Sion: solární elektromobil pro každého za 350 000 Kč

Mnichovská společnost Sono Motors aktuálně vybrala na webu IndieGogo od přispěvatelů v přepočtu 5 mil. Kč na vývoj svého solárního elektromobilu Sion. Měl by se prodávat v cenách od 350 000 Kč výš.

Prozatím koncepční podoba levného solárního elektromobilu Sion od německého start-upu Sono Motors.
foto: Sono Motors

Sono Motors je tým mladých inženýrů a podnikatelů z Mnichova. Společně chtějí vyvinout a vyrábět „solární auto pro každého“. Aby toho dosáhli, rozhodli se oslovit „dav“ s pomocí crowdfundingové služby IndieGoGo.

Kampaň spustili 31. července a chtěli vybrat €150 000. Nakonec se jim podařilo získat od dárců €187 130, v přepočtu asi 5 mil. Kč. Laurinu Hahnovi, spoluzakladateli společnosti, je teprve 22 let. Přitom na svém nápadu na solární elektrické auto pracuje už od 17!

V autě má být integrováno 7,5 m2 solárních článků. O pohon se stará 50kW elektromotor, max. rychlost je 140 km/h, délka vozu 4,10 m. Lze jej vybavit až šesti sedadly (3+3). Sion umí dokonce i táhnout přívěs.

Sion má být solární auto – elektromobil s dojezdem až 250 km na jedno nabití a možností dobít 30 km za den pouze s pomocí integrovaných solárních článků. Kritická je ale cena, která by měla začínat na v přepočtu 350 000 Kč.

V současné době jsou v plánu dvě verze solárního elektromobilu Sion v konfiguraci Extender s 30kWh baterií (dojezd 250 km), cena 16 000 euro = 432 000 Kč) nebo Urban s 14,4 kWh (120 km, 12 000 euro). V obou případech jde ale o cenu bez baterie/bez pronájmu baterie!

Což poněkud sráží celý jinak velmi zajímavý projekt o stupínek níž. Uvidíme, jak se mladý tým s tak velkou výzvou popere a kdy případně uvidíme první prototypy. Ty by se mohly objevit už v příštím roce a v roce 2018 by pak měla jít na trh první auta.

Sono Motors

49 Comments on “Sion: solární elektromobil pro každého za 350 000 Kč”

  1. Bez ohledu na to, kolik je jim let, mají vizi a není
    Bez ohledu na to, kolik je jim let, mají vizi a není nereálná. Můžete si argumentovat jak chcete, ale já věřím, že tohle je cesta a jednou bude naplněna. Nejde jen o panely na autě, to je maličkost a nevím, proč to tady tak řešíte. Ve finále si ty panely může každý doma namontovat na parkovací stání a nebo na kdejakém parkovišti mohou být jako přístřešek a bude to fungovat 100%. Jde o jejich další vize jako je obousměrný tok energie z/do auta, využití energie pro další aplikace, možnost sdílení výkonu mezi auty, možnost sdílení aut a nebo jen jízd, férový přístup k opravám auta atd. Přečtěte si více na jejich webu. A je mi jedno kolik je jim let a jaké mají zkušenosti. Tyhle nápady jednou někdo uskuteční a já se na to těším. Za doby Verna si lidé možná nepsali takto hloupé chaty, kde se více pomlouvá než rozvíjí myšlenky, ale ukazovali si na vizionáře nejspíš stejným způsobem. Ještě dříve je ze strachu upalovali. Byl bych velmi rád, kdybychom slezli ze stromu, vytáhli hlavy ze zadku a začli trochu důvěřovat nové generaci. Nevím jako to budou dělat a asi mě to ani nebolí. Jen vím, že to dokáží – oni nebo jiní. A jestli chcete trochu přispět, tak jim trochu fanděte, jinak běžte raději do té hospody a tam se vybrečte spolu u piva. Jinak nic ve zlém, těším se na komentáře za 10 let.

  2. Ahoj kluci ,
    Vzal bych to z

    Ahoj kluci ,
    Vzal bych to z druhe strany.Tech 30km jizdy by pri 120wh/km melo odpovidat 3,6kwh.Z dat moji fve monokrystal 16% ucinnost vim ze v prubehu cerven – cervenec umi panely z 1wp vykonu vyrobit 6wh.(slunecny den)tz.pro ziskani 3,6kwh potrebuji 600w fv panelu.(sikmy 35’orientace jih)
    ALE v lete slunce dopada kolmeji tz pri stresni ploche instalaci na aute je vyteznost vyssi a vezmuli v potaz ze existuji i panely s ucinnosti 25% VIDIM DOJEZD 30km ELEKTROMOBILU V LETE REALNY!!!!!

  3. No rekneme, ze jako vtip,
    No rekneme, ze jako vtip, nebo podvod ne „investory“ dobry…
    Ocekavanou cenu nejspise nedosahnou, a pak s ohledem na to, ze je bez baterky (nejdrazsi soucastka) tak nebude o nic nizsi nez konkurence.
    Solarni panel na aute rozhodne nema sanci nabit auto na 30 km jizdy (mozna tak kdyby to auto melo tvar desky a bylo v idelanich podminkach natocene ke slunci :-D). Solarni panel je fajn treba na strese kdyz zajisti v aute vetrani interieru ve vedrech, jak to nektere auta maji.
    Pominme fakt, ze s vyrobou masoveho elektromobily maji problem jak klasicke automobilky, tak treba tesla, coz jsou firmy s nesrovnatelne lepsi kapitalovou zajistenosti a spisckovymi lidmi v oboru…

  4. No nevím jestli mě něco
    No nevím jestli mě něco uniklo, ale:
    1. solární panely slouží pro přeměnu slunečního záření na teplo
    2. fotovoltaické panely přímo slouží pro přeměnu slunečního záření na elektřinu

    Takže co to auto teda dělá-ohřívá vodu, vzniká vodík, vodík se používá jako palivo pro vznik elektřiny, která se uskladňuje v bateriích a konečně pohání automobil???? 😀
    WTF za článek-to je hybrid jak cip.

    A nebo mě fakt něco uniklo 🙁 ?

    1. Taky jsem na první pohled
      Taky jsem na první pohled viděl svého Iona v širším provedení místo 2+2 na 3+3 a polepeného FV panely. Ale holt lidi jsou líní hledat a myslí si, že elektroauta jsou stále jen tyto experimenty. Ne že se vyrábějí sériově a jezdí se s nimi. Tak holt přispějí…..

        1. omlouvám se, v rychlosti
          omlouvám se, v rychlosti jsem to napsal blbě. Na 6kWh těch cca 30km samozřejmě auto ujede… Pomotal jsem si % v aku co ukazuje auto s kWh.
          Druhá věc je ta, že 6kWh z panelů na autě se dnes získat nedají už kvůli ne optimálnímu sklonu, jedna strana auta bude vždy neosvětlená atd. Viděl bych to na cca 1-2kWh a tj cca těch 12km jízdy

    1. vygooglite si např.
      vygooglite si např. roznovan kubis a podívejte se na solární elektrárnu – měření : Má tam např. červenec 2010 vyrobeno 1050 Kwh děleno 31 dny je to průměr 33,9 Kwh denně. Má plochu solárů 66 m2 a instalovaný výkon 9,24 Kwh. Tady je plocha 7,5 m2 , tedy 8,8x menší a teoreticky to vyrobí 8,8x méně, to je v červenci 33,9:8,8=3,85Kwh za den. No a na to by šlo snad ujet při troše šetření těch 30 km.

        1. A kdyby to dalo třeba o
          A kdyby to dalo třeba o třetinu méně a ujelo o třetinu méně, pořád je to paráda, ne ? V létě 20 km zdarma. Auto můžete natočit podle potřeby, panely na domě sice mají nastavený sklon, ale stále stejný směr. Bohužel, těch 350 tisíc není s akumulátory.

          1. No s ohledem na tvar auto to
            No s ohledem na tvar auto to nevytobi o tretinu mene, ale za naprsto idealnich podminek mozna tak tu tretinu (1kWh).
            Jasne 5km denne zdarma (v asi tak tretine roku) je fajn, ale cena panelu, vaha a vyrobni komplikace za to nestoji…
            Uplne jendoducha matika – FV panely se s hodne privrenym okem vyplati, kdyz je mate na strese (tj maximalne jednoduchy a levny panel, idelane natoceny na slunce). Tezko se pak muze vyplatit na aute kde bude jedna mnohem drazsi a druhak mnohem mene ucinny…
            Jako zabavna ficura pro nadsence mozna…

            1. Včera v 16:35 tam někdo
              Včera v 16:35 tam někdo píše, že mu to vychází a že mu dává elektrárna 380W/m2 počítáno průměrně denně ( průměr byl počítán i se zimou tedy v létě to bude víc) Panel na domě není ideálně natočený na slunce, ale je to kompromis. Po celý den mu to nesvítí kolmo k panelu. ( beru solárníka roznovan-kubis) Navíc má monokrystal, který vyžaduje, aby sluneční paprsky dopadalo co nejvíc kolmo, u polykrystalu stačí méně. Jinak vím o jednom pánovi, který má žlutý Peugeot 106 electric a na střešní zahrádce vozí panel. Nevím, jaký má výkon panelu, ale prý mu to v létě na slunci dá denně asi 7 až10 km jízdy.

              1. 380 wh/m2 tj cca 3 kWh denne
                380 wh/m2 tj cca 3 kWh denne z plochy necelych 8m2.
                Jasne panel na strese neni idealne nastaveny, ale je to porad nesrovnatelne lepsi nez u auta, kde mate cast uplne ve stinu (vyroba nula) a zbytek pod ruznymi ani zdaleka ne tak vyhodnymi uhly jako na strese, do toho mate obcas parkovani ve stinu apod.
                Ta 1 kWh denne mi prijde jako realisticky odhad…

  5. Ja bych hadal, ze cenu 350k
    Ja bych hadal, ze cenu 350k odhadli takhle:
    – koupim ojeteho iona – 250k
    – koupim par cinskych panelu a menic – 40k (cislo z nejake kalkulacky)
    – nalepim to na iona – 10k
    – zisk 50k + zisk z pronajmu baterky

    A pokud to tech 250km nahodou neujede, co si na nich kdo vezme…
    Ale treba se pletu…

    1. To este nic nie je. Predstav
      To este nic nie je. Predstav si ze mas po 40, vo firme dries 12r. a nastupi kinder manazment, ktory ti zacne do vsetkeho kecat, a pocuvat ich naivne detinske predstavy ti deformuje charakter hned po tom ked zistis ze maju vyssi plat ako ty 🙂

      sa smejem, ale taketo veci sa bezne deju.

                1. kdyz se nekdo stezuje na
                  kdyz se nekdo stezuje na kindermanagement doporucujes mu jit to delat taky a nefnukat.

                2. No jestli si tak
                  No jestli si tak zabedněnej, že by ses sám ve vedoucí funkci taky zmohl jenom na ten podělanej kindermanagement místo skutečnýho managementu, tak se fakt nedivím, že si tam kde si a dokážeš jen ukřivděne fňukat o svém težkém osudu ;))))
                  Problém je v tobě.

  6. ciste prakticky za ty penize
    ciste prakticky za ty penize se da koupit vpodstate Renault ZOE se stejnym pronajmem baterek, o bezpecnosti toho auta taky docela pochybuju

    na startup dobre a at se jim dari, ale vic nez maloserie par desitek az set kusu rocne z toho podle me nevznikne, proste lokani zalezitost v Nemecku

    1. Přesně tak. Navíc ZOE
      Přesně tak. Navíc ZOE nabiju rychle skoro na jakémkoliv místě v ČR, protože má brutální palubní měnič a sežere i pětikolík 400V 32A, tedy 22 kW za hodinu. A všechny německé Mennekesy. Kdyby se zaměřili na lehké městské pohybovadlo s dojezdem 200+, pak by to bylo využitelné a prodejné. Ale za nižší cenu než dnešní pohybovadla s podobným dojezdem.

Napsat komentář