Sledování srdečního rytmu odhalí u řidičů mikrospánek

Mikrospánek si každý rok vyžádá na evropských silnicích stovky mrtvých. Brzy snad bude všemu jinak. Nová technologie z univerzity Nottingham Trent dokáže sledovat srdeční rytmus a upozornit řidiče na přicházející mikrospánek.

Senzory v sedačce ohlídají vaše srdce
foto: Plessey Semiconductors

Mikrospánek trvá tři až patnáct sekund. Pak buď usnete, nebo se probudíte. Po mikrospánku je člověk zmatený, lekne se, zpanikaří a strhne řízení. Právě únava způsobí nejvíce nehod na dlouhých cestách.

Statistiky amerického dopravního institutu ukazují vliv únavy a mikrospánku na nehodovost. NHTSA na toto téma oslovilo americké řidiče – 23 % řidičů uvedlo, že za volantem usnulo, ale nehavarovalo; 3 % řidičů usnula a havarovala a u 2 % byla příčinou havárie ospalost.

Únava a ospalost při jízdě způsobuje v více než 100 000 havárií ročně, což má za následek 40 000 zranění a 1550 úmrtí.

Snížit počet nehod, počty mrtvých i milionové škody má šanci snímání srdečního tepu řidičů. Pokud vás napadá, o jaké sci-fi technologii píšeme tentokrát, můžeme vás uklidnit.

Sledování srdečního tepu není žádnou přelomovou technologii. Vždyť na trhu existují desítky modelů hodinek, tzv. sporttesterů, které snímají srdeční tep.

K dostání jsou také budíky, sledující fáze spánku. Budík dokáže snímat fyzickou aktivitu náramkem. Pomocí algoritmu pak vyhodnocuje a sleduje jednotlivé fáze spánku.

Britskou firmu Plessey Semiconductors společně s univerzitou Nottingham Trent napadlo využít stejného konceptu v automobilové dopravě. V jejich podání však tepové senzory mají upozornit řidiče na přicházející spánek.

Řidič si však samozřejmě nebude oblékat hrudní pás se senzory nebo jiné snímací zařízení. Technologie nesmí nikterak řidiče obtěžovat. Vědci proto sestrojili ploché senzory zašité do sedačky auta.

Tým již testuje funkční prototyp. Zatím však bojuje se spolehlivostí. Jak uvedli vědci, je třeba zlepšit „konzistenci a spolehlivost dat, aby je šlo použít pro daný účel.“

Pomocí zvukových, světelných nebo jiných signálů (vibrace) pak systém upozorní řidiče. Pokud upozornění nepomůže, nebo je bude řidič ignorovat, systém dokáže zapnout systémy jako je tempomat nebo technologii hlídající vybočení z jízdního pruhu.

Zatím není jisté, kdy podobnou technologii uvidíme v ostrém provozu. Jako první je ale mohou dostat řidiči kamionu, kteří jsou nejrizikovější skupinou.

Nottingham Trent

Napsat komentář