Američané chtějí hybridní tankARMÁDA
Američané chtějí hybridní tank
Opel Ampera - dva dny s plug-in hybridemTEST
Opel Ampera - dva dny s plug-in hybridem
Vypěstujte si nový Mercedes!VĚDA
Vypěstujte si nový Mercedes!
Mercedes ukázal robotické autoROBOTI
Mercedes ukázal robotické auto

Robotické konvoje šetří palivo

Jan Grohmann - 17 Červen 2014

Roboti, kam se podíváš! Po robotických autech přicházejí robotické konvoje. Americká firma Peloton Tech testuje technologii, umožňující vysoce automatizovanou jízdu v konvoji nákladních automobilů. Cílem je zvýšit bezpečnost a významně ušetřit náklady za palivo.Robotický konvoj

Testované kamiony dodržovaly těsné rozestupy, bez rizika srážky.
foto: Peloton Tech

Robotické konvoje již testuje americká armáda. V Iráku a Afghánistánu se nákladní konvoje často stávaly obětmi nástražných výbušných systémů nebo ozbrojených útoků povstalců.

Výsledkem byly velké ztráty na životech. Robotické konvoje však dokáží minimalizovat v konvoji lidskou přítomnost a ochránit tak životy vojáků.

Peloton Tech kromě bezpečnosti ale sleduje i jiné cíle. Největší náklady (v USA 40 %) v kamionové dopravě tvoří palivo. Na spotřebu paliva nemá vliv ani tak hmotnost, jako spíše aerodynamický odpor vozidla.

Klasické „hranaté“ náklaďáky vynaloží až 50 % energie obsažené v palivu k překonání odporu vzduchu.

Jak z toho ven? Lze jít cestou vylepšování aerodynamiky vozidla, nebo použít známý, ale nebezpečný fígl – jízdu ve vzduchové kapse. Znají to jak odvážní řidiči osobních i nákladních vozidel.

Pokud jedeme těsně za velkým kamionem, dostaneme se do vzduchové kapsy vozidla před námi. Díky nízkému odporu vzduchu nám klesá spotřeba paliva i o několik desítek procent.

Robotický konvoj v akci.
video: YouTube

Peloton Tech využívá tohoto aerodynamického triku u svých robotických vozidel. Dlužno však dodat, že spíše než robotická vozidla se jedná spíše o vozidla s pokročilým tempomatem. V kabině nákladního vozu je vždy přítomný řidič.

Při testech v Nevadě Peloton Tech testoval dvojici kamiónů. Oba vozy mezi sebou bezdrátově komunikovaly a předávaly si informace o svých jízdních parametrech (rychlost, otáčky motoru, atd. ).

Druhé vozidlo navíc mělo na palubě jednoduchý radar pro kontrolu rozestupů. Řidiči se také mohli napojit na kamery druhého vozidla a sledovat situaci před nebo za vozidlem.

Kamiony se při jízdě pohybovaly s rozestupy 6 a 26 metrů. Díky elektronické provázanosti dokázali oba kamiony brzdit v tu samou chvíli, takže nedošlo ke kolizi.

V normálním případě člověku trvá zhruba 2 sekundy, než zhodnotí situaci (uvidí brzdná světla) a sešlápne brzdu. Při rychlosti 100 km/h vozidlo za 2 sekundy ujede 56 metrů.

Díky jízdě v páru vykazoval druhý kamion o 10 % nižší spotřebu. Druhé vozidlo také svou přítomností snižovalo turbulence za prvním vozidlem. Vedoucí kamion tak ušetřil 4,5 % paliva. Tedy zprůměrováno, oba kamiony ušetřily při jízdě v páru 7,5 % paliva.

Každé snížení spotřeby má obrovský vliv na celkovou spotřebu ropy i na náklady dopravních společností. Jen v Evropě jezdí asi 6,5 milionů těžkých nákladních vozů a ve Spojených státech 15 milionů nákladních vozů.

 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

100 km/h žádný kamion neudělá, leda že by vytáhl pojistku omezovače. Samozřejmě jsou takoví, ale troufám si říct že 95 % řidičů by toto neudělalo, a jezdit bez dodržení povinné přestávky si taky v dnešní době troufne málo kdo. Sankce jsou fakt značné a i pro velkou firmu citelné. Ale hlavně v momentě kdy řidič přijde o papíry tak přichází o práci. Nechci se jich zastávat, i když je to moje bývalá profese a dodnes občas jezdím, ale většina řidičů náklaďáků se snaží rizikům vyhýbat. V každé skupině lidí se najdou magoři, kteří pak dělají špatné jméno ostatním a to jak mezi řidiči nákladních aut tak i mezi osobáky a obecně v jakékoliv profesi. Lidská blbost totiž není omezena profesí, státem nebo rasou :) je nekonečná

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

kamion 100 km/h neudělá? vy moc neřídíte, viďte... udělá, a často i po okreskách

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Staci magnet na cidle, ktery je umisten na prevodovce. Potom nefunguje omezovac a tachograf zapisuje ridici pauzu i kdyz jede. Jasne, ze to nepouzivaji pres den kdy jsou policajtu plne silnice, ale takto jezdi v noci. Pak se neni cemu divit, ze ridici maji pres den mikrospanek a zpusobi tezke nehody.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podle mě už u nás v ČR jezdí kamiony s daleko dokonalejšími systémy. Nejenže se mi 2m za zadek nalepí kamion jedoucí 100 km/h, ale dokonce má zřejmě nějaké zařízení, které mu dává informace o pohybu lidí v prostoru před ním! Všiml jsem si totiž, že jen málokterý kamion v obci zpomalí. Ba dokonce obec využívá k předjíždění! Takže firma Peloton Tech je trochu pozadu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Navíc naši řidiči mají autopiloty jenž jim s nimi nedělá problém řídit i 12 hodin bez přestávky. ;)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mají tzv. předpovídač budoucnosti, který jim ukazuje co se stane za 20 sekund. Prostě borci.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

zajímavé články