LPG

Zkapalněný ropný plyn (Liquefied Petroleum Gas, někde také „Autogas“), který se využívá jako v automobilech se zážehovými motory a v některých . Běžně je známý jako propan-butan. Výhodou jeho využití jako alternativního paliva je výrazně nižší cena proti benzinu nebo naftě.

V současné době se cena v pohybuje kolem 15 Kč. u nás existuje asi 800. Stejně tak v zahraničí (, , Chorvatsko a další) není problém na pumpy s LPG narazit, případně si je před cestou vyhledat na internetu. Jen je třeba myslet na to, že mohou využívat jiné „matice“.

„Systém LPG ve vozidle se skládá z několi- ka hlavních součástí. Patří k nim tlaková nádrž, plynový ventil a rozvodné potrubí, dále pak regulátor tlaku (výparník pro změnu skupenství), směšovač pro mísení nasávaného vzduchu s plynem a plynová řídicí jednotka. Moderní vozidla umožňují prostřednictvím vstřikovačů provoz na kapalný propan-butan bez nutnosti změny skupenství ve výparníku“, uvádí Stanislav Štekl ze společnosti PH GIA. (zdroj: PETROLmagazín 2/2009, str. 69)

Narozdíl od CNG není LPG výrazněji ekologickou alternativou. Propan-butan je totiž vedlejším produktem při rafinaci ropy, případně zemního plynu. Při jeho spalování vzniká asi o 20% méně oxidu uhličitého než v případě benzinu. Propan-butan čili LPG narušuje přírodní pryž (gumu), všechna těsnění v proto musí být vyrobena ze syntetických (umělých) látek. Nádrž na LPG se většinou umístí do auta místo rezervy, takže neubude přepravního prostoru.

LPG se používá jako palivo v automobilech již několik desítek let. Např. vyráběla motory na LPG už v 70. letech. V České republice získaly oblibu přestavby na LPG během 90. let. Počet aut na plyn (LPG) zde dosahuje 150 – 200 000. Přestavby na LPG nejsou příliš nákladné, stojí běžně kolem 20-40 000 Kč. V případě, že je hodně zatěžované, vložené náklady se rychle vrátí. Výhodou LPG je ale také prodloužení životnosti motorového oleje a snížení hlučnosti motoru.

Spotřeba LPG proti benzinu je vyšší, a to asi o 15%. „Při použití kvalitního paliva a spalovací soustavy je dosahováno výkonu a spotřeby srovnatelné s benzinem,“ tvrdí ale Petr Nimč ze společnosti Vitogaz ČR, která distribuuje propan-butan a také provozuje několik čerpacích stanic LPG. (zdroj: PETROLmagazín 2/2009, str. 69)

V současné době už většina začala vyrábět auta na LPG přímo sériově v . Přitom LPG jakožto automobilové palivo v v současné době stagnuje. Během roku 2008 bylo přestavěno asi 10 000 vozů. Důvodem jsou byrokratické bariéry (např. spotřební daň ve výši téměř 4 Kč, v případě CNG je 0 Kč) a nástup dalších alternativ, jako jsou , a .

Dalším důvodem je i nedostatečná nabídka automobilek. V České republice nabízí vozy na LPG pouze (, , ) a .

Nové zprávy ze světa LPG můžete sledovat na webu www.lpg.cz.

One Comment on “LPG”

  1. Dobrý den, LPG jako
    Dobrý den, LPG jako alternativní palivo v ČR ani jinde v Evropě zcela jistě nestagnuje. Při ceně za 1km cca 1.40 Kč je stále žádaným produktem. CNG má malou síť čerpacích stanic, nedají se přestavět starší vozidla (legislativa) a nedají se použít nádrže místo rezervního kola.LPG-OBCHOD.cz

Napsat komentář