Saudské Arábii podle USA dochází ropa, krize už příští rok?

WikiLeaks a Julian Assange se staly tématem číslo jedna konce minulého roku. Unikající tajné dokumenty se ale přelévají i do roku nového. Podle nejnovějších zjištění listu The Guardian z tajných amerických materiálů plyne, že Spojené státy věří, že Saudská Arábie přehání ve svých odhadech .   


Podle Guardianu Saudové ve svých odhadech dokonce „dramaticky“ přehánějí. Dodávky by mohly výrazně klesnout dokonce už příští rok!

V listopadu roku 2007 se americký diplomat měl setkat se Sadadem al-Husseini, geologem a bývalým hlavním průzkumníkem saudské monopolní těžební společnosti Aramco.

Husseini řekl americkému diplomatovi, že cílová produkce 12,5 milionu denně nebude dlouhodobě udržitelná. , tedy okamžik, kdy těžba ropy začne vytrvale klesat, má v Saudské Arábii nastat už v roce 2012.

Tento rok prý bude znamenat pro saudský jízdu směrem z kopce. Na druhou stranu, ceny ropy díky tomu mají stoupat do závratných výšin.

Saudská Arábie je dnes největším světovým exportérem surové ropy. Její odhady zásob jsou ale podle WikiLeaks přestřeleny až o 40%, tedy 300 mld. barelů.

Šéf Aramco Abdulláh al-Saif přitom podle Guardianu tvrdí, že Aramco má celkové rezervy 716 mld. barelů z nichž 51% je dostupných. Za dalších 20 let chce mít Aramco celkem 900 mld. v zásobách.

Během posledních dvou let se ale objevily spíš hlasy, které dávají za pravdu al-Husseinimu. Např. Fatih Birol, hlavní ekonom Mezinárodní energetické agentury.

28 Comments on “Saudské Arábii podle USA dochází ropa, krize už příští rok?”

  1. Jde vidět že žijete v
    Jde vidět že žijete v čechách . Já žiji v africe již několik let a mohu všechny ujistit že se nemusí nikdo bát že by došla ropa nebo jiná surovina. Stále se zde otevírají nová a nová ložiska jak ropy tak uhlí. Ceny budou naopak neustále klesat a ropy bude nadbytek. Staví se zde gigantické solární kapacity , které s příchodem nových baterii dejme tomu jaké vyvyjí i česká HE3DA uplně překlopí veškerou výrobu elektrické energie mezi obratníky raka a kozoroha na solární. Upozornuji že v tomto pásmu žije skoro 70% lidstva. v americe a v evropě se postupně vlivem módy a kvalitních baterii budou prosazovat elektromobily.Takže šejkové mají asi dost velký problém protože taky za 10 let může ropa stát 10 USD bezvize zlepšení.

    1. Jakousi náhodou jsem tento
      Jakousi náhodou jsem tento článek, tolik let po uveřejnění, znovu rozklikl, no jak se zdá, tak neumřel 🙂

      Nemyslím si že by došlo k tomu že se mezi obratníky všechno překlopí na solární výrobu (nesmíme zapomínat na nemalé vodní kapacity (znáte projekt Grand Inga?), tyto budou jistě sloužit k vyrovnávání sítě (i s tepelnými akumulátory na solárně.termálních elektrárnách (s postupem času tyto jistě instalují i elektrárny s konvenčními zdroji tepla (a také řídavné turbíny nejspíše také))

      Myslím že si jsou tohoto nebezpečí šejkové plně vědomi, jen si představte kdyby se svět rozhodl jít cestou vodíko-elektrických hybridů a proud se pro rozhlad vody vyráběl v JAR, Austrálii, nebo z mořských proudů, větru, čehokoliv co nám příjde pod ruku, kdyby se toho chytili za pár let na elektrárně DEMO, jen to není mazlavé cosi.

      Vzhledem k Vámi zmíněné oblasti, nedivil bych se kdyby současné události v Nigérii a okolí byly částečně financovány ze strany šejků. Ty státy možná nemají takové přesné strojírenství jako je třeba pro realizaci řetězce Sulnce-elektřina-vodík-uložení-export doma, ale vzhledem k výhodnosti polohy by to bylo lákadlo pro zahraniční firmy. (Mimochodem v severnějších státech jádro zůstane minimálně stále částí energetického mixu minimálně několik dalších desetiletí) Ovšem nestabilita je odradí.

      Osobně si myslím že pokud bude nízká cena ropy trva a ještě bude klesat, tak behem několik amálo let, říká se asi dekády, přájde SA o většinu moci v regionu, za tak krátkou dobu se jim jen těžko podaří nahradit příjmy z ropy něčím jiným a udělat ze sebe průmyslovou zemi. To nejsou číňani, kteří zvládli rychle překopat ekonomiku tvrdou prací.

      Je myslím třeba dvou věcí, výrazně snížit cenu vodíku a vytvořit infrastrukturu pro jeho používání. Nejsnáze to půjde v Koreích (jo kdyby Kim se rozhodl že do toho půjde a bude modernizovat a nějak by tam propašoval technologii), Japonsku, Novém Zálandu, Hawaii a podobných oblastech se snadným přístupem k moři.

      Kdybch vzal maximální výkupní cenu z větrných elektrárne u nás, která nepřekročila 2,50Kč, pak energie v ekvivalentu 1l benzínu stojí asi 22,5Kč. Při ceně z roku 2015 je to jen 18Kč. Otázkou je kolik by byly další náklady, ale je to možné.

      Byť v přechodovém období budou stále hrát roli daně a podpory, jsem si jistý že pokud se to udrží dost dlouho aby se trh a lidé přeorientovali na vodík/elektřinu, což by mohlo vzít kolem dvaceti let, pak odumře-li benzinová infrastruktura, nikdo ji nebude obnovovat, byť by ropa sátla 1$ barel, byla by to stejná investice jako nyní toto překopání průmyslu. Samozřejmě bude produkce benzínu pokračovat, stejně tak nafty, ale možná bude stačit jedna či dvě rafinerie procelou planetu.

  2. Před deseti lety jsem
    Před deseti lety jsem napsal, že se budeme muset přizpůsobit obrovským změnám, které nás čekají , neboť nelze používat ropu v dopravě takovým způsobem jako doposud. Elektromobilita vůbec změní společnost velkou měrou. Zcela se změní současné toky peněz atd.
    SHELLum už to došlo také https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=lYLQyv16rRg#t=2820s

    Dejte se k nám http://www.elektromobily-os.cz

      1. Myslíte?
        V současnosti se

        Myslíte?

        V současnosti se z benzínu nezíská více než 1/3 užitečné práce, tedy ze skoro 9kWh v litru benzínu získáme 3kWh práce, za cenu vyšší než 30Kč. zato pokud budeme uvažovat efektivitu uskladnění a využití, bez rekuperace, energie v elektromobilu jako 70%, pak by bylo třeba asi 4,3kWh, to je asi někde kolem 20Kč při denním proudu, nebo asi 8Kč při nočním proudu. Sám si spočítáte asi úsporu při najetých kilometrech. A nakonec, proč byste se tím zatěžoval, když to někdo udělal za vás.

        elektromobil.vseznamu.cz/ekonomicke-aspekty-eeni-elektromobil/naklady-benzin-vs-elektina

        1. z vasich vypoctu vyplyva ze
          z vasich vypoctu vyplyva ze elektrina je levnejsi nez benzin, budiz, naprosto (samozrejme) ignorujete ze cena elektromobilu je mnohonasobne vyssi nez cena normalniho auta, naprosto ignorujete mnohem horsi uzite vlastnosti elektromobilu (dojezd, trvanlivost)

          ja nedavno kupil nove auto- ma benzinovy dvoulitr bez turba, po zajeti motoru je dlouhodoba spotreba 5,3 l na 100, jezdim trasy nad 200km

          realna spotreba (ne tabulkova) meho auta je lepsi nez vetsiny hybridu- a to bez zatizeni prirody nebezpecnym lithiem, jeho zivotnost je mnohem vetsi- celkova stopa od vyroby po srotoviste bude v mem pripade mnohem mensi nez u hybridu a pravdepodobne i elektromobilu

                1. Jo SkyActive, dobře, ale
                  Jo SkyActive, dobře, ale stejně musíte mít extra lehkou nohu. Jinak já jsem si spočítal, že pro moje ježdění – 50km do práce a 50km zpět je elektromobil jasná volba, prostě to tak je, je na každém, jak své auto využívá.

                2. Bohuzel ekonomicka jizda se
                  Bohuzel ekonomicka jizda se spalovacim motorem je spojena s mnoha myty a „lehka noha“ v klasickem pojeti je jednim z nich.
                  Uduseny motor vubec nefunguje v oblasti optimalni spotreby, naopak podle me zkusenosti je dobre co nejdriv dodat autu co nejdriv kinetickou energii (po limit dany zakonem, motor pod plynem pracuje s kvalitni smesi a ucinnosti) a pak pracovat s nabytou energii i v ramci drobnych vyskovych zmen- drobne kopecky se snazim vyjet setrvacnosti, plyn pridavam pri jizde z kopce (ne, nejsem blazen).

                3. To je téma na dlouhé
                  To je téma na dlouhé zimní večery 🙂 Mám asi 20-ti leté zkušenosti s úspornou jízdou s motory Honda, proto vaší spotřebě dokážu věřit 🙂

                4. ano, nazory na styl usporne
                  ano, nazory na styl usporne jizdy se lisi- ja zatim s kazdym autem co jsem mel byl se spotrebou niz nez udavana vyrobcem (myslim ze i Mazda jeste neni plne zajeta a ja se tam dostanu), vubec nejezdim pomalu, casto me kritizuji ze jezdim na vyssi otacky nez bych mel a mam preradit… ale kdybych jezdil jako ostatni- tak bych mel i spotrebu jako ostatni, myslim…

                  muj styl usporne jizdy jsem okoukal od NASA, tam tomu rikaji „gravitacni prak“ 🙂

                  pokud by elektromobily mely vlastnosti ktere potrebuji- predevsim dojezd- tak bych to koupil, ale myslim ze pristi desetileti to jeste nebude (to by museli zlevnit vyrobu grafenu) a prave deset let mi snad vydrzi Mazda

                5. Prakticky to stejné
                  Prakticky to stejné používám v letadle, nejdříve použiji vyšší otáčky a jakmile mám přebytek rychlosti, tak ubírám otáčky na cestovní režim a spotřeba jde dolů, rychlost zachována… 🙂

    1. Zásoby ropy jsou
      Zásoby ropy jsou přeháněny proto, aby dotyčný stát mohl těžit víc ropy. Příklad pokud mám zásoby 120mio barelů tak mohu podle úmluvy OPEC těžit denně 120tis barelů, ale pokud mám zásoby 240mio tak mohu těžit 240tis barelů denně.(to byl jen příklad!…přesná čísla neznám). První s tím začla Venezuela tuším v 1985 kdy přes noc zjistila, že má o 50% vyšší zásoby ropy a začala těžit víc ropy……teď jen ať to konečně pochopí i ta blbá zeměkoule, že má ve „skutečnosti“ víc ropy než si myslí 😉

  3. Cimrman říkal, že
    Cimrman říkal, že budoucnost patří aluminiu, já se (dávno) nemohu zbavit pocitu, že doprava bude muset být elektrická. Je nesporné, že elektromotor je dokonalý jak co do účinnosti, tak řízení. Zbývá tedy otázka, jak jej nakrmit. Zajimalo by mne, zda by šlo přímo ve voze přeměňovat třeba tu naftu na elektřinu, anebo by bylo efektivnější to dělat u „benzinky“ či v elektrárně.
    Jak bylo uvedeno jinde, hlavní otázkou je, zda raději nevyladit společnost tak, aby se nemuselo tolik jezdit. Čtyřleté funkční období politiků ovšem svádí spíš k pojetí „Po nás potopa“, než k dlouhodobým hospodářským úvahám. 🙁

  4. Mnozstvo zasob plynu je
    Mnozstvo zasob plynu je omnohonvacsiemako pred par rokmi. Dovodom je revolucny technologicky skok v sposobe tazenia. Na scenu sa dostavaju bridlicove loziska a usa sa stave za dva roky z cisteho importera exporter plynu. Zavislost usa na rope z arabskych krajin sa prudko znizila na cca 7%. nove technologie na baze plynu ohromne napreduju (bloomenergy, clearedge atd)….takze to vobec nie je take hrozne ako sa zda…a cena plynu v usa je najlacnjsia za 10 rokov.

  5. Problém nastane opravdu se
    Problém nastane opravdu se vším, hlavně potraviny (zemědělské stoje nevyjedou-hnojiva nebudou-plasty- léky a tak by šlo pokračovat donekonečna…je jen jedna pravda , lidstvo se musí drasticky snížit, začne se pestovat v malém..ve 100% bude boj vysokých idiotů ..všechna infrastruktura se rozpadne…hlavne automobilová..na co asi budu jezdit(krom elektromobilu ktery sam pouzivam a za 50kc za 100kilaku dam misto 35kacek za litr bena)…

    1. Ropa vždycky docházela ,
      Ropa vždycky docházela , když byl můj dědeček ještě kluk tvrdilo se, že ropy je na 10 let. Jsou to všechno jen bláboly budoucnost vypadá asi takto – úspornější auta a pokles využívání ropy v energetice mimo dopravu. Jinak ropa bude ještě takových 50 let masově používána k výrobě paliva pro dopravu. Nakonec Čína a USA mají nejvíce břidlic na světě.

  6. Treba ratat s tym, ze s
    Treba ratat s tym, ze s ropou dojde aj plyn. A to je este vacsi problem, ako samotna ropa. Nie je ani tak podstatne, kolko zasob ma Saudska Arabia, ale o kolko stupa spotreba napr. v Cine. Nie je to az taka zlozita rovnica, aby sa clovek dovtipil, ze ropa vydrzi odhadom tak 5-10 rokov. Potom ju budu musiet kalat nejake zmutovane mikroby. Idealne by bolo stopnut spotrebu ropy na vyrobu paliva hned, alebo co najskor.

Napsat komentář