Richard Branson: do 20 let budou všechna auta elektrická

V Londýně o uplynulém víkendu vyvrcholil šampionát elektrických formulí Formula E. Richard Branson, známý miliardář, při té příležitosti řekl, že o 20 let budou všechna nově prodávaná auta elektrická.

Sam Bird (vlevo), zpěvák Will I Am a Richard Branson, majitel stáje DS Virgin Racing
foto: Virgin Racing

Richard Branson, zakladatel impéria Virgin Group, má v šampionátu Formula E svou vlastní stáj Virgin Racing. Před začátkem víkendových závodů na tiskové konferenci se rozpovídal o své představě budoucnosti.

„Myslím, že věci se teď budou hýbat velmi rychle. Benzinová auta a to co se děje v jejich motoru je opravdu složité a zastaralé, navíc i znečišťující,“ řekl mimo jiné. „Auta na baterky jsou budoucnost a firmy, které jsou nejrychlejší jsou ty, které budou ovládat trh,“ dodal.

Hlavní zprávou tiskové konference ale bylo oznámení o tom, že podznačka francouzského Citroënu, DS Automobiles, se k týmu Virgin Racing připojuje jako hlavní partner pro další sezónu Formule E.

Proč? Je to jasné – Citroën připravuje v rámci značky DS nový elektromobil a také plug-in hybrid. To je vynikající tah, který jde přímo proti vozům typu BMW i3 nebo Tesla Model 3.

Branson dále řekl, že Formule E v popularitě do čtyř až pěti let předstihne závody Formule 1. „Klidně se vsadím, že za 20 let už se žádná nová auta bez baterek vyrábět nebudou,“ dodal nakonec.

24 Comments on “Richard Branson: do 20 let budou všechna auta elektrická”

  1. Nemyslel som to v meste, ale
    Nemyslel som to v meste, ale mimo. Majiteľ EV by mal sadu vlastných batérií s dojazdom na denné používanie (cca 200 km). Výmenné batérie by boli využívané len na dlhšie cesty. Výmeny by sa robili na „čerpacích staniciach“ napr. pri diaľnici. Ale uznávam, že logistika k tomu je náročná na dohodu výrobcov EV a batérií a takisto vlastníka prenajímaných batérií. V blízkej budúcnosti skôr očakávam EV s dojazdom 300-400 km a dobudovanie siete SCh.

  2. elektricke auto sa da
    elektricke auto sa da pouzivat aj dnes ak ma dojazd 200 km a da sa nabit za pol hodinu na 100 km… ale co to trepem je to malo, chcelo by to kapacitu aspon 500 km a aby sa to dalo nabit za pol hodinku na tych 80 percent co by bolo okolo 400 km

    dalo by sa prejst na elektriku ale museli by vymysliet nieco co na benzinkach mohli predavat, napriklad super nabijacka ktora vam to nabije na plno za 10 minut a vy zaplatite ja neviem 10 eur ale neviem ci je to realne lebo ako budu jazdit kamiony ktore vozia takmer vsetko?? neviem no ci je to realne ale ak by sa do vyvoja dalo tolko co do vyvoja benzinovych a naftovych aut tak by urcite nieco vymysleli

    1. Moc jsem z Vašeho
      Moc jsem z Vašeho příspěvku nepochopil, zda si myslíte, že elektromobil je dnes použitelný nebo ne, ale z vlastní 15 měsíční zkušenosti s jeho vlastnictvím Vám mohu říci že použitelný je v min.90% ročních jízd.
      Málokdy najedu já nebo žena přes den +-130 km, což je dojezd našeho malého městského Peugeotu Ion na jedno nabití v létě (papírově 150 km, ale to je od výrobce stejně „věrohodný“ údaj jako spotřeba benzínu v papírech u spalováků). A auto dobíjíme buď průběžně v rámci zastávek, je-li kde (obyčejné zásuvky dodají 30 km za hodinu, pomalé nabíječky obdobně, rychlonabíječky 80 km za 20 minut) nebo ho doma napojíme v garáži na běžnou zásuvku se spínacími hodinami a dobijeme nočním proudem. Nebo přes den z naší fotovoltaické elektrárny. Za +-7 hodin z nuly do plna běžným nabíjecím kabelem 2,2 kW, ale máme i rychlejší kabel 3,6 kW a trvá to jen něco přes 4 hodiny. Ovšem málokdy máme zcela prázdnou baterii.
      Elektromobil je o jiném přístupu a jiném myšlení. Právě sedím v kanceláři a stejně jako mobilní telefon na psacím stole se mi dobíjí elektrokolo v běžné zásuvce v rohu kanceláře. Plná baterie dojezd +-40 km (s příšlapem podle norem EU, samo to nejede, není to moped, jak si mnozí myslí, na ten už je třeba papíry, SPZ a helmu, jen se to u nás ještě nekontroluje). A z okna koukám na les fotovoltaických panelů na sousední střeše v plném slunečním svitu a o kus dál se točí líně vrtule malé větrné elektrárny. Odtud se ta elektřina bere.

      1. To musí být krásný
        To musí být krásný pohled.

        Ale bohužel většina lidí se Raději než na FVE panely, nebo větrnou vrtuli kouká na kouřící komíny, což absolutně nechápu.

        Pak Král (myslím toho designéra) učí to, že design má vycházet zevnitř. Tj. nemá se navrhovat nejdřív obal, ale nejdřív ten vnitřek tj motor a ústrojí okolo a potom teprve vnější obal. Tímto způsobem je výsledek nejhezčí protože design potom odráží hlavně to co je uvnitř.

        A proto vždy říkám, že se m líbí FVE panely, nebo VE, protože za tím vždy vidím tu vyrobenou elektřinu místo kouřících komínů.

  3. Taky myslím, že
    Taky myslím, že elektromobil nakonec vyhraje. Akorát by si to měly uvědomit i české automobilky (respektive jejich vlastníci) než jim ujede vlak. Výhoda oproštění se od ropy je i ve větší nezávislosti na pochybných státech.

    Co se týče dieselů, tam u nových aut snižuje emise systém Ad Blue, který prakticky eliminuje NOxy. A u takových aut bych neměl problém souhlasit s vjezdem do center měst.

    1. Opět bych připomenul ten
      Opět bych připomenul ten šílený paradox, že Česká republika nevyrábí žádné elektromobily, ač má na svém území 4 automobilky na osobní vozidla (Škoda, Hyundai, Toyota, Citroen, Peugeot). Jen spalováky. ČR ropu nakupuje převážně od Rusů a Arabů. Co ti s našimi penězi dělají, vidíme v praxi dnes a denně. Současně ovšem ČR vyváží v průměru ročně 16TW elektřiny, kterou naše stávající elektrárny vyrobí navíc, nad spotřebu naší země.
      Není to fakt na palici, když můžeme být de facto dopravně soběstační?
      A není to jen o elektromobilech, ale hlavně o tramvajích, trolejbusech, metru, elektrifikaci co největšího počtu železnic, elektrobusech, dodávkových a nákladních elektrovozidlech pro rozvozy, individuálně elektroskůtrech, elektrokolech atd. atd..
      Prostě o přechodu z ropy na elektřinu, třeba pozvolném, ale přechodu na to, co máme doma a dokážeme doma vyrobit. Zatím naši tupouni, co je volíme, začínají ve velkém pořizovat do MHD mnoha měst plynové autobusy místo naftových. Takže na další desítky let je de facto jasno. Budeme kupovat plyn od Rusů a Seveřanů. A současně opět prodávat přebytky elektřiny.

    2. Elektromobilita bude
      Elektromobilita bude alternativa , ale kdo čeká revoluci bude zklamán. Do konce Vašich životů budou dominovat benzínová auta. Pokud by tomu mělo být jinak muselo by dojít k zásadnímu průlomu v ceně, kapacitě a rychlosti dobíjení baterií. Pokud by existoval el. mobil s dojezdem alespoň 400 km, s možností dobití za 5 minut za cenu podobnou jako srovnatelné benzínové auto, pak benzínová auta budou minulost. Taková technologie nebude ani za 20 let a kdo ví jestli je to fyzikálně a ekonomicky vůbec možné , proto také el. mobily zůstanou v příštích dekádách jen minoritní alternativou, to samé jsou OZE – obrovské subvence, ale fosilní zdroje zažívají svůj zlatý věk.

  4. Ak vyriesia vsetky nakladne
    Ak vyriesia vsetky nakladne auta, kamiony, ktore jazdia na naftu?
    Ropa tu bude este urcite 50 rokov. Ide hlavne o lodnu dopravu, a kamionovu, dalej aj polhohosp. stroje atd…ktore maju velke objemy a mozu frcat zatial iba na rope-diesel!
    Ak by to vyrieslili vodikom, tak ok, som za. No z ropy sa vyraba este vela iných veci pre bezny zivot, ci uz plast, drogeria,maziva, oleje…atd.
    Je to vsetko velmi komplexne.
    No ak by sme aspon nemuseli dychat ten smrat z vyfukov, bolo by to skvele. Som teda za vodikovu dopravu + elektro.
    Dufam ze sa dozijem ze sa budem prevazat iba cistym ekologickym spôsobom.

  5. I když si sira Bransona za
    I když si sira Bransona za vše, co vybudoval a jako podnikatel a vizionář dokázal, vážím, jsou věci pod jeho rozlišovací schopností. Jak říkává s oblibou Václav Klaus senior.
    Nemůže například vědět, že existuje v srdci Evropy pidistáteček se 4 automobilkami na svém území (Škoda, Hyundai, Toyota, Citroen, Peugeot), co rok od roku chrlí více a více ropáků a současně průměrné stáří spalovacích aut, vlastněných zdejšími občany a firmami, je 14 let.
    I když by to bylo krásné, kdyby se v roce 2035 už neprodával žádný ropák a na silnicích bylo ticho a čistý vzduch, tak pořád tu máme problém co s těmi automobilkami a armádou jejich dodavatelů a co s těmi zástupy spalováků, které občané a firmy denně používají. O navazujícím byznysu typu benzinek a servisů ani nemluvě. Když právě slavnostně nahrazujeme spalování ropy v autech spalováním plynu tamtéž. I když dnes málokdo má pevnou linku a mobil je znamením doby, čemuž by před 20 lety málokdo věřil, je otázkou, zda to tak rychle půjde i v dopravě.

    1. Nemůžete to brát tak
      Nemůžete to brát tak doslova. Já tipoval do roku 2025 50-70% celosvětově prodeje EV + HEV. O deset let později to opravdu už může být > 90%. Co se týče naší zemičky asi nejspíš budeme pořád zarytě křesat jádry o sebe, spalovat „levnou“ ropu z Ruska a vykřikovat, že se všichni kolem zbláznili.
      Nic to nemění na tom, že naše země je ve spotřebě a výrobě elektřiny a automobilů celosvětově zlomkem procenta. Tedy ano, trend u nás je pod jeho rozlišovacími schopnostmi, ale myslím, že nás to přece jenom, s určitým zpožděním, také výrazně zasáhne. 🙂

    1. A na čo je komu dojazd 5000
      A na čo je komu dojazd 5000 km?!? Na denné používanie stačí 200 km s možnosťou rýchlonabíjania a najlepšie bezdrôtovo (zaparkujem – nabíjam). A na dlhé cesty vybudovaná infraštruktúra na rýchlu výmenu unífikovaných (a prípadne prenajatých) batériových modulov, prípadne dobre rozvinutá sieť rýchlonabíjačiek. Ktorý samovrah bude jazdiť 5000 km bez prestávky?!? 🙂

        1. Ja si to nemyslím. Výmena
          Ja si to nemyslím. Výmena celej baterky (hmotnosť 200-300 kg) vyžaduje použitie ďalšej techniky (zdvihák, žeriav, …) a to je zložité. pokiaľ by boli skonštruované univerzálne batériové bloky s „obslužnou“ hmotnosťou 20-30 kg, uložené napr. v dvojitej podlahe, prístupné zboku, bolo by možné výmenu urobiť rýchlo a bez použitia ďalšej techniky. Tento model predpokladá dohodu medzi výrobcami na určitom štandardnom type batérie, čo vidím ako hlavný kameň úrazu.

          1. dovedes si predstavit jak by
            dovedes si predstavit jak by vypadala takova vymenna stanice na baterie treba ve meste? treba v Praze (coz je celkem male mesto co se EU tyce) ma asi 100 benzinek a denne tam natankuje cca 100 tisic aut, a ted si predstav ze tech 100 tisic aut by bylo elektrickych a pro vsechny by musel bejt pripravenej druhej baterry pack 😉

            proste nesmysl, zaprve by muselo bejt minimalne 2x tolik baterek, ale spise 3x tolik a ty baterky by se nekde museli skladovat, takze misto treba 50 tisic nabijecich mist krasne rozesetych po parkovistich kde to nezabere zadne misto navic by se museli stavet stanice s obrovskyma skladovacima a nabijecima kapacitama pro stovky az tisice batery packu ktere by cekali na vymenu 😉

        1. Bola to reakcia na váš
          Bola to reakcia na váš príspevok s predpokladom 5000 km dojazdu na baterky. Dojazd súčasných bežných áut je cca 800 km – aj to vďaka pomerne vysokej hustote energie uloženej vo fosílnom palive. A aj pokiaľ by významne klesla hustota energie a cena batérií, nepredpokladám konštrukciu áut s báteriami presahujúcimi dojazd 500 km (vyšší dojazd = vyššia cena a hmotnosť). Skôr očakávam dopracovanie technológií bezdrôtového nabíjania (ako vodič neriešim nič, okrem zaparkovania na vyznačenom mieste), prípadne Sci-fi – dobíjanie na vybraných úsekoch ciest.
          Tá moja „básnická“ otázka je výsledkom premýšľania o nutnosti robiť si prestávky (počas ktorých nie je problém doplniť energiu sebe aj autu).

    2. proc myslis ze USA? ty USA
      proc myslis ze USA? ty USA ktera maji na svete jednu z nejvetsich podpor/dotaci pro EV, Plug-in a Hybridy? ty USA ktera se snazi nahradit tezbu ropy tezbou bridlic? ty USA kde cpou finance i do takoveho nesmyslu jako je vodik?

      docela bych i rekl ze USA jiz pomalu chapou ze boj o ropu a jeji cenu je stoji vic nez kolik z toho nakonec tezi

      to co momentalne ve svete panuje vede prave k tomu, ze ropa jiz neni nejdulezitejsi komoditou sveta, jiz davno je pred ni voda (nojo ta obycejna pitna voda kdy 1 litr teto obycejne pitne vody dnes globalne stoji vice nez kolik globalne stoji 1 lirt benzinu ci nafty) a take je ropa za elektrinou, ta je dnes globalne nejvice zadanou energetickou komoditou, a ackoli jeji cena je globalne nizsi, tak jeji relativne snadne ziskavani je pro ty sejky a ropne magnaty to cim oznacuji svoji budoucnost

      proc myslis ze v emiratech zacinaj pomalu rust energeticky samostatna mesta kde k provozu slouzi jen elektrina z obnovitelnych zdroju a dokonce mesta kam maji auta se spalovacim/zazehovim motorem vjezd zakazam? ano v Emiratech v te oblasti benzinu zaslibene

      a vsude po svete zavadeni emysnich myt ci zvedani dani na vetsi kubatury jasne ukazuje, ze tech 20 je vcelku realna casova hodnota, dnesni svet se vpodstate toci jen kolem 4/5 globalnich oblasti, Cina, USA, Evropa, Indie a Japonsko, takze poporade

      Cina – do budoucna raj pro elektromobily a desny problem pro auta na benzin a naftu, jiz dnes si v nekterych velkych Cinskych mestech s benzinakem/naftakem zajezdis jen ve dnech ktere mas urcene, kvuli cine a jejim danovim poplatkyum automobilky zacinaji delat motory pod 1.6litru obsahu, jejich emisni normy jiz dnes vpodstate pokorily ty Evropske (a to se evropskym automobilkam zdaj ty Evropske prisne a chteji odklady)

      USA – stat od statu, ale jak vidno downsizing tam frci mnohem rychleji nez v EU, USA bude predpokladam jedna z prvnich kde bude elektromobil nad 50% celkoveho poctu aut, a jdou nato vpodstate prez jejich ega „ja mam pravo volby, pravo svobody“ 😀

      Evropa – do 5-10 let bude „ekologicke“ mystne v kazdem vetsim meste, a co nebude alespon hybrid se do nich jiz nepodiva, diesel? ten ceka do mest totalni zakaz 😀

      Indie – hodne rychle zacinaj chapat ze nechat ze sebe delat skladku zastaralich aut (respektive zastaralich motoru) by byla jejich skaza, tam se veci hejbou rychleji nez v cele slavne EU

      Japonsko – elektro samo osobe, vzdyt Japonsko je totalni zrout elektriny, tam bude OLEV pocitam do 10 let zcela beznou soucasti dalnicni site 🙂

      1. Disel do města nepatří,
        Disel do města nepatří, ale v evropě je neuvěřitelně populární, takže to politicky nebude během těch deseti let vůbec jednoduché byť jen navrhnout. Škodlivost diselu nám vysvětlovali na ZŠ už před rokem 2000 a co se změnilo? Jezdí jich mnohem víc.

        1. nastesti se tak jiz
          nastesti se tak jiz politicky deje, a automobily se bourej a zadaj odklady emysnich limitu

          a vpodstate i v nekterych velkych mestech jiz proti dieselum bojuji treba mytem, ci dobudoucna uplnymz akazem

          a Nemecko vlastne pokud zavede dalnicni poplatek, tak tam je diesel taky znevyhodnenej

          1. No dobře, ale v ČR se
            No dobře, ale v ČR se obykle zmiňuje jen číslo normy EURO. Přitom by mělo ministerstvo dopravy, nebo životního prostředí mělo říkat pozor, nekupujte disel do osobáku, protože v budoucnu vám s ním zakážeme jezdit. Chybí tady informování, jako kdysi o cigaretách.

Napsat komentář