Silně znečištěné městské ovzduší solárním panelům nesvědčí

Radomír Dohnal - 21 Červenec 2017

Solární panely mají kvalitu ovzduší nepřímo zvyšovat. Jenže když tyto „čisté“ zdroje energie zasadíte do už tak znečištěného prostředí, jejich nečekaně malá výkonnost vás může zaskočit.Střešní solární elektrárny v aglomeracích se silně znečištěným ovzduším v Indii a Číně nejsou tak výkonné, jak by člověk čekal.

Střešní solární elektrárny v aglomeracích se silně znečištěným ovzduším v Indii a Číně nejsou tak výkonné, jak by člověk čekal.
foto: Michael Bergin

O problematiku solárních elektráren ve znečištěném prostředí se začal Michael Bergin, inženýr z britské Duke University, zajímat po návštěvě svých kolegů v Indii. Neopomněli se mu totiž pochlubit, že i jejich vědecké instituce už disponují ekologickou střešní solární elektrárnou.

Jak si ale záhy povšiml, celá jejich plocha byla překryta silnou vrstvou nahnědlého prachu. „Bylo mi hned jasné, že tento prach, jehož původem tkvěl stejnou měrou v městském znečištění tak i v lokálních průmyslových zdrojích, se musí negativně odrážet na efektivnosti celého provozu instalace.“ Jenže o kolika procentech sníženého výkonu se tu vlastně bavíme?

Bergin záhy zjistil, že dosud se většina studií o výkonnosti znečištěných solárních panelů, týkala pouze pouštního prostředí. „Spousta odborníků v dané oblasti řeší optimální sklon panelů, expozici ke světovým stranám oblačnost a prach,“ dodává Bergin.

„Ale pokud jde o instalace ve městech, působení smogu a prachových částic zatím stálo mimo hlavní proud bádání.“ Přitom právě ve městech jsou dávány střešní solární elektrárny za vzor, který dokáže vyrábět čistou elektřinu a přitom napomáhat čistotě ovzduší.

„Ale pokud instalujete střešní solární elektrárnu do prostředí znečištěného, můžete se dočkat značného zklamání.“ V průběhu série experimentů pak zjistil, že prachové částice sedimentující na panelech ve městech mohou snižovat (v jistých částech světa) výkon solárních farem až o 50 %.

Což skutečně výrazně snižuje jejich potenciál. Bergin dále doplnil, že bez pravidelného čištění se městské solární farmy v Číně, Indii nebo na Arabském poloostrově budou vyplácet jen stěží.

„Čištění je ovšem další problém. Prachové částice, které mají svůj původ ve městech, jsou velmi nepatrné a výrazně přilnavé. Je opravdu komplikované je odstranit z povrchu, aniž byste po opakování nepoškodili sami solární panely.“

Bergin se podrobně věnoval i rozboru zmíněného prachu. Zjistil, že 92 % částic, které ulpělo na jejich površích, má svůj původ v nejrůznějších derivátech uhlíku. A také přišel na to, že po prvním měsíci od instalace se dá díky znečištění počítat s poklesem výkonu o 17 až 25 %, které v druhém měsíci stoupá na 35-50 %.

„V Evropě nebo USA tento problém nemáme. Panuje tam vlhčí klima, a nedochází k tak intenzivní cirkulaci masy prachových částic v ovzduší.“ Podle kalkulací týmu inženýrů z Duke University pak znečištěné ovzduší ve městech vede k miliardovým ztrátám v provozu solárních panelů.

„Čína momentálně „postrádá“ desítky miliard dolarů, které investovala do solární energetiky, a nedostává je zpět ve formě požadovaného výkonu. Až 80 % těchto ztrát má na svědomí právě městské ovzduší,“ říkají lidé z Berginova týmu. „A s dalšími investicemi do solární energie bude tento problém jen narůstat.“

„Věděli jsme, že polutanty v ovzduší jsou špatné pro lidské zdraví nebo pro klimatické změny, ale teď se ukazuje, že stejně výrazně poškozují i solární energetiku,“ říká Bergin. „Možná je to další dobrý důvod, proč zapracovat na globální čistotě ovzduší.“

Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Radovan

To tam ti chudáci indičtí dýchají pěkný sajrajt! Nu, budou muset hýbnout zadkem a utírat a utírat. Kupodivu ani na Ostravsku tohle nehrozí, navíc pravidelně panely oplachují deštíky menší i větší, zrovna včera průtrže od půlnoci až do oběda. I tak jsem loni zkusil nanést ČEFAS doporučovaný nanonátěr (naředíte vodou a vyšůrujete smetákem plochu panelů) a možná letos to zopakuji. Zatím ale byly díky ručnímu stahování sněhu z nich v zimě a průběžného pršení panýlky čisté.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 79 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 34 tis. km (48 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Jan Veselý

Jo, vždy platilo, že se nesmí zanedbat údržba. V tomto případě bába s hadrem a stěrkou.

Obrázek uživatele Kuk

Nebo aspoň pokropit hadicou :)

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No... a podle mě to nesvědčí ani plicím. Člověk si tak může udělat obrázek co ve městech za s***** dýcháme.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A v kterém Indickém nebo Čínském městě bydlíte?

Byl jsem v Dillí. Asi týden a pak ještě jednou pár dní. Na jednu stranu je to tam lepší, protože pokud svítí slunce, prakticky neustále fouká vítr. Na druhou stranu, smog je i přesto všudypřítomný. Řekl bych, že u nás jsme na tom v létě mnohem líp, v případě podzimních a zimních stacionárních výší trochu hůř. Ale musel bych tam žít alespoň rok, jinak nejsem dost objektivní. Možná, že v oddobí dešťů je to tam dobré a pak může přijít v nějakém odbobí bezvětří a pak to bude dost strašné. Například teď začíná čáturmás. Čátur - tryři, más - měsíc. Tedy čtyřměsíční období dešťů. Docela by mě zajímalo, jak to tam vypadá...

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tady dychas uplne stejny sracky ty chytraku...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zato ty asi chytrák nebudeš.

Obrázek uživatele Martin67

Nadpis s fotografií mě trošku vyděsil. Nejdůležitější věta celého článku pak poněkud zapadla a doporučil bych jí více zvýraznit:
„V Evropě nebo USA tento problém nemáme. Panuje tam vlhčí klima, a nedochází k tak intenzivní cirkulaci masy prachových částic v ovzduší.“

Obrázek uživatele Kuk

Vědci zjistili, že nedostatek prachu v ovzduší zhoršuje smogovou situaci.
http://www.bbc.com/news/science-environment-39895558

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Jan Veselý

To je tedy zajímavá blbina, toho se noviny chytnou. To, že dva průsery (prašnost x SO2, NOx, ...) se navzájem lehce potírají, znamená jen to, že je třeba řešit obojí najednou.
Obdobná situace je známá i u klimatických změn, kde CO2 "ohřívá" a SO2+prach "chladí". Emise toho druhého šly dolů tak moc, že teď nemusíme řešit ochlazování, ale oteplování. Problém je v tom, že sem tam nějakého joudu napadne, že celý problém globálního oteplování vyřeší chrlením SO2 do stratosféry, když očividné správné řešení je ty emise CO2 co nejvíce omezit, stejně jako se to v posledních 40 letech stále lépe daří s prachem a SO2.

Obrázek uživatele Martin67

Vědci zjistili, že v ovzduší je nedostatek prachu? :-o

Obrázek uživatele Kuk

No je třeba chápat tu větu v celku a ne si z toho vyvozovat vlastní závěry ;)
"Vědci zjistili, že nedostatek prachu v ovzduší zhoršuje smogovou situaci."

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Martin67

Já si to v angličtině stejně nepřečtu, takže mi alespoň přišlo vtipné to naopak vypíchnout takhle oddělené :-)

Obrázek uživatele Kuk

To už je jak po 7 pivu :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?