Výkonné SCiB baterie pro elektrobusy Proterra

Americká firma Proterra bude ve svých elektrických autobusech využívat baterie SCiB od japonské Toshiby. Předností SCiB baterií je velká rychlost nabíjení/vybíjení, dlouhá životnost i vysoká bezpečnost.

SCiB 20Ah bateriový článek a bateriový modul složený z několika článků.
foto: Toshiba

O bateriích SCiB, neboli česky Super-nabíjecí iontové baterie, se mluví již nějakou dobu. Neohromují sice revoluční kapacitou, ale ostatní parametry jsou velmi zajímavé.

SCiB je druhem lithium-titanátové baterie s řízeným nabíjením a vybíjením. Pro komerční využití jej nabídla japonská Toshiba již v roce 2007.

Mezi hlavní přednosti SCiB baterií patří dlouhá životnost. Baterie ztrácí minimum své kapacity i po několika tisících nabíjecích cyklech. Toshiba proklamuje životnost 10 000 nabití. Přeneseno do praktického světa – baterii můžete nabíjet každý den po dobu dvaceti let.

Dalším obrovským kladem je rychlost nabíjení. Článek SCiB o kapacitě 20Ah lze dobít na 80 % kapacity během 6 minut. Stejně tak baterie poskytuje velký okamžitý výkon, až na úrovní kondenzátorů.

Uživatelé rovněž ocení velkou bezpečnost, kdy je baterie odolná proti vnitřnímu zkratování a kumulování tepla. Problémem není ani chladné počasí, SCiB funguje do -30°C.

Proterra

Elektrický autobus Proterra BE35 EcoRide .
foto: Proterra

SCiB baterie se nachází např. v elektromobilech Mitsubishi iMiEV a Minicab-MiEV. Baterie od Toshiby byly využity i při vývoji elektrobusu Isuzu na univerzitě Keio a v posledních dvou letech se rozběhla i spolupráce s Hondou a Suzuki. Akumulátor SCiB najdeme od roku 2012 v elektromobilu Honda Fit EV a také skútru Honda EV-neo.

Dalším nových z uživatelů baterií se stane americká firma Proterra, výrobce elektrických autobusů. Toshiba poskytne americkému výrobci bateriové články s kapacitou 20 Ah se jmenovitým napětím 2,3 V.

Měrná energetická hmotnost dosahuje 90 Wh/kg a objemová hustota 177 Wh/l. Rychlost nabíjení je výše uvedených 80 % kapacity do 6 minut. Tento parametr je velmi důležitý pro koncepci rychlého nabíjení elektrobusů na točnách nebo dokonce zastávkách.

„Díky schopnosti rychlého nabíjení a vynikající životnosti, SCiB baterie Toshiby jsou ideální pro veřejnou dopravu s nulovými emisemi,“ říká Greg Mack, viceprezident divize Výkonové elektroniky Toshiby. „Toshiba má desítky let zkušeností s dopravou a baterie SciB vidíme jako klíčové k rozšiřování ekologických způsobů dopravy s optimálním energetickým výkonem v Severní Americe.“

Toshiba

20 Comments on “Výkonné SCiB baterie pro elektrobusy Proterra”

  1. V článku je psáno:
    „Pro

    V článku je psáno:
    „Pro komerční využití jej nabídla japonská Toshiba již v roce 2007.“
    Pokud je „SCiB baterie“ tak výhodná, tak proč se vyrábí jiné typy?
    Jaká je/bude cena za jednu kWh?
    Nebude mít z toho Tesla s „Gigafactory“ vrásky?
    Má „SCiB baterie“ nějaké omezení, které mi uniklo?

      1. Jolinar má pravdu, daní za
        Jolinar má pravdu, daní za tyto parametry je nízká hmotnostní a pro osobní elektromobily s „velkým“ odjezdem ještě kritičtější objemová hustota uložené energie.

        Doplním údaje pro srovnání 177Wh/l u SCiB oproti cca 680Wh/l u Tesla NCA. (platí pro samotné články). Tedy skoro 4x horší! Takže i kdyby měla Tesla vážit 3tuny, tak tam ty články prostě nenaskládáte.

      1. Taky si to myslím a proto
        Taky si to myslím a proto jsem to sem napsal. O baterii Peugeoto iOn jsem vygooglil toto:

        Lithium-iontovou baterii vyvinula společnost Lithium Energy Japan (LEJ -Joint Venture Mitsubishi/GS-Yuasa). Vyrábí se v Kusatsu v Japonsku, v první továrně na světě, která se věnuje masové výrobě lithium-iontových baterii pro elektrické vozy.

        Pod označením lithium-ion se skrývá několik typů baterií. Technologie využívající oxid manganatý (katody na bázi oxidu manganičitolithného LiMn2O4) byla vybrána kvůli dostupnosti potřebných složek a dobré úrovni bezpečnosti.
        Každý modul má 4 nebo 8 článků o 3,7 V a kapacitu 50 Ah. Díky 88 sériově propojeným článkům umožňuje takto celá sada uložit 16 kW elektrické energie při nominálním napětí 330V.

        1. Rozjeli jste se dobre, ale
          Rozjeli jste se dobre, ale srovnavate hrusky a jabka. Baterie SciB od Toshiby i od konkurenční Altair Nano jsou chemismus lithium titanát, článek s vysokou hustotou energie chovající se spíše jako superkapacitor. V porovnání se superkapem je to výkonné a kapacitní úložiště jedna báseň. Neporovnávejte tedy tyto články se těmi majícími vysokou hustotu energie. Jsou to dva odlišné druhy létání…

          1. SCiB, stejně jako
            SCiB, stejně jako kterékoliv jiné LTO, je jenom další druh li-ion článku, takže nevidím důvod, proč by se nemohly srovnávat. Liší se právě použitým materiálem anody. Do superkapacitorů mají pořád zatraceně daleko, ale impozantní parametry z pohledu zatížení, počtu cyklů, rezistence vůči nízkým teplotám a úplnému vybití rozhodně mají, o tom žádná.

        1. Podle mne má iMiev právě
          Podle mne má iMiev právě tu níže zmíněnou baterii GSYuasa/Mitsubishi. Ion a Czero mají papírově udanou trochu jinou kapacitu, ale vlastní články budou nejspíš stejné akorát BMS má nastavený jiný DoD. Ono když máte jednu krabici speciálně tvarovanou do samonosné karoserie, tak je celkem problém do ní najít jiný typ článků. Ale možné to samozřejmě je.

    1. Tady je někdo dobře
      Tady je někdo dobře informovaný 🙂 Zrovna jsem chtěl zareagovat v podobném duchu. Nedávno jsem pátral po novinkách od Altairnano a dospěl jsem (pro mne celkem očekávatelné informaci), že Altairnano má velké dluhy a před krachem ji má/měla zachránit fůze s číňany. Kde já jsem podobný osud už jednou viděl?

        1. Tady jsou k tomu dva
          Tady jsou k tomu dva zajímavé články: Altair Nano: Advanced Battery Sellout, Altair Nanotechnologies is Saying Bye Bye to its Reno, NV Manufacturing Facility Já z toho pochopil, že je potkal v podstatě stejný osud jako A123. A v neposlední řadě už přes rok nikdo nesáhl na jejich web, poslední technické aktuality tam jsou snad 2012. Od té doby snad jen zprávy o stažení z burzy

Napsat komentář