Elektrické letadlo Solar Impulse 2 se vydává na cestu kolem světa

Jan Grohmann - 27 Leden 2015

Piloti Bertrand Piccard a André Borschberg představili plán trasy své cesty kolem světa v solárním letadle Solar Impulse 2. Oba pánové navážou na rekordní cestu solárního letadla Solar Impulse napříč Spojenými státy. Cesta kolem světa měří 35 000 kilometrů a lemuje ji 12 zastávek. Solar Impulse 2 elektrické letadlo

Elektrické solární letadlo Solar Impulse 2
foto: Solar Impulse

Oba pánové se vydají v jednom z nejmodernějších solárních letadel současnosti na cestu kolem světa koncem února nebo začátkem března z Abú Zabí, hlavního města Spojených arabských emirátů. Další zastávkou se stane Maskat v Ománu, Ahmadábád a Váránasí v Indii, Mandalaj v Barmě a Čchung-čching a Nanking v Číně.

Z Číny se Solar Impulse 2 vydá přes Tichý oceán na Havaj a pak do amerického Phoenixu. Ve Spojených státech letadlo přistane ještě dvakrát, třetí zastávkou se stane New York, druhé mezipřistání se zvolí operativně podle počasí.

Cesta přes Atlantik povede do jižní Evropy nebo severní Afriky, opět podle počasí. Následně Solar Impulse 2 zamíří zpět do Abú Zabí.

Mise kolem světa potrvá 5 měsíců, 25 dnů stráví letadlo ve vzduchu. Let neposlouží jen pro samoúčelné vytváření rekordů, ale také jako propagace obnovitelných a zejména solárních zdrojů elektrické energie.

Stavba Solar Impulse 2.
video: YouTube

Solar Impulse 2 je v každém případě zajímavým kusem techniky. Rozpětí křídel letadla je 72 metrů, což je více než má například dopravní letoun Boeing 747. Díky pokročilým kompozitním materiálům však letadlo ukazuje na váze pouze hodnotu 2300 kg.

Energii letadlu dodává 17 248 solárních článků a tloušťce pouhých 0,135 mm. Solární články během dne pohánějí elektromotory a nabíjejí také 635 kg vážící lithium-polymerové baterie. Během noci letoun získává energii z baterií.

Průměrná rychlost letu je 50 až 100 km/h. Je však třeba připomenout, že díky využití vzdušných proudů bude celková rychlost vůči zemi častokrát výrazně větší.

V současné době je letadlo Solar Impulse 2 již ve Spojených arabských emirátech kde podstupuje bezpečnostní a letové zkoušky. Piccard a Borschberg podle vlastních slov čas před startem využívají k diskuzi s představiteli průmyslu a studenty o letu i samotném letadle.

„Solar Impulse není první solární letadlo ale je první, které dokáže překonat oceány a kontinenty – je schopné zůstat ve vzduchu po dobu několik dní a noci v řadě bez přistání,“ říká Borschberg. „Pro dokončení trasy musíme zajistit životní podmínky pilota; Solar Impulse 2 musí dokončit to, co žádné jiné letadlo v historii nedosáhlo – létat bez paliva po dobu pěti po sobě jdoucích dní a nocí, s jediným pilotem v nenatlakovaném kokpitu.“

Zpět na HybridPřidat komentář

To je skvělé! Zajímal by mě ale spánkový režim takového pilota, který musí 5 dní v kuse pracovat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ano dobrá připomínka. Částečně zodpovězena už při minulých letech. Kdy byl pilot ve vzduchu i 24 hodin. Ale to se jednalo o jednomístný stroj - dnes mají k dispozici dvoumístný tedy s možností zátupnosti. Ale jak je v článku a itineráři cesty uvedeno - nepoletí nepřetržitě ale s plánovanými přestávkami a přístáními na ruzných místech na trase. Rozhodně těmto vzduchoplavcum přeji uspěch a vítězství. Bližší videa z minulých uspěšných letu je na YouTube.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nikde se neuvádí. Jek je u těchto experimentálních letu vyřešeno vyměšování pilotu. I když budou po dobu letu se stravovat asketicky tak vyměšování je přirozenou součástí člověka. A v solárním letadélku je místo pouze na sezení.

Myslím, že použijí nějakou "kosmickou" technologii. Ono hodit hovno na hlavu někomu, kdo je pod vámi několik kilometrů je celkem bezpečné, pokud to nebudou provozovat nad aglomeracemi, tak se do nikoho netrefí, i kdyby chtěli. Trochu smradu a nepořádku se musí vydržet. Ptal jsem se jednoho lékaře, co dělá, když operuje a přijde na něj potřeba. Řekl: "No tak se prostě poseru". Doufám, že redaktor pochopí, že nejde o něčí urážku, ale o citaci a příspěvek nesmaže. To víte, procházka v sadě bude příjemnější...

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Chce to znackoveho autopilota, nejlepe s akustickym buzenim :-)
Nebo moznost prevzit rizeni z doprovodneho letadla :-)

Ale priznam se, ze by me docela zajímalo jak to v kabine SI2 vypada. 5 dni je opravdu prilis dlouha doba na to aby clovek jen sedel a soustredil se...

Martin


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol