Scania nasazuje v Norsku do provozu plně elektrická nákladní vozidla

Norský velkoobchodní prodejce ASKO se chystá využívat v rámci svých činností v norském Oslu dvě elektrická nákladní vozidla Scania pro rozvoz zboží.

Pilotní projekt představuje další milník ve spolupráci mezi společnostmi Scania a ASKO v oblasti elektrifikovaných řešení pro těžkou dopravu.
foto: Scania

Výsledky provozu hybridních vozidel společnosti Scania využívajících elektrický režim v centrech měst jsou pozitivní, takže dává smysl začít při distribuci zboží ve městech používat plně elektrická nákladní vozidla.

Se stávající technologií akumulátorů mohou být elektrická nákladní vozidla provozována jen na kratší vzdálenosti a musí existovat dostupné možnosti pro nabíjení jejich akumulátorů. Při distribuci zboží ve městech lze nabíjení provádět během nakládání nebo vykládání zboží.

Dvě nákladní vozidla plánovaná k nasazení do provozu společností ASKO mají akumulátory s kapacitou 165 kWh, které zajišťují dojezd 120 km a jsou nabíjeny prostřednictvím kabelového nabíjení s výkonem 130 kW.

„Z dlouhodobého hlediska bude elektrifikace klíčem k dosažení udržitelného systému dopravy i v případě těžkých vozidel. Na cestě k tomuto cíli je však důležitá neustálá spolupráce v oblasti zákaznického vývoje, která nám umožní zajistit, aby technické řešení nejen fungovalo a elektřina používaná k nabíjení akumulátorů pocházela z obnovitelných zdrojů energie, ale abychom především porozuměli dopadu tohoto řešení na veškeré činnosti zákazníků. Proto nás tento další důležitý projekt se společností ASKO velmi těší,“ říká Karin Rådström, vedoucí prodeje a marketingu ve společnosti Scania.

Společnost Scania plánuje pokračovat v investicích do vývoje řešení elektrifikace. Podle vyjádření společnosti nebude dlouho trvat, než bude dosaženo bodu zvratu, kdy se elektrifikace těžké nákladní dopravy stane pro zákazníky dobrou investicí.

Zatím tam ale ještě nejsme. Tento projekt získal finanční podporu od organizace Enova, což je státní podnik ve vlastnictví ministerstva životního prostředí a klimatu v Norsku.

„Společnost Scania se aktivně podílela na vývoji akumulátorů a vodíkových článků v rámci jak našeho vlastního výzkumu, tak i prostřednictvím partnerství a spolupráce se zákazníky. Jedná se o oblast, u které očekáváme v příštích několika letech výrazný posun vpřed, včetně vylepšení, jež zajistí zefektivnění různých činností v odvětví dopravy při současném zohlednění celkových provozních nákladů pro naše zákazníky,“ říká Rådström.

Práce ve společnosti Scania je jako vždy založena na modulárním přístupu. V plně elektrických nákladních vozidlech nasazených do provozu společností ASKO je spalovací motor v rámci hnacího ústrojí nahrazen elektromotorem, k jehož pohonu slouží dobíjecí akumulátory.

Přístup společnosti Scania k elektrifikaci zahrnuje výzkum a vývoj široké škály řešení. Mezi ně patří různé druhy hybridních elektrických technologií využívajících pohon na biopaliva i plně elektrická nákladní vozidla a autobusy.

Společnost Scania se také zaměřuje na elektrická vozidla, která lze nabíjet různými způsoby – od nabíjení typu plug-in přes nabíjení pomocí pantografu u stojícího vozidla nebo i jedoucího vozidla prostřednictvím elektrifikovaných silnic až po nabíjení s využitím vodíkových palivových článků.

FAKTA O NÁKLADNÍM VOZIDLE:

Max. technická hmotnost vozidla: 27 tun
Konfigurace: 6×2*4
Hnací ústrojí: elektromotor s výkonem 290 kW / trvalý výkon 245 kW, dvoustupňová převodovka, maximální točivý moment 2200 Nm
Úložiště energie: Li-ion akumulátory s kapacitou 165 kWh
Nabíjení: max. výkon 150 kW DC (CCS)
Dojezd: 120 km
Elektrický pomocný pohon: 15 kW

tisková zpráva

Napsat komentář