Richard Hammond boural se supersportovním elektromobilem Rimac Concept One

Chorvatská automobilka Rimac Automobili potvrdila, že při filmování ve Švýcarsku měl vážnou nehodu její elektrický supersport Rimac Concept One. Řídil ho Richard Hammond z The Grand Tour.

Richard Hammond, jeden z trojice známých bývalých moderátorů pořadu Top Gear, nyní The Grand Tour, nastupuje do supersportovního elektromobilu Rimac Concept_One
foto: Rimac Automobili

Jeremy Clarkson a celý tým zábavného pořadu The Grand Tour ujišťuje, že Richard Hammond nemá žádná vážná zranění. Elektromobil je nicméně na odpis, protože začal hořet.

Elektromobil za milion dolarů - Rimac Concept One - poté co shořel při nehodě, když za volantem seděl Richard Hammond

Elektromobil za milion dolarů – Rimac Concept One – poté co shořel při nehodě, když za volantem seděl Richard Hammond
foto: The Drive

Mluvčí pořadu The Grand Tour řekl, že Richard byl po nehodě při vědomí, z auta vystoupil sám ještě předtím, než se vzňalo. Do nemocnice odletěl vrtulníkem. Příčina nehody zatím není známa a vyšetřuje se.

tisková zpráva

72 Comments on “Richard Hammond boural se supersportovním elektromobilem Rimac Concept One”

  1. Ak ma pamat neklame tak RImac (par rokov dozadu sme riesili
    Ak ma pamat neklame tak RImac (par rokov dozadu sme riesili spolupracu na EU projekte) pouziva b-pack v ktorom su cely vlozene do dielektrickej kvapaliny a chladenie sa deje zmenou skupenstva takze ak je auto na streche tak sa cyklus prerusi nakolko kondenzacny vymennik je zaliaty chladiacim mediom. Oficialne tento kondenzacny system chladenia pouziva vo svojich b-pack WAE v aj ked okolo toho robi velke halo uz sa to komercne pouziva 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=a6ErbZtpL88

  2. jako male dite. uz kdyz jsem to cetl na titulce idnes, tak si
    jako male dite. uz kdyz jsem to cetl na titulce idnes, tak si rikam, tohle panu horcikovi neunikne. kdyby tesle vyhorela gigafaktory a bouchla raketa, tak se tady o tom nedozvime, ale o nehodach konkurence se tady bude horlive informovat. na vasi tendencnost doplatite. ja jsem jenom zvedavy jak.

  3. To hoření nemá s tím, že je to elektromobil, nic
    To hoření nemá s tím, že je to elektromobil, nic společného. Naprostá většina shořených aut, zvláště po nehodě, shoří kvůli zkratu elektroinstalace. A to zkratu elektroinstalace 12V. Není to vůbec nic zvláštního. Ke startéru motoru vede neodjištěný kabel. I u EV vedou z 12V baterky kabely, které mají pojistky až v krabici. Při nehodě se prostě může stát, že zahoří a pak už to jede.

    1. Ale prd, se podivejte pořádně. To auto hořelo hodně
      Ale prd, se podivejte pořádně. To auto hořelo hodně masivně, není na něm ani kousek té původní bílé barvy.
      Tady očividně vzplály baterie, pokud dojde k takovému poškození baterii, že se roztrhne jejich obal a lithiové elektrody se dostanou na „vzduch“, nepomúže nic, stejně jako jakákoliv hořlavina.

      1. Viděl jste někdy hořet auto? Kamarádovi hořela naftová
        Viděl jste někdy hořet auto? Kamarádovi hořela naftová Corsa. Během 15 minut bylo celé auto totálně v plamenech. U tohoto auta jsou údajně obaly baterií pouze ohořelé a já tomu i věřím. Ostatně třeba pan Vegr koupil shořelou Teslu a baterii nic nebylo, má ji ve svém Peugeotu. Pokud se nejedná o baterii v mobilu, kde se šidí úplně všechno, tak články vydrží docela hodně.

            1. ja netvrdím, že to vyloženě chytlo od poškozených
              ja netvrdím, že to vyloženě chytlo od poškozených článků. Je jasné, že tomu předcházel zkrat v elektroinstalaci, vysoké teploty, důsledkem toho byl požár baterii. Co byl přesný dusledek toho požáru by šlo zjistit jedině z průběhu hoření (i barva plamenů by prozradila co tam hoří), né z té konečné fotky vraku. Tady to ale očividně baterie „nepřežila“.
              Lithiová baterie je jak při mechanickém poškození tak i při zkratu a vysokých proudech velmi nebezpečna. Obsahuje velice reaktivní látky reagující se vzduchem a vodou. To je, bohužel, fakt.

              1. To auto hořelo stejně, jako kterýkoliv jiný supersport na
                To auto hořelo stejně, jako kterýkoliv jiný supersport na benzín… Netvrdím, že není baterie při poškození nebezpečná, ale nedovedu si představit náraz, jaký by poškodil baterii třeba v i3. Respektive představit si ho dovedu, ale nedovedu si představit, že bych to přežil.

                1. Nezapomeňte, že v těch autech ty baterie představují
                  Nezapomeňte, že v těch autech ty baterie představují výraznou hmotnost a tvoří těžiště auta. Ta kynetická sílá po nárazu ve velké rychlostí je obrovská, že už tím narázem musí dojít ke zborcení elektrod uvnitř baterii a to nemusí jestě dojít k vnějšímu poškození ani vnějšímu zkratu, vzniknou vnitřní zkraty, vysoká teplota, reakce, jednotlivé články se nafouknou a řetězová reakce pak už udělá svoje.

                2. BMW má kvádrové články od Samsungu. Nemá se tam co
                  BMW má kvádrové články od Samsungu. Nemá se tam co hroutit.

                3. Ale má, to si jenom namlouvánte. Záleží také jak jsou
                  Ale má, to si jenom namlouvánte. Záleží také jak jsou uspořádáné. Nevím, co jsou „kvadrové“ články. Hlavní je nepodléhat marketingu.

                4. No nic. Nevěřím, že při nárazu se budou hroutit
                  No nic. Nevěřím, že při nárazu se budou hroutit elektrody v bateriích. To by se ty baterie ze zrušených modelů S apod. neprodávaly na ebayi.

                5. Nechci kecat, ale baterie z Tesel jsou udajně vyrobeny z
                  Nechci kecat, ale baterie z Tesel jsou udajně vyrobeny z článků 18650 (Panasonic) a v budoucnu chcou vyrábět ve svých GF opět baterie na bázi článků 2170 (rozměr 21x70mm). To je trochu jiná koncepce než velké průmyslové panelové baterie montované do BMW, Leaf apod.
                  Faktem je, že ty Tesla baterie díky této koncepci nejsou až tak mechanicky náchylné, malé články jsou přece jen na přetížení odolnější, ale za cenu větší složitosti a náročnosti výroby resp. kompletace (montáže) baterií, battery managment atd.
                  Všechno má svoje.

                6. Ale jistě. Nicméně po nehodě se prodávají battery packy
                  Ale jistě. Nicméně po nehodě se prodávají battery packy i z BMW třeba z nárazových testů. A to doslova celé baterie, bez poškození.

                7. Já bych to upřesnil, „bez vnějšího poškození“.
                  Já bych to upřesnil, „bez vnějšího poškození“.

                8. I bez vnitřního poškození. Kdyby byl vnitřek poškozen,
                  I bez vnitřního poškození. Kdyby byl vnitřek poškozen, nedalo by se baterii normálně nabít a vykazovala by různé potíže, nulové napětí apod.

                9. Což, podle Vás, vylučuje, že tento stav nenastane třeba
                  Což, podle Vás, vylučuje, že tento stav nenastane třeba dříve, než u jinak „nepoškozené“ baterie.

                10. Jako baterky i „netuzkove“ na narazy nejak haklive nejsou –
                  Jako baterky i „netuzkove“ na narazy nejak haklive nejsou – viz baterky v mobilech, nebo i velke baterky v RC modelech – tam dostavaji nesrovnatelne vetsi rany, nez pri havarce v osobaku, a pokud primo nejsou poskozene z vnejsku, tak se jim nic nestane…

                11. Baterie (resp. článek) v mobilu se spíš řadí do třídy
                  Baterie (resp. článek) v mobilu se spíš řadí do třídy „tužkových“.
                  Modelářské baterie jsou uplně jiná třída, a byste se nedivil, v tom lehkém letadýlku z EPP takového nárazu nedosáhnete jak třeba nárazu v autě. Vše je jen o rychlosti a hmotnosti.

                12. Pokud narazíte rychlostí 120 km/h, je úplně jedno, jestli
                  Pokud narazíte rychlostí 120 km/h, je úplně jedno, jestli je to v letadýlku nebo v autě. Na článek působí úplně stejné zrychlení (zpomalení). V autě má sice celá baterie velkou hmotnost, protože je tam těch článků hodně, ale to na věci nic nemění. Přetížení působí na články stejné a pokud se nezbortí nosná konstrukce, nemá se co rozbít.

                13. Ach jo, když pustim z 1m na zem baterku z mobilu nebo z
                  Ach jo, když pustim z 1m na zem baterku z mobilu nebo z letadýlka a průmyslovou Li-ion o hmotnosti 5kg, je to v podstatě totéž, že? 🙂 Děkuji, dál není co vysvětlovat.

                14. Vtipný příklad. Upevněte je do pevného ocelového obalu a
                  Vtipný příklad. Upevněte je do pevného ocelového obalu a pak je pusťte. Nic se jim nestane.

                15. To já mám ještě vtipnější: Když Vás zavřu do pevné
                  To já mám ještě vtipnější: Když Vás zavřu do pevné ocelové klece a shodím z 10.patra, tak se Vam taky nic nestane,že?

                16. Pokud budu uzavřen v té kleci v kapalině o stejné
                  Pokud budu uzavřen v té kleci v kapalině o stejné hustotě, jako moje tělo, tak pravděpodobně ani nic moc.

                17. Hmmm, tak tomu se říká „odkopat se“. Možná s Vámi bude
                  Hmmm, tak tomu se říká „odkopat se“. Možná s Vámi bude ještě sranda- a to na fotografii vypadáte jako plnoletý občan s občankou…

                18. A co by se mi asi tak mělo stát? Pokud to klec vydrží a
                  A co by se mi asi tak mělo stát? Pokud to klec vydrží a nepoškodí se a já budu plavat uprostřed v kapalině, tak náraz pouze vytvoří rázové vlny v kapalině, ale to mne velmi pravděpodobně nezabije. Nebudu to teď počítat, bude to zcela jistě nepříjemné, ale aby člověka taková chvilková náhlá změna tlaku zabila, to je nepravděpodobné.

                19. Kapalina Vám akorád zajistí (a to pokud se zajistí min.
                  Kapalina Vám akorád zajistí (a to pokud se zajistí min. deformace vnějšího obalu), že Vám to nepoškodí zevnějšek. Zapomínáte, že lidské tělo obsahuje spoustu dutin a měkkých tkání vč. vnitřností, spojených cévami, což rozhodně nevyrdží to přetížení po dopadu. Zkrátka, nepřežil byste.

                  PS: Pokud mohu radit, raději už nic nepište, ať tu nejste zbytečně za hlupáka.

                20. Ale mistře, to nebyl já, kdo tu začal přirovnávat baterii
                  Ale mistře, to nebyl já, kdo tu začal přirovnávat baterii k člověku… Psát byste měl přestat radši vy s vašimi absurdně pitomými teoriemi všeho a pohrdavým tónem. Víte kulový a ještě se tím chlubíte.

                  A váš češtin odpovídá vaší úrovni vyjadřování. 4. cenová.

                21. Ale jděte, rozčilujete se zbytečně nad svou blbostí a to
                  Ale jděte, rozčilujete se zbytečně nad svou blbostí a to tak, že jste si ani nevšiml, že jsme se vlastně vrátili na začátek podstaty vzniku tohoto celého vlákna a to, vnitřní destrukce baterií, „lidské tělo“ posloužilo jako pouhý příměr.
                  Trochu mě mrzelo, že jsem Vás onehdá v jiném vlákně setřel, a tak jsem Vám dal možnost se „ukázat“ ve věcné diskuzi. No celkem mě překvapilo, že někdo, zrovna jako Vy, může mít takové mezery ve vzdělání. Nikým nepohrdám, a že se snažím vyvracet věci jiným úhlem pohledu, nebo dokonce i nesmysly, které se tu někdy objevují, to se, prosím, na mě nemůžete zlobit.

                22. pepa je skaut a superman, on by to určitě přežil
                  pepa je skaut a superman, on by to určitě přežil

                23. No teda „tuzkove“ aku v mobilu pamauju tak u sveho prvni
                  No teda „tuzkove“ aku v mobilu pamauju tak u sveho prvni alcatelu nekdy pred rokem 2000…
                  „Letadylka“ I modely aut bezne bouraji dost tvrde, a na rozdil od osobaku nemaji prakticky zadnou deformacni zonu (tzn kdyz treba s letadlem date zem, tak to pretizeni na clanek je urcite vetsi, kor pri zohledneni toho, ze autem se zpravidla neboura celne do zdi (a I kdyby, tak uz to bude zucastnenym nejspise jedno). Hmotnost je troufam rict celkem jedno, pro tyto uvahy….
                  Jeste jedna takova drobna uvaha na zaver – baerka v aute toho vydrzi co do rpetizeni vyrazne vice nez posadka vozu, tzn je treba resit hlavne ochranu proti poskzeni zvenci, a mit nejake pojistky proti pretizeni (coz auta maji)… ve chvili kdy dojde k destrukci baterie vinou sily narazu, tak uz to posadce je davno jedno…

      2. Víte, co se stane, když se elektrody jakéhokoli li-ion
        Víte, co se stane, když se elektrody jakéhokoli li-ion dostanou na vzduch? VŮBEC NIC. Pokud tomu nevěříte, tak si nějaký starý článek rozkuchejte, samozřejmě po důkladném vybití, abyste se přesvědčil na vlastní oči.

        Aby jakýkoli článek zahořel, musí nejdřív dosáhnout zápalné teploty, stejně jako jakýkoli jiný hořlavý materiál. To může samozřejmě nastat (ale taky nemusí) vnitřním zkratem při proražení článku, kdy dojde ke zkratu mezi elektrodami. To bývá nejčastější příčina, která se nedá ošetřit žádnou pojistkou. Nicméně jak moc agresivní to vzplanutí bude záleží na použité chemii článku a ve jeho výrobní technologii.

        V noteboocích, mobilech, tabletech, spotřební elektronice nebo modelech se stále používá „klasická“ chemie katody LiCO (lithium-kobalt), která je sice nejlevnější, ale taky nejnebezpečnější, protože při dosažení zápalné teploty se z katody uvolní kyslík a to je právě příčina všech agresivních výbuchů, ohnivých koulí, vyhořelých mobilů, modelů a notebooků, kteří někteří neználci stále vehementně linkují do diskusí o elektromobilech i když to v kontextu nedává smysl. Stejně jako „zasvěcené“ nesmysly o omezených cyklech, dvouleté výdrži a dalších mizerných vlastnostech, který LiCO články mají.

        Jenže v EV se používají články typu NMC, NCA, případně LTO nebo ještě LiFePO4 (skútry, BYD, některé elektrobusy), které netrpí ani problémy s kyslíkem, ani mizernou kalendářní životností a jsou řádově bezpečnější (což ale neznamená, že jsou nehořlavé, jak to někteří lidé dezinterpretují!).

          1. Já jsem vám napsal mnoho věcných argumentů, protože
            Já jsem vám napsal mnoho věcných argumentů, protože vidím, že jste si někde přečetl informaci o chování čistého lithia v kovové formě a snažíte se to zcela chybně napasovat na jeho oxidy a slitiny, které mají úplně jiné parametry. Je to stejný nesmysl, jako kdybyste psal, že dural vzplane při styku se vzduchem nebo vodou, protože je v něm hořčík.

            A ano, rozebral jsem už několik článků všech formátů, samozřejmě vybitých, protože při tom rozebírání hrozí, že to natrhnete a zkratujete a opravdu to chytne plamenem. Ale to vám udělá i NiMH článek (ověřeno nedávno). Tady máte jak vypadá vevnitř 60Ah Sinopoly po vyndání z obalu. Až bude mít čas a bude se mi chtít, klidně vám natočím video pitvy třeba 18650 článku.

        1. Kdo ví co bylo příčinou ? Rimac Concept One Je ještě
          Kdo ví co bylo příčinou ? Rimac Concept One Je ještě divočejší než Tesla . Řidič nezvládnul řízení ?
          Furt jen Baterie, Baterie. Přitom je to nejvíc hlídaná součastka v elektromobilu ( hlídá se napětí, proud, teplota…. ).
          Při velkých proudech který v el. obvodu motoru a nabíjecím obvodu protéká Musí být všechny kontaktní místa dokonale propojena. Protože jinak může dojit k nebezpečnénu zahřívání vlivem přechodového odporu. Vadné spojení může skončit požárem .
          http://www.hybrid.cz/tesla-pozadala-o-vysetrovani-pozaru-auta-stahovat-nebude
          Stačí i 12V. Jeden místní mladík si vytůnil auto tim, že si zespoda namontoval červené osvětleni. Nějak zapomněl, že když se to neudělá odborně, voda je prevít a dostane se všude .
          Jednoho deštiveho dne projel velkou louží a protože tam neměl v okruhu pojistku, tak při následném zkratu se mu odizoloval přivodní kablík k tomu světlu. Naštěstí se mu to podařilo včas odpojit. Bylo to štěstí v neštěstí. Mohl příjít o celé auto.

          1. No na to že by to neměl dávat přímo na baterku snad ani
            No na to že by to neměl dávat přímo na baterku snad ani není třeba nějaká odbornost, Stačilo aby si to odbočil až někde za pojistkovou skříní.

            Hmm, proč mi něco říká že to byl nějaký starší Volkswagen, nejspíš černé barvy, s podivně velkým výfukem? 🙂

        1. Celé to auto je z karbonu a platu, ostatně stačí se
          Celé to auto je z karbonu a platu, ostatně stačí se podívat na ohořelé vraky jiných sportovních aut s motorem vyadu či uprostřed, kde je kupříkladu shořelý předek auta, tedy to kde není ani palivo, ani motor. No copak tam asi tak shoří?

            1. Aha, a proto dělali i tolik konstrukčních úprav v
              Aha, a proto dělali i tolik konstrukčních úprav v bateriích, jejich uložení v tlakově nenarušitelné ocelové krabici včetně elektroniky, aby v případě zášlehu šla tlaková vlna s plamenem mimo vnitřní prostor letadla přes jeho trup.

            2. Když něčemu nerozumím tak to nedělám nebo se zeptám.
              Když něčemu nerozumím tak to nedělám nebo se zeptám. Že si to ty jejich elektrikáři nepohlídali a nedali tam nějakej měřák, aby viděli co jim to tam ti druzí inženýři cpou když je éro v chodu???
              Takovádle lemplovina u letadel pro lidi, kde se všechno jistí a kontroluje x-krát je skandální. Pěkně jim ten uhlíkovej trup prohořel.

Napsat komentář