Shell Eco-marathon 2013: z Rotterdamu do Athén na litr paliva

redakce - 22 Květen 2013

Po třech náročných dnech soutěžení v ulicích Rotterdamu dospěl Shell Eco-marathon Europe 2013 ke svému konci a ceny si převzaly týmy z devíti různých zemí. 183 studentských týmů z 24 zemí soutěžilo v náročných podmínkách na obtížném městském okruhu s úspornými vozidly, která si samy navrhly a postavily.auto Shell Eco-marathon 2013 Europe Tym soutěžní vůz na vodíkové palivové články univerzity Polytech Nantes

Shell Eco-marathon 2013 Europe: soutěží vůz na palivové články univerzity Polytech Nantes
foto: Shell Eco-marathon

Během závodů akce Shell Eco-marathon Europe 2013 týmy vytvořily pět nových rekordů. Výsledky byly určeny na základě přepočtu, kdo dojede nejdál na ekvivalent 1 kWh nebo 1 litru paliva.

V kategorii městských konceptů dosáhl francouzský tým Polytechniky v Nantes nového rekordu ve třídě elektrických vozidel poháněných bateriemi, a to s hodnotou 145,7 km na 1 kWh, proti loňskému roku je to zlepšení o 41,7 km na 1 kWh.

Příští rok se určitě vrátíme a vylepšíme náš letošní rekord,“ slibuje už nyní vedoucí vítězného týmu Polytechniky Nantes. Německý tým Schluchspecht z University aplikovaných věd v Offenburgu opět posunul hranice ve své kategorii výkonem 315,4 km/l.

V kategorii prototypů francouzský tým SCS Pasquet výsledkem 1 224,1 km/kWh vymazal předchozí rekord pro elektrická vozidla poháněná bateriemi. Favorizovaný tým Microjoule-La Joliverie znovu stanul na vrcholu hodnocení kategorie prototypů poháněných spalovacím motorem, když dosáhl dojezdu 2 980,3 km/l, což odpovídá ujetí vzdálenosti mezi Rotterdamem a Aténami na jeden jediný litr paliva.

Mezi zajímavé momenty letošního ročníku patří i rekordní počet návštěvníků, kteří navštívili Shell Energy Lab – unikátní expozici představující budoucnost energií, technologií a mobility způsobem, který je velkolepým zážitkem pro návštěvníky všech věkových kategorií.

Je vždy inspirující vidět budoucí lídry a inženýry, jak převádí své tvůrčí myšlenky do praxe. Letošní Shell Eco-marathon opět představil zajímavá řešení a technické inovace. Ohlížíme se za úspěšnou akcí, jež přilákala více než 50 000 návštěvníků a 3 000 studentů z Nizozemska i zahraničí. Přijeli, aby si užili jedinečnou atmosféru, podpořili soutěžící týmy a navštívili Shell Energy Lab. Opět jsem si potvrdil, jak povzbudivé je vidět tolik lidí užívajících si atrakce spojené s inovacemi, vědou a budoucností ve využívání energie,“ dodává Peter Voser, generální ředitel společnosti Royal Dutch Shell plc.

Výsledky stanovily neuvěřitelný precedens pro příští ročník. Norman Koch, technický ředitel Shell Eco-marathonu, k tomu řekl: „Tak silná konkurence jako v letošním ročníku Shell Eco-marathonu ještě nikdy nebyla. Celá řada týmů ve srovnání s loňským rokem prokázala významné zlepšení, což vedlo k vyrovnanosti soutěže jako takové a těsným výsledkům v mnoha kategoriích. Jen to dokresluje, že stále větší počet studentů, a tím pádem i soutěžních týmů, je schopno úspěšně zavádět inovace do praxe.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

když už se píše o těch úžasných spotřebách taky by se také mělo uvést jaké jsou testovací podmínky (viz Wiki - Eco-marathon - "During the competition, cars must attain an average speed of at least 15 mph (23 km/h) over a distance of 10 miles (16 km)"). S reálným provozem to bohužel nemá nic společného. Ale jako studentská soutěž v tvořivosti a nápadech je to určitě ok. Možná by mohli přidat nějakou kategorii real-vehicles, kde by závodila vozidla "trošku více" podobná "normálním" autům.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A co elektřina.. také v článku!... s tou by to bylo ještě úspornější, a baterie by mnohem déle vydržela.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nu pokud by se spalovací motory dostaly na litr na sto km, v reálném provozu, tak by elektřina i plyn dostaly významného konkurenta v snadné realizaci. Ale obávám se, že protypový model a reálná skutečnost je chimérou fantasmagorickou. Ale věřit můžeme, a nakonec jak se v cizině ukazuje univerzitní žáci a studenti uvažují progresivně reálně. V ČR se k tomu možná propracujeme za dvacetpět a v SR za třicet let.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

nj... nj, ale elektřina by dostala také nižší spotřebu... ale bylo by dobré udělat třeby hybrida na biopaliva i sintetická z přebytkové energie v síti, nebo LPG, CNG, a elektřinu
... spalovací motory jsou také dobré... ale nejdou bohužel nacpat do malinkých rozměrech jako elektromotorky v domácnosti... jedině neefektivní dvoutakt... a jsou při nízkých rychlostech u klasických aut neefektivní...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Bylo by dobré pokud by od prototypů některá firma přišla s podobným vozidlem do praktického provozu. Dovedete si představit, že běžná dnešní nádrž paliva v hodnotě 2000,- kč by Vám vydržela na rok provozu. Pokud by se to stalo realitou, tak by všechny hybridy a elektromobily byly zbytečnou záležitostí. - Je ale otázkou kolik řidičů by se spokojilo s úspornou Eco jízdou.


Nabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.10% sleva na produkty EVmotion