Škoda Auto pořizuje kamiony na zemní plyn, šetří emise i náklady

Škoda dále rozšiřuje svou ekologickou logistickou flotilu a v závodě v Mladé Boleslavi nasazuje čtyři kamiony s pohonem na CNG. Už delší dobu také používá vnitropodnikové elektrické tahače.

Kamiony s pohonem na stlačený zemní plyn ()
foto: Škoda

Čtyři nové CNG kamiony budou využity pro dopravu v areálu závodu, další vůz je určen pro dodavatelskou firmu. Pohon na zemní plyn umožňuje významné snížení emisí škodlivin a přepravních nákladů. Kromě toho Škoda bude na vybraných trasách využívat i takzvané ,gigalinery‘.

„V rámci naší celospolečenské zodpovědnosti věnujeme už tradičně velkou pozornost vývoji ekologických logistických řešení,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast výroby a logistiky.

„Kamiony spalující zemní plyn jsou dalším příspěvkem k trvalé udržitelnosti společnosti Škoda Auto,“ dodává Oeljeklaus. Po dvouměsíční zkušební fázi jsou nyní čtyři kamiony s pohonem na CNG v každodenním provozu v areálu hlavního výrobního závodu v Mladé Boleslavi.

Další ekologický kamion bude využívat dodavatelská firma na trase Mladá Boleslav – Stráž nad Nisou. Tuto 120 kilometrů dlouhou trasu absolvuje 12x týdně a v porovnání s vozem s běžným naftovým motorem ušetří 16 tun CO2 ročně.

Kamiony, poháněné zemním plynem, se oproti vozidlům s konvenčním pohonem vyznačují podstatně nižšími emisemi a ve zkušebním provozu zabodovaly i o 30 % sníženými náklady na pohonné hmoty. Emise oxidů dusíku (NOx) klesly o 80 až 90 %, emise oxidu uhelnatého (CO) se snížily celkem o 90 %.

Škoda kamiony na CNG

foto: Škoda

Při průměrné spotřebě necelých 50 kg CNG/100 km se emise polétavého prachu sníží až o 95 %, emise CO2 o 25 %. Další pokrok v oblasti ekologie představují takzvané ,gigalinery‘, které Škoda začne využívat na vybraných trasách k přepravě nákladů od dodavatelů a zpět.

Tyto nákladní soupravy o délce až 25 metrů pojmou a převezou 150 m3 nákladu – o 50 % více než běžný kamion. Škoda tak sníží počet jízd na 292 kilometrů dlouhé trase mezi Mladou Boleslaví a Rokycany z 53 na 35 týdně – ročně to představuje o 250 000 kilometrů méně. Dalším benefitem jsou nižší přepravní náklady.

Škoda pro výrobní logistiku v hlavním závodě v Mladé Boleslavi sází i na lokálně bezemisní dopravní prostředky na bateriový pohon. Jedna souprava elektrického tahače se dvěma přívěsy byla v rámci pilotního projektu dodatečně vybavena solárními panely.

Fotovoltaické moduly pak za jízdy dobíjejí ion-lithiové akumulátory. Elektrické tahače denně ujedou zhruba 70 kilometrů. Od využívání solární energie si Škoda slibuje roční úsporu ve výši zhruba deseti procent.

Pokud se zkušební provoz osvědčí, vybaví Škoda fotovoltaikou více těchto vozidel. Vedle těchto elektrických tahačů je v závodech společnosti Škoda Auto nasazeno dalších 18 logistických tahačů, poháněných elektřinou.

Elektroofenzíva a ofenzíva CNG v oblasti logistiky představují další součásti pestrých ekologických aktivit, které Škoda rozvíjí v rámci strategie ,GreenFuture‘. Tato strategie spočívá na několika pilířích: ,GreenProduct‘ se zabývá vývojem co nejekologičtějších vozů – a jak dle spotřeby paliva, tak dle použitých materiálů a jejich recyklovatelnosti.

Pomocí ,GreenRetail‘ podporuje značka ekologické hospodaření svých prodejních a servisních partnerů. ,GreenFactory‘ shrnuje všechny aktivity, směrující k výrobě, šetrné k přírodním zdrojům.

Do tohoto pilíře patří i ,GreenLogistics‘ pro ekologická řešení v oblasti logistiky. Pro blízkou budoucnost sleduje automobilka vizi, že většina dodavatelů, sídlících v blízkosti českých závodů, bude své komponenty k linkám v budoucnu dodávat výhradně kamiony s alternativním pohonem.

tisková zpráva

33 Comments on “Škoda Auto pořizuje kamiony na zemní plyn, šetří emise i náklady”

  1. V Mladé Boleslavi jsem byl před týdnem a je to naprostá
    V Mladé Boleslavi jsem byl před týdnem a je to naprostá tragédie, jak ta fabrika zničila dopravně město. Člověk by si řekl, že takový kolos ve spolupráci s městem a krajem nasadí co nejvíce kolejové dopravy na díly i hotová auta a MHD pro svoz a odvoz zaměstnanců. Houby s octem. Šňůry nákladních a osobních aut ze všech stran, plná megaparkoviště u každé brány každé budovy Škoda Auto, nedávno dostavěné patrové parkoviště s možností rozšíření o další patra, prostě děs běs. Samozřejmě 90% aut, co Vás míjí, je obsazeno 1 člověkem. A vedou dýzly. Hnus.

    1. no jo, no. kazdy se chce vozit vlastnim autem. tahle masinerie
      no jo, no. kazdy se chce vozit vlastnim autem. tahle masinerie je nezastavitelna. proto si myslim, ze dotace cistou dopravu jsou nesmysl. smysl ma ekologicka dan. ale jesstli si to vyresite mhd-ckou, kolem, taxikem, elektromobilem, nebo jdete pesky by melo byt na vas.

    2. No do skodovky lidi jezdi dieselem protoze dojizdi i 100 a
      No do skodovky lidi jezdi dieselem protoze dojizdi i 100 a vice km a tak 50 procent jezdi sdilene aby snizovaly naklady.A jet vlakem z liberece do bolky to teda nevim to je na hodiny 🙂 Jinak jo je to obrovske mnozstvi aut lidi a i parkovist ktere stejne prestavaji stacit a infrastruktura neni nic moc z parkoviste se da normalne odjet az po 25 minutach.. u dalnice jeste dele.. Ja chodim pesky v zime na kole cele leto. Spise hledam nejakou EV kolobezku nebo skejt 🙂 nevite o necem ? diky

      1. Tak to mi pánové Carlos a Alien5 jen potvrzujete
        Tak to mi pánové Carlos a Alien5 jen potvrzujete stávající stav. Ale to není řešení.
        Já ty problémy s tím dostat se tam MHD znám, já tam jezdím vlakem. Mám sice na daný čas k dispozici jen 1 spoj a ještě většinou opožděný (jízdní řád je podle mne zbytečný, tak jak to funguje na dráze již několik let stačí přijít a něčím odjet, stejně nejede nic načas, minule mi z Prahy v 2 hodinové mezeře těsně ujel 45 minut zpožděný rychlík :-(), ale pořád jsem tam z Moravy stejně rychle jako autem. I s hodinovým přestupem, který se paradoxně hodí, protože pokryje předchozí zpoždění.
        Co se nákladní dopravy po dráze týče, tak to je vlastně totéž jako silnice. Opět rozhoduje stát, pomalu a bez ohledu na potřeby lidí a firem.
        Můj příspěvek byl o tom, že i tak velká fabrika je neschopná – nebo nechce – s tím něco dělat.
        Koloběžek elektrických je plno, ale kvalita a na váhu chlapa až kolem 20 tisíc za kus.

        1. Bohužel je to tak, jediné řešení je masivní investice do
          Bohužel je to tak, jediné řešení je masivní investice do infrastruktury, taková že si ji nikdo neumí představit, pokud budu počítat 0.1mld na 1km dráhy, pak potřebujeme investovat skoro bilion na opravu všech tratí v republice.

          Průšvih bylo myslím už první znárodnění drah, za Rakouska, v Británii…, kdyby se to dále rozvíjelo na komerční bázi, tak by sice asi nebyly sítě tak husté a populace by žila zejména kolem větších stanic, ale tyto problémy by se neřešily.

          Současná situace má dvě řešení, buď položit kolem koridorů 3. a4. kolej, alespoň, ale to není plné řešení, nebo ve velkém investovat do vedlejších tratí, tím sice SŽDC vyhrožuje, ale nemyslím že to bude mít nějaký valný význam, dělá se to trochu salámovou metodou, nesouvislé kusy po pár kilometrech místo kompletní obnovy třeba 100km na sebe navazujících. Sice se pomalu zlepšují, teď si troufli na trať Zastávka-Třebíč, ale to není zdaleka dost.

    3. Nojo, jenomže ono není kde tu nakládku na dráhu udělat,
      Nojo, jenomže ono není kde tu nakládku na dráhu udělat, nebo myslíte že firma co jim dělá těsnění, baterky, nebo tak něco má vlečku? Nemá, bohužel. Navíc o vozové zásilky není moc zájem a ani přidělování dopravní cesty není moc pružné, prý až 7 měsíců předem, to není moc dobré pro dnešní průmysl a ani v 19. století to asi moc OK nebylo. Navíc o vozové zásilky také moc zájem není, a dělá je snad jedině ČDC. Takže to je to dost špatné. Ne že by nebylo možné poslat vlak o pár vagonech třeba s řadami 730/731/721/742, ale není kapacita pro „zaplevelení“ tratí osobními vlaky, rychlíky, soukromými dopravci, není kam je dát. Budu-li věřit tomu co před nedávnem říkal Saman, tedy že při V >100km/h se na kolej vleze asi 6 vlaků/h, tak pokud máte 1xEC, 1x Rychlík a 2x Osobní vlak, do toho se vám ještě připlete 1x RJ, pak moc místa na náklad není. A nikdo Vám nepoveze, byť to táhne dieselová lokomotiva, náklad po lokálce, jednak se není skoro kde vyhnout (u krátkých vlaků by to šlo i s únosností to je celkem OK) ale bude to trvat velmi dlouho, což se nikomu nechce platit.

      Po koridoru si to může Brejlovec valit stovkou, po lokálce často jen do 40km/h a jsou to občas „horské dráhy,“ to leze do peněz za naftu a lidi a blokuje výkonné stroje, nebo to vede na pokles rychlosti a další náklady na lidské zdroje, navíc to tak blokuje dopravní cestu.

      Nákladní dráha se vzpamatuje až bude možné si do týdne (lépe do druhého dne) objednat přepravu vlaku třeba od 4 vagonů kamkoliv po kolejové síti s tím že to nikde nebude zbytečně stát. Jenže to potřebuje mít co nejvíc tratí na rychlost kolem 100km/h a pružný systém přidělování cesty, něco asi pro dráhu nepředstavitelné.Navíc nákladově to musí vycházet stále lépe, než poslat 4 kamiony, což při hmotnostech na dráze může být trochu problém.

      1. Jj hlavni prevoz aut je pres kamiony a vlaky jen male procento
        Jj hlavni prevoz aut je pres kamiony a vlaky jen male procento odhad tak 15-20. skodovka ma nakladku a i nadrazi svoje ale zbytek je tragedie.Hlavne stavajici parkoviste prestavaji stacit autobusy ted rozvazeji i ve zavode na brany lidi to se povedlo po 100 letech 😉 .nekdo to ma na branu daleko.. atd..

        1. Nápravové zatížení a zatížení metru tratě.U
          Nápravové zatížení a zatížení metru tratě.U nápravového je to zhruba od 15t na některých lokálkách po 22.5t na hlavních tratích. A pak je ještě omezená hmotnost vlaku tím kolik kN může být na šroubovce, to závisí od hmotnosti vlaku a rychlostí. Pokud by to mělo být překročené, nebo lokomotiva nevyvozuje dostatečnou sílu, musí se vlak popostrčit zezadu.

  2. TESLA MODEL X – DOTAZ – nouzové otvírání předního kufru:
    TESLA MODEL X – DOTAZ – nouzové otvírání předního kufru: ověřil jste to někdo už v praxi ?? od 11:00 min…

    Tesla’s Insane Security Flaw!

    youtube.com/watch?v=0G96fI24v0s

    auto.cz/tesla-model-x-do-kufru-se-dostanete-i-bez-klicu-jak-na-to-103282

        1. No tak každý kdo to auto ma, tak si v manualu na strane 211
          No tak každý kdo to auto ma, tak si v manualu na strane 211 precetl, ze tohle je oficialni zpusob, jak se do auta dostat bez klice. Takze by musel byt opravdu slabšího ducha, aby v prednim kufru něco behem sve nepritomnosti nechaval, ze.

          1. no ano avšak teď se to dostalo k uším zbytku lidstva a
            no ano avšak teď se to dostalo k uším zbytku lidstva a TMX/S u nich ztratí o to víc na hodnotě protože přední kufr je bez hlídanýho parkoviště kprdukufr ;)) A proč tam vůbec ty pitomý šnurky jsou? Jde ten nesmysl svépomocí zlatých českých ručiček ustřihnout a odstranit??

                1. Tadle věc je u několik let na Youtubu na instruktážním
                  Tadle věc je u několik let na Youtubu na instruktážním videu pro hasiče o tom jak bezpečně rozstříhat model X. A ne nedostanete se tak do auta, ale pouze do frunku.
                  Mnoho povyku pro nic.

                2. není úplná prvda. Podstatný je že ted navíc se to
                  není úplná prvda. Podstatný je že ted navíc se to dostalo masově mezi prostý lid a všechny chmatáky… Přední kufr už jako by nebyl, absolutně ztrácí význam, ani nabíjecí kabel za 10táců bych do něj nedal… To auto za 4MEGA je o to víc směšný :)))

                3. Ano, cim vic info o nem, tim je smesnejsi..
                  Ano, cim vic info o nem, tim je smesnejsi..

    1. konzerváci kecaj jak když tiskne ….
      Bývalý šéf

      konzerváci kecaj jak když tiskne ….

      Bývalý šéf Volkswagenu získal nárok na zlatý padák 84 tisíc denně …

      novinky.cz/ekonomika/425399-byvaly-sef-volkswagenu-ziskal-narok-na-zlaty-padak-84-tisic-denne.html

      CHCI ODŠKODNĚNÍ ZA DÝCHÁNÍ NEZÁKONNÝHO ZVÝŠENÍ EMISÍ 8,5 MILIARDY €JROPOPELMIC !!! ;)))

    2. Fňuky, fňuk. Tak ať zničí, jiný firmy za podvod nechaj
      Fňuky, fňuk. Tak ať zničí, jiný firmy za podvod nechaj zničit mrknutím voka, ale tydle svině budou ještě oficiálně podporovat! Příště to udělaj zas a ve větším.
      Miliónový podvodníci jdou okamžitě bručet, ale miliardový se nám na svobodě smějou do ksichtu?

  3. Začátkem 90.let jsem měl Škodovku 120 GLS na LPG a v zimě
    Začátkem 90.let jsem měl Škodovku 120 GLS na LPG a v zimě jsem roztahoval souseda s jeho Golfem na naftu.Již na jaře se osmělil k nabídce,zda také nechci dovézt ojeté naftové fáro z Itálie.Smál se mi,že se bojím zahraničních značek,protože jsem měl již 4.Škodovku!
    Dneska bych si naopak Škodovku nekoupil ani s 50% slevou.Je to smutné,ale mimo CNG neumí nabídnout nic zajímavého a motory,ať je jim rez lehká i jako funglovky stojí za děravou bačkoru!
    Prostě v Škodovce i zásuvky mají na ropu,nejde očekávat, že by měli slušnou koncepci na výrobu v dohledné době alespoň hybrida natož to EV!
    Král zemřel,ať žije nový král Hyundai Lonig!

    1. Zatloukáme co to dá, děláme mrtvýho brouka a hrajeme si
      Zatloukáme co to dá, děláme mrtvýho brouka a hrajeme si na mlčocha. A než ty ekologický řešení jako dovyvineme, tak plánujeme prodat ještě spousty spalovacých popelnic a sračkometů a přitom budem lakovat všechno na zeleno a taky budem mít ekologie plnou hubu.

Napsat komentář