Škoda Auto podpoří rozvoj LNG v nákladní dopravě, na tahu je stát

Škoda jako první zareagovala na výzvu Českého plynárenského svazu k širšímu využívání vozidel na zkapalněný zemní plyn () v nákladní silniční dopravě.

Aktivity komerčního sektoru by měl stát podpořit vytvořením podmínek pro rozvoj LNG v nákladní silniční dopravě v ČR
foto: Volvo Trucks

Největší tuzemská automobilka bude aktivně motivovat a do využívání LNG zapojovat své subdodavatele. ČPS naproti tomu podpoří výstavbu nových LNG plnicích stanic nebo zajistí školení řidičů.

Oba subjekty se spojí při představování LNG jako bezpečné, ekologické a ekonomické alternativy k naftě a benzínu. Společně budou také usilovat o zavedení státní podpory, zejména v oblasti pořízení a provozu nákladních vozidel na LNG.

„Jsme přesvědčeni, že LNG bude hrát klíčovou roli při dosažení environmentálních cílů České republiky do roku 2025 respektive 2030 v oblasti snižování emisí. Velmi si vážíme přístupu společnosti ŠKODA AUTO, která se rozhodla s námi přispět k rozvoji trhu s LNG v nákladní silniční dopravě. Jde tak příkladem ostatním podnikům, které využívají služeb nákladní dopravy,“ uvedl Martin Slabý, předseda Rady ČPS, při podpisu memoranda o spolupráci a dodal:

„Společně chceme ukázat, jak mohou firmy při výběrových řízeních na své dopravce či obecně při uzavírání smluvní spolupráce s dopravci zohlednit ekologický aspekt v podobě využívání LNG.“

Dopravci dnes nejsou nijak motivováni k nákupu nákladních vozidel na LNG. Cena jejich pořízení je až o 30 % vyšší oproti vozidlům na klasická paliva, chybí plnicí infrastruktura. Přes veškerou snahu může být aktivita komerčního sektoru v počáteční fázi životaschopná jen s podporou státu.

Proto se ČPS se ŠKODA AUTO shodují na tom, že role státu a vytvoření stabilního a transparentního rámce pro podporu a rozvoj LNG v silniční nákladní dopravě v ČR je podmínkou úspěchu celé aktivity.

„Jde nám o vytvoření nabídky nízkoemisní alternativy dopravních služeb, které běžně poptáváme. V rámci naší logistiky na ně postupně přejdeme a ve výběrových řízeních budeme upřednostňovat v souladu se zásadami ochrany hospodářské soutěže dopravce, kteří zavedou a budou využívat LNG. V tomto roce je motivujeme například tím, že mohou získat déletrvající smlouvy nebo rychlejší odbavení v závodě,“ vysvětlil David Strnad, vedoucí logistiky značky ŠKODA AUTO, a dodal: „Přechod na LNG by se tak pro české dopravce měl stát konkurenční výhodou.“

ČPS pro ŠKODA AUTO a její dopravce zajistí školení řidičů nebo poradenství v oblasti bezpečnosti plnění LNG. V maximální míře bude také podporovat své členy ve výstavbě LNG stanic v blízkosti výrobních závodů ŠKODA AUTO a na dopravních tazích, které společnost využívá pro svou logistiku. Společnost GasNet, významný člen ČPS a největší tuzemský distributor zemního plynu, plánuje do roku 2022 zprovoznit v České republice osm veřejných a dvě mobilní LNG stanice.

„Samostatně i koordinovaně se ŠKODA AUTO budeme prosazovat související podpůrná legislativní opatření, jako je zachování snížené sazby spotřební daně, osvobození vozidel na plyn od mýta anebo investiční podporu na pořízení vozidel ze strany státu,“ upřesnil M. Slabý.

Český plynárenský svaz vyzval komerční a veřejný sektor k intenzivnějšímu využívání plynových vozidel na začátku září. Firmám, městům a obcím, které se k rozvoji plynové mobility zavážou, nabízí své služby spojené například se školením řidičů nebo s prosazováním legislativních změn. Výzvu podpořil také Svaz měst a obcí ČR, Svaz dovozců automobilů nebo sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Z celkových emisí v oblasti dopravy se nákladní silniční doprava podílí na produkci CO2 až 30 %. Zároveň je odpovědná za více než třetinu emisí oxidů dusíku a až 40 % prachových částic.

Emise vozidel na CNG a LNG jsou podle ČPS oproti klasickým palivům nižší o desítky procent a jsou tak údajně plně srovnatelné například i s elektromobily. V případě obohacení o biometan je ekologický přínos dokonce ještě výraznější.

tisková zpráva

26 Comments on “Škoda Auto podpoří rozvoj LNG v nákladní dopravě, na tahu je stát”

      1. Spotrebni dan z CNG je 2,80 kc/m3.
        Nová výše daně ze

        Spotrebni dan z CNG je 2,80 kc/m3.
        Nová výše daně ze zemního plynu je nicméně stále výrazně nižší než spotřební daň konvenčních ropných paliv, která činí u benzínu 12,84 Kč/l a u nafty 10,95 Kč/l. CNG tak i nadále zůstává výrazně cenově výhodnější. „Aktuálně stojí v Česku litr benzínu či nafty dle údajů Evropské komise skoro 32 korun. Průměrná cena CNG je pak asi 26,50 Kč/kg, respektive necelých 19 Kč/m3,“ popisuje Damir Duraković.
        Kilogram je jednotka obvykle uváděná na plnicích stanicích CNG. Metr krychlový je zase množství, které co do obsahu energie odpovídá jednomu litru benzínu. Je tedy vhodný pro porovnání rozdílu v ceně mezi benzínem a CNG.

        1. Děkuji za informace, které všichni známe,ale je dobré je
          Děkuji za informace, které všichni známe,ale je dobré je dát takto k sobě pro porovnání.Přiznám se, že se mi takové „rozvrstvění“ líbí.
          Vám by vyhovovalo jiné?chtěl byste to změnit? jak?
          Mám i jeden elektromobil a tam zatím není spotřebka žádná, nebo se mýlím???
          Děkuji za další informace. Trochu mi udivila vysoká cena u některých dobíjecích stanic,ale spotřebka asi není ani při odběru z těchto stanic.A několik let zjišťuji, že vlastní U x I ss z baterek se hodně liší od skutečně odebrané elektřiny…tomu rozumím (teplo z nabíječů,ztráty na vedení, ztráty na AKKU….Tomudle problému se ale moc nikdo nevěnuje. U CNG jsou zase ztráty na kompresorech.Ale v transportní mezikontentální trubce je vysoký tlak již z principu.Kdysi byla první kompresorová stanice v „Hostivařské“ plynárně, a tam používali jako vstupní tlak již z „primáru“ a to je velká výhoda na rychlost provozu a ekonomii…
          Přeji radost ze života a radostný pohled do budoucna s Alternativy..Petr

      1. Elektrina je tuzemsky zdroj a penize za ni zustavaji ve zdejsi
        Elektrina je tuzemsky zdroj a penize za ni zustavaji ve zdejsi ekonomice. Ty se nekolikrat otoci a stat si sve dane vybere. Za ropu odtecou miliardy, ktere nase ekonomika uz nikdy neuvidi. Navic si platbou za ropu krmime nase nepratele. Podpora nepratel by mela byt trestna.

                1. To není, ale je to stejně riskantní země jako ty, co jste
                  To není, ale je to stejně riskantní země jako ty, co jste zmínil a dodávají nám baterie, it komponenty, permanentní magnety…a je třeba připomenout, že současná covid krize je produktem Číny, která to několik rozhodujících měsíců tutlala a nechala odstartovat situaci roku 2020.
                  Takže ano, ropu bereme z nestabilních a rizikových zemí ale baterie a komponenty pro FVE a BEV bereme ze stejně rizikové země.
                  U ropy máme možnost bezpečnější alternativy – Norsko, kdy je to poněkud bezpečnější země, ale nějak netuším, kde vzít jinde věci, co se nakupují z číny.

                  A pokud berete nepřítele někoho, kdo ohrožuje naši suverenitu, samostatnost a hraje tu nekalé zákulisní hry, tak potom je čína na úrovni ruska.

                2. V pohledu na nepratelske chovani Ciny se urcite shodneme. Kdyz
                  V pohledu na nepratelske chovani Ciny se urcite shodneme. Kdyz bysme to rozsirili, tak potom muzeme zminit i Severni Koreu, Iran atd. Ale to sem moc nepatri.

                3. To můžete rozšířit i o další, jenže ta trojka o které
                  To můžete rozšířit i o další, jenže ta trojka o které jsme si napsali nám dodává a vlastně většině světa dodává základní technologické prostředky…a pokud realizujeme vaše provolání, že podpora takových „nepřátel“ by měla být trestná, tak bez potíží zastavíte světovou ekonomiku.

                4. Vsechny komodity, ktere lze nahradit vlastnimi zdroji, neni
                  Vsechny komodity, ktere lze nahradit vlastnimi zdroji, neni vhodne dovazet a podporovat nepratelske staty. To snad nerozporujete. A ropu lze nahradit domaci elektrinou. To je konsekventni podpora vlastniho hospodarstvi. To je take nesporne. V ramci celonarodniho hospodarstvi jsou EV mnohem prinosnejsi nez spalovaky.

  1. Jistě, pokud pojede kamion na biometan, tak na křižovatce
    Jistě, pokud pojede kamion na biometan, tak na křižovatce asi od sebe nerozeznám stojíci kamion s pohonem elektromotorem a hrčícím spalovákem. Dost odvážné trvrzení. A opět špičková demagogie a snaha o dehonestaci elektrického pohonu ze strany Škody auto. Jinak nic proti náklaďákům na LNG, ten přechod k elektřině bude v této kategorii dlouhý, a v některýchbpřípadech i nemožný.

Napsat komentář