Rozhovor: Ekokurýr už rozvezl přes 1200 zásilek

V polovině října 2010 začal v Praze jezdit Ekokurýr. Ekologická rozvážková služba, která využívá pro rozvoz . Do dnešního dne podle slov , zakladatele firmy, už rozvezla 1200 zásilek. V rozhovoru jsme se zeptali také na zkušenosti se samotnými .   


Kolik jste dosud za celou dobu činnost Ekokurýra obsloužili zákazníků?

Josef Vyskočil: Od 13.09.2010, kdy byla uvedena společnost Ekokurýr do provozu, jsme rozvezli více jak dvanác set zásilek pro více než sto různých firem ale i soukromých osob.

Jaké jsou jejich reakce a z jakých důvodů volí právě Ekokurýra?

J.V.: Vše běží v tempu pracovního dne a každá zásilka se ztrácí v nepřeberném množství pracovních povinností, kde není čas ani místo na úvahu za jakých podmínek byla zásilka doručena! V podstatě jsou kladné, ale paradoxně spíš na to že dokážeme zajistit včasné nebo bezpečné doručení zásilky, popřípadě si pochvalují cenu. Bezemisní provoz ocení 90% lidí, se kterými přijdeme do styku, ale většinou to končí v rukou recepčních, popřípadě office managera, kteří mají celou ekologii na háku! Ale na druhou stranu jsou tady lidé, jako paní Eva Bernat ze společnosti MAERSK, kteří změnu prosadí, a to právě kvůli našemu ekologickému provozu. Tímto jim děkujeme.

Jaké jsou vaše dojmy a zkušenosti se samotným elektromobilem?

J.V.: Mé stávající dojmy ze samotné jízdy jsou pozitivní, jak dojezd, tak akcelerace. Trošičku mě mrzí, že takto drahý vůz je v podstatě jedenáctlet starý pick up. Takže i samotný komfort z jízdy tomu odpovídá. Ale na druhou stranu, je to stále spotřební věc, takže je pro mne stále ideálním dopravním prostředkem do městského provozu. Možná je to i tím, že nemusím po městě jezdit jako Emerson Fittipaldi a pak čekat na světlech až mě všichni které jsem předjel dojedou a zařadí se vedle mne. Co se týče spolehlivosti vozů, tak za půl roku, kromě menších závad, které byli ihned odstraněny firmou , která nám vozy sestavila, jezdíme bez jakýchkoliv větších komplikací!

Kolik kilometrů denně v průměru najezdíte, jak často a jak dlouho dobíjíte, jaké jsou celkové náklady na provoz?

J.V.: Denně najedeme v průměru kolem 150 km na jeden vůz, což zvládáme na jedno dobití, které probíhá přes noc. Celkové náklady jsou o 40 až 50 % nižší než u stejných vozů se spalovacími motory.

Pozorujete nějaký rozdíl mezi provozem v zimě a na jaře/v létě?

J.V.: Ano, rozdíly pozorujeme, především v . Ty se v zimních měsících snižují v průměru o 15 %. A také že v zimních měsících je ve voze větší zima :). Jinak se vůz na sněhu dle mého názoru chová lépe. Jednak v plynulosti rozjezdů, a především nejde tak lehce do smyku. Možná je to rozložením váhy po celé délce vozu díky boxům s akumulátory.

Jaké jsou vaše nejbližší plány do budoucna?

J.V.: Přesvědčit velké společnosti, jako je například O2, Microsoft, Vodafone a další, které mají jako jeden z bodů Corporate Responsibility (CR) – Společenskou odpovědnost, neboli šetrnost k životnímu prostředí, aby využívaly naši ekologicky šetrnou dopravu. A tím daly jasně najevo, že to myslí vážně a že využijí každé příležitosti k podpoře myšlenky trvale udržitelného rozvoje.

5 Comments on “Rozhovor: Ekokurýr už rozvezl přes 1200 zásilek”

  1. Je to sice pozitivní
    Je to sice pozitivní vlaštovka,ale najet pouhých 150 km denně je dost málo,dotace platů pro vlastní řidiče bude asi značná a tím i návratnost investice bude setsakra dlouhá.Nebo,že by rozvážku prováděli studenti jako přivýdělek?Porovnejte si denní návoz PPL nebo Pošty.Ale je to začátek a doufám,že vývoj a realizace bude dále pokračovat,a tato služba nebude závislá na dotacích.

    1. No je pravda, ze na rozvoz
      No je pravda, ze na rozvoz posty po Prahe, je dojazd 150km asi trochu malo, ale na druhu stranu, keby sa auto nevyuzilo na 100%, tak by mohol vzniknut problem s navratom investicie. ALe ak je auto (karoseria a podvozok) stale pouzitelna, tak by sa to mohlo vyplatit, beruc v uvahu, ze to vyjde cca 2-3x lacnejsie, ako kupa noveho auta (zaujimala by ma cena prerabky na elektromobil) u EVC.

      Dalsia vec je ta, ze elektromobil sa da povazovat za „nesmrtelne“ auto a jeho zivotnost v porovnani s naftovym Berlingom je nekonecna. Po vychytani much odpadaju naklady na servis, prevadzkove naklady su ovela nizsie, elektrina tak isto.

      Pre auto, ktoreho motor je uz po zivotnosti, ale karoseria pouzitelna je to dobra investicia. Pan Vyskocil robi zasluznu pracu a zelam mu, aby sa mu vlozene peniaze rychlo vratili naspat.

      1. Ano s tím se dá jen
        Ano s tím se dá jen souhlasit,ale pro rentabilitu provozu firmy nikoli vlastního vozidla by bylo nutné provozovat aspoň 20 ks.Je jistě stoprocentní využitelnost na 150 km,je otázkou zda se tento provoz vejde do osmihodinové pracovní doby,nebo bude muset řidič do doby naplnění osmihodinové doby dělat na základně,aby se vešel aspoň do minimální mzdy.Nejedná se mitedy v pravém slova smyslu o vlastní vozidlo ale ekonomicé náklady (nejen pořízení,servis,nabíjení,ale i finanční ohodnocení obsluhy),které jsou při každé takové činnosti nepřehlednutelné.

      2. 150km, to jsou 3 hodiny
        150km, to jsou 3 hodiny konstatantní jízdy povolenou rychlostí. V běžném městském provozu bude ale průměrná rychlost mnohem nižší než 50km/h a když se k tomu ještě přičte parkování, jsme minimálně na takových pěti hodinách jen co se samotného ježdění týče. To mi přijde až až. Schválně se zeptám nějakého řidiče přepravek, co k nám do firmy jezdí, kolik toho denně najede.

Napsat komentář