Škoda a Volkswagen slaví 25. výročí spojení

Před 25 lety byly položeny základy mimořádně úspěšné spolupráce. Dne 16. dubna 1991 bylo oficiálně odstartováno partnerství mezi koncernem Volkswagen a automobilkou Škoda.

Koncept Škoda VisionS se později v letošním roce promění v první SUV značky pojmenované Škoda Kodiaq. Auto bude dostupné také jako plug-in hybrid.
foto: Škoda Auto

V následujícím čtvrt století se tradiční česká automobilka rozvinula z lídra domácího trhu v mezinárodně úspěšného výrobce.

Za přítomnosti předsedy české vlády Bohuslava Sobotky i šéfa koncernu Volkswagen Matthiase Müllera dnes předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier připomněl tento významný milník v dosavadní 121leté historii podniku.

Slavnosti v reprezentativním Laurin & Klement Fóru firemního Škoda Muzea v Mladé Boleslavi se zúčastnilo zhruba 500 pozvaných hostů, reprezentantů politického, ekonomického a společenského života.

Z původní společnosti, která na počátku 90. let nabízela jednu modelovou řadu a vyráběla 170 000 vozidel ročně je dnes silná, mezinárodně úspěšná společnost, nabízející 6 modelových řad ve více než 40 variantách. Ročně vyrobí přes milion aut ve 14 závodech na dvou kontinentech a jsme zastoupeni na více než 100 trzích světa.

„Škoda Auto se za posledních 25 let stala jedním z motorů české ekonomiky. Nedávno vláda podpořila rozvoj průmyslové zóny Solnice-Kvasiny v Královéhradeckém kraji, kde Škoda Auto investuje přes 7,2 miliardy korun a vytváří přes 2000 pracovních míst.“ uvedl mimo jiné předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka.

V roce 1990 se československé vládě přihlásilo několik automobilek ze západní Evropy i ze zámoří se zájmem o tradiční značku, jejíž kořeny sahají až do roku 1895. Vláda po náročném výběru a zvážení nabídek schválila fúzi automobilky Škoda s koncernem Volkswagen.

Ten byl v té době již jasně největším výrobcem aut v Evropě a v rámci strategického partnerství oceňoval vzdělaný, kreativní a motivovaný tým zaměstnanců i tradiční českou zručnost a inženýrský um.

Dne 28. března 1991 podepsali český ministr průmyslu Jan Vrba a Dr. Carl Hahn, předseda představenstva koncernu Volkswagen, smlouvu o přijetí automobilky, tehdy nesoucí název ,Škoda, automobilová akciová společnost‘, do koncernu Volkswagen.

Dne 16. dubna 1991 vstoupil dokument v platnost. Koncern Volkswagen následně svůj podíl postupně zvyšoval, až se stal 30. května roku 2000 stoprocentním vlastníkem akciové společnosti Škoda Auto.

„Partnerství značky Škoda a koncernu Volkswagen je příkladem úspěšné evropské spolupráce. Před 25 lety byla Škoda Automobilkou s velkou tradicí a velkým potenciálem. Dnes je Škoda Auto motorem českého exportu a jedna z nejdynamičtěji se vyvíjejících značek na světě,“ říká Matthias Müller, předseda představenstva koncernu Volkswagen.

„Digitalizace a elektromobilita nás staví před velké výzvy, ale především otvírají zcela nové šance. Jako součást koncernu Volkswagen má Škoda Auto všechny předpoklady v této výzvě obstát, ať již z pohledu zákazníků, zaměstnanců nebo výrobních závodů. Proto se musíme nově podívat nejen na automobil jako takový, ale i na naši společnost. A to činíme v rámci koncernu společně,“ doplňuje M. Müller.

Dynamický rozvoj značky Škoda umožnil rozsáhlý koordinovaný investiční program. Od roku 1991 do března 2016 směřovalo do nových modelů, do výzkumu a vývoje i do rozšíření výrobních kapacit více než 300 miliard korun (zhruba 11 miliard eur).

S 28 500 zaměstnanci je dnes Škoda Auto jedním z největších a nejatraktivnějších zaměstnavatelů v České republice. Přitom byla výrobní základna v podobě tří tradičních českých závodů společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí rozšířena o další kapacity koncernu v Číně, Indii, v Rusku a na Slovensku. K tomu je nutno přičíst i montážní závody na Ukrajině a v Kazachstánu.

Srdce globálně úspěšné značky tepe i nadále v Mladé Boleslavi, v jednom z rodišť evropského automobilového průmyslu. Zde se již 121 let nachází sídlo společnosti a její hlavní výrobní závod.

Zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement patří mezi průkopníky evropského automobilismu, kteří – nadšeni motorizovanou mobilitou na dvou a čtyřech kolech – roku 1895 položili základ dnešní automobilky.

Škoda je dnes jedním z pilířů české ekonomiky: roku 2015 generovala automobilka téměř 4,5 % českého HDP a vytvořila 8 % českého exportu. Značka přitom stále znovu dosahuje prodejních rekordů: V roce 2015 vzrostly prodeje o 1,8 % na 1 055 500 vozů (2014: 1 037 200).

Tržby se zvýšily o 6,2 % na novou rekordní hodnotu 12,5 miliard eur (2014: 11,8 miliard eur), provozní zisk vzrostl o 12,0 % na 915 milionů eur (2014: 817 milionů eur). Do konce března 2016 celosvětové prodeje značky Škoda vzrostly o 4,3 % na 276.600 vozů a dosáhly tak nové rekordní hodnoty za první tři měsíce roku.

Další impulzy pro růst výroby a prodeje budou spojený s modelovou ofenzívou v segmentu . Jak by mohl vypadat designový jazyk značky Škoda v tomto celosvětově prosperujícím segmentu, ukázala studie Škoda VisionS, vystavená na letošním autosalonu v Ženevě. Sériový model pak bude mít světovou premiéru v září na .

tisková zpráíva

33 Comments on “Škoda a Volkswagen slaví 25. výročí spojení”

      1. Z pohledu nepoučeného
        Z pohledu nepoučeného lajka možná, z pohledu zkušeného majitele elektromobilu si z nás dělá akorát tak jundu. Už jsem tady v diskusi porováním nabídek jejich melů eUP v plné výbavě a automatu s elektrickým dokázal, že je minimálně o 100 tisíc Kč předražený. V porovnání s relacemi Kia, Leaf/Octavia a dokonce i eGolf/Golf, byť to tak není žádná láce.

          1. To že něco nemá
            To že něco nemá momentálně na trhu v ČR konkurenci nezmamená, že to není předražené. Je. Ony Iony a Zera se prodávají v relaci kolem 300 tisíc s DPH jako mírně ojeté. Eup začíná na 600. Ale i dovoz velikostně srovnatelného, avšak výbavou a zejména palubní nabíječkou lepšího Zoe třeba z Rakouska, jako země EU, eUP spolehlivě zašlápne.

            Pohledám tu analýzu, co jsem loni dělal, a vyvěsím.

            1. Ale no tak, Radovane … Vy
              Ale no tak, Radovane … Vy evidentne nemate rad VW ( coz je jasne z vasich nescetnych minulych prispevku), ale respektuji to jako nazor. Ano, e-Up! Vam vysel drazsi o cca 150 tisic oproti skoro stejne vybavenemu spalovacimu e-Upu!, ale prosim, prosim – opravdu nesrovnavejte jety iOn za 300 s novym e-Up! za 600. To z principu nejde, sorry …. Ted vas trosku pozdouchnu – vemte srovnatelny Renault ve spalovaci berzi a nacente ho vybavou, jako ma iOn … Ja vim, nejde to, nebot podobny spalovaci vuz Renault nedela. Tim chci rict – VW vam (nam) dava sanci porovnavat ceny, nebot maji modely se vsemi moznymi druhy motoru … A hned nas nastvou, nebot vidime, ze elektro vozy jsou kruta palka oproti spalovacim. Golf je za cca 500, dejme tomu i 600, ale e-Golf za 900+ … Taky me to stve. Me treba nastval VW tim, ze opustil CNG u noveho Tourana. Na to jsem se tesil – jako nahradu Sharana. Ale ono nic.
              A take – stejna cenova politika, jako u VW je u BMW – i3 proste stoji milion plus … A nic s BMW nehne, proste cena bude takova a ber neber 🙁

            2. Srovnání ceny spalováku
              Srovnání ceny spalováku VW Up! a elektrického VW eUp! (červenec 2015)
              Není problém srovnat cenu spalováku Up! a elektrického eUp!. Bavíme se o vozech v plné výbavě a podle počtu najetých km za rok se dá vyvrátit nebo potvrdit názor že (cituji) „bavit se primárně o návratnosti a finančních úsporách nemá příliš smysl.“ (konec citace) Takže najdeme na webu VW ČR pdf ceníky obou vozů a porovnáme jejich ceny v dané výbavě, případně rozdíly ve výbavě. Tím nám vyjde opravdový rozdíl elektro versus spalovák v pořizovací ceně. Na ceně za ujetý kilometr (podle výrobcem udávané spotřeby u obou aut) zjistíme, kdy se (předpokládaná) vyšší cena za elektromobil vrátí. V podstatě jde o stejné srovnávání, jako spalovák benzín versus spalovák nafta nebo totéž versus spalovák plyn (LPG nebo CNG). Opravdu nic těžkého.
              Spalovací Up! má automatickou převodovku jen u 2 modelů a ten se silnějším motorem (ALE STÁLE SLABŠÍM MOTOREM, NEŽ MÁ ELEKTRICKÝ eUP!) stojí v konfiguraci 1,0 ASG automatická převodovka Shiftmatic skombinovanou spotřebou 4.5 L / 100 km, motorem 55 kW (75 koní) a výbavě High 289.900,- Kč s DPH (21%).
              Elektrický eUp! je prodáván jen v jediné verzi automatická převodovka Shiftmatic s motorem 60 kW (82 koní) se spotřebou 117 kWh / 100 km za 609.900,- Kč s DPH (21%).
              Oproti spalováku má elektro verze eUp! navíc Asistenční systém Car-Net e-Remote, prahové nástupní lišty s nápisem e-up!, automatickou klimatizaci Climatronic oproti manuální, boční skla vzadu a zadní sklo zatmavené 65% absorpce světla, Drive pack tempomat + park pilot, dvoutónový klakson, LED denní svícení x , vnější zpětná zrcátko na straně řidiče asférické, vyhřívané čelní sklo, přenosný navigační a informační systém Maps and more barevný dotykový display (úhl. 12,7cm) zobrazení mapy 2D/3D, ovládání hlasem, dynamické navádění, separátním RDS-TMC tunerem šachta na micro-SD kartu do 32 GB zobrazení informací o voze (multifunkční ukazatel a další), přehrávání souborů MP3, WMA, hands free pro mobil. tel. s Bluetooth (Hands free profil 1.5,GMS 900/1800 MHz), bluetooth audio (kompatibilní s A2DP 1.0 a AVRCP 1.4), sound plus 6 reproduktorů, halogenové světlomety, 3ramenný kožený volant výškově nastavitelný s modrým prošitím výškově i podélně nastavitelný, hlavice řadicí páky v kůži s modrým prošitím, madlo ruční brzdy v kůži s modrým prošitím, bílé podsvícení ukazatelů, chromové lemování větracích otvorů ovládacích prvků pro rádio a klimatizaci, potahy sedadel v látce design „grid“, textilní koberečky s modrým lemováním x (spalovák je bez koberečků), vnější zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu oproti černým u spalováku.
              Dokoupit lze do elektrické verze jen nouzové brzdění City vč. možnosti deaktivace airbagů u spolujezdce, střešní okno el. ovládané, různé druhy laků a prodlouženou záruku 4 roky/80.000 km. U spalovací desítky věcí, které má elektro verze v základu v ceně.
              Když spalovák Up! dovybavíme na úroveň elektrické verze, znamená to v příplatcích + 31.300 + 5.300 +4.100 + 9.600 + 15.800 + 8.100 + 2.200 + 8.000 = 84.400,- Kč. Ale automatickou klimatizaci mít nebudeme ani tak. Také nebudeme mít asistenční systém, halogeny, zrcátka v barvě vozu ani koberečky. O silnějším motoru ani nemluvě. Zde bych odhadem přidal dalších 80.000,- Kč. Takže k ceně spalováku musíme přičíst minimálně 164.400,- Kč, abychom se dostali na úroveň vybavenosti elektrické verze VW Up! a máme rázem spalovák za 454.300,- Kč. Odečteme cenu e-Up! a jsme na rozdílu 155.600,- Kč.
              Je to hodně, ovšem nyní bude záležet na počtu najetých kilometrů za rok. U 15 tis. km za 1 rok je spotřeba spalováku dle papíru 4,5 L /100 km, tedy při ceně Naturalu 95 okolo 33,- Kč / 1 litr jsme na 22.275,- Kč. Pak by se nám v ceně paliva vracel rozdíl mezi pořizovací cenou benzínového a elektrického VW Up 7 let za předpokladu, že elektřinu máme zdarma nebo bereme na stojanech ČEZu za roční paušál 2.184,- Kč. U nájezdu 30 tis. km ročně už jsme na 3,5 letech. V obou případech jsme nezapočítávali levnější servis a garanční prohlídky. Každopádně z uvedeného vidíme, že VW přestřelil a e-UP! je prostě a jednoduše řečeno oproti spalovacím vozům hodně předražený. Pokud se VW chvástá ekologií, pak se zachoval ve stylu – aby se vlk nažral a koza zůstala celá. A to je špatně.

              1. Ja bych za sebe teda tech
                Ja bych za sebe teda tech bezmala 30 radek vybavy, co mi vyrobce vnuti a u mestskeho auta ji nechci a nepotrebuju, nezapocitaval. Cili to nebudeme okecavat, rozdil mezi tim, co jsem schopny koupit v benzinu a v elektrice proste je 300 tisic (dvojnasobek ceny benzinu – a to jeste neberu nejlevnejsi benzin, ale ten s podobnym vykonem a vybavou)…

                Taky se mi tenhle rozdil a strategie nelibi, ale odmitam si mazat med kolem huby…

                1. Takže ono to není o tom,
                  Takže ono to není o tom, že chcete srovnávat porovnatelná aut výbavou a motorizací, ale o tom že (cituji) „rozdil mezi tim, co jsem schopny koupit v benzinu a v elektrice“ (konec citace). Tedy o Vaší peněžence. To je samozřejmě prvotní hledisko, ale nemůžete motat hrušky s jablky.
                  Buď se bavíme o tom na co mám a že do města chci holátko, nebo se bavíme o dvou autech se stejnou výbavou, jednou v motorizaci spalovací a podruhé v elektrické.

                2. Ja bych nerekl, ze je to jen
                  Ja bych nerekl, ze je to jen o penezence. I kdybych mel x milionu, tak necitim potrebu si u „AUTA DO PRACE“ (doufam, ze si nezacneme predstirat, ze Up je vlastne idalni primarni auto pro rodinu) priplatit za „prahové nástupní lišty s nápisem e-up!“ nebo „hlavice řadicí páky v kůži s modrým prošitím“ nebo konec koncu za super cool navigaci s priplatkovou cenou mozna 20-30 tisic (do prace trefim a kdyz jednou za mesic potrebuju jet nekam, kde to neznam, tak si na mobilu pustim navigaci zadara).

                  Tady se asi neshodneme, pro me je auto nastroj pro dopravu z mista A do mista B, ne fetis (cim vic blikatek a kuze, tim lip).

                3. Taky že ne, ovšem
                  Taky že ne, ovšem porovnávat se musí objektivně porovnatelné, tedy fakta. Nemohu do toho tahat že nechci navigaci nebo prahové lišty, tak je nezapočítám.
                  To pak sklouzneme do diskuse, že elektromobil je drahý vždy, protože nejlepší na dojíždění do práce je Favorit za 8 tisíc a jakmile po pár letech neprojde technickou, tak šup na šrotoviště a koupím si Felicii za 8, později Fabii a tak pořád dokola.

                4. No vsak porovnavam fakta 😉
                  No vsak porovnavam fakta 😉 – prijdu do autosalonu a reknu, ze chci auto do prace.

                  A: mame tady holo-benzin od 300. Da se k nemu dokoupit za 150 vychytavek, pokud chcete
                  E: a co v elektrice?
                  A: No mame tady krasny kousek za 600. A ma skoro vsechno, nic neni treba dokupovat.

                  Takze pokud jsem zakaznik jdouci za cenu, objektivne porovnam nejlevnejsi benzin a nejlevnejsi EV. Pokud jsem zakaznik jdouci za vybavou, objektivne porovnam stejne sady vybavy. Pokud jsem zakaznik, ktery vi, co chce, vyberu vyhovujici benzin a pridam si doplnky, ktere chci. Ovsem na strane EV na vyber nemam, musim to (chte nechte) porovnat zase s tim samym jedinym modelem (ktery sice ma to co chci, ale krome toho mi vnuti radu veci, ktere nechci)…

                  Kazdemu z tech zakazniku pochopitelne vyjde rozdil jiny.

                5. A to je ten rozdíl mezi
                  A to je ten rozdíl mezi objektivním a subjektivním porovnáváním….

            1. Tak srovnavat cenikove ceny
              Tak srovnavat cenikove ceny se skladovkou v akci neni uplne koser ne?
              Jinak jasne ze leaf je lepsi auto (vetsi, vetsi dojezd), ale mimo spesl akce na predvadecky a skladovky je taky vyrazne drazsi…
              Ja nikde netvrdim ze UP je nejak extra svetoborny, ale proste oficialne ceny ma nejnizsi ze vsech (leaf startuje na 760).

              1. Ok, souhlasím, dejte tedy
                Ok, souhlasím, dejte tedy odkaz na prodej e-up jako skladovku za cenu nižší než skladovka Leaf, at porovnáváme porovnatelné.

                Mě tedy vůbec nezajímá zda je auto skladovka nebo ne. A nezajímá mě jestli to prodejce nazve akcí nebo ne ani jak to udělá, zajímá mě pouze cena.

                1. No prodejci VW na tohle moc
                  No prodejci VW na tohle moc nejsou, ale dostat 15% slevu z ceniku neni takovy problem a jste na pul milionu.
                  Ale je to proste tezke srovnavat – ty leafy lezi u tech prodejcu minimalne pul roku (jsou tam porad ty stejne auta) – ocividne je problem je prodat, tak to srazili na nizkou cenu, aby se starych modelu zbavili, novou modelovou radu, za cenu tech starych vyprodejivych nenabizi nikde ani nissan.

        1. I větší jména byli
          I větší jména byli koupený a to už i dávno dávno před Škodou. Zatím fabriku nezavřeli a značku nezrušili, jako se to stalo Saabu apod. kde se rozprodalo i muzeum. Škoda vydělává, zaměstnává a táhne českou ekonomiku, ale například Seat je na tom mizerně a uvažuje se o jeho prodeji.
          Ekonomicky erudovanější zajisté doplní.

          Např. Opel se už po léta potácí na pokraji zavření, ale Merkel to uměle zachraňuje. Btw Opel je v americkém područí bez pár let už celý staletí 😀

          Za chvilí nás stejně zavalí lavina levnejch Čínskejch elektromobilů. Takže tradiční automobilky skončej a nastane výprodej klasických značek, který si pak čiňani nalepěj na svoje krabice, stejně jako se to stalo v elektronice, počítačích, spotřebičích a fototechnice. Viz Leica čili Panasonic, Zeiss čili Sony, Polaroid čili bůhví co. Ten původní pocit tradice, technický dokonalosti, důvtipu, dlouholetého vývoje a národní tváře se vytratí pokud už se nevytratil před 20-ti lety s globalizací.
          Volvo, (Saab), Borgward, Jaguar + Rover je už 100% Čína nebo Indie teď. Faraday tak rovnou vzniká. 100% Čína namalovaná v Kalifornii. Takže tady to staromilské fňukání o starém rodiném stříbře stojí a padá na velikosti vaší peněženky a schopnosti odolat trhu a přežít konkurenci. 😉
          Nebo na umělé státní výživě což je nezdravé.

          Tradiční Anglii už dávno zůstali jen voči pro pláč a u náklaďáků už je to všechno total naruby a nezůstal kámen na kameni 😀

          Trend teď udávává Silikonové údolí s pomocí Izraelců. Už je všichni honem kopírujou. Mění se celá infrastruktura návrhu, konstrukce, dodavatelů, výroby, servisů, prodeje a hlavně zdrojů. Nemluvě principech mobility, vlastnictví a používání automobilů. Změna už probíhá teď i kdyz si naprostá většina neuvědomuje. Až Silikon valley uvolní stavidla svejm ohromnejm zásobám peněz, tak to bude jako tsunami. Užijte si ty staré mechanicke zázraky pokud to ještě půjde 🙂

Napsat komentář