Rimac BMW e-M3: 28 let starý vůz je nejrychlejším elektromobilem

Ivo Hradil - 23 Říjen 2012

O chorvatském podnikateli je v poslední době slyšet hlavně ve spojení s luxusním elektromobilem Rimac Concept One. Ovšem ještě dříve, než se na scéně tento elektrický skvost objevil, předělal tehdy devatenáctiletý Rimac své BMW 3 (E30) z roku 1984 na sportovní elektromobil. Ten je nyní oficiálním držitelem titulu světového šampióna v největším zrychlení mezi elektrickými auty.Rimac BMW e-M3

Tvrdá práce a trpělivost se vyplácí. Elektromobil Rimac BMW e-M3 ukořistil rekordy, které dosud držel elektrický koncept Peugeot EX1.
foto: Rimac Automobili

Mate Rimac v minulosti používal své E30, které láskyplně nazýval „green monster“, jako auto pro sportovní klání na závodních okruzích a pro soutěže v driftování. Na jednom z těchto závodů však došlo ke zničení spalovacího motoru a mladý dobrodruh se tehdy rozhodl, že dá svému zelenému bavoráku ještě druhou šanci.

Téměř rok pak tvrdě pracoval na reinkarnaci svého zeleného monstra na závodní elektromobil, dnes známý jako Rimac e-M3. S jeho první verzí však nebyl Mate Rimac úplně spokojen. Vůz byl příliš těžký, dojezd byl značně omezený a ani výkon nebyl takový, jaký by si představoval.

Mate Rimac proto začal kolem sebe shromažďovat odborníky, s jejichž pomocí rozvíjel vlastní součásti pro elektrický supersport. Rimac e-M3 prošel celkem pěti evolučními úrovněmi, během nichž došlo k výměně drtivé většiny všech dílů.

Rimac BMW e-M3foto: Rimac Automobili

Vynaložené úsilí přineslo své ovoce ve formě finální verze elektromobilu Rimac e-M3. Tento zelený dravec s hmotností 1 150 kg dokáže zrychlit z nuly na sto za 3,3 vteřiny, a pak ještě dále zvyšovat rychlost až na 280 km/h. Disponuje silou 600 koní a točivým momentem 900 Nm.

Na jaře roku 2011 poskytl své elektrické BMW k oficiálnímu testování pod dohledem FIA, které proběhlo na vojenském letišti poblíž chorvatského Záhřebu, a zde také vytvořilo rekordy v kategorii A skupiny VIII (elektrická vozidla), ve třídě 3 (vozidla s hmotností nad 1 000 kg).

Elektromobil Rimac e-M3 je tedy v této chvíli oficiálním držitelem dvou , a to sprintu s pevným startem na čtvrt míle, který zvládl za 11,808 vteřiny a 1/8 míle za 7,549 vteřiny. Ve schvalovací fázi pak ještě setrvávají rekordy na půl kilometr (13,714 vteřiny), kilometr (23,260 vteřiny) a jednu míli (35,347 vteřiny).

Nicméně je více než možné, že se tabulky budou brzy přepisovat znovu, neboť Chorvati brzy vyrukují s již zmiňovaným elektromobilem . Ten skrývá pod kapotou 1 088 koní a zrychlí z nuly na sto za 2,8 vteřiny.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Snad mílI ne míly, proboha!

Obrázek uživatele Jan Horčík

Ajtakrajta! Tahle hrubka našemu pravopisnému supermozku unikla, ale příště se to už nestane :).

---

šéfredaktor Hybrid.cz


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicYouloca Dating — Connecting Singles WorldwideAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon