdyby to aspoň byl nonstop oblet koule. Ale to ne... Pro mě by bylo mnohem zajímavější nechat obletět zemi solární dron a to bez mezipřistání. To by teprve byla ta správná výzva.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Osobně si myslím, že tyto zastávky jsou čistě z reklamních duvodu,než z vlastního duvodu přistání. Už při prvních letech 24hodinovkách Solar-1 dokázal ve vzduchu přežít i noc. Zaráží mne informace v mediích,že Solar-2 je jednomístný stroj. Představapři stavbě 2 byla postavit dvoumístné letadlo právě s možností duální pilotáže. Jinak jak oba majitelé a piloti uvádějí, jedná se pouze o originály jež nebudou sloužit jako nultá serie v masové výrobě! Takže Solar 1 i Solar 2 jsou originály a tak i zustanou!

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicŘízení stanic pro elektromobilyProdej pneu 100% onlineKariéra EVC GroupŘízení stanic pro elektromobilyNabíječky elektromobilů Circontrol
185.66.36.26