Richard Hammond boural se supersportovním elektromobilem Rimac Concept One

Jan Horčík - 11 Červen 2017

Chorvatská automobilka Rimac Automobili potvrdila, že při filmování ve Švýcarsku měl vážnou nehodu její elektrický supersport Rimac Concept One. Řídil ho Richard Hammond z The Grand Tour.auto RIchard Hammond Rimac Concept One elektromobil nehoda

Richard Hammond, jeden z trojice známých bývalých moderátorů pořadu Top Gear, nyní The Grand Tour, nastupuje do supersportovního elektromobilu Rimac Concept_One
foto: Rimac Automobili

Jeremy Clarkson a celý tým zábavného pořadu The Grand Tour ujišťuje, že Richard Hammond nemá žádná vážná zranění. Elektromobil je nicméně na odpis, protože začal hořet.

Elektromobil za milion dolarů - Rimac Concept One - poté co shořel při nehodě, když za volantem seděl Richard Hammond

Elektromobil za milion dolarů - Rimac Concept One - poté co shořel při nehodě, když za volantem seděl Richard Hammond
foto: The Drive

Mluvčí pořadu The Grand Tour řekl, že Richard byl po nehodě při vědomí, z auta vystoupil sám ještě předtím, než se vzňalo. Do nemocnice odletěl vrtulníkem. Příčina nehody zatím není známa a vyšetřuje se.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Záběry nehody, při níž havaroval moderátor Hammond

novinky.cz/koktejl/440573-zabery-nehody-pri-niz-havaroval-moderator-hammond.html

Ak ma pamat neklame tak RImac (par rokov dozadu sme riesili spolupracu na EU projekte) pouziva b-pack v ktorom su cely vlozene do dielektrickej kvapaliny a chladenie sa deje zmenou skupenstva takze ak je auto na streche tak sa cyklus prerusi nakolko kondenzacny vymennik je zaliaty chladiacim mediom. Oficialne tento kondenzacny system chladenia pouziva vo svojich b-pack WAE v aj ked okolo toho robi velke halo uz sa to komercne pouziva :-) https://www.youtube.com/watch?v=a6ErbZtpL88

Obrázek uživatele Kuk

Hammondovo krz naskrz provrtaný koleno vás zdraví z nemocnice. Připadá mi jak člověk, který pro své diváky udělá cokoliv i když ho to bude stát ruku i nohu.
https://youtu.be/PdrTn15JYgc

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

jako male dite. uz kdyz jsem to cetl na titulce idnes, tak si rikam, tohle panu horcikovi neunikne. kdyby tesle vyhorela gigafaktory a bouchla raketa, tak se tady o tom nedozvime, ale o nehodach konkurence se tady bude horlive informovat. na vasi tendencnost doplatite. ja jsem jenom zvedavy jak.

Obrázek uživatele Jolinar

coze? pozary Tesly se tu taky rozebiraly, nechapu o cem mluvis...

Obrázek uživatele Alien5

+1

---

Profesionální astronom. Česká astronomická společnost + http://www.hvezdarnamb.cz/
BOINC : https://www.czechnationalteam.cz

Obrázek uživatele Kuk

Ty mindráky s tebou zase třiskaj vo 106 :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

+10

Obrázek uživatele Josef

To hoření nemá s tím, že je to elektromobil, nic společného. Naprostá většina shořených aut, zvláště po nehodě, shoří kvůli zkratu elektroinstalace. A to zkratu elektroinstalace 12V. Není to vůbec nic zvláštního. Ke startéru motoru vede neodjištěný kabel. I u EV vedou z 12V baterky kabely, které mají pojistky až v krabici. Při nehodě se prostě může stát, že zahoří a pak už to jede.

Ale prd, se podivejte pořádně. To auto hořelo hodně masivně, není na něm ani kousek té původní bílé barvy.
Tady očividně vzplály baterie, pokud dojde k takovému poškození baterii, že se roztrhne jejich obal a lithiové elektrody se dostanou na "vzduch", nepomúže nic, stejně jako jakákoliv hořlavina.

Víte, co se stane, když se elektrody jakéhokoli li-ion dostanou na vzduch? VŮBEC NIC. Pokud tomu nevěříte, tak si nějaký starý článek rozkuchejte, samozřejmě po důkladném vybití, abyste se přesvědčil na vlastní oči.

Aby jakýkoli článek zahořel, musí nejdřív dosáhnout zápalné teploty, stejně jako jakýkoli jiný hořlavý materiál. To může samozřejmě nastat (ale taky nemusí) vnitřním zkratem při proražení článku, kdy dojde ke zkratu mezi elektrodami. To bývá nejčastější příčina, která se nedá ošetřit žádnou pojistkou. Nicméně jak moc agresivní to vzplanutí bude záleží na použité chemii článku a ve jeho výrobní technologii.

V noteboocích, mobilech, tabletech, spotřební elektronice nebo modelech se stále používá "klasická" chemie katody LiCO (lithium-kobalt), která je sice nejlevnější, ale taky nejnebezpečnější, protože při dosažení zápalné teploty se z katody uvolní kyslík a to je právě příčina všech agresivních výbuchů, ohnivých koulí, vyhořelých mobilů, modelů a notebooků, kteří někteří neználci stále vehementně linkují do diskusí o elektromobilech i když to v kontextu nedává smysl. Stejně jako "zasvěcené" nesmysly o omezených cyklech, dvouleté výdrži a dalších mizerných vlastnostech, který LiCO články mají.

Jenže v EV se používají články typu NMC, NCA, případně LTO nebo ještě LiFePO4 (skútry, BYD, některé elektrobusy), které netrpí ani problémy s kyslíkem, ani mizernou kalendářní životností a jsou řádově bezpečnější (což ale neznamená, že jsou nehořlavé, jak to někteří lidé dezinterpretují!).

Ano, aby něco začlo hořet musí být splněna určitá podmínka, to ostatní už je balast.
Pokud jste už někdy takovou baterku rozřezal, tak gratuluji.

Já jsem vám napsal mnoho věcných argumentů, protože vidím, že jste si někde přečetl informaci o chování čistého lithia v kovové formě a snažíte se to zcela chybně napasovat na jeho oxidy a slitiny, které mají úplně jiné parametry. Je to stejný nesmysl, jako kdybyste psal, že dural vzplane při styku se vzduchem nebo vodou, protože je v něm hořčík.

A ano, rozebral jsem už několik článků všech formátů, samozřejmě vybitých, protože při tom rozebírání hrozí, že to natrhnete a zkratujete a opravdu to chytne plamenem. Ale to vám udělá i NiMH článek (ověřeno nedávno). Tady máte jak vypadá vevnitř 60Ah Sinopoly po vyndání z obalu. Až bude mít čas a bude se mi chtít, klidně vám natočím video pitvy třeba 18650 článku.

Obrázek uživatele ozana

+100

---

Jezdím na proud, najeto 95 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 98 tisíc km.

Obrázek uživatele Josef

Viděl jste někdy hořet auto? Kamarádovi hořela naftová Corsa. Během 15 minut bylo celé auto totálně v plamenech. U tohoto auta jsou údajně obaly baterií pouze ohořelé a já tomu i věřím. Ostatně třeba pan Vegr koupil shořelou Teslu a baterii nic nebylo, má ji ve svém Peugeotu. Pokud se nejedná o baterii v mobilu, kde se šidí úplně všechno, tak články vydrží docela hodně.

Ja o (elektro)voze a Vy o koze. To je pak s Váma těžké. Věřte si čemu chcete.

Obrázek uživatele Josef

A vy si fakt myslíte, že ten supersport chytnul od nabořených článků? Které jsou kryté relativně uprostřed auta a maximálně chráněné před poškozením?

ja netvrdím, že to vyloženě chytlo od poškozených článků. Je jasné, že tomu předcházel zkrat v elektroinstalaci, vysoké teploty, důsledkem toho byl požár baterii. Co byl přesný dusledek toho požáru by šlo zjistit jedině z průběhu hoření (i barva plamenů by prozradila co tam hoří), né z té konečné fotky vraku. Tady to ale očividně baterie "nepřežila".
Lithiová baterie je jak při mechanickém poškození tak i při zkratu a vysokých proudech velmi nebezpečna. Obsahuje velice reaktivní látky reagující se vzduchem a vodou. To je, bohužel, fakt.

Obrázek uživatele Josef

To auto hořelo stejně, jako kterýkoliv jiný supersport na benzín... Netvrdím, že není baterie při poškození nebezpečná, ale nedovedu si představit náraz, jaký by poškodil baterii třeba v i3. Respektive představit si ho dovedu, ale nedovedu si představit, že bych to přežil.

Nezapomeňte, že v těch autech ty baterie představují výraznou hmotnost a tvoří těžiště auta. Ta kynetická sílá po nárazu ve velké rychlostí je obrovská, že už tím narázem musí dojít ke zborcení elektrod uvnitř baterii a to nemusí jestě dojít k vnějšímu poškození ani vnějšímu zkratu, vzniknou vnitřní zkraty, vysoká teplota, reakce, jednotlivé články se nafouknou a řetězová reakce pak už udělá svoje.

Obrázek uživatele Josef

BMW má kvádrové články od Samsungu. Nemá se tam co hroutit.

Ale má, to si jenom namlouvánte. Záleží také jak jsou uspořádáné. Nevím, co jsou "kvadrové" články. Hlavní je nepodléhat marketingu.

Obrázek uživatele Josef

No nic. Nevěřím, že při nárazu se budou hroutit elektrody v bateriích. To by se ty baterie ze zrušených modelů S apod. neprodávaly na ebayi.

Nechci kecat, ale baterie z Tesel jsou udajně vyrobeny z článků 18650 (Panasonic) a v budoucnu chcou vyrábět ve svých GF opět baterie na bázi článků 2170 (rozměr 21x70mm). To je trochu jiná koncepce než velké průmyslové panelové baterie montované do BMW, Leaf apod.
Faktem je, že ty Tesla baterie díky této koncepci nejsou až tak mechanicky náchylné, malé články jsou přece jen na přetížení odolnější, ale za cenu větší složitosti a náročnosti výroby resp. kompletace (montáže) baterií, battery managment atd.
Všechno má svoje.

Obrázek uživatele Josef

Ale jistě. Nicméně po nehodě se prodávají battery packy i z BMW třeba z nárazových testů. A to doslova celé baterie, bez poškození.

Já bych to upřesnil, "bez vnějšího poškození".

Obrázek uživatele Josef

I bez vnitřního poškození. Kdyby byl vnitřek poškozen, nedalo by se baterii normálně nabít a vykazovala by různé potíže, nulové napětí apod.

Což, podle Vás, vylučuje, že tento stav nenastane třeba dříve, než u jinak "nepoškozené" baterie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jako baterky i "netuzkove" na narazy nejak haklive nejsou - viz baterky v mobilech, nebo i velke baterky v RC modelech - tam dostavaji nesrovnatelne vetsi rany, nez pri havarce v osobaku, a pokud primo nejsou poskozene z vnejsku, tak se jim nic nestane...

Baterie (resp. článek) v mobilu se spíš řadí do třídy "tužkových".
Modelářské baterie jsou uplně jiná třída, a byste se nedivil, v tom lehkém letadýlku z EPP takového nárazu nedosáhnete jak třeba nárazu v autě. Vše je jen o rychlosti a hmotnosti.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No teda "tuzkove" aku v mobilu pamauju tak u sveho prvni alcatelu nekdy pred rokem 2000...
"Letadylka" I modely aut bezne bouraji dost tvrde, a na rozdil od osobaku nemaji prakticky zadnou deformacni zonu (tzn kdyz treba s letadlem date zem, tak to pretizeni na clanek je urcite vetsi, kor pri zohledneni toho, ze autem se zpravidla neboura celne do zdi (a I kdyby, tak uz to bude zucastnenym nejspise jedno). Hmotnost je troufam rict celkem jedno, pro tyto uvahy....
Jeste jedna takova drobna uvaha na zaver - baerka v aute toho vydrzi co do rpetizeni vyrazne vice nez posadka vozu, tzn je treba resit hlavne ochranu proti poskzeni zvenci, a mit nejake pojistky proti pretizeni (coz auta maji)... ve chvili kdy dojde k destrukci baterie vinou sily narazu, tak uz to posadce je davno jedno...

Obrázek uživatele Josef

Pokud narazíte rychlostí 120 km/h, je úplně jedno, jestli je to v letadýlku nebo v autě. Na článek působí úplně stejné zrychlení (zpomalení). V autě má sice celá baterie velkou hmotnost, protože je tam těch článků hodně, ale to na věci nic nemění. Přetížení působí na články stejné a pokud se nezbortí nosná konstrukce, nemá se co rozbít.

Ach jo, když pustim z 1m na zem baterku z mobilu nebo z letadýlka a průmyslovou Li-ion o hmotnosti 5kg, je to v podstatě totéž, že? :) Děkuji, dál není co vysvětlovat.

Obrázek uživatele Josef

Vtipný příklad. Upevněte je do pevného ocelového obalu a pak je pusťte. Nic se jim nestane.

To já mám ještě vtipnější: Když Vás zavřu do pevné ocelové klece a shodím z 10.patra, tak se Vam taky nic nestane,že?

Obrázek uživatele Josef

Pokud budu uzavřen v té kleci v kapalině o stejné hustotě, jako moje tělo, tak pravděpodobně ani nic moc.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Hmmm, tak tomu se říká "odkopat se". Možná s Vámi bude ještě sranda- a to na fotografii vypadáte jako plnoletý občan s občankou...

Obrázek uživatele Josef

A co by se mi asi tak mělo stát? Pokud to klec vydrží a nepoškodí se a já budu plavat uprostřed v kapalině, tak náraz pouze vytvoří rázové vlny v kapalině, ale to mne velmi pravděpodobně nezabije. Nebudu to teď počítat, bude to zcela jistě nepříjemné, ale aby člověka taková chvilková náhlá změna tlaku zabila, to je nepravděpodobné.

Kapalina Vám akorád zajistí (a to pokud se zajistí min. deformace vnějšího obalu), že Vám to nepoškodí zevnějšek. Zapomínáte, že lidské tělo obsahuje spoustu dutin a měkkých tkání vč. vnitřností, spojených cévami, což rozhodně nevyrdží to přetížení po dopadu. Zkrátka, nepřežil byste.

PS: Pokud mohu radit, raději už nic nepište, ať tu nejste zbytečně za hlupáka.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pepa je skaut a superman, on by to určitě přežil

Obrázek uživatele Josef

Ale mistře, to nebyl já, kdo tu začal přirovnávat baterii k člověku... Psát byste měl přestat radši vy s vašimi absurdně pitomými teoriemi všeho a pohrdavým tónem. Víte kulový a ještě se tím chlubíte.

A váš češtin odpovídá vaší úrovni vyjadřování. 4. cenová.

Ale jděte, rozčilujete se zbytečně nad svou blbostí a to tak, že jste si ani nevšiml, že jsme se vlastně vrátili na začátek podstaty vzniku tohoto celého vlákna a to, vnitřní destrukce baterií, "lidské tělo" posloužilo jako pouhý příměr.
Trochu mě mrzelo, že jsem Vás onehdá v jiném vlákně setřel, a tak jsem Vám dal možnost se "ukázat" ve věcné diskuzi. No celkem mě překvapilo, že někdo, zrovna jako Vy, může mít takové mezery ve vzdělání. Nikým nepohrdám, a že se snažím vyvracet věci jiným úhlem pohledu, nebo dokonce i nesmysly, které se tu někdy objevují, to se, prosím, na mě nemůžete zlobit.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jinak z nehody je po internetu daleko víc fotek i video, a je jasně vidět, že prostě nezvládl nezvykle extrémní zrychlení při sešlápnutí pedálu i do kopce a vyletěl z následné zatáčky.

Pane Horčíku jste si jistý, že nezaměnili fotofrafie? Není to náhodou ten nabouraný BMW i8 pro českou policii po projížďce s hradním protokolářem?

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No to asi těžko, protože i8 skončilo ve strouze potoka nedaleko dálničního oddělení, a toto se po požáru válí někde na louce.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Lpg 10 bar
Cng 200 bar
Vodík 870 bar

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A Toyota Mirai

Nádrž na vodík - 122,4litrů celkem
spotřeba - 17,136 litrů na 100 km :D

jo a standardní tlakování je pouhých 700 barů, nádrž je navržena na 870

Obrázek uživatele honza.t

Ty čísla mi nějak nesedí
http://www.hybrid.cz/prvni-dojmy-vyzkouseli-jsme-vodikove-auto-toyota-mirai

http://www.hybrid.cz/auto-na-vodik-toyota-mirai-podrobnosti-video

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na nemel baterky HE3DA :)

Obrázek uživatele Kuk

Takhle to dopadá když si v zábavném pořadu hrajou s autíčkama.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

No jestli to dopadlo tak jak popisují, tak to měl štěstí jak cyp.
A tady jde vidět, co dokáže lithium. Brr, radši nemyslet.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Baterie přece nehoří a nebouchají, navíc jsou chráněny proti zkratu a všemu negativnímu.
Jasně to je vidět na
youtube.com/watch?v=UrT5MA_iTXs

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kup si za dvě stovky LiPo aku pro modeláře a majzni do ní kladivem. A pak sem napiš omluvu...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No mnohdy do nich nemusíš kladivem mlátit. Stačí jim k hoření i nabíjení nebo vybíjení - jako např. 2xB787, baterie stažených mobilů Samsung apod. Tím se přece nikdo chlubit nebude.

Naprosto bezpečná technologie!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

U boeingu šlo o nepochopení nabíjecího procesu Liion baterií v konstrukčním oddělení a baterie byly trvale přebíjené vysokým napětím při běhu motoru.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Aha, a proto dělali i tolik konstrukčních úprav v bateriích, jejich uložení v tlakově nenarušitelné ocelové krabici včetně elektroniky, aby v případě zášlehu šla tlaková vlna s plamenem mimo vnitřní prostor letadla přes jeho trup.

Obrázek uživatele Kuk

Takže baterka není součástí přetlakového prostoru trupu a sedí ve vlastní tlakové nádobě s vlastním vejfukem?

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

Když něčemu nerozumím tak to nedělám nebo se zeptám. Že si to ty jejich elektrikáři nepohlídali a nedali tam nějakej měřák, aby viděli co jim to tam ti druzí inženýři cpou když je éro v chodu???
Takovádle lemplovina u letadel pro lidi, kde se všechno jistí a kontroluje x-krát je skandální. Pěkně jim ten uhlíkovej trup prohořel.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Elektrickyautomobil

Ešte že dodnes nezhorel žiadny pretekár v benzínovej haraburde: Ach tá inteligencia

---

Ioniq Electric - jazdím len na elektriku

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Baterie podle všeho nejsou příčina požáru, a dle zahraničních médií baterie odolali požáru.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nesmysl, pokud netahal v rámci nějaké legrace na zadních sedadlech kanystry benzínu, tak nic jiného než baterie nemohlo vytvořit tak obří plameny, které jsou na fotkách z nehody.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Celé to auto je z karbonu a platu, ostatně stačí se podívat na ohořelé vraky jiných sportovních aut s motorem vyadu či uprostřed, kde je kupříkladu shořelý předek auta, tedy to kde není ani palivo, ani motor. No copak tam asi tak shoří?

Tipuji, že to bude chladící kapalina a voda v ostřikovači. :D :D

Pak mi není jasné, co tedy v tom autě tak blaflo, když to nebyly baterie.

Obrázek uživatele honza.t

Kdo ví co bylo příčinou ? Rimac Concept One Je ještě divočejší než Tesla . Řidič nezvládnul řízení ?
Furt jen Baterie, Baterie. Přitom je to nejvíc hlídaná součastka v elektromobilu ( hlídá se napětí, proud, teplota.... ).
Při velkých proudech který v el. obvodu motoru a nabíjecím obvodu protéká Musí být všechny kontaktní místa dokonale propojena. Protože jinak může dojit k nebezpečnénu zahřívání vlivem přechodového odporu. Vadné spojení může skončit požárem .
http://www.hybrid.cz/tesla-pozadala-o-vysetrovani-pozaru-auta-stahovat-nebude
Stačí i 12V. Jeden místní mladík si vytůnil auto tim, že si zespoda namontoval červené osvětleni. Nějak zapomněl, že když se to neudělá odborně, voda je prevít a dostane se všude .
Jednoho deštiveho dne projel velkou louží a protože tam neměl v okruhu pojistku, tak při následném zkratu se mu odizoloval přivodní kablík k tomu světlu. Naštěstí se mu to podařilo včas odpojit. Bylo to štěstí v neštěstí. Mohl příjít o celé auto.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No na to že by to neměl dávat přímo na baterku snad ani není třeba nějaká odbornost, Stačilo aby si to odbočil až někde za pojistkovou skříní.

Hmm, proč mi něco říká že to byl nějaký starší Volkswagen, nejspíš černé barvy, s podivně velkým výfukem? :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V autě a to jakémkoliv je spousta možností pro požár, od brzd po elektro instalaci. Od paliva shoří jen málo aut.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A co dokáže benzín, brr, raději nemyslet...

Obrázek uživatele Martin67

Přesně, a co teprve natlakované plyny - vodík ,LPG. CNG... to by byla pořádná řacha. Zlatý baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Natlakované LPG nejde porovnávať s CNG či vodíkom, a to nielen čo do veľkosti tlaku. Je tam jeden podstatný rozdiel.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vy jste asi, hybridi, nikdy neslyšeli o Samsungu S7, co?

smartmania.cz/tohle-doma-nezkousejte-exploze-mobilni-baterie-po-probodnuti-nozem-10470/

Lithium je strašně reaktivní svinstvo, zlatá nafta, do ní klidně típnu cígo.

Tak si kup Samsung pohaneny benzinovym agregatem co bude mit vedle kamerky malý výfuk, debile :)


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-Salon