Test elektrické přestavby vozu Škoda Fabia přilákal nemalou pozornost. Za profesionálními přestavbami spalovacích aut na elektrická stojí moravská společnost EVC Group. Popovídali jsme si s jejími spoluzakladateli, Tomášem Čudrnákem a Martinem Jahnem.
foto: Hybrid.cz
Tomášovi Čudrnákovi je 35 let, vystudoval strojní průmyslovku. Martinovi Jahnovi, který dnes má ve firmě na starosti obchod a prodej, je také 35 let a má za sebou taktéž strojní průmyslovku.
Kdy vznikla společnost EVC Group a kdo stál u jejího založení? Jaká byla původní myšlenka firmy, proč vlastně vznikla?
EVC vznikla v roce 2007, zakládali ji tři lidé, nyní zůstali dva. Původní myšlenkou byl prodej a výroba elektrických vozidel. Od roku 2008 jsme začínali asi jako první s dovozem elektrických skútrů. Vyzkoušeli jsme prodej elektrokol a elektroskútrů plus užitkových elektromobilů v Brně. To jsme opustili a začali s výměnou akumulátorů u starších elektromobilů Peugeot Citroen s vlastní elektronikou BMS. V roce 2009 jsme začali vyvíjet vlastní přestavby vozů, především Škoda. Dnes máme 8 vlastních zaměstnanců, ostatní jsou externisté.
V současné době máte v nabídce řadu přestaveb. Co když za vámi přijdu já jakožto majitel třeba pět let starého Golfu a řeknu, že ho chci předělat na elektřinu? Co mi můžete nabídnout, za jakou cenu a za jakou dobu?
Preferujeme přestavby vozů Škoda (Fabia, Roomster), na které máme hromadnou homologaci od Ministerstva dopravy. Ale pokud si zákazník zaplatí vývoj, homologaci a sežene vyjádření výrobce, jsme schopni přestavět cokoliv. Nabízíme výkonově dva typy elektromotorů 15/30 kW a 30/65 kW u slabšího motoru tři typy dojezdů 80-100 km, 140-160 km, 150-200 km u silnějšího motoru pouze jeden dojezd 150-200 km. Slabší motor je vhodný do Fabie a Roomsteru, Silnější do Fabie, Roomsteru, Octavie, Yeti a Superbu. Slabý motor a dojezd 80-100 km je cena přestavby 550 tis. Kč bez DPH. Vozidlo si zákazník může dodat starší, aby ušetřil, nebo nové, nebo si může vozidlo objednat u nás. Termín dodání 1-2 měsíce.
Co všechno je potřeba k tomu, aby auto bylo možné přestavět na elektrický pohon a jaká auta jsou k tomu vhodná? Dokázali byste přestavět třeba řekněme dodávku jako je Ford Transit?
Komponenty jsou stejné, takže není problém.
Jak je to následně se servisem, zárukou, homologací, povinným ručením auta, které si u vás někdo nechá přestavět?
Servis provádíme mobilní po celé ČR, na přestavbu včetně akumulátorů nabízíme záruku 2 roky, pokud je výchozí vůz nový, přebíráme záruku. Přestavba je homologovaná zkušebnou TUV-SUD a od Ministerstva dopravy máme pověření změnu pohonu a typ paliva přepisovat ve velkém technickém průkazu.
Děláte pouze čistě elektrické přestavby, nebo dokážete udělat z normálního benzinového auta také hybrid nebo dokonce plug-in hybrid?
Zatím děláme pouze přestavby na el. pohon.
Jaký je v současné době o vaše služby, resp. výrobky/přestavby zájem? Působíte kromě přestaveb ještě v dalších oblastech?
Dodáváme komponenty do elektrických vozidel, např. akumulátorové sady s elektronikou BMS do elektrobusů SOR.
Kde vidíte firmu za pět let a jak se takovéhle přestavby budou na trhu chovat vedle sériových elektromobilů, kterých bude čím dál tím víc? Nebojíte se o to, že váš byznys časem zanikne?
Věříme, že během následujících let si upevníme svou pozici na trhu. Nebojíme se, že by zaniknul úplně, protože velcí výrobci nikdy nebudou nabízet tak širokou škálu elektromobilů, od osobních přes užitkové dodávky po autobusy.
Je EVC Group výdělečná firma nebo je to pro zakladatele pořád ještě víceméně dotovaný koníček?
S koníčku se postupem času stala normální zdravá firma, o čemž např. vypovídá trend nabírání zaměstnanců a zvyšujícího se obratu.
Autosalon Paříž 2010: české elektromobily přitahují pozornost
Kde nakupujete komponenty pro své přestavby a co je na nich nejsložitější a nejdražší?
Jak z tuzemských, tak zahraničních zdrojů. Nejdražší je to, že vlastně navyšujeme cenu původního vozu o komponenty, které nahrazují funkce, jako je elektrické topení, nebo vývěva pro podtlak pro brzdy, el. pohon klimatizace, apod.
Sledujete obor přestaveb na elektřinu také v zahraničí a jak je to tam s ním?
V Evropě existuje pár firem, které dělají přestavby na elektrický pohon a jsou úspěšné, k nejznámějším např. patří Smith Electric z Velké Británie, který mj. dává elektromotory do nákladních vozů Avia a nově postavil druhou výrobnu v USA.
V současné době testují vaše auta magistráty, dopravní podniky, spolupracujete také s vysokými školami. Rýsuje se něco velkého, co konečně rozjede elektromobilitu v České republice naplno?
Pořád se něco rýsuje, ale všichni jsou opatrní, nechají si dělat plno studií zda se to vyplatí. Každý se bojí být tím prvním, protože to něco stojí. Ale jakmile to někdo prorazí chtějí být připraveni.
Onehdy jste na konferenci IIR představili poměrně ambiciózní projekt, podle kterého jste chtěli být firmou, která dodává kompletní služby okolo elektromobility. Včetně např. dobíjecích stanic a elektřiny, pokud se nepletu. Jak to s tímhle záměrem vypadá?
Určitě to nechceme všechno zvládnout sami, stále komunikujeme se spolupracujícími firmami, zákazníkům nabízíme něco navíc, např. s MICOSEM dobíjecí stanice s NANO-ENERGIES energii z obnovitelných zdrojů.
dobrý den, mam vw passat
dobrý den, mam vw passat 2006 2,0tdi 4motion,chtěl bych ho přestavět na el+ponechat co by to stalo komplekt. deěkuji za odpověď.
Pochybuji, že Vám tady
Pochybuji, že Vám tady někdo odpoví na příspěvek v diskuzi k tak starému článku. Proč nekontaktujete tu firmu přímo?
S homologací pro 1 vozidlo to bude neskutečně drahé.
To co připravují a tají
To co připravují a tají velké týmy automobilek,dokaží nadšenci z EVC dostat do reality tj na silnici.Bravo!
Zbývá už pouze:1.Změnit postoj lidí k elektomobilům
2.Snížit cenu, hlavně akumulátorů
A doprava bude tichá,bez jedovatých zplodin a s nízkou energetickou náročností.
Kdo se trochu zajímá,at se podívá na Wave2011.net,kde Superbel jede Evropou nyní Brno,Praha.
Josef již 5 let elektromobilistou
5 let? uprimne zavidim…
5 let? uprimne zavidim…