ROZHOVOR: Jak se v ČR prodává Fisker Karma plug-in hybrid

Jan Horčík - 28 Červen 2012

Společnost Elektromobil s.r.o. aktuálně do České republiky dovezla první exemplář plug-in hybridu Fisker Karma. Připravili jsme ke Karmě první dojmy a krátkou ukázku připravovaného videa. Dnes pro vás máme rozhovor s Jozefem Szöllösem, šéfem firmy, která značku Fisker v ČR zastupuje.

Jozef Szöllös a Fisker Karma plug-in hybrid
foto: Hybrid.cz

Jak jste se dostal k prodeji vozů Fisker Karma v České republice?

Jozef Szöllös: Jako firma která věří že budoucnost je v elektromobilu chceme v České republice ukázat, že elektromobilita nejsou jen malé městské automobily, ale i luxusní, sportovní a silná auta s vyšším dojezdem, se kterým se dá vypravit i na delší cesty bez omezení. Oslovili jsme hlavní zastoupení Fisker pro Evropu ve Švýcarsku, kde nám dali příslib pro ČR.

Čím vás tohle auto či značka obecně oslovila?

J.S.: Fisker Karma nás oslovila svou výjimečností, krásou, silou, elegancí, luxusem a svou technologií, která je zatím jedinečná na trhu. Když chcete, dokáže jezdit šetrně bez emisí, když máte chuť na sportovní jízdu s pořádným výkonem, i to je k dispozici, a když je potřeba vyjet na dlouhé cesty, také tohle Fisker Karma umožní. A přitom má elegantní design.

Test Fisker Karma plug-in hybrid Test Fisker Karma plug-in hybrid Test Fisker Karma plug-in hybrid

Proč nepadla volba třeba na Tesla Motors, zkoušel jste je nebo přemýšlel o nich vůbec?

J.S.: Tesla je také super auto, myslím, že zatím nejlepší elektromobil, který můžeme očekávat v sériové výrobě v blízké budoucnosti. Máme v plánu spolupracovat i s Tesla Motors. Tento úžasný elektromobil ale ještě není pro současnou dobu. Chybí nám infrastruktura nabíjecích stanic. Fisker Karma tu chybějící infrastrukturu má zabudovanou pod přední kapotou. Až budou nabíjecí stanice na každém rohu, pak už nebudeme potřebovat plug-in hybridy, a tehdy bude mít Tesla největší úspěch. Ale to ještě bude trvat pár let. A zatím nelze odhadnout jestli to budou 2 roky nebo 10, ale určite to přijde.

Jakým způsobem bude v ČR prodej vozů Fisker Karma probíha a komu primárně chcete vůz nabízet?

J.S.: Prodej bude probíhat klasickým způsobem v showroomech. Testovaci jízdy budou samozřejmostí, navíc budeme nabízet celodenní testování, kdy klient bude moci auto použít v každodenním životě aby se přesvědčil jestli to bude pro něj vyhovující. Kdekdo totiž kritizuje 80km dojezd na elektřinu, ale přitom v běžných dnech najede jen 50 nebo 60 km. Zatím vystavujeme na akcích spojených s elektromobilitou a nabízíme testovací jízdy. Chceme oslovit vrcholový management firem z oblasti elektromobility a energetiky a solventních ekologicky smýšlející lidí, kteří chtějí prezentovat své ekologické myšlení.

Jakým způsobem budete řešit servisování aut?

J.S.: Servis bude ve větších městech ČR. V kolika zatím nevíme. Počítá se s Prahou, dále Brno nebo Ostrava. Ještě se nerozhodlo. Bude to záviset na tom se kterou značkou budeme spolupracovat. Vlastní showroom a servis se neplánuje, jeho vybudování je nákladné a zdlouhavé. Už tak se elektromobilita buduje pomalu a my to nechceme brzdit.

Kolik čekáte, že se zde za rok prodá aut?

J.S.: Letošní rok bude takový poznávací. Je to nová technologie, lidé se s ní musí seznámit. Nechceme aby někdo koupil za 2,5 mil. korun něco co vlastně nechtěl. Příští rok už se ten prodej rozběhne, ale velký úspěch čekáme v roce 2014. Přesné číslo nedokážu odhadnout.

Jak případní zájemci reagují na novou technologii pohonu? Je třeba jim ji podrobněji vysvětlovat, nebo už mají povědomí?

J.S.: Jsou zájemci, kteří už něco vědí a stačí doplnit jejich znalosti. Jde ale jen o základní informace zveřejněné v článcích a na webstránkách. Ostatníse dá získat při testování, kde klient auto zkouší a skládá si teorii s praxí. Můžu potvrdit, že to co zažijete ve Fiskeru v jiném autě není možné. Tím nechci říkat, že Fisker je nejlepší auto na světě. Je to ale nová technologie, jiný zvuk, bez řazení rychlostí, atd. Je to něco úplně jiného než na co jsme zvyklí.

auto hybrid Fisker Atlantic

Fisker Atlantic. Menší, lehčí, šetrnější, levnější než Fisker Karma. Ale to není tak těžké - 2,5tuny těžké auto se překonává snadno.
foto: Fisker Automotive

Chystáte se do budoucna přivézt i další modely Fisker, jmenovitě třeba Atlantic?

J.S.: Ano. Pro Fisker budeme dealer pro ČR. Takže všechna Fisker vozidla se zde budou prodávat. Atlantic je taková menší a levnější Karma. A velmi krásná. Myslím, že bude mít velký úspěch. Hlavně díky své ceně a tomu, že v té době už budou mít lidé lepší povědomí o technologii plug-in hybridů. Jsem rád, že mohu přispět k budování elektromobility v České republice a doufám, že to nabere důraznější tempo, protože to ve výsledku prospěje všem.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ať tento pán prodává Fisker Karmy a nemotá se do Tesly,protože jim evidentně vůbec nerozumí,když chce čekat ,až budou nabíjecí stojany na každém rohu , když tyto auta mají dojezd 500km, nehledě k tomu,že nabíjecí bod (běžnou zásuvku) , má každý doma v garáži nebo na dvoře.To chce si auto objednat přímo ve Fremontu nebo v nejbližším schouroomu Tesla ,který je v Mnichově.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takovýhle fanatismus se vidí jen u příznivců elektromobilů. Zřejmě kvůli tak příšerné pozicic elektromobilů mají sklony k fanatismu. Podíl na světovém trhu - necelých 0,1% :))).

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To se časem zvýší. Předpokládám že za 8 let to budou už 1,5%.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

PHEV nebo normální hybrid má rozhodně větší šanci na úspěch než to co nabízí Tesla Motors. Není to ani moc otázkou hustoty dobíjecích stanic jako spíš přemrštěnou cenou a trapným dojezdem, který je vyloženě obtěžujícím faktorem.

Obdivuji odvahu toho dealera, protože vím proti čemu jde. Luxusní BMW/Lexusy/M-B/Jaguary jsou dnes na takové úrovni, že má člověk pocit, že jede v elektromobilu akorát má navíc i výhody spalovacího motoru - velký dojezd i v zimě, čerpání paliva je rychlejší a méně časté, servisní služby v ceně auta atd.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ja ho skor "obdivujem" preto, ze sa podujal predavt prepadak. Henrich spackal co sa dalo a ludia to stale nazyvaju "vinimocnym autom"? Ani v zlom zmysle toho slova nie je Karma vinimocna lebo je kvalitou tam, kde vsetky cinske auta.
Co sa tyka Tesly, staci si precitat recenzie prvych produkcnych kusov. Za tie iste prachy mate lepsie auto po vsetkych strankach. Nie len co sa tyka kvality vyhotovenia ale aj praktickosti, vykonu a ovladatlnosti a komfortu.

Obrázek uživatele Jolinar

Premrstenou cenou? A to chcete rict, ze Karma za 2,5M neni premrstena cena? :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

500 km je trapny dojazd?:)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A v létě třeba i zapnout klimatizaci...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A kolik těch elektromobilů v reálných podmínkách zvládně těch 500km? Ani jeden. Ono se v reálu jezdí jinak než konstatních 90km/h a nebudete tomu věřit, někdo jezdí i v zimě a nechce mít zamlžený okna.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

:) poviem ti o rok aj niečo ked mi ho dovezú

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pozdě, já žiju přítomností a ne sliby. Jednou zrychlíš na 130km/h a šťáva dojde někde kolem 250km:))).


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilveletrh e-Salon