UNO III elektroskůtr jako transformerMOBILITA
UNO III elektroskůtr jako transformer
V ČR se prodají stovky elektromobilů ročněBYZNYS
V ČR se prodají stovky elektromobilů ročně
Opel Ampera - dva dny s plug-in hybridemTEST
Opel Ampera - dva dny s plug-in hybridem
Mercedes-Benz třídy B na plynTEST
Mercedes-Benz třídy B na plyn

Rozhovor: Evžen Souček o elektromobilitě v ČR

Jan Horčík - 09 Srpen 2011

pracuje v českém zastoupení automobilky . Má na starosti rozvoj prodeje vozidel firemním zákazníkům. Dodnes se mu podařilo prodat celkem 9 z 10 alokovaných . Jak vidí budoucnost ? elektromobil test Citroen C-Zerofoto: Hybrid.cz

auto Evžen Souček Citroen rozhovor elektromobily C-ZeroV automobilovém sektoru Evžen Souček aktivně pracuji již od roku 1992. Prošel různými výrobci a dovozci: , , , . Od června minulého roku pracuje pro Citroën.

Co máte jakožto ředitel prodeje velkoodběratelům všechno na starosti a jaký máte v této souvislosti vztah s elektromobilitou?

Evžen Souček: Přesněji řečeno mám na starosti rozvoj prodeje vozidel firemním zákazníkům. A právě zejména z firemního sektoru se rekrutují první zájemci a zákazníci o elektrická vozidla. Současný stav je 8 : 1 ve prospěch firemních klientů. / pozn. redakce - zmíněný jeden kus si koupil Oldřich Hromádka

Zajímal jste se o elektrická auta už předtím, nebo vás tento trend zastihl teprve v Citroenu?

E.S.: Jsem člověk technicky založený a mám positivní vztah k technickým inovacím. Pravda je i to, že jsem spíše předpokládal, že prvním sériově nasazeným alternativním pohonem bude něco jiného než . To jsem ale netušil jaké možnosti v sobě skrývá a jak rychle se vyvíjejí moderní technologie použitých . Nechci tvrdit, že jsou řešením na všechny problémy dopravy, ale účel který mají plnit, mohou už dnes zastávat velmi dobře.

Jak je to v současné době s prodejem elektromobilu Citroen C-Zero v ? Kolik je k dispozici kusů, kdo a kde si ho může koupit, co pro to musí udělat?

E.S.: Koupit, resp. objednat C-Zero je stejně tak snadné, jako objednat vůz se spalovacím motorem. Automobil je v naší standardní nabídce, má svůj vlastní ceník a zákazník si může vybrat barvu a nějaké další doplňky. Zde problém není. V udržujeme na skladě několik vozidel, které jsou ihned k dodání. Upřímně však říkám, že tato vozidla držíme tak trochu “pod pokličkou” pro strategicky významné klienty, se kterými jsme v jednání. Termín dodání vozidla je jinak minimálně 6 - 8 měsíců a obávám se, že se situace do konce roku nijak dramaticky nezlepší.

Kolik kusů elektromobilu jste již u nás prodali a kolik máte alokováno na příští rok pro samotnou ČR?

E.S.: Náš prodejní plán je 10 vozidel ročně a to se nám daří plnit.

Proč je nutné elektromobily pro vývoj "alokovat", proč jsou výroba a dovoz omezené? Je to pouze kvůli nedávnému , opatrnosti výrobce, nebo je v tom i něco dalšího?

E.S.: skutečně na nějakou dobu výrazně omezilo výrobu, a to nejen v samotné továrně, ale hlavně u subdodavatelů dílů. Je potřeba si uvědomit, že , kde se vyrábí tyto elektromobily zásobuje už 3 kontinenty: Asii, Ameriku a od tohoto roku i Evropu a celosvětová poptávka přesahuje možnosti výroby.

Jak se Citroen, staví k vlastnímu vývoji elektrických aut?

E.S.: Citroën v rámci skupiny pracuje samostatně na vývoji elektrických automobilů již od 80. let minulého století a udělali jsme v tomto směru velký pokrok. Nicméně se v současné chvíli jeví jako účelné, ekonomicky výhodné a výrobně efektivní řešení spojit síly s někým, kdo pracuje na stejné věci.

Je pravda, že hlavní problém tkví v bateriích a jejich výrobě a vývoji? Proč si je případně nemůže Citroën nakoupit od třetí strany?

E.S.: jsou skutečně velmi důležitým a v mnohém ohledu až klíčovým komponentem elektromobilu. Problematika uchovávání energie překračuje rámec odpovědnosti výrobce. My si neklademe za cíl vyvinout dokonalou baterii, to je úkol pro jiné subjekty z oblasti vědy nebo průmyslu. Společnost Citroën je výrobce a pro výrobu svých automobilů používá komponenty a díly, které jsou na trhu dostupné. Určitě bychom neměli problém si koupit baterii od jiného výrobce, která by splňovala veškerá očekávání potenciálních zákazníků. Ale problém je v tom, že takovou baterii, která by se dala masově vyrábět za realisticky dostupnou cenu, ještě nikdo nevyrobil. Takže prozatím musíme pracovat s “kompromisem”. Avšak I toto “kompromisní” řešení splňuje účel, pro který byly vyvinuty a vyrobeny – tj. ekologicky a následně i ekonomicky příznivá alternativa městské individuální dopravy.

Jak vidíte budoucnost elektromobility v ČR?

E.S.: Není důvod, aby elektromobilita zůstala za hranicemi České republiky, ale nechci být přehnaný optimista. Fakt je ten, že v naší zemi není moc příznivých faktorů, které by urychlily nástup a rozvoj elektromobility. V první řadě je to absence legislativní podpory, nedostatečná infrastruktura, koupěschopnost obyvatelstva a jiné makrofaktory. Svoji roli také hrají zakořeněné stereotypy v chápaní individuální dopravy většinovým obyvatelstvem (každá rodina musí mít jeden universální automobil, nejradši kombi, který slouží k cestám do zaměstnání, na nákupy, na rozvážení dětí, na víkendové výlety a na dálkové jízdy na dovolenou k moři nebo do hor). Chápu, že pro mnohé je bolestná a zcela nepřijatelná představa, že by toto tradiční pojetí automobilismu museli změnit. Ale obávám se, že s ohledem na ubývající zdroje a následné změny ve výdajovém koši ať už rodiny nebo firmy, bude muset už i naše generace přistoupit ke změnám svých návyků. Na druhou stranu jsme tu my – výrobci automobilů a budeme se snažit nabízet takové výrobky a taková řešení, která tento přechod do nové ekologické a ekonomické reality, co možná nejvíce „zpříjemní“. Jedním z těchto řešení jsou právě elektromobily.

Co říkáte na aktuální snahy různých místních malých i velkých firem o budování dobíjecích stanic?

E.S.: Já tuto snahu mohu jenom chválit a podporovat ji. Je zcela jasné, že bez rozvinuté se nemůže zdravě rozvíjet prodej elektromobilů. A obráceně. Bez elektromobilů by nemělo smysl budovat . Takže jsme jeden na druhém velmi závislí. Jednu věc bych však chtěl připomenout. Je zcela nezbytné aby vznikl jeden koordinační a řídící organ, který bude vybaven dostatečnou autoritou a dokáže stanovit a sjednotit normy pro používané připojení, umístění nebo způsob placení. Teď když v celé České republice není víc než několik desítek elektrovozidel, tak by tento nesnadný úkol byl “snadno” realizovatelný. Pokud se tímto začne někdo zabývat za pár let, kdy v této oblasti zavládne dokonalý zmatek, tak to bude problém skoro neřešitelný (něco jako chtít předělat Velkou Britanii na pravostranný způsob řízení).

Kdy se podle vás stanou elektromobily ekonomicky a především technologicky konkurenceschopné klasickým automobilům na fosilní paliva?

E.S.: Až dojdou fosilní paliva. Ale věřím, že mnohem dřív. Jedno je jasné: momentální situace elektromobilů je nejhorší jaká jen může být. V budoucnosti to může být jenom lepší: cena baterií bude klesat a ceny vozidel se budou snižovat, naopak výkony motorů se budou zvyšovat, automobily budou technologicky dokonalejší a se bude prodlužovat. Takže myslím, že jsme na dobré a správné cestě.

Vaše hodnocení: Není Průměrně: 4.2 (6 hlasů)
 

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články

Newsletter
Anketa