Skotsko vypnulo svou poslední uhelnou elektrárnu

Skotsko před několika dny ukončilo provoz své poslední uhelné elektrárny. Elektrárna Longannet v oblasti Fife vyráběla elektřinu 46 let.

Uhelná elektrárna Longannet sloužila Skotsku přes 40 let. Doba se ale posunula.
foto: ScottishPower

Velká Británie se už dříve zavázala, že do roku 2025 odstaví všechny své uhelné elektrárny. Vypnutí elektrárny Longannet ve Skotsku je dalším krokem tímto směrem.

Elektrárna byla spuštěna v roce 1970 a tehdy byla s výkonem 2400 MW nejvýkonnější svého druhu v Evropě. Za tu dobu stihla spálit 177 milionů tun uhlí. Nutno dodat, že přesluhovala, protože byla navržena na životnost 30 let.

Skotsko i Velká Británie jako celek se ale hodlají v budoucnu soustředit primárně na obnovitelné a nízkoemisní zdroje energie. Obrovský potenciál mají v tomto ohledu v Británii příbřežní větrné farmy.

Ve Skotsku se ale experimentuje také s podmořskými elektrárnami a dalšími typy obnovitelných zdrojů. Skotsko sází na obnovitelné zdroje energie a čtyři z pěti Skotů volí obnovitelnou energii. Je to snad pověstná skotská šetřivost?

Už dnes se Skotsko blíží 50% podílu obnovitelných zdrojů. Zároveň v celé Británii výrazně přibývá aut na elektřinu, která stále častěji jezdí na energii vyrobenou z větru nebo slunce.

13 Comments on “Skotsko vypnulo svou poslední uhelnou elektrárnu”

  1. Moja žena tiež pozerala po
    Moja žena tiež pozerala po SUV ale keď sme kupovali auto a argument bol rodine auto z vyšším sedením tak sme skončili u staršieho Fordu C-Max. Až budu staršie auta na elektrinu s cenou do 10 000 EUR tak to už bude dávat aj ekonomický zmysel a rad do toho pôjdem.

    1. Nekamenujte SUVčkáře…
      Nekamenujte SUVčkáře… Když pomineme ryzí srdcaře a vizionáře, kterým patří hlavní dík, významná část elektromobilistů se rekrutuje právě z řad těch, co už nějaké to SUV nebo jinou spalovací obludu mají, jsou jimi už přesycení a touží stále po něčem novém, jiném, zvláštním….. Už jsem potkal řadu lidí, kteří se mi přiznali, že vystřídali mraky suprových Mašín, ale dnes už Xtým rokem jezdí na elektřinu a pořád je to baví a drží…..

    2. Podle zkušeností z okolí
      Podle zkušeností z okolí si SUV vybírají především ženy.. ano, je to tak.. mnoho mých známých SUV má a impulz k tomu daly z 90% ženy.. Jednak je to prý beupečnější, když v něm vozí děti a hlavně (a to se podržte) to prý zvyšuje jejich prestiž před těmi, kdo SUV nemá.

      Ano, žiju v Praze, kde je více „paniček“ – tzn. žen, které mají bohaté manžele a ty jim auto kupují. Jinde je to asi jinak, ale v Praze je myslím boom SUV aut.. Takže momentálně je to trend, mít SUV a být cool 🙂

      Jirka

        1. No jo, jenže při
          No jo, jenže při používání elektromobilu je třeba trošku plánování – jak jet, kde nabíjet apod.. a žena prostě sedne do auta a neřeší nic, jen jede..

          Tím nechci ženy nijak snižovat, jsou prostě od přírody jiné.. Ony nechtějí řešit jak to funguje, ony chtějí aby to fungovalo..

          1. Víceméně totéž mi řekl
            Víceméně totéž mi řekl jeden majitel Mistubishi Outlander PHEV, kterého jsem tuhle potkal na nabíječce. Prostě jeho žena do toho sedne a chce, aby to jelo. Jestli na elektřinu nebo ne, jestli je dost nabitá baterka a jestli stačí do cíle cesty čistě na elektřinu nebo se zapne spalovací motor, to ji nezajímá. Hlavně, že to jede a že to dojede.

            Jinak co se týká výše zmíněných „paniček“, zejména v Praze, ale i dalších velkých městech. Tuhle mi kolega vykládal, jak to funguje. Holka, pokud možno blonďatá nebo aspoň odbarvená, přijede veřejnou dopravou odněkud z venkova do Prahy s igelitkou a/nebo kufříčkem na šminky… Příběh končí 1-2 dětmi, barákem na okraji Prahy a velkým, pokud možno bílým SUV, pokud možno v dieselu. V lepším případě i s manželem jako nezbytným přívěškem, v horším případě je z manžela už jen ex. Výsledkem jsou ty malinké blondýny v obrovských autech. Ano, SUV jsou bezpečnější pro děti, lépe se s nimi zvládá „terén“ v podobě přejezdů kolejí, kostky apod. (protože jinak to SUV skutečný terén v životě neuvidí), ale rozhodující je argument „Kamarádky ho mají taky! Jak bych před nimi vypadala? Jako socka!!!“. Přesně to si vyslechl kolegův kamarád, když chtěl pořídit své „drahé polovičce“ auto na CNG (protože ho mají všechny auta v jeho firmě).

            Ovšem zase na druhé straně není možno házet všechny příslušnice něžného pohlaví do jednoho pytle. Nejsou všechny zlatokopky. Například z elektromobilních srazů znám řidičky, které umí EV nejen řídit, ale i plánovat cestu včetně nabíjení a další věci s tím související.

    3. A pokud si chce někdo dnes
      A pokud si chce někdo dnes koupit auto s dojezdem 700 km+ a nejlépe na elektřinu, 4×4 a levně, tak kupodivu je právě onen Mitsubishi Outlander skoro jediná rozumná volba přestože je to SUV. Je to trochu ironie, ale přestože bych sám SUV nevyhledával kvůli větší hmotnosti, výšky a tedy spotřeby na dálnici, tak Outlander je celkem sympatické autíčko. Není to sice „sériový hybrid“ ve smyslu pohon elektrický a elektřinu dodávající spalovací motor, ale má dva elektrické motory a zadní kola jsou u něj poháněna jen elektricky. No a dojezd 50 km na elektřinu by stačil většině lidí na cestu do práce čistě na elektřinu. Tedy ne, že by bylo ve městech moc kde jej denně přes noc dobíjet. S cenovkou 1,25 milionu levnější než Tesla a přitom s větší užitnou hodnotou.

Napsat komentář