Shell staví gigantickou plovoucí těžební stanici na zemní plyn

Jan Horčík - 31 Květen 2011

Světový ropný koncern posvětil stavbu gigantické plovoucí těžební stanice na . Bude dlouhá 488 metrů, tedy více než čtyři fotbalová hřiště za sebou. Bude vážit 600 000 tun, asi 6x více než dnes největší letadlová loď.   
Shell FLNGfoto: Shell

Podle Shellu půjde o první FLNG zařízení na světě. Tedy plovoucí zařízení pro těžbu a zpracování . Rozhodnutí přichází po několik let trvajícím nejen nového naleziště Prelude asi 200 km od pobřeží , ale především možností konstrukce takto obrovského stroje.

Půjde o největší plovoucí zařízení na světě, jeho konstrukce bude započata docích . Rozhodnutí Shell dává zelenou k tomu, aby se začalo pracovat na detailních plánech a samotné výrobě lodě.

Bude 488 metrů dlouhá a v plné výbavě a s plnými nádržemi bude vážit 600 000 tun. Celkem 260 000 tun je jen hmotnost oceli, která bude na konstrukci využita. To je 5x více než kolik se využilo při stavbě mostu přes přístav Sydney.

"Naše inovativní FLNG technologie nám umožní těžit v mořských plynových polích, jejichž dobývání by jinak bylo příliš nákladné," komentoval novinku Malcolm Brinded, výkonný ředitel Shell. "Jde o technologii komplementární k pozemním LNG zařízením, může pomoci akcelerovat rozvoj plynových zdrojů," dodal.

Naležiště Prelude bylo objeveno v roce 2007. Plovoucí těžební a zpracovatelská stanice má být v provozu méně než deset let poté, tedy do roku 2017. Očekává se, že denně bude produkovat ekvivalent 110 000 barelů ropy.

Ročně tedy vyrobí minimálně 5,3 mil. tun kapalin. Z toho 3,6 milionu tun bude zkapalněný zemní plyn, 1,3 milionu kondenzát a 0,4 milionu , tedy propan-butan. FLNG zařízení zůstane permanentně umístěno na nalezišti Prelude po dobu dalších 25 let.

Cílem Shellu je postupně zavádět více těchto zařízení po celém světě. Především v mořských nalezištích zemního plynu, která by jinak nebyla dostupná. "Tohle změní energetický průmysl," komentovala novinku Ann Pickard z australského Shellu. Právě Austrálie má velmi vyspělý průmysl těžby zemního plynu. Výzkum a vývoj FLNG zařízení trval více než jednu dekádu.

Co se týká bezpečnosti, měla by loď přečkat i ty největší cyklony kategorie 5. Přímo u ní budou pak další tankery na zkapalněný zemní plyn tankovat náklad - ochlazený na mínus 162 °C a 600x menší v objemu a rozvážet jej na další světové trhy. Až dosud se zkapalnění zemního plynu vždy provádělo v pozemních zařízeních.

tisková zpráva Shell
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

toto sa mi paci, palec nahoru


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrole-stationVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?