Škoda Auto se zasazuje za trvale udržitelné hospodaření s vodou

Spotřeba vody ve společnosti Škoda Auto klesla na úroveň roku 2010; výroba za toto období vzrostla o 25 %. Škoda připravuje další rozvoj nejmodernějších technologií pro trvale udržitelnou výrobu.

Škoda se již řadu let angažuje ve prospěch trvale udržitelné výroby a v rámci své strategie ,GreenFuture‘ realizuje četné projekty na ochranu přírodních zdrojů.
foto: Škoda

U příležitosti Světového dne vody, který připadá na dnešní den a je vyhlašován Organizací spojených národů, představuje česká automobilka vlastní iniciativy.

Voda je nezbytnou surovinou pro výrobu vozů, kde se používá například k mytí nebo filtračním procesům a v řadě chladicích systémů. Škoda již řadu let vyvíjí inovativní technologie a koncepty pro trvale udržitelné hospodaření s vodou.

Automobilka tak při výrobě vozů zavedla speciální opatření, která zabraňují neúměrnému nárůstu spotřeby vody, upozorňují na případné úniky nebo neobvyklé situace. V lakovnách upravují odpadní vody moderní filtrační systémy a vrací je opět do oběhu, kde mohou být několikanásobně využity.

V budoucnosti by měly spotřebu vody dále snížit ještě modernější čistící systémy, využívající mimořádně jemné membránové filtry. Škoda tak chce ušetřit dalších 60 000 kubických metrů vody, což představuje 4 % celkové roční spotřeby.

Svým dílem přispívají k trvale udržitelnému rozvoji společnosti Škoda Auto také její zaměstnanci. Na interním portálu ,Green Z.E.B.R.A.‘ pravidelně podávají své návrhy ekologických opatření.

Nejlepší nápady jsou ohodnoceny a realizovány, zlepšují ekologickou bilanci: Od roku 2013 jsou ročně uspořeny materiály, energie nebo přírodní zdroje v hodnotě 1,6 mil. eur.

Dnes činí roční spotřeba vody ve společnosti Škoda Auto 1,5 milionu kubických metrů, což je stejná hodnota jako v roce 2010, zatímco produkce v tomto období vzrostla zhruba o 25 %.

590 000 kubických metrů vody se ročně recykluje – to představuje 40 % celkové spotřeby v automobilce. Spotřeba vody na jeden vyrobený vůz ve srovnání s rokem 2010 klesla o 32 %. Škoda tuto bilanci v následujících letech hodlá dále zlepšovat a ušetřit až 35 %.

Každé dva roky zveřejňuje Škoda své cíle a svá opatření na ochranu životního prostředí ve Zprávě o udržitelném rozvoji. Ta pojednává o všech třech pilířích strategie ,GreenFuture‘: ,GreenProduct’ se například zabývá vývojem maximálně ekologických vozů z hlediska spotřeby paliva i použitých materiálů a jejich recyklovatelnosti.

Pomocí ,GreenRetail‘ podporuje značka ekologické hospodaření svých showroomů a servisů. ,GreenFactory‘ shrnuje všechny aktivity, zaměřené na ekologickou výrobu.

Od roku 1993 vyzývají Spojené národy k podpoře Světového dne vody, který se každoročně koná 22. března. V letošním roce je hlavním tématem ́Wastewater ́, tedy ,Odpadní vody‘.

Vedle šetrného nakládání s životodárnou tekutinou OSN upozorňuje také na možnost úpravy pitné vody i na bezpečné využití pro hospodářské závlahy nebo průmyslové procesy.

tisková zpráva

31 Comments on “Škoda Auto se zasazuje za trvale udržitelné hospodaření s vodou”

  1. Už 15 let splachujeme a zaléváme jen dešťovou vodou a
    Už 15 let splachujeme a zaléváme jen dešťovou vodou a spotřebujeme jí 50m3 za rok. Jestli pak na záchodech ve škodovce také splachují dešťovou vodou. To by byla teprve úspora. Myslím, že exkrementy splachují pitnou vodou jako 99% českých firem a úřadů. Pro rodinný dům není potřeba žádné drahé řešení. Nás stálo vybudování 10.000Kč tzn. návratnost za 2 roky. Na sběr vody jsme využili starý septik, koupili vodárnu a už při rekonstrukci domu jsem nechal natáhnout extra trubky k záchodům.

    1. Kolik platíte za stočné za kubík?
      A jak vám vodárenská

      Kolik platíte za stočné za kubík?
      A jak vám vodárenská společnost měří spotřebované množství dešťové vody, vypouštěné do kanalizace?
      A nesmrdí vám dešťová voda, ve které kvasí kočičí a ptačí exkrementy ze střechy?

  2. Plný souhlas s Radovanem, Škoda auto je sice „naše“ firma,
    Plný souhlas s Radovanem, Škoda auto je sice „naše“ firma, ale v oblasti životního prostředí předvádí, spolu s ČEZem, vrchol PR pokrytectví. A děkuji Cipískovi za míň „šáde slangu“, připadne dnes mi takový důstojnější i věrohodnější… A ty rýpající Anonymy (i v příspěvku o 8MW VE) poslat někam!

  3. ŠÁDE AUTO NENÍ EKO to jen iluze hybridí PR many many many
    ŠÁDE AUTO NENÍ EKO to jen iluze hybridí PR many many many jsou fany… 😉 Za těch 2MEGA TDI/TSI šádepopelnic na českých silnicích jezdících nebude EKO ani v roce 2020 !! :))))

    PS: dalším krokem je povyházet kašpary ze skladu… :))

    youtube.com/watch?v=-7xvqQeoA8c

    … pudou leštit solár na střechu :)))

    1. Když na sídlišti vypnou v létě teplou vodu, tak se
      Když na sídlišti vypnou v létě teplou vodu, tak se dokážu bez vlasů komplet umýt v 1 lavoru ohřáté vody. Jednou jsem to ze srandy zkusil.
      Stačí se jen polévat kelímkem a jde to úplně v pohodě.
      Lavor je ten nižší mělký. 😀

  4. Radovane, je nejaka firma, do ktere si s chuti nekopnete? A
    Radovane, je nejaka firma, do ktere si s chuti nekopnete? A technicka poznamka: Skoda dela recyklaci vody, coz je vseobecne dobry pocin (vy sam taky recyklujete vodu – v jedmom prispevku jste psal, ze vodu z vareni vajicek pouzijete na zaliti kvetin). A recyklace je v lakovne, takze o sprchovani asi moc nemuze byt rec, ze jo. Zkuste ferovost, ktera byla ve vasich prispevcich pred vice nez rokem, to se prispevky daly cist, nebot byly k tematu. Diky

      1. Je taková firma, když tak přemýšlím, ta moje :-)))
        Je to

        Je taková firma, když tak přemýšlím, ta moje :-)))
        Je to od škodofky hezké, že to dělá, nicméně je to stejné, jako když svoje benzínové tříválce a tédéíčka dovybaví moderním enterntejmentem. Vzduch se tím nevyčistí a kravál nezmizí. To jsem měl těmi sprchami na mysli. Sice čistí vodu z lakovny, ale chrlí tisíce spalovacích vozů 🙁

        1. Myslim, ze jste to vystihl presne.
          Je fajn, ze setri vodu, ale

          Myslim, ze jste to vystihl presne.
          Je fajn, ze setri vodu, ale spise je to jen zasterka toho, ze doopravdy pro ekologii nedelaji zatim vubec nic, kdyz nenabizi jediny produkt s opravdu nizkymi emisemi.
          Takze jen takove vytvareni iluze. A jak je videt spousta lidi jim to basti a tleska.

    1. Škoda je v tom nevinně,bohužel dnešní top manažeři
      Škoda je v tom nevinně,bohužel dnešní top manažeři kteří tuto firmu vedou, zkušenostmi ani morálkou nesahají po kotníky českým podnikatelům z dob 1 republiky, podle toho pak vypadají jejich předražené „kvalitní“ výrobky, bohužel je to celosvětový trend a obávám se že už to bude jen horší a horší, čili dražší a dražší poruchovější krámy, hlavně aby se prodávalo

      a že jsou ty krámy pěkně předražený ……
      z diskuse na NOVINKACH
      Lukáš Erdélyi, Neznašov
      St, 22. března 2017, 09:28:06 | Souhlasím | Nesouhlasím | +4 / -1
      Pro automotiv jsem pracoval .. čistý zisk je často povolen maximálně 5% a skoro vždy je taková marže uvedena na papírech, ale realita je jiná. My prodávali produkty kde bylo i 1200% marže a schovávalo se to do nákladů. Schválně se upravovala cena materiálu, práce, zaměstnanců na hodinu. Já si třeba vydělával 110CZK/h, ale vedení zákazníkům tvrdilo, že beru 700CZK/h. Znal jsem výrobní ceny aut, pohybovali se do 100K za kus, prodejní cena byla 1-2 miliony. Pracoval jsem na projektu zde v CZ pro TPCA, výrobní cena 70K, prodejní cena 350K v základní verzi.

  5. Nejdříve jsem si myslel, že Škoda auto přestala vyrábět
    Nejdříve jsem si myslel, že Škoda auto přestala vyrábět spalovací auta, znečisťující vodu ropou, benzínem, naftou a oleji, a vrhla se na elektromobily. Ale spletl jsem se. Zatrhli jen lidem sprchovat se v práci….. :-)))

    1. Myslím, že brzo bude nalezena vazba mezi ostravským smogem
      Myslím, že brzo bude nalezena vazba mezi ostravským smogem a vtipnou kaší, jelikož myslím, že Radovan tu kaši nejí, tak to bude asi tím smogem…nebo závislostí na zelených brýlích, ale to už je potom lékařská diagnoza, která se léčí hospitalizací :)))

      1. Mohu Vás Anonyme uklidnit, že smog, neboli smradlavá mlha,
        Mohu Vás Anonyme uklidnit, že smog, neboli smradlavá mlha, jak to s oblibou doslovně překládáme, není ostravský. Je poměrně jedno, zda je s větrem z Polska, z komínů lokálních topenišť nebo z výfuků aut, sunoucích se v zácpách krok sun krok po magistrále v horní části Václavského náměstí. A tuto vtipnou kaši musí jíst všichni bez rozdílu. Ale pořád tu máme dost těch, kteří rádi přiloží polínko na oheň. Třeba u Škodovky každou minutu vyjede z brány jedno takové superpoleno a dalších 15 let provozu bude smog vozit, kamkoliv dojede a kudy projede. Ale můžete si nasadit zelené brýle, pohodlně lehnout k výfuku a zhluboka dýchat. Ušetříme za Vaši hospitalizaci…..

        1. ježe to je právě to – s emisemi se mohlo dávno pohnout k
          ježe to je právě to – s emisemi se mohlo dávno pohnout k lepšímu, problém je, že většinou tyto možnosti nezaříznou technici, nebo lidi, jak píšete, co rádi přiloží polínko, ale právě horliví ekologičtí aktivisté, které sejí kolem sebe demagogie – jistě, automobilka produkuje auta vytvářející exhalace, ale…vám snad vozí potravu do krámu přes půl evropy koněspřežka (kdy jste si dal naposled zeleninu a ovoce z jihu Evropy? či lépe z Jižní Ameriky?)…nesledují snad zelení televizi při svíčkách, které jim přivezl kamion do klimatizovaného krámu a které si koupili v igelitovém a papírovém načančaném balení…proč vlastně nejsou nahnány kamiony na železnici? řešit exhalace osobáku je možná lokálně zajímavé a snadno hlídatelné (populistické), ale je to jako mlátit kolem hřebíčku a divit se, že do toho železa nezalejzá…ale do osobních aut se dobře mlátí že…je to po ruce a je to snadné a co víc najde se horda přikyvovačů….ano osobní auta jsou problém, ale mnohem větší je nesmyslný transfer, materiálu, komponent a produktů kolem světa….vždyť si tu píšeme na počítačích, co objely půl svět k nám a půl světa k nim jely komponenty – to je z hlediska emisí v pořádku…takže dobrou chuť na Německým jogurtem, obsahujícím české mléko, španělské jahody, rakouský kelímek, holadnské víčko, baleno v Německu a dovezeno do čech..

          1. Zkuste si něco od těch horlivých ekologických aktivistů
            Zkuste si něco od těch horlivých ekologických aktivistů přečíst a zjistit, co dělají. Pak budete možná překvapen jejich podporou místního zemědělství, permakultury či snahou vracet do přírody původní dřeviny a keře s jedlými plody, změnou nynějších hospodářských lesů (ano, jsou to od konce feudalismu de facto pole s klasy nasázenými do sponu, jen nerostou rok, ale 80 let a více) na lesy přirozené a rovněž se stromy a keři s jedlými plody, prostě aby potraviny vznikaly a jedly se v daném místě, snahou energii nemuset spotřebovávat a podle toho stavět a žít. Není to pro každého, ale jsou to ti, co nemluví, ale dělají.
            Všechno co popisujete je potíž, ale je to na každém z nás, co s tím hodlá udělat. Auta jsou nejjednodušší změna – chodit pěšky, jezdit na kole, používat lokálně bezmemisní MHD nebo svůj elektromobil.
            Tady máte inspiraci, třeba Ekovesnice, Alter-nativa, Slaměné domy, Baobaby přírodní stavby, Kaprálův mlýn, Přírodní stavby, Jak na soběstačný dům a Cesty k soběstačnosti, Eko záchody, Bio spotřebitel, Malý farmář, Eko stavivo, Inspirace pro soběstačnost, Stromky pro potomky, , Adresář farmářů ČR, , Komunitou podporované zemědělství, ………. Mám pokračovat?

              1. Carlos: díky za pochopení, Radovan se právě bohužel
                Carlos: díky za pochopení, Radovan se právě bohužel zazkratoval, jako kdyby mezi telenobrýlaře patřil… samozřejmě jsem myslel lidi, co mají na jednu stranu plná ústa ekologie, a pak jim bez mrknutí oka nevadí, že na hrad uprostřed lesů se přiveze diselgenerátor, aby bylo naplěno EET….
                radovan: řadu z těch lidí osobně znám (jeden z nich se velmi divil, když jsem mu oznámi, že pole se fakt neoře po spádnici), nicméně připomínám, že je třeba se chovat racionálně a logicky a bohužel z tohoto pohledu se nejlépe kope do aut – naprosto nesmyslně a populisticky a přitom se přehlíží spousta jiných věcí…např. jsem pro fotovoltaiku, ale na střechách domů – nepovolil bych jinou než ostrovní klimatizaci nákupního centra, dotovat fotovoltaiku na poli je z mého pohledu přesně zelenobrýlaření…protože sice máme za barákem fotovoltaiku, ale to obilí, co tam mohlo vyrůst musím dovézt… v podstatě se stále motáme na otázce, co je horší – umýt stroj deckou arvy, nebo litrem desetiprocentního roztoku arvy, který má hrdý nápic „ECO“

                1. Anonym chce řešit všechno a hned. Mně se taky spousta
                  Anonym chce řešit všechno a hned. Mně se taky spousta věcí nelíbí. Ale dělám vlastním příkladem ty, které se mi líbí. Například elektromobilitu místo spalováků. Nic víc, nic méně.

                2. Takže my máme přebytky v zemědělství a ještě
                  Takže my máme přebytky v zemědělství a ještě dovážímě obilí? Té asi pěkná blbost ne? Myslím že spoustu úrody nemaj zemědělci ani kde prodat a ještě za to berou dotace, takže to oblíbené očerňování zabírání půdy fotovoltaikou pak vyznívá dost komicky.
                  Hlavně tam nevznikne žadnej kontaminovanej brownfield jako pod uhelkou.

                  Vyvážíme hlavně obilí a dovážíme maso
                  http://www.statistikaamy.cz/2014/07/vyvazime-hlavne-obili-a-dovazime-maso/

          2. Proč se zboží nevozí po železnici má několik příčin.
            Proč se zboží nevozí po železnici má několik příčin. Jednou z nich je třeba nedostatek kapacity a pomalé tratě, stáhněte si někdy rychlostní mapu SŽDC uvidíte v jakém stavu na tom ohledně rychlostí jsme. Nedostatek rychlých tratí vede k jejich přetěžování a brzdění nákladní dopravy. Navíc nestačí kapacita, hlavní trať na Moravu je přetížená, zejména Č. Třebová, přes vysočinu se nákladům nechce pro převýšení a osobní dálkové dopravě pro nízkou rychlost, muselo by dojít k takovému zrychlení aby na ní vlaky mohly dosáhnout průměrné rychlosti kolem 100km/h.

            Dalším problémem je nepružné přidělování dopravní cesty a lokální monopoly, byť to se pomalu mění zaváděním přímých nákladních vlaků do námořních přístavů.

            Situace se bude případně zlepšovat s tím až se zrychlí tratě a kapacita cesty se bude přidělovat pružně podle požadavků.

Napsat komentář