Škoda Auto investuje do zelené budoucnosti

Cílem strategie GreenFuture je podpora trvale udržitelného rozvoje podniku. Prioritou je zejména výroba efektivních vozidel a šetrné nakládání se zdroji v celé automobilce. Prostředkem dosažení těchto cílů bude hlavně snižování spotřeby energie a vody, nižší emise škodlivých látek a vyšší podíl recyklace do roku 2018.

Škoda Fabia Greenline – jedna ze šetrných verzí, které automobilka Škoda nabízí
foto: Škoda Auto

Česká automobilka tak přispěje ke splnění cílů strategie ochrany životního prostředí koncernu Volkswagen do roku 2018. Škoda do ochrany životního prostředí investuje průběžně. Od roku 1991 podnik investoval do trvale udržitelného využívání zdrojů zhruba 10,3 miliardy Kč, což je více než 410 milionů EUR.

Ekologická výroba a vozy se sníženou spotřebou mají u značky Škoda dlouhou tradici, což dokládají aktuální modely GreenLine a Green tec. Varianta GreenLine nové generace modelu Škoda Octavia bude nejekologičtější Octavií všech dob – se spotřebou pouhých 3,4 litru nafty na 100 kilometrů, resp. emisemi CO2 89 gramů na kilometr.

Zelená budoucnost roku 2018

Principy GreenFuture jsou součástí Růstové strategie Škoda 2018. Cílem je zlepšení hospodářských výsledků při současném snížení dopadů na životní prostředí. Všechny ekologické aktivity společnosti Škoda pro další snížení spotřeby zdrojů jsou zahrnuty a koordinovány v programu GreenFuture.

auto Škoda Auto

Pyramida na které chce Škoda Auto stavět
foto: Škoda Auto

„Pro dosažení našich cílů posílíme naši strategii trvale udržitelného rozvoje. Pod názvem GreenFuture jsme sestavili tým odborníků, který bude řídit ekologické aktivity společnosti Škoda efektivněji,“ říká Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, předseda představenstva společnosti Škoda AUTO.

Tým GreenFuture je podřízen přímo představenstvu společnosti. GreenFuture stojí na třech hlavních pilířích: GreenProduct, GreenFactory a GreenRetail. V rámci celokoncernové strategie ochrany životního prostředí bude výroba ve společnosti Škoda do roku 2018 o 25 % šetrnější k životnímu prostředí.

Šetrné továrny

V rámci pilíře GreenFactory se Škoda soustředí zejména na snižování spotřeby energie a vody, množství odpadu vznikajícího na jeden vůz, stejně jako na emise CO2 a takzvané VOC (Volatile Organic Compounds), které vznikají například při lakování karoserií.

auto Škoda Auto

Nová lisovací linka
foto: Škoda Auto

Při výrobě tepla a elektřiny, kterou závod Škoda v Mladé Boleslav zásobuje dodavatel ŠKO-ENERGO, je v současné době hnědé uhlí nahrazováno biomasou ve formě dřevěných pelet. To citelně snižuje emise CO2 v procesu výroby o zhruba 4000 tun CO2 ročně.

Aktuálním příkladem výroby šetrné k přírodním zdrojům je zprovoznění servomechanické lisovací linky v závodě v Mladé Boleslavi. Toto nové zařízení pracuje efektivněji při současném snížení spotřeby energie a jedním z nejmodernějších zařízení tohoto druhu v Evropě. Spotřebuje až o 15 % méně energie než srovnatelné starší linky.

Úsporná lisovací linka

Nová lisovací linka PXL je nejnovějším krokem společnosti Škoda na cestě k dosažení ekologických cílů pro rok 2018. Servomechanická lisovací linka pracuje díky rekuperaci a akumulací energie až o 15 % úsporněji, zároveň rychleji a přesněji než srovnatelné starší linky.

auto Škoda Auto

Nová lisovací linka v továrně Škoda Auto v Mladé Boleslavi
foto: Škoda Auto

„Za účelem dalšího snížení spotřeby energie ve výrobě sázíme na technologie s co možná nejvyšší energetickou efektivitou,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti za oblast výroby a logistiky. „Naše nová a efektivní servomechanická lisovací linka je toho důkazem. Energii uvolněnou při lisování velkých dílů teď linka PXL akumuluje a znovu využívá. V trvalém provozu se tak v porovnání s běžnými lisovacími linkami ušetří až 15 procent energie.“

Také obsluha nové linky se zjednodušila: čas pro výměnu nářadí se zkrátil z původních 14 minut na pouhé 3 minuty. Manipulaci s formami, které váží až 60 tun, zajišťuje moderní automatizovaný jeřábový systém. Jednodušší je také údržba nové servomechanické lisovací linky, protože postrádá obvyklé komponenty, jako jsou setrvačník a modul spojka-brzda.

Drahé, ale vyplatí se

Nová servomechanická lisovací linka PXL byla instalována v hale M12 hlavního výrobního závodu společnosti Škoda v Mladé Boleslavi. Celková investice činí 66 milionů EUR. Investice do nového lisu je součásti firemní strategie trvale udržitelného rozvoje GreenFuture.

Ve středu pozornosti programu GreenFuture jsou vedle šetrného nakládání se zdroji ve výrobě (GreenFactory) také efektivní vozidla značky (GreenProduct) a ekologický prodej a servis (GreenRetail).

GreenProduct se zabývá trvale udržitelnou mobilitou, kterou v současné době představují hlavně ekologické modely GreenLine a Green tec.

Auta s nižší spotřebou

Nástup moderních technologií, které přispívají k úspornému provozu a k nižšímu zatížení životního prostředí, se ale týká celé modelové řady. V současnosti je v nabídce značky Škoda 48 modelů s hodnotou emisí nižší než 120 g CO2/km, deset z nich emituje dokonce méně než 100 g CO2/km.

V provozu je také testovací flotila deseti elektromobilů , která sbírá data pro výzkum bezemisní mobility. Všechny nové vozy značky Škoda jsou navíc minimálně z 85 % recyklovatelné.

Třetím pilířem je GreenRetail, který se týká šetrnosti dealerství a servisů k životnímu prostředí. Jeho součástí jsou například ekologické audity, tedy kontroly dodržování ekologických standardů.

Zelení dealeři

Dále sem můžeme zařadit oceňování prodejců Zelenou pečetí, nebo akce jako Jarní úklid 2012. Při ní bylo ze skladů servisních partnerů v České republice vyřazeno zhruba 95 tun nepotřebného materiálu, z něhož bylo téměř 90 % dále zpracováno.

Také zaměstnanci společnosti Škoda se ve svém volném čase podílí na ochraně životního prostředí. Od roku 2007 vysazuje Škoda za každý v České republice prodaný automobilů jeden strom. Dosud bylo vysazeno zhruba 363 000 stromků, v letošním roce přibude dalších téměř 60 000 sazenic.

vlastní, tisková zpráva

One Comment on “Škoda Auto investuje do zelené budoucnosti”

Napsat komentář