Americká firma Proterra bude ve svých elektrických autobusech využívat baterie SCiB od japonské Toshiby. Předností SCiB baterií je velká rychlost nabíjení/vybíjení, dlouhá životnost i vysoká bezpečnost.
foto: Toshiba
O bateriích SCiB, neboli česky Super-nabíjecí iontové baterie, se mluví již nějakou dobu. Neohromují sice revoluční kapacitou, ale ostatní parametry jsou velmi zajímavé.
SCiB je druhem lithium-titanátové baterie s řízeným nabíjením a vybíjením. Pro komerční využití jej nabídla japonská Toshiba již v roce 2007.
Mezi hlavní přednosti SCiB baterií patří dlouhá životnost. Baterie ztrácí minimum své kapacity i po několika tisících nabíjecích cyklech. Toshiba proklamuje životnost 10 000 nabití. Přeneseno do praktického světa – baterii můžete nabíjet každý den po dobu dvaceti let.
Dalším obrovským kladem je rychlost nabíjení. Článek SCiB o kapacitě 20Ah lze dobít na 80 % kapacity během 6 minut. Stejně tak baterie poskytuje velký okamžitý výkon, až na úrovní kondenzátorů.
Uživatelé rovněž ocení velkou bezpečnost, kdy je baterie odolná proti vnitřnímu zkratování a kumulování tepla. Problémem není ani chladné počasí, SCiB funguje do -30°C.
foto: Proterra
SCiB baterie se nachází např. v elektromobilech Mitsubishi iMiEV a Minicab-MiEV. Baterie od Toshiby byly využity i při vývoji elektrobusu Isuzu na univerzitě Keio a v posledních dvou letech se rozběhla i spolupráce s Hondou a Suzuki. Akumulátor SCiB najdeme od roku 2012 v elektromobilu Honda Fit EV a také skútru Honda EV-neo.
Dalším nových z uživatelů baterií se stane americká firma Proterra, výrobce elektrických autobusů. Toshiba poskytne americkému výrobci bateriové články s kapacitou 20 Ah se jmenovitým napětím 2,3 V.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Sakti3 představil průlomovou li-ion baterii
Program EV-Lite – lehčí a levnější baterie
Ve Zlíně byl zahájen inovační výzkum akumulátorových baterií
Měrná energetická hmotnost dosahuje 90 Wh/kg a objemová hustota 177 Wh/l. Rychlost nabíjení je výše uvedených 80 % kapacity do 6 minut. Tento parametr je velmi důležitý pro koncepci rychlého nabíjení elektrobusů na točnách nebo dokonce zastávkách.
„Díky schopnosti rychlého nabíjení a vynikající životnosti, SCiB baterie Toshiby jsou ideální pro veřejnou dopravu s nulovými emisemi,“ říká Greg Mack, viceprezident divize Výkonové elektroniky Toshiby. „Toshiba má desítky let zkušeností s dopravou a baterie SciB vidíme jako klíčové k rozšiřování ekologických způsobů dopravy s optimálním energetickým výkonem v Severní Americe.“
V článku je psáno:
„Pro
V článku je psáno:
„Pro komerční využití jej nabídla japonská Toshiba již v roce 2007.“
Pokud je „SCiB baterie“ tak výhodná, tak proč se vyrábí jiné typy?
Jaká je/bude cena za jednu kWh?
Nebude mít z toho Tesla s „Gigafactory“ vrásky?
Má „SCiB baterie“ nějaké omezení, které mi uniklo?
v clanku je napsano ze ma
v clanku je napsano ze ma pouhych 90Wh/kg… Zatimco Tesla NCA clanky maji 260Wh/kg a po zapocteni managementu a celeho baleni baterie (zhruba 120kg) asi ~145Wh/kg.
Kazdy typ baterie ma svoje pro a proti… nejdulezitejsi je cena ($/kWh), ta totiz urcuje jak daleko dojedete 🙂
Jolinar má pravdu, daní za
Jolinar má pravdu, daní za tyto parametry je nízká hmotnostní a pro osobní elektromobily s „velkým“ odjezdem ještě kritičtější objemová hustota uložené energie.
Doplním údaje pro srovnání 177Wh/l u SCiB oproti cca 680Wh/l u Tesla NCA. (platí pro samotné články). Tedy skoro 4x horší! Takže i kdyby měla Tesla vážit 3tuny, tak tam ty články prostě nenaskládáte.
Honda Fit EV prý má SCiB
Honda Fit EV prý má SCiB bateri. Sice jen 20kWh. Ale jestli je to pravda neumím ověřit. Aby to nebylo stejné jako s tím Mitsubishi i-MiEV…
Předpokládám, že
Předpokládám, že elektromobil Mitsubishi iMiEV má stejnou baterii jako Peugeot iOn – tedy SCiB baterii Toshiba. Zde by již mohli někteří uživatelé potvrdit či vyvrátit zda uváděné vlastnosti, zejména životnost, jsou pravdivé. Díky.
Pokud vím, tak o nasazení
Pokud vím, tak o nasazení SCiB se u těchto aut pouze mluvilo, ale nikdy k němu reálně nedošlo, takže údaj v článku je zavádějící.
Taky si to myslím a proto
Taky si to myslím a proto jsem to sem napsal. O baterii Peugeoto iOn jsem vygooglil toto:
Lithium-iontovou baterii vyvinula společnost Lithium Energy Japan (LEJ -Joint Venture Mitsubishi/GS-Yuasa). Vyrábí se v Kusatsu v Japonsku, v první továrně na světě, která se věnuje masové výrobě lithium-iontových baterii pro elektrické vozy.
Pod označením lithium-ion se skrývá několik typů baterií. Technologie využívající oxid manganatý (katody na bázi oxidu manganičitolithného LiMn2O4) byla vybrána kvůli dostupnosti potřebných složek a dobré úrovni bezpečnosti.
Každý modul má 4 nebo 8 článků o 3,7 V a kapacitu 50 Ah. Díky 88 sériově propojeným článkům umožňuje takto celá sada uložit 16 kW elektrické energie při nominálním napětí 330V.
Rozjeli jste se dobre, ale
Rozjeli jste se dobre, ale srovnavate hrusky a jabka. Baterie SciB od Toshiby i od konkurenční Altair Nano jsou chemismus lithium titanát, článek s vysokou hustotou energie chovající se spíše jako superkapacitor. V porovnání se superkapem je to výkonné a kapacitní úložiště jedna báseň. Neporovnávejte tedy tyto články se těmi majícími vysokou hustotu energie. Jsou to dva odlišné druhy létání…
…chtěl jsem napsat
…chtěl jsem napsat „článek s vysokou husotout výkonu chovající se jako…“
SCiB, stejně jako
SCiB, stejně jako kterékoliv jiné LTO, je jenom další druh li-ion článku, takže nevidím důvod, proč by se nemohly srovnávat. Liší se právě použitým materiálem anody. Do superkapacitorů mají pořád zatraceně daleko, ale impozantní parametry z pohledu zatížení, počtu cyklů, rezistence vůči nízkým teplotám a úplnému vybití rozhodně mají, o tom žádná.
Ion a C-zero nemají baterky
Ion a C-zero nemají baterky z iMiev. Pro Evropu by asi byly příliš dobré….
Takže Misubishi iMiev má
Takže Misubishi iMiev má tedy SCiB baterku. Zajímavé…
Podle mne má iMiev právě
Podle mne má iMiev právě tu níže zmíněnou baterii GSYuasa/Mitsubishi. Ion a Czero mají papírově udanou trochu jinou kapacitu, ale vlastní články budou nejspíš stejné akorát BMS má nastavený jiný DoD. Ono když máte jednu krabici speciálně tvarovanou do samonosné karoserie, tak je celkem problém do ní najít jiný typ článků. Ale možné to samozřejmě je.
Ony se dělaly v čase
Ony se dělaly v čase minimálně dvě různé verze. První modely měly dokonce jenom 12kWh akumulátor. Nepravděpodobnější mi přijde, že prostě v čase začali osazovat články s větší kapacitou, ale stejných rozměrů, jako ty původní.
Tak to jsem ani nevěděl,
Tak to jsem ani nevěděl, já myslel že iMiev měl vždy 16kWh a uvažovalo se naopak o 20kWh, což se ale nikdy neuskutečnilo.
Jinak jsem tedy věnoval těch 30sec hledání a Peugeot ION a iMiev mají mít skutečně stejnou baterii 16kWh, viz Peugeot ion specs Czero pak má jen 14,5kWh baterii.
Ale, tak hlavní uživatel
Ale, tak hlavní uživatel LTO baterií od Altair-Nano přechází k jediné konkurenci vyrábějící tyto články?
Tady je někdo dobře
Tady je někdo dobře informovaný 🙂 Zrovna jsem chtěl zareagovat v podobném duchu. Nedávno jsem pátral po novinkách od Altairnano a dospěl jsem (pro mne celkem očekávatelné informaci), že Altairnano má velké dluhy a před krachem ji má/měla zachránit fůze s číňany. Kde já jsem podobný osud už jednou viděl?
Pajdo, pokoušel jsem se
Pajdo, pokoušel jsem se tvou informaci vygooglit, ale marně -> můžeš mi na článek o problémech A-N poslat sem odkaz? Díky 😉
Tady jsou k tomu dva
Tady jsou k tomu dva zajímavé články: Altair Nano: Advanced Battery Sellout, Altair Nanotechnologies is Saying Bye Bye to its Reno, NV Manufacturing Facility Já z toho pochopil, že je potkal v podstatě stejný osud jako A123. A v neposlední řadě už přes rok nikdo nesáhl na jejich web, poslední technické aktuality tam jsou snad 2012. Od té doby snad jen zprávy o stažení z burzy
Bezva, díky, pročtu.
Bezva, díky, pročtu. Takhle z nadpisů to zní znepokojivě, nicméně vím o několika firmách, které od nich stále běžně berou pro rpojekty. Překvapil mě spíše ten odchod Proterry k jediné konkurenci.