Slovensko údajně jedná s Tesla Motors o stavbě závodu

Jan Horčík - 14 Říjen 2014

Podle magazínu The Slovak Spectator potvrdilo tamní Ministerstvo ekonomiky, že jedná s automobilkou Tesla Motors. Už dříve se přitom objevily spekulace, že Tesla by mohla postavit závod v Česku.auto tesla motors továrna fremont výroba elektromobilů tesla model S

Výroba elektromobilů Tesla Model S v továrně Tesla Motors ve Fremontu. Dočkáme se jednoho dne podobné továrny také v Evropě, resp. v České republice nebo na Slovensku?
foto: Tesla Motors

Že chce automobilka Tesla Motors postavit závod na výrobu elektromobilů v Evropě je známo už od poloviny letošního roku. Řekl to samotný šéf automobilky Elon Musk magazínu Automotive New Europe. Dodal však, budou muset prodat alespoň 160 000 aut ročně aby se to vyplatilo.

Okamžitě poté se pochopitelně rozeběhly spekulace o tom kde by taková továrna měla stát. Mezi uvažovanými zeměmi bylo také Česko a Slovensko (dále Polsko a Nizozemsko).

Mluvčí ministerstva ekonomiky Miriam Žiakovová aktuálně potvrdila, že slovenská Agentura pro rozvoj investic a obchodu skutečně je v kontaktu s Tesla Motors. Nemůže ovšem zveřejnit žádné další informace.

Magazín Autobloggreen požádal o vyjádření mluvčí Tesla Motors Liz Jarvis-Shean, která odpověděla, že jde o spekulativní zprávu a že takové spekulace automobilka nekomentuje.

Ze strany Tesla Motors je něco takového pochopitelné. Plán na výstavbu nové továrny, což bude podnik v hodnotě desítek miliard korun, který zaměstná tisíce lidí, je zatím spíše v dlouhodobém výhledu.

Faktem ale je, že Tesla se chystá do roku 2016 výrazně posílit svou síť rychlodobíjecích stanic Supercharger v Evropě. Zároveň se chystá rozjet výrobu levného elektromobilu Model 3.

Investice do továrny v Evropě je pak logickým pokračováním současné strategie. Slovensko by díky ceně práce, geografické lokaci, ekonomické situaci i infrastruktuře bylo dobrou volbou. To stejné lze ale říct také o České republice. Slovensko má výhodu ve společné evropské měně euro.

Na Slovensku dnes působí například už automobilky Kia u Žiliny a Volkswagen v Bratislavě. Přilákat investici formátu Tesla Motors by pro Slovensko znamenalo obrovský úspěch - stejně jako pro Česko. Už dříve přitom zástupci českého CzechInvestu potvrdili, že jsou s Tesla Motors také v kontaktu.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No hlavně ať se nepokouší to postavit u Brna :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Chlapi pochybujem ze to dostane Cesko alebo Slovensko aj ked by to bolo vazne fajn. Aj ked len vyrobne linky, podporuje to biznis v regione, mnoho malych firiem sa navazuje na taketo zavody. Podla mna vsak pojdu lacnejsou cestou, Polsko mozno Rumunsko.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Minimalní mzda je v Cesku mensi jak v Polsku :D, takze jedine Rumunská cesta :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to iba priblbla montovna be vyvoja a orudanej hodnoty ako uz bolo povedane. Ak su v hre Holandania, tak tipujem ze tam bude centrum pre europu a v nasich koncinach len priblbly vyrobny pas s kopcom ukrajincov a rumunov. A este aj danocw prazdniny. Fandim Teslw ale monrovnu tu nechcem.

Obrázek uživatele Roman

Bohužel to vidím stejně. Pouze další montovna. Vývoj je důležitý, protože to je produkt s vysokou přidanou hodnotou. To nehovořím o tom, že to pomáhá k technologickému rozvoji národa a rozšiřování znalostí, které mají budoucnost. Alespoň na pár desítek let dopředu. Někdy mám pocit, že český stát chce jen národ zaměstnanců. Ti totiž platí vyšší daně než živnostník nebo podnikatel. A podnikatelé a živ. se špatně ovládají. Nakonec z nás čechů bude jen národ, který se narodil jen proto, abychom pracovali pro zahraniční korporace. To je ale perspektiva na ho.no.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tahle teorie o tom, jak důležitá je vysoká přidaná hodnota je úsměvná. Tak se na to podívejte z jiného úhlu pohledu.

Vývojové centrum zaměstná celosvětově cca 1000 lidí - sice vysoce kvalifikovaných, ale pouze 1000. Bohužel takto vysoce kvalifikovaných se v každé zemi najde nejvýš 10% a jsou rozprostřeny mezi mnoho oborů.

"Montovna" zaměstná na místě 10000 lidí s nižší kvalifikací (neříkám nízkou) a dále cca 500 lidí s vysokou kvalifikací (ono ty roboty musí na místě někdo servisovat a na to je potřeba slušná kvalifikace). Dále se k tomu obvykle přidá spousta nově vzniklých malých firem, které dodávají komponenty. Ono tyhle montovny už dávno nejsou jednoduché fabriky jako za Baťi, dneska už se požaduje i v nich kvalifikovaná síla. A konkrétně Tesla je skutečný hitech.

PS: skladiště Amazonu bych fakt nechtěl - tam se nízká kvalifikace programově vyžaduje

Takto to vidím aj ja: http://openiazoch.zoznam.sk/info/zpravy/nazory.asp?NewsID=149829&CID=106124#106124. Ako ale vidieť z diskusie, je tu pár jednotlivcov, čo to vidia inak... :(

Obrázek uživatele Roman

Vaše myšlenka dává smysl. Nepochybuji o tom. Pokud se zaměříte na to, jak zaměstnat nejvíce lidí, tak taková továrna dá více práce. Nepochybuji ani o tom, že i tam je třeba lidí s vyšší kvalifikací. Plus další subdodavatelské subjekty.
Zkuste se na to podívat zase mým úhlem pohledu.
Dejme tomu, že Tesla tady postaví to technologické centrum. Dejme tomu, že tam opravdu zaměstná cca 1000 lidí. Dejme tomu, že 10 procent budou češi a ostatní z jiných zemí. To je 100 lidí, kteří se zajímají o tuto technologii. A tito lidé potom mohou třeba pracovat na českých projektech pro elektromobilitu a pocmoct udržet konkurenční výhodu pro čr. To potom může třeba přitáhnout další investice.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ale prd!!

MIMO TO DOSTANE KAŽDÝ ZAMĚSTNANEC NA TESLU AUTO SLEVU, ČÍM VÍC TESEL NA SLOVENSKU TÍM MÍN SPALOVÁKU, TIM MÍN SPOTŘEBA DÍZLU, TÍM MENŠÍ POTŘEBA NÁKUPU ROPY, TÍM NIŽŠÍ VÝDAJE VALUT, TÍM VYŽŠÍ PŘEBYTEK ROZPOČTU SR, TÍM LEPŠÍ EKONOMICKÁ SITUACE SLOVENSKA, TÍM VYŽŠÍ ŽIVOTNÍ ÚROVEN A TO NEMLUVIM O MARKETINGU A PRESTIŽI + CO TO SEBOU PŘINESE.

TAKŽE OBĚTOVAT POLE PRO TODLE?

kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/tesla-model-s/

OKAMŽITĚ !! A BEZ VÁHÁNÍ !! PROČ MYSLÍŠ ŽE TO ASI SE SNAŽÍ VYFOUKNOUT VÁHAVÝM ZAPRDĚNÝM €JROSOCČECHŮM KDYŽ MAJÍ DÍKY LEMROSTI ČESKÝRO NÁRODA ŠANCI JIM TO VYFOUKNOUT !!!!!!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ale škodovka taky zřidila půjčovnu pro zaměstnance a ted i pro ostatní a za měsíční poplatek má každý na nový vůz ! :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pole za tohle? NIKDY

Braufieldů je u nás i na slovensku tolik, a ty bys ničil zemědělskou půdu? Pán bude asi ekolog co myslí i víc jak 1 týden dobředu...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dalsi montovna. Huraaa. Ze je to Tesla? Pfff. No a? Pridana hodnota nula. Danove ulevy jako prase. Armada primitivu u pasu. Par manazeru. Dalsi urodna pole v prdeli. Dalsi hromady kamionu. Jen dovezt tuny dilu, smontovat a zase odvezt. Vyvoj nula. Vyzkum nula. Diky nechceme. Montoven tady mame az az. Je nejvyssi cas zmenit smer! Klidne to kuci Slovensky postavte u Vas:). Mate euro, mate levne lidi, mate misto. Ve finale tam stejne mozna vetsi polovina zamestnancu budou jine narodnosti, ale co, budete mit Teslu. WOW faktor statu a politici budou moci mlatit prazdnou slamu. Tesle fandim, ale s montovnama v te nasi kotline uz stacilo.

Obrázek uživatele Hyperloop

Já bych jedno velké pozitivum viděl - díky Tesle v ČR by se určitě někteří politici a vlivné osoby začali hlouběji zajímat o elektromobilismus a třeba by se ho rozhodli i výrazně propagovat a podporovat. A sama Tesla by třeba pak vybudovala víc SC v ČR. Každopádně by určitě přítomnost takové továrny dost ovlivnilo celkový pohled na EV v ČR.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Když v Čechách postaví novou fabriku na Porsche, znamená to snad, že se jich tu bude víc kupovat? Jak píše Fanda výše: bude se to jen montovat a občani ČR/SR nedostanou 50% slevu na nové jen proto, že se to tu nebo tam montuje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

porše je vwagen, to se nedá s teslou srovnávat, to je €jrosocka

Obrázek uživatele Hyperloop

Tomu říkám názor dne ;)

Obrázek uživatele Hyperloop

Mno, je to samozřejmě jen spekulace, ale všimněte si, že v té aktualizaci na r. 2016 na Slovensku nepřibyl ani jeden Supercharger zatímco v ČR 2. Dle toho bych spíš usuzoval na ČR ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

faktem ovšem je že slováci na tom dělají o dost víc:
teslaclub.sk/forum/teslaclub-spolo%C4%8Denstvo/ev-akcie/700-tesla-zraz-ezraz-19-20-9-2014-vysok%C3%A9-tatry
youtube.com/watch?v=G6Ly21QigUY

Takže to zatím vypadá že SLOVENSKO VEDE !!

a český €jrosocik tomu taky dvakrat nepřidává

Obrázek uživatele Hyperloop

Tak sraz majitelů Tesel a jiných EV snad není nic, co by nějak pomohlo přitáhnout investici. Nehledě na to, že takovéhle srazy se dělají i u nás, takže nevím, v čem by mělo být jako Slovensko napřed.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

SLOVENSKÝ ORGANIZOVANÝ SRAZ TESEL NA SLOVENSKU UŽ O SLOVENSKU LEDACOS VYPOVÍDÁ. MIMOCHODEM UŽ JICH TAM MAJÍ POMALU VÍC NEŽ V ČECHÁCH A TO BYLI ROKY POZADU ...
teslaclub.sk/
kcc-hho.webnode.cz/akce/tesla-motors-kluby/

Obrázek uživatele Hyperloop

Řekl bych, že to vypovídá leda tak to, že je prostě na Slovensku dostatečný počet majitelů Tesel, aby uspořádali sraz. Nic víc. Pořád nevidím nic, v čem jsou napřed.

Mimochodem, je někde přesná statistika, kolik Tesel jezdí v ČR a kolik na Slovensku?

Obrázek uživatele Jolinar

po Ceske republice jezdi zhruba 40 Modelu S, ackoli nektere z nich nejezdi na Ceskych poznavacich znackach.

Obrázek uživatele Hyperloop

Já bych si dokonce tipnul ještě víc, sám jsem Teslu už nejmíň 4 krát na silnici potkal, což by vzhledem k danému počtu byla docela hodně velká náhoda.

Obrázek uživatele Jolinar

puvodne jsem napsal o neco vic, ale pak jsem to radeji zeditoval protoze tou 40-tkou jsem si dost jisty, zatimco vyssi cislo by byla spekulace z moji strany.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Přesná statistika bohužel neexistuje, nicméně v ČR dnes odhadujeme stav na 15-20 jezdících vozů plus asi 10 objednaných.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Obrázek uživatele tvkuba

Na letošním prvním srazu českého Tesla klubu, který se konal v Táboře, jich bylo 11. Sám se je viděl. Je ovšem pravdou, že 2 byly ze Slovenska.

---

TvKuba alias elektroblázen z vlastní vůle...:-)
10 let na e-skůtrech, nově 61 350 el. km. a nově Emax 90Li s 4,2kWh Nissan Leaf battery!

Obrázek uživatele Aas

Na slovenskom eZraze boli nejake Tesly aj z Rakuzska.
Slovakov je ale v porovnani z Cechmi polovica, takze predpokladam,ze % Tesly na obyvatela bude podobne.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Díky za doplnění.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ved to este nie je iste. Kludne tak moze ziskat investiciu Cesko. Ved je to jedno v ktorej krajine dostane danovu ulavu a ci budu srobovat, rozbalovat a buchat diely tam, alebo tam.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kdyby jsme se nerozdělili, mohli jsme mít Teslu dohromady. Takhle mi nezbyde, než to slovákům zavidět, protože my si to díky našim politikům nezasloužíme.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

slovaci podruhe zradili, stalo se. Nedá se nic jinýho dělat než se s tím smířit a bojovat o teslu v čechách !!!!

Obrázek uživatele Aas

a prvy krat to bolo kedy a cim?

Obrázek uživatele den

Zas ziadna nova informacia. Len to co uz od leta vsetci vieme.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

počkaj můj slovanský brat, čo všetko vieš o Tesle na Slovensku?? :-)


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon