SmartScooter - elektroskútr s výměnnými bateriemi

Jan Horčík - 07 Leden 2015

Horace Luke a Matthew Taylor dříve pracovali na vysokých postech společnosti HTC. U známého výrobce mobilů byli zodpovědni za některé velmi inovativní produkty. V roce 2011 si ale založili vlastní společnost Gogoro a teď přicházejí s novým elektrickým skútrem.auto Gogoro SmartScooter elektroskútr elektrický skútr výměnné baterie CES 2015

Gogoro SmartScooter a GoStation pro výměnu baterií
foto: Gogoro

Elektroskútr SmartScooter nijak výrazně nevyniká proti jiným elektriským skútrům. Má o něco povedenější design a více konektivity. Čím ale výrazně vyčnívá je jeho začlenění do celého ekosystému. Luke a Taylor se totiž nových nápadů rozhodně nebojí.

V okamžiku kdy si SmartScooter pořídíte, zároveň se upíšete k pravidelným měsíčním poplatkům za přístup do "Gogoro Energy Network", tedy proprietární energetické sítě. Ta má podobu speciálních stanic zvaných GoStations.

To jsou vlastně pouliční zásobníky baterií pro elektroskútr Gogoro SmartScooter. Každý skútr využívá dvě takové baterie. Baterie jsou vyráběné ve spolupráci se společností Panasonic a jsou velmi propracované - mají 25 senzorů, NFC čip a 256bitové šifrování.

auto Gogoro SmartScooter elektroskútr elektrický skútr výměnné baterie CES 2015

foto: Gogoro

Skrze speciální mobilní aplikaci pro Android nebo iPhone (Apple iOS) pak můžete nejen zjišťovat podrobnosti o skútru, ale především si rezervovat baterie ve vybrané stanici. Baterie mají madla, aby se s nimi dalo snadno manipulovat.

SmartScooter rozhodně nebude levná záležitost. Luke i Taylor přiznávají, že chtěli od začátku vytvořit vysoce výkonný stroj a nedělat kompromisy. Proto se také rozhodli pro vývoj skútru od podlahy namísto modifikace již existujícího stroje.

auto Gogoro SmartScooter elektroskútr elektrický skútr výměnné baterie CES 2015

foto: Gogoro

Jejich elektroskútr tak např. využívá 100 % světla Panasonic, které najdeme např. na Audi R8 nebo BMW řady 7. Pneumatiky zajišťuje společnost Maxxis. Elektromotor má max. výkon 6,4 kW, max. rychlost je 100 km/h, zrychlení z O na 50 km/h během 4,2 vteřin. Při konstantní rychlosti 40 km/h je dojezd na jedno nabití 100 km.

Na veletrhu CES 2015 v Las Vegas, kde byl elektroskútr představen, si někteří novináři mohli vyzkoušet první prototyp. Stroj je zjevně určen především pro gigantické metropole Asie, ale není důvod, proč by se nemohl uchytit také na západě.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Veru, nie je nad pravidelne mesacne poplatky, niekomu sa upisat. A tvrdo zaplatit ked pravidelne neplatim alebo chcem prestat :)

Mne to pripomina kablovku, ak pozeram, tak len Disc. science, ale aby som ho mohol pozerat musim mat ten najdrahsi balik :)))

Vlastne platim 30 Euro mesacne za moznost pozerat jeden kanal. OMG

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Další projekt předem určený k zániku.

Ale snad by šlo na projekt v některých zemích vybrat nějaké dotace státu nebo obcí. Jen oblbnout jejich zelené a přizelenavé představitele.

Obrázek uživatele Radovan

Souhlasím. Celá Asie jezdí na brutálně levných a jednoduchých elektro skútrech. To je ta správná cesta.
Tady vidím drahý designový skútr s maximálkou 100 km/hod. a při 40 km / hod dojezd 100 km. Tedy reál kolem 60-80 km. Ovšem těch 60 km už zvládne lepší dnešní elektrokolo.
Třeba moje starší skládačka Agogs Silver Go vzor 2013 (ano, dopomoc elektromotoru omezena dle legislativy jen do 25 km / hod) má stále na baterku dojezd 40 km.
Po vlastních zkušenostech se skútry Akumoto a E.ON Emax po městě i mimo něj mohu prohlásit jediné - smysl má pro pohodlné svižné ježdění (občas i ve dvou) jen jejich nejsilnější varianta s cenou kolem 100 tis. Kč, odpovídající obsahově 125 ccm. Jinak jste brzda provozu, protože ve městě je plno čtyřproudovek s rychlostmi až 80 km / hod a mimo město se může 90. O ztrátách výkonu při jízdě do kopců, ve dvou či protivětru ani nemluvě. Akumoto má ještě výhodu u některých typů - vyndávací baterie pod sedadlem, kterou si vezmete sebou domů nebo na pracoviště a dobijete si ji. Nemusíte stát se skútrem vždy někde u zásuvky.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myslím, že si protiřečíte. Je ta správná cesta levný a jednoduchý skútr jako v Asii nebo dělo za 100 tisíc Kč?

Elektrokolo mám a i když je super, 15 km cestu do práce (z toho půlka mimo centrum) by mi skútr s maximálkou kolem 45-50 kmh zkrátil z necelé hodiny odhadem o 20 minut, což vidím jako významný rozdíl.

Obrázek uživatele Radovan

To, že se u nás použitelné elektro skútry prodávají za tak velké peníze je jedna věc, to že správná cesta je jednoduchý a levný skútr věc druhá. Potřebujeme se přepravovat. I Vám by skútr přesun zrychlil, jen z důvodu vyšší cestovní rychlosti. Časem jsme si k tomu vymysleli spoustu předpisů a nařízení plus povýšili design nad funkčnost. Tak jako prázdné kecy nad pragmatičnost.
Prostě toto není správná cesta. Je příliš drahá a většina těch věcí je prakticky nevyužitelná. Typický příklad - kromě SRN nikde nesmíte jet více než 130 km / hod.. Většina aut se na dálnici i tak nepodívá, částečně i díky jejich zpoplatnění, ale většinou jsou prostě jen používány kolem domu. Přesto míváme běžně nejvyšší rychlost aut dle TP kolem 160 km / hod.. A tomu se zas přizpůsobuje konstrukce, materiály, bezpečnost atd.. S tím roste váha, spotřeba, cena.
Shrnuto děláme všechny věci na extrém a používáme je pak na běžnou spotřebu. Viditelným výsledkem je pak třeba záplava žen v SUV s náhonem na 4 kola a 2,5 TDI ve městech. S typickou cestou dům škola / školka práce a zpět do 50 km denně. A drahota.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 81 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 36 tis. km (50 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Obrázek uživatele Hyperloop

Neomezená rychlost je i na silnicích v Austrálii. A krom toho i na ostrově Man ;)

Jinak nemyslím si, že by konstrukce aut na 130 /h byla nějak levnější než třeba na 180 km/h. A to samé se týká váhy. Naopak proto, aby mohla auta mít čím dál větší zrychlení a vyšší rychlost, tím se celkově tlačí na váhu směrem dolů. Logicky, že ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tak to je samozřejmě blbost.
Energie vozidla roste s kvadrátem rychlosti, a tak je potřeba si uvědomit, že ubrzdit vozidlo z rychlosti 140km/hod na 100km/hod je pro brzdy horší úloha, než ubrzdit stejné vozidlo ze 100km/hod na 0. A k tomu jsou přizpůsobeny i konstrukce vozidel - např. právě brzdového systému. A mohu každého ubezpečit, že i když ubrzdí vozidlo před nárazem ze 140 na 100km/hod, tak se bezpečně zabije.

A vo tom to je.

Obrázek uživatele Hyperloop

Tak právě brzdový systém je věc, která co se týče hmotnosti vozidla představuje skoro zanedbatelný podíl;)
A on ten rozdíl v kotoučovkách mezi takovou Fabií 44 kW s maximálkou 150 km/h a Fabií 81 kW s maximálkou 190 km/h je minimální, jestli vůbec nějaký je ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No vidíte.

O životě posádky v rychle jedoucím automobilu ani tak nerozhoduje hmotnost vozidla jako spíš velikost rychlosti - a hlavně právě konstrukce brzdového systému a jeho rychlá účinnost a schopnost pálit ten snižující se čtverec rychlosti.
Hmotnost vozidla je při snižování pohybové energie pohybujícího se vozidla konstantou. Ale to každý ví, tak je zbytečné o takových základních věcech diskutovat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No iste, a v idealnom svete si kazdy kupuje len kryte slapacie kolo s pomocnym elektromotorom a na velke trasy jazdi vlakom :)


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?