Siemens vyvinul koncept plovoucí fosilní elektrárny

redakce - 30 Říjen 2018

SeaFloat, start-up Siemensu, vyvíjí koncept elektráren, které budou umístěny na moři. Mezi jejich hlavní výhodu patří schopnost rychlé instalace v místě potřeby, například po zemětřesení, tsunami nebo při výpadku stávajícího energetického zdroje.První plovoucí elektrárna by mohla začít fungovat již okolo roku 2020.

První plovoucí elektrárna by mohla začít fungovat již okolo roku 2020.
foto: Siemens

Myšlenka plovoucích elektráren vznikla po zničujícím tsunami v Japonsku v roce 2011 a během posledních let dopracoval tým SeaFloat koncept plovoucích elektráren tak, že je již připraven k sériové výrobě. Filozofie odborníků ze SeaFloat je jednoduchá: Elektrárny by se měly stavět na lodích nebo na plovoucích plošinách, a ne na zemi.

To by mělo přinést řadu výhod. Provozovatelé elektráren ušetří cenný stavební prostor a nebudou muset dopravovat jednotlivé komponenty po silnicích, protože bude možné elektrárny kompletně smontovat v loděnici a pak je na plovoucích základech s pomocí remorkérů odtáhnout po moři nebo po řekách až do místa určení.

Díky tomu by mohly elektrárny začít rychle zásobovat elektřinou i vzdálené pobřeží například po zemětřesení nebo tsunami. Mohly by také kompenzovat výpadky stávajících elektráren. V okamžiku, kdy by elektrárny již nebyly na daném místě potřeba, jednoduše by se odtáhly na jiné místo.

Specifika plovoucích elektráren

Elektrárny s kombinovaným cyklem skutečně musí být vystavěny na pevných základech. Turbíny umístěné na palubě mořských plavidel jsou vystaveny zvýšenému namáhání, které způsobuje pohyb vody. Konstruktéři proto přijali širokou škálu opatření a přizpůsobili nosníky, ložiska i další komponenty tak, aby tlumily pohyby vyvolané vlnami.

To vše za dodržení norem, které se mohou lišit v jednotlivých zemích a od přístavu k přístavu. Plynové turbíny, pracující na lodích a ropných plošinách nejsou žádnou novinkou, avšak dosud jejich typ omezoval výkon.

Nový koncept od společnosti Siemens však řeší i tuto otázku: první plovoucí zařízení budou vybavena průmyslovými plynovými turbínami, jako je model SGT-800 ze závodu Finspang, které mají výkon 140 megawattů. Dokonce i velké plynové turbíny Siemens SGT-8000H budou v budoucnu vyráběny jako přizpůsobené k instalaci na moři.

U paroplynových elektráren jsou možné výkony až 1200 megawattů. Jakmile se elektrárna ukotví, optimální možností je zásobovat ji zemním plynem z pevniny. Je-li zařízení umístěno dále na moři, může se do něj dodávat kapalný zemní plyn z lodí. K tomu je však potřeba vybudovat další plošiny pro ukotvení lodí, které musí být navíc vybavené technologií, která je potřebná k přeměně kapalného paliva na plyn.

První plovoucí elektrárna již za dva roky

Na realizaci první plovoucí plošiny, která bude vybavena paroplynovou elektrárnou spolupracuje společnost SeaFloat s několika loděnicemi. Je plánováno, že jeřáby vyzvednou celou elektrárnu, která může vážit až 4000 tun, na plošinu v jednom celku. Následně se první mobilní elektrárna vydá na cestu přes světové oceány do místa, kde bude provozována.

V případě ohrožení hurikány nebo extrémně vysokými vlnami lze lana, kabely a potrubí jednoduše odpojit a celé zařízení odtáhnout dále do moře, kde jsou vlny výrazně menší. První objednávka plavidla vybaveného dvěma plynovými turbínami SGT-800 se předpokládá do konce letošního roku. Plovoucí elektrárna by pak mohla být uvedena do provozu již počátkem roku 2020.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

páči sa mi ako ju chcú použiť po katastrofe - ako privedú plyn, kam pripoja káible, keď je všetko zničené a prvé, čo záchranári urobia je ODPÁJENIE elektriny, plynu, vody.

Plyn se (jak je ostatne napsano v clanku) muze sosat z lodi zaparkovane vedle.
Obnovit vedeni je relativne jednoduche v porovnani s obnovenim poskozene elektrarny (coz je podle vseho problem, ktery chteji resit v "tsunami" scenari).

---

!! Zaregistrujte se a obdržíte osobního frustrátka na rok zdarma !!
Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

myslím si, že je málo "ostrovných" oblastí, kam nevedú elektrické VN vedenia. a myslím si, že rýchlejšie postavia stlpy ako pritiahnu takú plošinu a doplavia sa s loďou s plynom.
amícipred desaťročiami inzerovali kontajnerovú atóḿovú elektráreň, ktorá sa pripojila na sieť a zahrnula zemou. po relatívne dlhej dobe ju vykopali, odpojili a odviezli na repasiu. výkonom pre veľké mesto, ...
a stále si myslím, že po katastrofe sú zničené infraštruktúry.

Tezko rict. Ale ja bych si tipnul, ze to naopak bude problem vetsiny pobreznich oblasti - elektrarna je u vody (at uz kvuli chlazeni nebo kvuli vetru) a draty vedou do vnitrozemi. Takze prvni, co prilivova vlna smete, je prave ta elektrarna.

---

!! Zaregistrujte se a obdržíte osobního frustrátka na rok zdarma !!
Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Usetri se chladici vez. A nejlepsi umisteni by bylo primo u vrtu zemniho plynu.

Prvu plavajucu atomovu elektraren (10MW)postavili americania v 60tych rokoch z vysluzilej lode:
https://en.wikipedia.org/wiki/MH-1A

rusi nedavno zacali seriovu vyrobu plavajucej atomky 70MW elektriny alebo 300MW tepla
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_floating_nuclear_power_station

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicBUS2BUSKariéra EVC GroupProdej pneu 100% onlineNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil