Scania AXL: koncept robotického nákladního auta bez kabiny

redakce - 04 Říjen 2019

Scania, součást koncernu Volkswagen, představuje další koncept robotického nákladního vozidla budoucnosti.Scania představuje koncept AXL, plně autonomní koncept nákladního vozidla bez kabiny pro řidiče.

Scania představuje model Scania AXL, plně autonomní koncept nákladního vozidla bez kabiny pro řidiče.
foto: Scania

Povrchové doly a velká uzavřená staveniště jsou příklady prostředí příznivých pro zavádění autonomního provozu, protože se jedná o dobře kontrolované plochy.

„S konceptem vozu Scania AXL děláme významný krok směrem k inteligentním dopravním systémům budoucnosti, ve kterých samořiditelná vozidla budou hrát přirozenou roli,“ říká Henrik Henriksson, prezident a generální ředitel Scania.

Scania AXL

Scania AXL
foto: Scania

„Pokračujeme v budování a ověřování konceptů, abychom ukázali, co můžeme dělat s technologiemi, které jsou k dispozici již dnes,“ dodává.

U autonomních vozidel je software v mnoha ohledech důležitější než hardware. Koncept Scania AXL je řízen a monitorován inteligentním řídicím prostředím. Například v povrchových dolech autonomní operace usnadňuje logistický systém, který říká vozidlu, co přesně má dělat.

„Již nyní u zákazníků provozujeme autonomní nákladní vozidla. Doposud však zahrnovaly i prostor pro záložního řidiče, který může v případě potřeby zasáhnout. Scania AXL nemá kabinu pro řidiče, a to zásadním způsobem mění pravidla hry,“ říká Claes Erixon, vedoucí výzkumu a vývoje ve firmě Scania.

„Vývoj samořiditelných vozidel zaznamenal v posledních letech velký pokrok. Stále ještě neznáme všechny odpovědi, ale prostřednictvím konceptů, jako je Scania AXL, pronikáme na nová území a učíme se velmi rychle.“

Spalovací motor, který pohání tento koncept, je příkladem toho, jak se mohou kombinovat tradiční a nové technologie. Spaluje se v něm obnovitelné biopalivo.

Robustní a výkonné funkce i konstrukce konceptu Scania AXL odpovídají náročnějšímu prostředí v povrchových dolech a na velkých staveništích. Nový inteligentní přední modul nahrazuje tradiční kabinu, ale i bez kabiny je tento koncept snadno rozpoznatelný jako vozidlo značky Scania.

Koncept Scania AXL byl poprvé předveden naživo v rámci Dne inovací SKUPINY TRATON, který se uskutečnil dne 2. října v předváděcím centru Scania ve městě Södertälje.

Jak robotické auto Scania AXL funguje

Využitím kamer a radarových i lidarových senzorů učinili inženýři ze společnosti Scania významné kroky směrem k plně autonomním vozidlům. Výzva spočívala v nahrazení lidského zraku a schopnosti lidského mozku zpracovávat rozhodnutí založená na tom, co oko vidí.

Autonomní vozidla často spoléhala na data z kamer a radaru. Radarové senzory jsou spolehlivé, avšak jejich rozlišení neumožňuje identifikaci chodců a malých objektů nacházejících se ve větší vzdálenosti.

Senzory a software jsou alfou a omegou každého robotického auta

Senzory a software jsou alfou a omegou každého robotického auta
foto: Scania

Kamera nabízí dostatečnou úroveň detailů a dobrý přehled v dvourozměrném formátu, ale vyžaduje rozsáhlý software pro převod 2D obrazu okolního prostředí do 3D formátu.

Aby mohla být zaručena bezpečná autonomní jízda, je zapotřebí další senzor. Nazývá se lidar (LIght Detection And Ranging), což je zkratka pro detekci světla a měření vzdálenosti.

„Potřebujeme, aby se funkce senzorů překrývaly, tedy aby mohl senzor sloužit zároveň jako záloha a v případě potřeby převzít funkce jiného senzoru,“ říká Fredrich Claezon, systémový architekt pro autonomní vozidla. „Co se stane, když kamera a radar navrhnou protichůdné informace? Kterému z těchto senzorů bychom měli věřit? S lidarem můžeme získat lepší základ pro rozhodnutí.“

Kamery, radar, lidar a GPS

První plně autonomní, samořízené koncepční nákladní vozidlo od společnosti Scania s názvem Scania AXL je vybaveno kamerami, radarem, lidarem a přijímači GPS. Systém je navržen tak, aby splňoval potřeby při provozu v dolech.

„Systém ještě není natolik chytrý, aby jej bylo možné použít na silnicích, ale je určitě dost chytrý na to, aby mohl být provozován v dolech,“ říká vývojový inženýr Magnus Granström z oddělení vývoje autonomních systémů.

Záběr jednotlivých senzorů se překrývá

Záběr jednotlivých senzorů se překrývá
foto: Scania

Lidské oko není možné snadno nahradit, ale pomocí senzorů lze získat relativně dobrý přehled o okolí. „V tomto případě vidíme, co potřebujeme vidět,“ vysvětluje Granström. „Jízda v dole je docela jednoduchá a předvídatelná. Pokud jedete v dynamičtějším a méně předvídatelném prostředí, je zapotřebí zohlednit více aspektů.“

Bylo obtížné rozhodnout, jak komplexní by měl systém být. To zahrnuje nalezení rovnováhy mezi vývojem obecnějšího systému pro mnoho aplikací a zajištěním potřebné robustnosti a spolehlivosti systému konkrétně pro těžební průmysl.

„Vozidlo Scania AXL by s největší pravděpodobností nebylo vhodné pro jízdu ve městě, avšak vzhledem k předpokládanému prostředí a plánovaným úkolům je dostatečně chytré,“ říká Granström.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Tomáš

Tohle bude "fajn" ac to nekdo hackne a......radeji nedomyslet.

---

Prius PHV (2012)
V EV módu najeto přes 16000 km.

Hacknout něco není jen tak. Navíc toto vozidlo se bude pohybovat v uzavřeném dole, kam ostatní nemají přístup.

Obrázek uživatele Anonym123

obnovitelné biopalivo.

urcite ta Audinacka e-nafra ktera stoji vyrobne na litr nekolik euro, takze si ji kazdy jiste rad koupi :D

Asi to bude jezdit na repkovy olej.

---

Elektronům Zdar!
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (dosud jsem nenabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?