Ško-Energo posiluje stabilitu sítě pomocí elektrodového kotle

Technologie Power-to-Heat přeměňuje elektrický proud na dálkové teplo. V době špiček ve vytížení sítě ukládá energii. První elektrodový kotel v České republice posiluje stabilitu sítí a snižuje riziko blackoutu.

ŠKO-ENERGO, dodavatel energie pro společnost Škoda Auto posiluje stabilitu sítě pomocí elektrodového kotle. Zařízení označované jako Power-to-Heat vyrábí jednak dálkové teplo, jednak slouží jako zásobník při špičkách ve veřejné rozvodné síti.
foto: Škoda

TISKOVÁ ZPRÁVA

Energetická společnost Ško-Energo, na níž má Škoda Auto podíl ve výši 44,5 %, vedla v Mladé Boleslavi do provozu moderní elektrodový kotel. Zařízení, označované jako Power-to-Heat, vyrábí jednak ekologické dálkové teplo, jednak slouží jako zásobník při špičkách ve veřejné rozvodné síti.

Společnost Ško-Energo se tak opět stala průkopníkem efektivní a k přírodním zdrojům šetrné energetické technologie a výrazně přispěla ke splnění cílů, zakotvených v ekologické strategii ,GreenFuture‘ společnosti Škoda Auto.

Mimo jiné dokázala automobilka a energetická společnost, od jejíhož založení uběhlo více než 20 let, snížit spotřebu energie na jeden vyrobený vůz o více než polovinu.

„Ško-Energo jako výhradní dodavatel energií a energetických služeb pro Škoda Auto neustále usiluje o inovace v oblasti výroby energií,“ uvedl člen představenstva Škoda Auto a předseda dozorčí rady Ško-Energo Michael Oeljeklaus.

„Ško-Energo přitom úzce spolupracuje s automobilkou v rámci strategie GreenFuture na kontinuálním snižování spotřeb energií. Ško-Energo projektem Power-to-Heat učinilo další významný inovativní krok.“

Elektrodový kotel, společně provozovaný a koncipovaný společnostmi Ško-Energo a E.ON Česká republika, která je také spoluvlastníkem energetické firmy, je připojen na moderní teplárnu společnosti Ško-Energo v Mladé Boleslavi.

Nové zařízení přeměňuje elektrickou energii na teplo. Základem je válcovitá nádrž, v níž vodu zahřívají elektrody o napětí 6,3 kV. V projektu Power-to-Heat-Projekt společnosti Ško-Energo je elektrodový kotel napojen na tepelný výměník, který vyprodukované teplo převede do sítě dálkového vytápění.

Vedle výroby tepla lze pomocí elektrodového kotle také regulovat vytížení veřejné rozvodné sítě. Pokud v době s nízkou spotřebou vznikají kritické zátěžové špičky, využije se přebytečný proud pro vytápění kotle. Tímto způsobem snižuje nové zařízení riziko blackoutu a zvyšuje jistotu při zásobování České republiky a Evropy elektrickou energií.

Miroslav Žďánský, který projekt ve společnosti Ško-Energo inicioval, vysvětluje: „S projektem Power-to-Heat jsme opět rozšířili naše portfolio a vytvořili novou důležitou službu pro provozovatele rozvodných sítí ČEPS – a to velice inovativním a velice efektivním způsobem.“

ČEPS jako exkluzivní poskytovatel provozu rozvodné sítě v České republice zároveň úzce spolupracuje s celoevropskými rozvodnými sítěmi. Škoda sdružuje všechny své ekologické aktivity pod jednou střechou – v rámci strategie ,GreenFuture‘, která stojí na třech pilířích.

,GreenProduct‘ se zbývá vývojem co nejekologičtějších automobilů, co se týče spotřeby paliva i co se týče použitých materiálů a jejich recyklovatelnosti.

Prostřednictvím ,GreenRetail‘ značka podporuje provozovny ve své prodejní a servisní síti při snaze o co nejekologičtější hospodaření.

,GreenFactory‘ shrnuje všechny aktivity, směřující k co nejekologičtější výrobě. Na tomto poli značným dílem přispívá už od svého založení v polovině roku 1995 právě společnost Ško-Energo.

Ško-Energo je již více než 20 let dodavatelem veškerých energií pro společnost Škoda Auto. Hlavním úkolem tohoto podniku se sídlem v Mladé Boleslavi je zásobování všech třech výrobních závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí elektrickým proudem, vodou, teplem, zemním plynem a stlačeným vzduchem.

Kromě toho zásobuje teplem obyvatele, provozy a instituce města Mladá Boleslav. Spoluvlastníky společnosti ŠKO- ENERGO jsou vedle společnosti Škoda Auto, a.s. (44,5 %) i VW Kraftwerk GmbH (22,5 %), E.ON Czech Holding AG (21,0 %) a energetická společnost ČEZ a.s. (12,0 %).

Společně s dodavatelem energií dosáhla automobilka ŠKODA mj. podstatného zlepšení v emisích CO2 na jeden vyrobený vůz. V letech 1995 až 2014 automobilka tuto hodnotu snížila na méně než polovinu: Spotřeba energie na jeden vyrobený vůz klesla z 3,9 na 1,75 MWh.

Důležitým příspěvkem ke snížení emisí bylo zejména zvýšení množství spalované biomasy v teplárně Ško-Energo v Mladé Boleslavi. Teplárna z jedné třetiny vyrábí energii z dřevěných pelet, tedy z obnovitelné biomasy.

tisková zpráva

14 Comments on “Ško-Energo posiluje stabilitu sítě pomocí elektrodového kotle”

  1. pozrite sa na to z pohľadu
    pozrite sa na to z pohľadu – v jednoduchosti je genialita.
    Je treba orezať prípadné výkonové špičky z OZE? Je! Niekto postaví drahú obriu litiovku, iný zase genieálne jednoduchý bojler a špirálu. Výsledok je podobný, náklady ale o niekoľko rádov inde.
    Metóda nie nová, ale super – (y)

Napsat komentář