Obří továrna se otevře už za rokTESLA
Obří továrna se otevře už za rok
Jízdní kolo ovládáte silou myšlenekVĚDA
Jízdní kolo ovládáte silou myšlenek
Dejte auto a autobus je zdarmaSVĚT
Dejte auto a autobus je zdarma
Elektromobily - La Jamais ContenteHISTORIE
Elektromobily - La Jamais Contente

Solární cyklostezka v Nizozemsku má obrovský úspěch

Jan Horčík - 13 Květen 2015

V roce 2011 začalo Nizozemsko připravovat unikátní projekt cyklostezky vyrábějící energii. Před pár měsíci byla spuštěna a ukazuje se, že jde o navýsost úspěšný projekt.auto solární cyklostezka silnice Nizozemsko Krommenie

Po cyklostezce se během testovacího období projelo přes 150 000 cyklistů. Neobjevily se žádné problémy nebo závažné poškození, pouze se odlomila malá část nejspodnější vrstvy vlivem proměnlivých teplot. Už teď se ale pracuje na nápravě.
foto: SolaRoad

Šest měsíců od spuštění testování solární cyklostezky je jasné, že 70 metrů dlouhá solární silnice pro jízdní kola v městečku Krommenie nedaleko Amsterdamu byla první, ale rozhodně ne poslední.

Podle výsledků měření za prvních šest měsíců dokázala cyklostezka vyrobit 3000 kWh elektřiny. To je dost pro běžnou českou domácnost na celý rok. "Když to přeložíme do ročního zisku, můžeme očekávat 70 kWh/m2/rok," komentoval úspěch Sten de Wit ze společnosti SolaRoad, která za celým projektem stojí.

Inženýři strávili pět let vymýšlením, aby zařízení bylo co nejodolnější. Na solární cyklostezku může vjet až 12tunové nákladní auto - měla by to vydržet.

Nizozemsko se díky solární cyklostezce v Krommenie stalo první zemí na světě, která tento odvážný nápad realizovala. Kromě toho ale existuje i několik dalších podobných projektů, které se k realizaci zatím teprve přibližují. Nejznámější je solární silnice Scotta Brusawa a jeho manželky Julie.

Díky úspěšnému testu v Nizozemsku je jasné, že budoucnost těchto projektů je zas o něco světlejší. Budeme za pár desítek let běžně využívat silnice, které vyrábějí elektřinu?

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podle me jste tento clanek pouze spatne pochopily. Ja jsem to pochopil tak ze autor tu zdeluje ze bylo genialni vymyslet naprostou blbost a vydelat na ni ohromny prachy a jako bonus si pripsat zasluhu na uzraveni planety. Tomu se rika skvely vykon.

Obrázek uživatele Jolinar

+1 :-)

Myslím že tady je to pěkně shrnuto: https://www.youtube.com/watch?v=6-ZSXB3KDF0

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to je presne to video

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

dle mě blbost. Ať pokryjou jako první střechy jak říká Radovan. Stezky a silnice jsou neustále stíněné dopravou i okolními budovami, zanáší se a krycí sklo poškozuje. Což zvyšuje náklady a snižuje výkon. Navíc na sklo nejde tak snadno namalovat dopravní značení a i LED světla pod sklem bude za dne v kombinaci s odrazem světla o sklo velmi špatně vidět.
Je to podle mě velmi neekonomický a utopistický nápad. Levnější a efektivnější by bylo tu stezku zastřešit těmi panely, nebo ty panely postavit vedle stezky.
Viděl jsem modelový příklad těch manželů z Kanady, kde udělali solární parkoviště, které ovšem neustále stínily parkující auta, a vedle stojící dům měl střechu bez panelů. Kdyby to udělali naopak...

Obrázek uživatele Radovan

Na jednu stranu je fakt možné pokrýt fotovoltaikou kde co, ostatně poslední experimenty jsou s oblečením, které Vám dobíjí mobil nebo mp3. Ale opravdu je otázkou, když se podívám z 13.patra domu, kde pracuji, proč nepokrývat přednostně to moře pode mnou ležících střech. Většinou se sklonem, slušně orientovaných a při doplnění o úložiště elektřiny v podstatě soběstačných ostrovních systémů. Pak tady máme jižně orientované svislé stěny, zábradlí podobně orientovaných balkonů atd. atd. atd..

---

Elektromobil Peugeot Ion od 2/2014 najeto 35 tisíc km, elektrokolo Agogs Silver Go, domácí FVE, ohřev vody solárními panely, od 5/2016 druhý Peugeot Ion najeto 3 tis. km

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nedělejte z nás blbce, blbci!

Obrázek uživatele ozana

Úspěch je, že to funguje. Ale jinak to má všechny nevýhody. Nižší výkon než na střeše, sníh z toho nesjede, prach a jiné nečistoty(listí) se na tom usazuje více.

Povrch za deště nebo sněhu klouže mnohem více než běžný chodník, ...
Prostě vyhozené prachy.

---

Jezdím na proud, najeto prvních 37 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je demagogie nejvyssiho kalibru. Az tu stezku nekdo postaví bez dotací a bude vydelávat, tak to bude úspech.

Strechy proti jihu jsou bez panelů, ale oni vymýšlejí panely do cyklostezky. To je prostě evropský Absurdistán...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prosim redakci o shlednuti videa na eevblog. Z vypoctu vychazi pouze 50% ucinnost oproti stresnim systemum pri stejnych parametrech a ve stejne lokaci. Tento projekt neni az zase takove uspech, spis utopie a zbozne prani autora.

Obrázek uživatele Jolinar

silnice a cyklostezky jsou obrovske "nevyuzite" plochy a z tohto pohledu se mi ten napad libi.

Zas na druhou stranu cena takove cyklostezky je opravdu silena... Ale chapu ze to je prvni generace a dalo se to tedy ocekavat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

zadnych 50% ucinnost oproti normalnim... solarni panely v elektrarnach maji "vyteznost" kolem 1000-1200 kWh/m2/rok! coz je, oproti 70 kWh/m2/rok ktere vynasi solary v cyklostezce, extremni plytvani solarnima panelama, kdyz by jste meli 100 metru ctverecnich solaru v cyklostezce, tak by vyrobila stejne mnozstvi elektriny, jako 7 metru ctverecnich sloaru na strese nebo solarni elektrarne! Nemluve o tom, ze instalovat normalni panely nad stezku by bylo mnohem efektivnejsi a pohodlnejsi aji pro cyklisty, ktery by mohli jezdit aji za deste. Je to tedy jen dalsi blbost, vyvinuta jen aby bylo za co nauctovat penize

Obrázek uživatele Jolinar

ja o zadnych 50% nemluvil... rikal jsem ze to ma silenou cenu = neefektivni

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Souhlas a dle meho by to bylo i levnejsi. Je videt, ze blbci a tunelari neziji jen v cr, ale i jinde. Naprosto nesmyslne reseni. Chci to videt po rocnim uzivani ty kryci skla muzou vyhodit.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

mi pripada,ze co se neudela tady v Cechach, tak to je spatny,haha...
A proc by to nemohlo fungovat,i tedy vasich prepoctu na 50 % ???
Jako vony ty montaze na strechu sou levny,se proberte,to ma taky svy...
Tohle je k nicemu, radeji remcat hovna, plivat hnis na ty co něco udělají,že Primitivové :)

Obrázek uživatele Jolinar

A kdo ti Anonyme brani, aby jsi sel instalovat solarni elektrarny a solarni cyklostezky? :-)
Trepa pak taky ziskas zkusenosti a budes taky rozumovat :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Chápu, že ne každý ma technické uvažování, ale víš co udělá sklo, když se po něm denně projdou 100 lidí? A implementace do chodníku bude tady sakra drahá. Není jednoduší udělat nad celou cyklostezkou střechu a tam dát panely? Věřím, že by to vyšlo levněji než to složitě cpát do toho chodníku a krýt to nějakým super sklem proti poškrábání, které stejně nebude fungovat.
Přístřešek má navíc výhodu, že na cyklisty a chodce neprší a nepaří slunko.
Ale to by se muselo přemýšlet a věřím, že to někdy bolí.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic

zajímavé články