Shell představil ultra-úsporné auto, vypadá jako dětská hračka

Společnost Shell dnes představila koncept městského vozu, který by mohl v případě zavedení do výroby přinést snížení energetické náročnosti osobních vozidel.

Vůz využívá upravenou verzi aplikace pro chytré telefony Shell Drive. Tato aplikace poskytuje řidičům na displeji informace o spotřebě a upozorňuje zároveň na fakt, že množství spotřebovaného paliva výrazně závisí na chování řidiče.
foto: Shell

Miniaturní třímístný vůz je podle tiskové právy Shell „hmatatelným důkazem pokroku v oblasti energetické účinnosti, kterého lze dosáhnout díky využití nejmodernějších dostupných technologií a při souběžném vývoji karoserie vozu, konstrukce motoru a použitých maziv“.

Nezávislé testy ukazují, že koncept vozidla od společnosti Shell by ve srovnání s typickým městským vozem používaným v současnosti během celého životního cyklu přinesl 34% snížení ve využití primární energie.

Na výrobu a provoz konceptu by bylo potřeba přibližně o polovinu méně energie než u typického malého rodinného vozu a o 69 % méně energie než u typického .

Shell koncept je kompletním přepracováním městského vozu T.25 z dílny společnosti Gordon Murray Design vyrobeného v roce 2010, pro který společnost Shell vyvinula speciální motorový olej zvyšující energetickou účinnost vozu.

Technická specifikace:

Délka: 2,5 m
Šířka: 1,35 m
Výška: 1,6 m
Hmotnost: 550 kg
Nádrž: 22 litrů
Motor: celohliníkový tříválec s nízkým třením, 660 ccm,
Výkon: 43 koní (33 kW)
Toč. moment: 64 Nm
Převodovka: poloautomatická sekvenční 5ti stupňová
Aerodynamika: 0,29
Zavazadlový prostor: 160 l – 720 l
Max. rychlst: 156 km/h omezených na 145 km/h
Zrychlení (0-100 km/h): 15,8 sekundy
Spotřeba při stálé rychlostí 70 km/h: 2,1 l/100 km

Nový vůz je výsledkem inženýrské spolupráce předních světových návrhářů vozidel, motorů a maziv. Snížení energetické náročnosti vyžadovalo holistický přístup a vzájemnou úzkou provázanost všech tří hlavních oblastí.

Od vhodné volby materiálů, přes agresivní zmenšení rozměrů a hmotnosti vozidla až po zvýšení energetické efektivnosti prostřednictvím inovativní konstrukce motoru a složení motorového oleje.

Spotřeba benzínu vozidla byla měřena na základě široké palety testovacích protokolů zahrnujících plynulý i městský styl jízdy. Výsledky testů ukazují, že podle nového modelu evropského jízdního cyklu (NEDC) bylo dosaženo spotřeby 2,64 l/100 km při rychlosti 70 km/h a snížení hodnoty emisí CO2 na 4,67 g/km při použití speciálního motorového oleje, zajišťujícím 5% snížení spotřeby paliva v porovnání s běžně dostupnými mazivy.

Shell Project M Gordon Murray ultra-úsporné aut

foto: Shell

Mark Gainsborough, výkonný viceprezident divize Shell Lubricants, která stála za projektem, řekl: „Poznatky získané v rámci tohoto projektu by mohly změnit přístup k využívání energií v sektoru silniční dopravy. Využívání energie a klimatické změny patří mezi velké problémy dnešní společnosti.“

Koncept úsporného vozu Shell byl také za srovnatelných podmínek nezávisle testován v britském certifikovaném automobilovém testovacím centru společně s řadou dalších vozů. Měřena byla spotřeba paliva a emise CO2 .

Při formálním NEDC testu dosáhl koncept nižších emisí CO2 než typický městský vůz se zážehovým motorem (o 28 %) i než hybridní vozidlo (o 32 %). Společnost Shell dodala pro koncept všechny kapaliny, speciálně „navrhla“ motorový olej zlepšující celkovou účinnost vozidla, především díky minimalizaci tření.

Shell Project M Gordon Murray ultra-úsporné aut

foto: Shell

Technologický tým divize Shell Lubricants vyrábí speciální motorový olej, vycházející z prémiového produktu Shell Helix Ultra s technologií PurePlus. Skupina známého motorového specialisty Osamy Gota ze společnosti Geo Technology souběžně optimalizovala tříválcový zážehový motor.

Upravila konstrukci a optimalizovala řadu vnitřních komponentů motoru s cílem snížit tření. Použité kapaliny ve srovnání s běžně dostupnými a používanými mazivy snížily během studené fáze cyklu NEDC emise CO2 o 7,1 % a v kombinovaném cyklu o 5,0 %.

Jde o další potvrzení přínosu společného vývoje motorů a používaných kapalin. Koncept městského vozu Shell je postaven na patentované platformě iStream® společnosti Gordon Murray Design a představuje radikální přehodnocení způsobu navrhování, vývoje a výroby automobilů.

Kombinuje moderní lehké technologie – vozidlo váží pouze 550 kg – a je vyroben z pečlivě vybraných materiálů, jejichž zpracování se vyznačuje nízkou spotřebou energií a nízkými emisemi CO2.

Gordon Murray při vývoji tohoto vozu využil své zkušenosti z zejména v oblasti vysoké pevnosti při zachování nízké hmotnosti.

Řada součástí vozu byla vytvořena pomocí 3D tisku, což výrobu prototypu značně urychlilo. Na karoserii byla použita také recyklovaná uhlíková vlákna, což umožnilo pořídit ji za čtvrtinu ceny běžné ocelové konstrukce. Téměř celé vozidlo lze po skončení životnosti .

Z hlediska designu nabízí Shell koncept nový pohled na „vysokou a úzkou“ konstrukci vozu a přináší zábavný faktor díky sedadlu řidiče umístěnému uprostřed vozu a dvěma sedadlům pro cestující vzadu.

Design vytváří velice neobvyklé uspořádání sedadel dovolující přepravu tří osob navzdory malým vnějším rozměrům vozidla. Má menší poloměr otáčení než vůz londýnské taxislužby, což z něj dělá ideálního společníka pro jízdu ve městě.

Dr. Andrew Hepher, viceprezident výzkumného týmu divize Shell Lubricants, řekl: „Náš vůz je sice malý, ale skrývá v sobě obrovský potenciál. Chceme urychlit diskuzi o tom, jak vyrábět energeticky účinnější vozy s menší uhlíkovou stopou. V následujících týdnech a měsících se o naše vědecké poznatky z tohoto projektu podělíme s návrháři motorů, automobilkami, akademickými pracovníky a dalšími odborníky napříč automobilovým sektorem.“

tisková zpráva

46 Comments on “Shell představil ultra-úsporné auto, vypadá jako dětská hračka”

          1. tohle zadnou emisni
            tohle zadnou emisni homologaci nema, takze muzeme jen spekulovat jak na tom tahle blbost od Shellu je, navic Lupo ji stale ma, ty auta jeste jezdej normalne v provozu a Lupo 3L by plnilo podle soucasnych metodik i soucasnou euro 6 pokud by se mu pridal system na mocovinu, emisne plni, jen nema zminenou mocovinu

  1. Shell go to hell
    Shell go to hell !!

    youtube.com/watch?v=Bdqyv9koJHA

    youtube.com/watch?v=302D8sIQtTQ

    Best cars to own: Driver Power 2016 results
    Tesla Model S = 97,47%

    autoexpress.co.uk/best-cars/driver-power/95238/best-cars-to-own-driver-power-2016-results

    twitter.com/elonmusk

    zpravy.e15.cz/zahranicni/udalosti/zastupci-175-zemi-podepsali-v-v-osn-klimatickou-dohodu

    youtube.com/watch?v=06YS8w1Gy2A

  2. vzpominam si na Lupo 3L,
    vzpominam si na Lupo 3L, tedy auto z roku 1999 ve keterm se pohodlne odvezli 2 lidi s obrim nakupem a nouzove 4 lidi s 2 kartobny petek, a to zralo okolo 3 litru pri vaze 830kg, takze kde ze je ten pokrok Shellu?

    Shell nesmyslne utratil balik penez na vyvoj nesmyslu co je vhodnej tak nekde na vystavku, nez tohle tak radsi normalni Twizy

      1. tohle nebude jezdit vubec,
        tohle nebude jezdit vubec, miniaut delaj treba v Cine „3 prdele“ a vidis ze by to jinde jezdilo? proste pokus Shellu nejak zaujmout, vpodstate uhelna lobby v USA mela par let pred smrti taky podobny krece a jak dneska skoncili ze

        tak jako se zacinaj pomalu preorientovavat ropne spolecnosti z oblasti stredniho vychodu, tak by se v Shellu meli taky probudit a zacit investovat do necoho co bude mit za 15-20 let smysl, jinak skoncej jako ty uhelne firmy, kde jedna podruhe krachuji

  3. Na webu jsem nasel spotrebu
    Na webu jsem nasel spotrebu Nissan Leaf pri konstantnich rychlostech.
    Udaje jsem prepocital z mph a km/mi na km a km/h proto ty divne rychlosti:
    km/h kWh/100km
    16–8,3
    32–9,1
    48–10,4
    64–12,3
    80–14,7
    97–17,7
    113–21,4
    129–24,7

    Pri 70km/h Leaf spotrebuje o dost mene energie nez ten smradlavy a nebezpecny prcek.

            1. Spotřeba Leafa. Dnes bylo
              Spotřeba Leafa. Dnes bylo vcelku hezky, poletoval sníh, ale nezamočil silnice, tak jsem testoval.
              Venku +4 stC, SOC baterie 73%, její teplota 4 dílky, letní pneu Michelin EnergySaver se správným tlakem, bez topení, na palubě řidič 100kg. Po testu SOC 52%, najeto 25 km.
              Na téměř vodorovném úseku rozumná akcelerace a jízda na tempomat, měřeno v jednom i druhém směru. Zde jsou data průměrem obou jízd:
              km/h kW
              50 4,75
              60 6,25
              70 9,5
              80 10,5
              90 17,25
              106 20,25

              Mne samotného překvapil ten skokový nárust při 90. Asi to je dáno křivkou výkonu a toč.momentu motoru.
              Leaf je ale příměstské vozidlo a tak to prostě takto vychází.
              Úvaha – jízdou 50 konstantně po rovině by to teoreticky dalo 450+ km, realita je 150.

                1. namerene hodnoty jsou
                  namerene hodnoty jsou spravne. Vypocet byl chybny. Viz muj prispevek k dojezdu.

              1. To teda ziram ten skok mezi
                To teda ziram ten skok mezi 80 a 90.
                Kdyz porovnam ty udaje z meho zdroje vyse, tak pri 97 km/h je 17,7kW. To se plne shoduje.
                Ocividne jsou ty nizke udaje nespravne.
                Chtelo by to proverit Aplikaci LeafSpy. App je dostupna pro Anroid telefon v google play store. Jeste je treba Bluetooth OBD diagnostika typu ELM327. Timto pristrojem si muzete zjistit stav kazdeho clanku baterie a jine cenne informace.
                Leaf na sebe vykeca hodne veci, treba maximalni teplotu baterie za celou dobu provozu.
                LeafSpy je dostupny i pro Apple geeky 🙂

                Diky za poskytnute info.

              2. Chybicka ve vypoctu se
                Chybicka ve vypoctu se vloudila.
                Pri rychlosti 50km/h je vykon 4,75kW. To znamena, ze na 100km je potreba 2*4,75kWh=9,5kWh/100km. Pozor na jednotky.
                Vyuzitelna kapacita baterky je kolem 22kWh. Takze dojezd je 22kWh/9,5kWh/100km=231km.
                Vypocteny dojezd dle vyseho mereni.
                km/h dojezd v km
                50 231
                60 211
                70 162
                80 168
                90 115
                106 115

                1. Však to byla jen úvaha,
                  Však to byla jen úvaha, moc jsem o tom neuvažoval.
                  Ale souhlas s Vámi a spočteno jinak: 22kWh/4,75kW=4,63hod a při 50km/h to dá 231km.
                  Ještě doplnění, že Leaf (jen můj??) ukazuje o 10% víc rychlost a na tempomat jsem tedy dával 55,66,77 atd.

                  A díky za km, doplňuji tedy tabulku..
                  km/h kW dojezd[km]
                  50 4,75 231
                  60 6,25 211
                  70 9,5 162
                  80 10,5 168
                  90 17,25 115
                  106 20,25 115

                  K tomu nová úvaha: po dálnici je paradoxně výhodnější jet těch 106km/h, pokud je cíl do 115km a ušetřím čas (do 11 minut); někdy ověřím.

    1. Keby to mal byť posledný
      Keby to mal byť posledný spalovák, tak to by bol dost komický funus 😀
      …no ale raz to musí prísť (dúfam, že čoskoro) a 130 rokov (najstarší automobil) je pekný vek. A je tu aj určitá podobnosť s prvým benzinákom. Bol pre dvoch ľudí a mal 3 kolesá. Tento fake je pre troch a má štyri kolesá. Tak tomu sa hovorí pokrok…:)))

      nech odpočívajú v pokoji…

Napsat komentář