Sandy Munro rozebral elektromotor Volkswagen ID.4 a řekl k němu svoje

Zajímají vás vnitřnosti nového elektromobilu Volkswagen ID.4? Sandy Munro a jeho parta se na ně pěkně zblízka podívali.

Sandy Munro s elektrický pohonem elektromobilu Volkswagen ID.4. Stejný využívají i další vozy postavené na platformě MEB, tedy např. i Škoda Enyaq iV.
foto: Munro Associates

Volkswagen zjevně věnoval vývoji své nové platformy MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten) pro elektromobily nemalé úsilí. Je to patrné nejen z velkolepých plánů, které s MEB má, ale i prvních dojmů, zkušeností i prodejů nových elektromobilů.

A také díky tomu, že se na elektrický pohon platformy MEB podíval Sandy Munro. Sandy Munro (72) se déle než 40 let věnuje výrobě a rozebírání aut a poradenství v automobilovém průmyslu. Je v tomto oboru legendou. I proto jeho slova o elektromobilech mají svou váhu.

V posledních letech pravidelné rozebírá nejen elektromobily Tesla, ale i další značky. Není divu, že v jeho známém YouTube pořadu chtěl být i Volkswagen. Němečtí inženýři si nejspíš chtěli vyslechnout také názor zkušeného a respektovaného amerického konstruktéra.

Munro elektrický pohon elektromobilu Volkswagen ID.4 vlastně hodně vychválil, a to jak samotný elektromotor a převodovku, tak i invertor. Řekl, že Volkswagen zvolil dobrou strategii jak s ohledem na konstrukci, tak i výrobu. Ocenil chytrá řešení, která např. v porovnání s elektropohonem Tesly ušetřila jedno ozubené kolo a výrazně zjednodušila celý systém chladícího systému.

Sandy ale nemá rád šrouby a přišlo mu, že jich VW používá zbytečně moc. “Závitové spojovací materiály nejsou vaši přátelé. Zbavte se jich,” říká doslova Sandy a připomíná řadu experimentů, které prováděli ve Fordu, a které dokázaly, že jsou to vlastně spíš “rozpojovací” materiály.

YouTube – Munro Associates

24 Comments on “Sandy Munro rozebral elektromotor Volkswagen ID.4 a řekl k němu svoje”

    1. Jak tohle vidím, okamžitě mi naskakují přednášky Amory
      Jak tohle vidím, okamžitě mi naskakují přednášky Amory Lovinse. Má už asi 40 let skvělý byznys, že „rozmotává“ podobně příšerně překombinované nebo ještě horší výrobní provozy.
      Tohle je typická ukázka toho jak se to nemá dělat. Úplně to z toho řve:
      1) Dejte dopředu frunk, Tesla ho má taky.
      2) Pod kapotou se málo místa na technologii, poskládáme všechny „krabičky“ na sebe v zadní stěně.
      3) Tak a teď přijdou „instalatéři“ o popropojují to hadicemi.

      Tohle je na okamžitý vyhazov komplet konstrukčního týmu co dělal ten frunk.

      1. Pozor tohle je na dinosaura ohromný pokrok. Vedení projektu
        Pozor tohle je na dinosaura ohromný pokrok. Vedení projektu chápe důležitost frunku, bohužel inženýři a konstruktéři težce zaostávaj v řešení agregátů a jejich minimalizaci a nacpou to tam vše na sebe jen aby stihly termín. To ostatní dinosauři na to rovnou rezignovali a úplně se na to vybodli a o nic se nepokusili. Prostě nestíhaj ani nemaj vůli se o to pokusit. :))

        1. Dinosauři si najdou dodavatele který jim to vyrobí a bude
          Dinosauři si najdou dodavatele který jim to vyrobí a bude dodávat
          Jenže ty komponenty od ruůzných dodavatelů musite mezi sebou propojit a to je hledání kompromisů .
          Ford má pod kapotou motory jiných výrobcu (Fiat ,PSA ,Yamaha …)už mnoho let
          Nákladný Vývoj vlastních pohonných agregátu se jim u některých moc nedařil Tak to vzdali


          https://www.novinky.cz/auto/clanek/yamaha-chysta-silny-kompaktni-elektromotor-chce-ho-dodavat-do-hypersportu-40358193

          https://www.lidovky.cz/byznys/elektrina-meni-autoprumysl-dodavatele-startuji-vyrobu-dilu-pro-elektromobily.A180517_205717_ln-auto_ele

  1. Volkswagen zjevně věnoval vývoji své nové platformy MEB
    Volkswagen zjevně věnoval vývoji své nové platformy MEB … nemalé úsilí. Je to patrné i … z prodejů nových elektromobilů.

    Fakt si nemyslím, že by si lidé kupovali auta podle platformy. To jenom VW s tím dělal takové PR „už připravujeme elektromobil“

    1. To je pravda, to bylo vidět na prodejích eGolfu, který byl
      To je pravda, to bylo vidět na prodejích eGolfu, který byl „jenom“ předělaný spalovák a prodával se moc dobře. Na něj pak navázal ID.3. Zákazníci až tak platformu neřeší, proto se i poměrně dobře prodává Hyundai Kona. Sice je to taky základem spalovací platforma, ale uživatelské vlastnosti má takové, že dokáže přitáhnout kupce.

      Benefit elektrické platformy u VW je v tom, že na této jedné platformě může vyrábět desítky modelů. jak už to ukázal u spalovacích aut, minimalizuje náklady.

      1. Ale to je benefit VW a nie zakaznikov. Este som nikdy nikoho
        Ale to je benefit VW a nie zakaznikov. Este som nikdy nikoho nepocul riest platformu kupovaneho auta. Vsetci riesia parametre ako priestor, dojazd, vykon,…

        VW iba nahanal cas ked roky ospevoval nejaku platformu zatial co Tesla vyrabala. Osobne si myslim, ze ho pekne predbehol hyundai.

        1. Samozřejmě, že je to benefit pro VW. Ale pro zákazníka to
          Samozřejmě, že je to benefit pro VW. Ale pro zákazníka to bude znamenat postupní snižování ceny, jak na té platformě bude chrlit stovky tisíc (miliony) aut ročně.

          A taky jsem psal, že zákazník neřeší platformu, ale přesně ty parametry, co zmiňujete 🙂

      2. lidi řeší platformu, ne všichni, ale většina jo, třeba
        lidi řeší platformu, ne všichni, ale většina jo, třeba si to ani neuvědomují, jsou prostě zvyklí na VW tak jdou koupit zase VW, protože když sednou do něčeho jiného tak jim to prostě nevyhovuje, u egolfu to bylo to samé, neřešili co kdo nabízí, prostě jsou zvyklí na VW ale chtěli EV tak vzali egolf protože nic jiného VW nenabízelo, samozřejmě neni to pouze o platformě, je to i o designu, zpracování interiéru a dalších věcech

        potvrdilo se mi to včera kdy jsem měl možnost se projet škodou enyaq

        i přes to, že vnější design se mi zase až tak moc nelíbí, tak po usednutí je auto naprosto někde jinde, proti spalovákům dvojnásob, ale přes to, je vše tak nějak samozřejmé, známé, pouze o level výš, asi jako když z oktávie přesedne člověk do audi, u jiných EV to tak nebylo

        1. Ano, když zůstanete u „své“ značky, tak budete mít
          Ano, když zůstanete u „své“ značky, tak budete mít pravděpodobně stejné, nebo aspoň podobné ovládací prvky …. to je design.

          Naopak, když sednu do nového auta, tak právě platformu budu mít jinou (u starého auta ještě ani neexistovala).

    2. to není až tak úplně pravda, platforma je obrovská
      to není až tak úplně pravda, platforma je obrovská výhoda, jak pro výrobce tak i pro lidi, umožní rychlou výrobu různých modelů, zákazník tím má větší možnost výběru, pro zákazníka je vše daleko jednodušší a čitelnější při rozhodování, protože pokud jim vyhovovalo třeba ID.3 je velice pravděpodobné, že mu budou sedet i auta od seatu nebo od škodovky, čím víc aut je na stejné platformě tím více má výrobce dat pro další vylepšení a vývoj, i případné závady je daleko snazší opravit u aut kterých jezdí kvanta i přes to, že jsou třeba od různých značek koncernu

      velký přínos pro zákazníka je i lepší cena a dostupnost dílů

      pokud mi nevyhovuje platforma od VW pujdu k citroenu, když mi sedne, vím, že mohu vybírat i u jiných značek koncernu, protože vše bude podobné i přes to, že na pohled to budou uplně jiná auta

      Tesla do žádného koncernu nespadá tak se zákazník musí spokojit se čtyřmi modely a hotovo, chceš auto jako tesla, ale nelíbí se ti tablet, máš smůlu, nelíbí se ti praktičnost, máš smůlu, nelíbí se ti design, máš smůlu

      1. Já netvrdím, že to nemá výhody. Zejména pak pro výrobce
        Já netvrdím, že to nemá výhody. Zejména pak pro výrobce a ten může tyto výhody promítnout i pro zákazníka. Třeba v nižší ceně. Ale taky nemusí.

        Fakt znáte někoho, kdo si jde koupit auto proto, že to má platformu MEB, MBE, XYZ?

        Já ale můžu vybírat u různých výrobců. To, co se mi líbí, vyhovuje mi, má pro mě vhodný pohon, sedí mi cena. A ne proto, že to má platformu.

        To by mě zajímalo, co by řekli v autorizovaném servise, když Vám nebudou moct sehnat Váš díl, a Vy jim řeknete, ať tam dají něco ze Seatu. Zevrubnou představu bych ale měl …. 😀 😀

        1. takého nepoznám, ALE poznám nľudí, ktorí nekúpa
          takého nepoznám, ALE poznám nľudí, ktorí nekúpa prerobený spaľovák – chcú elektromobil ktorý bol od počiatku koínštruovaný výlučne … napríklad bez tunelu pre kardan, plochý spodk, z ktorého nevyčnieva batérie, … bohužiaľ je málo automobilov ktorémajú podlahu ako trabi, w353w rovnú!

Napsat komentář